DOCHODY POBIERANE PRZEZ NUS NA RZECZ JST Justyna Bezrutczyk Główny Księgowy Izby Skarbowej w Katowicach Katowice, 22 września 2016 r.
Rodzaje dochodów zryczałtowany podatek dochodowy opłacany w formie karty podatkowej (KP) (75601 § 0350),– 100% Gmina - podatek od spadków i darowizn (SD) (75615 § 036), - 100% Gmina - podatek od czynności cywilnoprawnych (PCC) (75615, 75616 § 0500) – 100% Gmina udziały JST we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych oraz z podatku dochodowego od osób prawnych (75621, 75622, 75633 § 001, 002)
WPŁYW SAMORZĄDU Władze gmin nie posiadają uprawnień do ich swobodnego kształtowania, z wyjątkiem minimalnych uprawnień, zgodnie z którymi, naczelnik urzędu skarbowego może umarzać, odraczać termin zapłaty lub rozkładać na raty należności oraz zwalniać płatnika z obowiązku pobrania bądź ograniczać pobór należności wyłącznie za zgodą przewodniczącego zarządu jednostki samorządu terytorialnego. (art. 18 ust. 2 ustawy o dochodach JST)
ZASADY DYSTRYBUCJI – SD w przypadku nabycia nieruchomości w drodze darowizny według miejsca położenia nieruchomości, ale jeżeli nieruchomość położona jest na obszarze różnych gmin lub darowizna obejmuje przedmioty położone na obszarze różnych gmin to według miejsca zamieszkania (siedziby) darczyńcy, a jeżeli darczyńca nie ma miejsca (siedziby) w kraju to według miejsca zamieszkania obdarowanego, w przypadku nabycia w drodze nieodpłatnego zniesienia współwłasności do nieruchomości według położenia nieruchomości a jeżeli nieruchomości położona jest na obszarze różnych gmin, to według miejsca zamieszkania nabywcy, a jeżeli nabywca nie ma miejsca zamieszkania w kraju, to ze względu na miejsce zamieszkania (siedzibę) zbywcy, w przypadku nabycia w drodze darowizny innych rzeczy lub praw majątkowych niż nieruchomości według miejsca zamieszkania lub siedziby darczyńcy, a jeżeli darczyńca nie ma miejsca zamieszkania w kraju według miejsca zamieszkania obdarowanego, w przypadku nabycia w drodze nieodpłatnego zniesienia współwłasności do innych przedmiotów niż nieruchomości według miejsca zamieszkania nabywcy, a jeżeli nabywca nie ma miejsca zamieszkania w kraju, to ze względu na miejsce zamieszkania zbywcy, w przypadku spadku lub zachowku według położenia przedmiotów spadku, a jeżeli przedmioty są położone na obszarze różnych gmin według ostatniego miejsca zamieszkania (pobytu) spadkodawcy, a jeżeli spadkodawca nie miał miejsca zamieszkania w kraju według miejsca zamieszkania spadkobiercy.
ZASADY DYSTRYBUCJI - PCC przeniesienie własności nieruchomości - na rachunek budżetu gminy właściwej ze względu na miejsce położenia nieruchomości. od umowy spółki – na rachunek gminy na obszarze, której spółka ma siedzibę. od czynności cywilnoprawnych, których przedmiotem jest przeniesienie własności rzeczy ruchomych i praw majątkowych, niewymienionych powyżej - na rachunek budżetu gminy właściwej ze względu na miejsce zamieszkania lub siedzibę nabywcy, a jeżeli, jedynie zbywca ma miejsce zamieszkania lub siedzibę w kraju - na rachunek budżetu gminy właściwej ze względu na miejsce zamieszkania lub siedzibę zbywcy, natomiast jeżeli żadna ze stron nie ma miejsca zamieszkania lub siedziby w kraju - na rachunek budżetu gminy właściwej ze względu na miejsce dokonania czynności; od umowy sprzedaży przedsiębiorstwa – dla gminy, na obszarze której znajduje się siedziba tego przedsiębiorstwa lub zorganizowana jego część. w końcu od pozostałych czynności cywilnoprawnych na rachunek budżetu gminy, na obszarze której ma siedzibę właściwy miejscowo urząd skarbowy.
