Nowa podstawa programowa edukacja informatyczna i informatyka Szkoła podstawowa Beata Rutkowska Doradca metodyczny przedmiotów informatycznych Katowice.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
WSPIERANIE ROZWOJU DZIECKA NA PIERWSZYM I KOLEJNYCH ETAPACH EDUKACYJNYCH W ZWIĄZKU Z OBNIŻENIEM WIEKU REALIZACJI OBOWIĄZKU SZKOLNEGO.
Advertisements

Prywatne Gimnazjum Informatyczne Szkoła pod patronatem Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania w Bielsku-Białej Nowy wymiar nauki.
Mazowieckie Samorządowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli Wydział w Ciechanowie Ciechanów ul. Wyzwolenia 10 A Tel/fax.:
Rola przedszkola w przygotowaniu dzieci 6 –letnich do podjęcia nauki w szkole Spotkanie z Rodzicami Przedszkole nr 8 w Nysie.
Zmiany dotyczące zasad kierowania uczniów do Młodzieżowych Ośrodków Socjoterapii (MOS) Konferencja dla dyrektorów, doradców zawodowych i pedagogów gimnazjów.
ŻYJ z PASJĄ ! Program wspierania uzdolnień i zdrowego stylu życia dzieci i młodzieży Projekt współfinansowany przez Ministerstwo Edukacji Narodowej.
Regionalny Ośrodek Europejskiego Funduszu Społecznego w Lesznie prowadzony przez: Stowarzyszenie Centrum Promocji i Rozwoju Inicjatyw.
Wybór najważniejszych, zdaniem uczniów, problemów związanych z korzystaniem z TIK w szkole oraz opracowanie wstępnych zapisów szkolnego kodeksu na ten.
„Rozwój multimediów od XIX do XXI wieku” Zespół Szkół Specjalnych w Oławie ul. Broniewskiego Oława.
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
„Jak zwiększyć bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego?” Co nam dała realizacja projektu?
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Reforma systemu oświaty.
? ? ? ? ? ? ? ? ? ?. Podstawowe informacje Ogólnopolski program Od r. do r. 5 edycja „Czytamy i odkrywamy” Wykorzystanie technologii.
SOSW jest placówką przeznaczoną dla dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym, znacznym i głębokim. Szkoła Podstawowa Specjalna.
1 Studia o profilu praktycznym. Aspekty prawne i organizacyjne KONFERENCJA „PO PIERWSZE PRACA…” Konin, 18 września 2014 r. Artur Zimny Państwowa Wyższa.
Nauczyciel i uczeń zupełnie inaczej.  Proces zindywidualizowanej edukacji, nakierowany na integralny – obejmujący wiedzę, umiejętności i postawy – rozwój.
Język polski jest kluczowym przedmiotem nauczania – poznawanie wybitnych utworów literackich sprzyja rozwojowi osobowemu ucznia, wprowadza go w świat kultury.
Spotkanie z rodzicami- inauguracja roku szkolnego 2016/
zmiany od września w naszych placówkach
Bielski Model Doradztwa Zawodowego
Szkoła Podstawowa Nr 47 im. Jana Klemensa Branickiego w Białymstoku
Sześciolatek idzie do szkoły
rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 marca 2009 r
„Programowanie to nasza przyszłość”
PODSTAWOWE KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA NA ROK SZKOLNY 2016/2017 Regionalny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli i Informacji Pedagogicznej "WOM"w.