ZASADY DYSTRYBUCJI - KP Brak regulacji w sposobie dystrybucji, W praktyce na rachunek gminy właściwej według miejsca położenia zorganizowanego zakładu wskazanego w zgłoszeniu do ewidencji działalności gospodarczej. w razie niedopełnienia zgłoszenia działalności do ewidencji lub gdy działalność wykonywana jest bez posiadania zorganizowanego zakładu na rachunek właściwej gminy według miejsca zamieszkania podatnika lub siedziby spółki cywilnej, Jeżeli nie można ustalić siedziby spółki na rachunek gminy właściwej według miejsca zamieszkania jednego ze wspólników. Jeżeli występuje kilka zorganizowanych zakładów (i właściwych jest kilku naczelników urzędów skarbowych), na rachunek gminy właściwej według miejsca wskazanego przez podatnika jako siedziba działalności.
Struktura udziałów 2016 JST PIT CIT GMINA 37,79%* 6,71% POWIAT 10,25% 1,40% WOJEWÓDZTWO 1,60% 14,75% Art. 9 ust. 1 - 39,34% wpływów z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych z zastrzeżeniem art. 89 tejże ustawy, wprowadzający zmniejszenie udziału gmin we wpływach z podatku PIT o liczbę punktów procentowych odpowiadających iloczynowi 3,81 punktu procentowego i wskaźnika obliczonego łącznie dla całego kraju. Wskaźnik ten ustala się dzieląc liczbę mieszkańców przyjętych przed dniem 1 stycznia 2004 r. do domów pomocy społecznej, według stanu na dzień 30 czerwca roku bazowego, przez liczbę mieszkańców przyjętych przed dniem 1 stycznia 2004 r., według stanu na dzień 31 grudnia 2003 r.
TERMINY PRZEKAZYWANIA UDZIAŁÓW W PIT Udział JST we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych oblicza i przekazuje na właściwe rachunki Ministerstwo Finansów, biorąc pod uwagę należne podatki od osób fizycznych zamieszkałych na obszarze JST. w terminie do 10 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym podatek wpłynął na rachunek urzędu skarbowego. Wyjątek stanowią wymienione dochody za miesiąc grudzień, które podlegają w terminie do dnia 20 grudnia roku budżetowego w postaci zaliczki w wysokości 80% kwoty przekazanej, za miesiąc listopad roku budżetowego; oraz w terminie do dnia 10 stycznia roku następnego w kwocie stanowiącej różnicę między kwotą z tytułu udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych, który wpłynął na rachunek urzędu skarbowego w miesiącu grudniu, a kwotą zaliczki przekazanej w terminie do 10 stycznia roku następnego.
WPŁYWY Z UDZIAŁÓW W PIT 2014-2015 Dynamika zmian wpływów z tyt. udziałów JST w podatku dochodowym od osób fizycznych l.p. Wyszczególnienie Dochody wykonane 31.12.2015 Dochody wykonane 31.12.2014 Dynamika 2015/2014 1 GMINA 15 288 701 697 13 982 718 611 109,34% 2 POWIAT 4 165 736 852 3 819 607 426 109,06% 3 MIASTO NA PRAWACH POWIATU 3 716 800 163 3 467 361 059 107,19% 4 WOJEWÓDZTWO 1 239 444 802 1 137 478 007 108,96% razem 24 410 683 514 22 407 165 103 108,94%
TERMINY PRZEKAZYWANIA DOCHODÓW Środki stanowiące dochody jednostek samorządu terytorialnego, pobierane przed urzędy skarbowe, są odprowadzane na rachunek budżetu właściwej JST w terminie 14 dni od dnia, w którym wpłynęły na rachunek urzędu skarbowego, z zastrzeżeniem terminów przekazywania udziałów we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych.
WPŁYWY Z UDZIAŁÓW CIT I PÓŁROCZE 2015-2016 Dynamika zmian wpływów z tytułu udziałów JST w podatku dochodowym od osób prawnych L.p. Wyszczególnienie Dochody wykonane 30.06.2016 Dochody wykonane 30.06.2015 Dynamika 2016/2015 1 GMINA 1 124 952 671 1 081 518 216 104,02% 2 POWIAT 235 403 065 227 132 993 103,64% 3 WOJEWÓDZTWO 2 496 885 990 2 397 858 362 104,13% razem 3 857 241 726 3 706 509 571 104,07%
SPRAWOZDAWCZOŚĆ W obecnie funkcjonującym systemie dane do sprawozdania Rb-27S z wykonania planu dochodów budżetowych JST są prezentowane w informacji udostępnionej w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw finansów publicznych w dziale: Finanse publiczne. Budżet państwa. Powyższa informacja zamieszczana jest w terminach, odpowiednio do kwartalnego okresu sprawozdawczego, do dnia 15 kwietnia, 15 lipca, 15 października i 10 lutego roku następującego po roku budżetowym.