Ucz i ucz się z TIK!.
Innowacja pedagogiczna „ Mierzymy daleko, sięgamy wysoko” prowadzona w Szkole Podstawowej nr 21 w Lublinie w roku szkolnym 2016/2017 Autorki innowacji:
Szkoła Podstawowa im. Tadeusza Kościuszki w Wawrzeńczycach
Koncepcja i strategia Szkoły Promującej Zdrowie
Sześciolatek w obliczu zmian
Czytanie – przyjemność czy obowiązek?
Cele działania:  -rozwijanie zainteresowań uczniów  -umożliwienie uczniom prezentacji ich pasji i zdolności  -rozwijanie umiejętności autoprezentacji.
Gimnazjum nr 4 im. Jerzego Brauna w Tarnowie Do you speak English?
Metoda projektu.
Szkoła Podstawowa nr 11 im. Henryka Sienkiewicza
Przedszkole „Wróbelek Elemelek” w Czerniejewie
Szkoła Promująca Zdrowie
KODEKS.
Reforma Edukacji
Świetlice szkolne w rzeczywistości prawnej
PROGRAMY DO KONTROLI RODZICIELSKIEJ
Przedszkole Promujące Zdrowie
Konferencja dla Dyrektorów
Program profilaktyczno-wychowawczy
„Ramowe plany nauczania” Szczecin, dnia 01 października 2018 r.
ZAWODOWCY Konkurs pt.”Zawodowcy” realizowany w ramach programu z zakresu doradztwa zawodowego w SP nr 370 w Warszawie.
Projekt edukacyjny w gimnazjum
BIZNES DLA SZKÓŁ SZKOŁY DLA BIZNESU
Uczeń na progu II etapu edukacyjnego. Cz.2
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
SPECJALNE POTRZEBY EDUKACYJNE
COMENIUS WIELOSTRONNE PARTNERSKIE PROJEKTY SZKÓŁ
KONFERENCJA METODYCZNA HISTORIA spotkanie sieci współpracy
DORADCA ZAWODOWY to osoba udzielająca pomocy, w formie grupowych i indywidualnych porad zawodowych, młodzieży i osobom dorosłym w wyborze zawodu, kierunku.
Zmiany w podstawie programowej celem szerszego dostosowania przebiegu procesu edukacji dla najmłodszych uczniów i umożliwienie im łatwego przejścia do.
„Opracowanie przedmiotowego programu nauczania, ze szczególnym uwzględnieniem kształtowania kompetencji kluczowych u uczniów” Opracowanie Alina Szeloch.
SZKOŁA PODSTAWOWA im. MARII KONOPNICKIEJ W STĘŻYCY
odbudowa prestiżu kształcenia zawodowego
Zajęcia realizowane w ramach projektu nr
COMENIUS WIELOSTRONNE PARTNERSKIE PROJEKTY SZKÓŁ
Szkoła podstawowa i co dalej?. Szkoła podstawowa i co dalej?
Aktywny RODZIC.
Rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów – szkolenia i doradztwo dla JST w województwie lubelskim Wsparcie kadry jednostek samorządu terytorialnego w.
Skuteczne kształtowanie kompetencji kluczowych
Kompetencje kluczowe informatyczne – II etap edukacyjny
Kompetencje informatyczne – III etap edukacyjny
Kompetencje kluczowe w grupie odkrywców
Kompetencje kluczowe informatyczne – I etap edukacyjny
Ramowy program szkolenia w zakresie wspomagania szkół w wykorzystywaniu nowoczesnych technologii w procesie nauczania/uczenia się Kompetencje informatyczne.
Ramowy program szkolenia w zakresie wspomagania szkół w wykorzystywaniu nowoczesnych technologii w procesie nauczania/uczenia się Kompetencje informatyczne.
Zapis prezentacji:

Nowa podstawa programowa edukacja informatyczna i informatyka Szkoła podstawowa Beata Rutkowska Doradca metodyczny przedmiotów informatycznych Katowice

autor Beata Rutkowska- doradca metodyczny informatyki Zagadnienia Akty prawne Treści dotyczące umiejętności informatycznych w części ogólnej Nowej podstawy programowej Nowa podstawa programowa edukacji informatycznej w klasach I-III Nowa podstawa programowa informatyki w klasach IV-VIII (IV-VI i VII-VIII) Porównanie aktualnie obowiązującej i nowej podstawy programowej z informatyki autor Beata Rutkowska- doradca metodyczny informatyki

Akty prawne dotyczące zmian: Ramowe plany nauczania Aktualnie obowiązujące: rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 lutego 2012 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych załącznik nr 1 Szkoła podstawowa; załącznik nr 3 Gimnazjum I etap edukacyjny klasy I-III zajęcia komputerowe 95 godzin. II etap edukacyjny klasy IV- VI zajęcia komputerowe 95 godzin. III etap edukacyjny klasy I- III gimnazjum informatyka 65 godzin. Obowiązujące od 1.09.2017 Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 marca 2017 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół(Dz. U. z 2017 r., poz. 703) I etap edukacyjny (klasy I-III) i II etap edukacyjny klasy (IV- VIII) informatyka po 1 godzinie w każdej klasie. autor: Beata Rutkowska Doradca metodyczny informatyki

Akty prawne dotyczące zmian: Podstawa programowa Aktualnie obowiązujące: Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. z 2012 r. poz. 977). Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 30 maja 2014 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. poz. 803) (edukacja wczesnoszkolna) Obowiązujące od 1.09.2017 Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej autor: Beata Rutkowska Doradca metodyczny informatyki

autor Beata Rutkowska- doradca metodyczny informatyki Preambuła podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej Kształcenie w szkole podstawowej trwa osiem lat i jest podzielone na dwa etapy edukacyjne: 1) I etap edukacyjny obejmujący klasy I–III szkoły podstawowej – edukacja wczesnoszkolna; 2) II etap edukacyjny obejmujący klasy IV–VIII szkoły podstawowej autor Beata Rutkowska- doradca metodyczny informatyki

Kształcenie ogólne w szkole podstawowej ma na celu: wprowadzanie uczniów w świat wartości, w tym ofiarności, współpracy, solidarności, altruizmu, patriotyzmu i szacunku dla tradycji, wskazywanie wzorców postępowania i budowanie relacji społecznych, sprzyjających bezpiecznemu rozwojowi ucznia (rodzina, przyjaciele); wzmacnianie poczucia tożsamości indywidualnej, kulturowej, narodowej, regionalnej i etnicznej; formowanie u uczniów poczucia godności własnej osoby i szacunku dla godności innych osób; rozwijanie kompetencji, takich jak: kreatywność, innowacyjność i przedsiębiorczość; rozwijanie umiejętności krytycznego i logicznego myślenia, rozumowania, argumentowania i wnioskowania; ukazywanie wartości wiedzy jako podstawy do rozwoju umiejętności; autor Beata Rutkowska- doradca metodyczny informatyki

Kształcenie ogólne w szkole podstawowej ma na celu: rozbudzanie ciekawości poznawczej uczniów oraz motywacji do nauki; wyposażenie uczniów w taki zasób wiadomości oraz kształtowanie takich umiejętności, które pozwalają w sposób bardziej dojrzały i uporządkowany zrozumieć świat; wspieranie ucznia w rozpoznawaniu własnych predyspozycji i określaniu drogi dalszej edukacji; wszechstronny rozwój osobowy ucznia przez pogłębianie wiedzy oraz zaspokajanie i rozbudzanie jego naturalnej ciekawości poznawczej; kształtowanie postawy otwartej wobec świata i innych ludzi, aktywności w życiu społecznym oraz odpowiedzialności za zbiorowość; zachęcanie do zorganizowanego i świadomego samokształcenia opartego na umiejętności przygotowania własnego warsztatu pracy; ukierunkowanie ucznia ku wartościom autor Beata Rutkowska- doradca metodyczny informatyki

autor Beata Rutkowska- doradca metodyczny informatyki Najważniejsze umiejętności (związane z informatyką) rozwijane w ramach kształcenia ogólnego w szkole podstawowej to: poszukiwanie, porządkowanie, krytyczna analiza oraz wykorzystanie informacji z różnych źródeł; kreatywne rozwiązywanie problemów z różnych dziedzin ze świadomym wykorzystaniem metod i narzędzi wywodzących się z informatyki, w tym programowanie; praca w zespole i społeczna aktywność; autor Beata Rutkowska- doradca metodyczny informatyki