WSPÓLNY RACHUNEK BANKOWY Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 25 listopada 2015 r. w sprawie wyznaczenia naczelnika urzędu skarbowego do dysponowania środkami pieniężnymi zgromadzonymi na wspólnym rachunku bankowym oraz określenia rodzaju należności pieniężnych obsługiwanych przy użyciu tego rachunku (Dz.U. z 2015 r., poz. 2019). Na mocy nowego rozporządzenia wyznaczono Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Bydgoszczy do dysponowania środkami pieniężnymi zgromadzonymi na wspólnym rachunku bankowym (centralnym), prowadzonym dla obsługi wszystkich naczelników urzędów skarbowych z tytułu podatku od czynności cywilnoprawnych, podatku od spadków i darowizn, zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych opłacanego w formie karty podatkowej.
DYNAMIKA ZMIAN DOCHODY, NALEŻOŚCI W LATACH 2014 I 2015 Dochody pobierane na rzecz gmin w latach 2014 2015 l.p. Wyszczególnienie Dochody wykonane 31.12.2015 Dochody wykonane 31.12.2014 Dynamika 2015/2014 (5/6) Należności pozostałe do zapłaty 31.12.2015 Należności pozostałe do zapłaty 31.12.2014 Dynamika 2015/2014 (10/11) 1 2 3 4 5 6 7 8 Podatek dochodowy opłacany w formie karty podatkowej(§35) 72 962 710 78 859 295 92,52% 221 865 682 219 908 500 100,89% Podatek od spadków i darowizn(§36) 246 375 486 261 582 997 94,19% 77 038 108 81 167 924 94,91% Podatek od czynności cywilnoprawnych(§50) 1 749 137 677 1 797 610 795 97,30% 46 497 948 36 282 805 128,15% RAZEM 2 068 475 873 2 138 053 087 96,75% 345 401 738 337 359 229 102,38%
DYNAMIKA ZMIAN DOCHODY, NALEŻOŚCI W LATACH 2014 I 2015 Dochody pobierane na rzecz gmin w I półroczu 2015 i 2016 r. l.p. Wyszczególnienie Dochody wykonane 30.06.2016 Dochody wykonane 30.06.2015 %dochodów (3/4) Należności pozostałe do zapłaty 30.06.2016 Należności pozostałe do zapłaty 30.06.2015 Dynamika 2015/2016 (6/7) 1 2 3 4 5 6 7 8 Podatek dochodowy opłacany w formie karty podatkowej 28 631 150 31 874 102 91% 175 924 450 137 201 585 128,22% Podatek od spadków i darowizn 137 682 922 126 883 021 109% 79 148 885 78 239 546 101,16% Podatek od czynności cywilnoprawnych 1 097 456 200 855 600 706 128% 54 900 727 42 103 191 130,40% RAZEM 1 264 102 272 1 014 357 829 125% 309 974 062 257 544 322 120,36%
PROPOZYCJE ROZWIĄZAŃ W ŚCIĄGALNOŚCI PODATKÓW bieżące analizowanie deklaracji podatkowych i ich korekt pod kątem właściwości miejscowej oraz poprawności formalnej i rachunkowej złożonych dokumentów podatkowych, bieżąca ewidencja księgowa w zakresie przypisów i odpisów, a także wpłat, posiadanie bieżącej informacją dotyczącej stanu należności z tytułu niezapłaconych podatków, analiza stanu nadpłat z tytułu podatków i innych niepodatkowych należności budżetowych, pod kątem możliwości dokonania potrącenia, terminowe wystawiania upomnień, weryfikacja ich doręczenia, a także dokonanych wpłat, pod względem bieżącej aktualizacji stanu należności pozostałych do zapłaty i ich wymagalności, bieżące naliczenie odsetek za zwłokę i ich dalsze dochodzenie, podejmowanie wobec zobowiązanego działań informacyjnych zmierzających do dobrowolnego wykonywania przez niego obowiązków podatkowych („miękka” egzekucja) - internetowy portal informacyjny, krótką wiadomość tekstową (sms), email, telefon, bądź fax, bieżące wystawienie tytułów wykonawczych, działania wierzyciela w postępowaniu zabezpieczającym, a także w obszarze orzekania o odpowiedzialności osób trzecich za zobowiązania, oraz czynności podejmowane w postępowaniu likwidacyjnym i upadłościowym.
Dziękuję za uwagę Justyna Bezrutczyk