Zadania szkoły (wybrane) Szkoła ma stwarzać uczniom warunki do nabywania wiedzy i umiejętności potrzebnych do rozwiązywania problemów z wykorzystaniem metod i technik wywodzących się z informatyki, w tym logicznego i algorytmicznego myślenia, programowania, posługiwania się aplikacjami komputerowymi, wyszukiwania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł, posługiwania się komputerem i podstawowymi urządzeniami cyfrowymi oraz stosowania tych umiejętności na zajęciach z różnych przedmiotów min do pracy nad tekstem, wykonywania obliczeń, przetwarzania informacji i jej prezentacji w różnych postaciach autor Beata Rutkowska- doradca metodyczny informatyki

Zadania szkoły (wybrane) Szkoła ma również przygotowywać ich do dokonywania świadomych i odpowiedzialnych wyborów w trakcie korzystania z zasobów dostępnych w internecie, krytycznej analizy informacji, bezpiecznego poruszania się w przestrzeni cyfrowej, w tym nawiązywania i utrzymywania opartych na wzajemnym szacunku relacji z innymi użytkownikami sieci autor Beata Rutkowska- doradca metodyczny informatyki

Zadania szkoły (Projekt edukacyjny) Duże znaczenie dla rozwoju młodego człowieka oraz jego sukcesów w dorosłym życiu ma nabywanie kompetencji społecznych takich jak komunikacja i współpraca w grupie, w tym w środowiskach wirtualnych, udział w projektach zespołowych lub indywidualnych oraz organizacja i zarządzanie projektami Zastosowanie metody projektu, oprócz wspierania w nabywaniu wspomnianych wyżej kompetencji, pomaga również rozwijać u uczniów przedsiębiorczość i kreatywność oraz umożliwia stosowanie w procesie kształcenia innowacyjnych rozwiązań programowych, organizacyjnych lub metodycznych autor Beata Rutkowska- doradca metodyczny informatyki

Zadania szkoły (Projekt edukacyjny) Metoda projektu zakłada znaczną samodzielność i odpowiedzialność uczestników, co stwarza uczniom warunki do indywidualnego kierowania procesem uczenia się. Wspiera integrację zespołu klasowego, w którym uczniowie, dzięki pracy w grupie, uczą się rozwiązywania problemów, aktywnego słuchania, skutecznego komunikowania się, a także wzmacniają poczucie własnej wartości. Metoda projektu wdraża uczniów do planowania oraz organizowania pracy, a także dokonywania samooceny. Projekty swoim zakresem mogą obejmować jeden lub więcej przedmiotów. Pozwalają na współdziałanie szkoły ze środowiskiem lokalnym oraz na zaangażowanie rodziców uczniów. autor Beata Rutkowska- doradca metodyczny informatyki

Zadania szkoły (Projekt edukacyjny) Projekty mogą być wykonywane indywidualnie lub zespołowo Uczniowie podczas pracy nad projektami powinni mieć zapewnioną pomoc nauczyciela – opiekuna. Nauczyciele korzystający z metody projektu mogą indywidualizować techniki pracy, różnicując wymagania. Wyboru treści podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, które będą realizowane metodą projektu, może dokonywać nauczyciel samodzielnie lub w porozumieniu z uczniami. autor Beata Rutkowska- doradca metodyczny informatyki

Zadania szkoły (Projekt edukacyjny) Projekt, w zależności od potrzeb, może być realizowany np przez tydzień, miesiąc, semestr lub być działaniem całorocznym W organizacji pracy szkoły można uwzględnić również takie rozwiązanie, które zakłada, że w określonym czasie w szkole nie są prowadzone zajęcia z podziałem na poszczególne lekcje, lecz są one realizowane metodą projektu. Przy realizacji projektu wskazane jest wykorzystywanie technologii informacyjno-komunikacyjnych. autor Beata Rutkowska- doradca metodyczny informatyki

Porównanie aktualnej i nowej podstawy programowej - Nazwa przedmiotu Aktualna podstawa programowa zajęcia komputerowe w klasach I-III i IV- VI SP informatyka w klasach I-III gimnazjum informatyka w szkole ponadgimnazjalnej autor Beata Rutkowska- doradca metodyczny informatyki

Porównanie aktualnej i nowej podstawy programowej - Nazwa przedmiotu Nowa podstawa programowa edukacja informatyczna w klasach I-III informatyka w klasach IV-VIII (IV-VI i VII-VIII) informatyka w szkole ponadgimnazjalnej autor Beata Rutkowska- doradca metodyczny informatyki

Porównanie aktualnej i nowej podstawy programowej - Siatka godzin Aktualna podstawa programowa W siatce godzin zaplanowano na realizację tego przedmiotu po jednej godzinie w klasach I-III oraz IV-VI szkoły ponadpodstawowej. W gimnazjum ą dwie godziny na cykl nauczania. W szkole ponadgimnazjalnej na poziomie podstawowym to 1 godzina, na poziomie rozszerzonym to godzin w cyklu. autor Beata Rutkowska- doradca metodyczny informatyki

Porównanie aktualnej i nowej podstawy programowej - Siatka godzin Nowa podstawa programowa W siatce godzin zaplanowano na realizację tego przedmiotu po jednej godzinie w każdej klasie, poczynając od klasy pierwszej, a kończąc na klasie ósmej w szkole podstawowej i kontynuując taki zakres dla wszystkich uczniów aż do trzeciej klasy szkoły ponadpodstawowej. Dodatkowo podtrzymano możliwość uczenia się tego przedmiotu również na poziomie rozszerzonym przez wszystkie lata szkoły ponadpodstawowej. autor Beata Rutkowska- doradca metodyczny informatyki

autor Beata Rutkowska- doradca metodyczny informatyki Porównanie aktualnej i nowej podstawy programowej - Główne cele nauczania Aktualna podstawa Nowa Podstawa Cele kształcenia - wymagania ogólne Bezpieczne posługiwanie się komputerem i jego oprogramowaniem; świadomość zagrożeń i ograniczeń związanych z korzystaniem z komputera i Internetu. Komunikowanie się za pomocą komputera i technologii informacyjno-komunikacyjnych. Wyszukiwanie i wykorzystywanie informacji z różnych źródeł; opracowywanie za pomocą komputera rysunków, motywów, tekstów, animacji, prezentacji multimedialnych i danych liczbowych. Rozwiązywanie problemów i podejmowanie decyzji z wykorzystaniem komputera. Wykorzystywanie komputera do poszerzania wiedzy i umiejętności z różnych dziedzin, a także do rozwijania zainteresowań. Cele kształcenia - wymagania ogólne Rozumienie, analizowanie i rozwiązywanie problemów na bazie logicznego i abstrakcyjnego myślenia, myślenia algorytmicznego i sposobów reprezentowania informacji. Programowanie i rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem komputera oraz innych urządzeń cyfrowych: układanie i programowanie algorytmów, organizowanie, wyszukiwanie i udostępnianie informacji, posługiwanie się aplikacjami komputerowymi. Posługiwanie się komputerem, urządzeniami cyfrowymi i sieciami komputerowymi, w tym: znajomość zasad działania urządzeń cyfrowych i sieci komputerowych oraz wykonywanie obliczeń i programów. Rozwijanie kompetencji społecznych, takich jak: komunikacja i współpraca w grupie, w tym w środowiskach wirtualnych, udział w projektach zespołowych oraz organizacja i zarządzanie projektami. Przestrzeganie prawa i zasad bezpieczeństwa. Respektowanie prywatności informacji i ochrony danych, praw własności intelektualnej, etykiety w komunikacji i norm współżycia społecznego; ocena zagrożeń związanych z technologią i ich uwzględnienie dla bezpieczeństwa swojego i innych. autor Beata Rutkowska- doradca metodyczny informatyki

autor Beata Rutkowska- doradca metodyczny informatyki Porównanie aktualnej i nowej podstawy programowej - Główne cele nauczania Aktualna podstawa Cele kształcenia - wymagania ogólne Bezpieczne posługiwanie się komputerem i jego oprogramowaniem; świadomość zagrożeń i ograniczeń związanych z korzystaniem z komputera i Internetu. Komunikowanie się za pomocą komputera i technologii informacyjno- komunikacyjnych. Wyszukiwanie i wykorzystywanie informacji z różnych źródeł; opracowywanie za pomocą komputera rysunków, motywów, tekstów, animacji, prezentacji multimedialnych i danych liczbowych. Rozwiązywanie problemów i podejmowanie decyzji z wykorzystaniem komputera. Wykorzystywanie komputera do poszerzania wiedzy i umiejętności z różnych dziedzin, a także do rozwijania zainteresowań. autor Beata Rutkowska- doradca metodyczny informatyki

autor Beata Rutkowska- doradca metodyczny informatyki Porównanie aktualnej i nowej podstawy programowej - Główne cele nauczania Nowa Podstawa Cele kształcenia - wymagania ogólne Rozumienie, analizowanie i rozwiązywanie problemów na bazie logicznego i abstrakcyjnego myślenia, myślenia algorytmicznego i sposobów reprezentowania informacji. Programowanie i rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem komputera oraz innych urządzeń cyfrowych: układanie i programowanie algorytmów, organizowanie, wyszukiwanie i udostępnianie informacji, posługiwanie się aplikacjami komputerowymi. Posługiwanie się komputerem, urządzeniami cyfrowymi i sieciami komputerowymi, w tym: znajomość zasad działania urządzeń cyfrowych i sieci komputerowych oraz wykonywanie obliczeń i programów. Rozwijanie kompetencji społecznych, takich jak: komunikacja i współpraca w grupie, w tym w środowiskach wirtualnych, udział w projektach zespołowych oraz organizacja i zarządzanie projektami. Przestrzeganie prawa i zasad bezpieczeństwa. Respektowanie prywatności informacji i ochrony danych, praw własności intelektualnej, etykiety w komunikacji i norm współżycia społecznego; ocena zagrożeń związanych z technologią i ich uwzględnienie dla bezpieczeństwa swojego i innych. autor Beata Rutkowska- doradca metodyczny informatyki

Nowa podstawa programowa Treści nauczania - szczegóły autor Beata Rutkowska- doradca metodyczny informatyki

Porównanie aktualnej i nowej podstawy programowej - Zakres treściowy I etap edukacyjny II etap edukacyjny autor Beata Rutkowska- doradca metodyczny informatyki

Nowa podstawa programowa Cel i historia zmian, nowe umiejętności i spodziewane efekty autor Beata Rutkowska- doradca metodyczny informatyki

autor Beata Rutkowska- doradca metodyczny informatyki Kontakt Beata Rutkowska Kontakt mailowy: beata_rutkowska@vp.pl, bearut@gmail.com Kontakt telefoniczny: 608 50 49 49 autor Beata Rutkowska- doradca metodyczny informatyki

Zaproszenie na szkolenia i kursy Katowice lub Państwa placówka Jak uczyć programowania przez zabawę. (10 godz.) Programowanie w Scratch Junior (10 godz.) Nauczanie programowania w edukacji wczesnoszkolnej z wykorzystaniem bezpłatnych gier komputerowych (10 godz.) Wszystkie szkolenia mogą być też szkoleniami Rady Pedagogicznej w wymiarze 5 godzin.