FORMY ZAMIESZKANIA DLA SENIORÓW

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Miejski obszar funkcjonalny – Puławy
Advertisements

STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
Z ODDZIAŁAMI INTEGRACYJNYMI IM. TWÓRCÓW LITERATURY DZIECIĘCEJ
Zmiany w ustawie z dnia 8 grudnia 2006 r. o finansowym wsparciu tworzenia lokali socjalnych, mieszkań chronionych, noclegowni i domów dla bezdomnych (Dz.
1 Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych długofalowy plan przeciwdziałania dezintegracji społecznej Opracowanie: MOPS Gdańsk Gdańsk 2004.
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego
URZAD MIEJSKI W SŁUPSKU CZERWIEC 2009R. SYSTEM POMOCY OSOBOM BEZDOMNYM W SŁUPSKU.
Rola FORUM w realizacji projektu Tworzenie i rozwijanie standardów jakości usług instytucji pomocy i integracji społecznej.
Nowatorskie usługi opiekuńcze narzędziem przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu osób starszych i niepełnosprawnych w gminie Śrem Partnerzy: Gmina Śrem/Ośrodek.
AKTYWIZACJA I INTEGRACJA NARZĘDZIEM PRZECIWDZIAŁANIA WYKLUCZENIU SPOŁECZNEMU OSÓB STARSZYCH W GMINIE ŚREM.
Konferencja Nowa koncepcja polityki regionalnej Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Grupa Wymiany Doświadczeń z zarządzania gminną gospodarka mieszkaniową moderator: Ewa Bartosik Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem.
1 Konferencja – 1 grudnia 2007r. Budowanie lokalnego partnerstwa na rzecz osób niepełnosprawnych Maria Świdurska – Ośrodek Pomocy Społecznej w Śremie.
PRACA SOCJALNA.
OBSZAR OCHRONY ZDROWIA MECHANIZM FINANSOWY EUROPEJSKIEGO OBSZARU GOSPODARCZEGO NORWESKI MECHANIZM FINANSOWY Ministerstwo Zdrowia
Prezentacja projektów Miasta planowanych do realizacji w latach [ budowanie świadomości ] Wystąpienie Władysław Bieda – Burmistrz Miasta Limanowa.
Wyniki badania „Instytucje wobec potrzeb ludzi starszych”
Polski Plan Alzheimerowski
EFEKTY REALIZACJI PROJEKTU
OFERTA III SEKTORA SKIEROWANA DO RODZIN W WOJEWÓDZTWIE POMORSKIM.
Program pilotażowy Aktywny samorząd. OBSZARY WSPARCIA A oprzyrządowanie samochodu B1 specjalistyczny sprzęt komputerowy B2 urządzenie lektorskie B3 urządzenie.
Zespół Szkół Licealnych i Zawodowych w Olecku zaprasza do rozpoczęcia nauki w zawodzie ASYSTENT OSOBY NIEPEŁNOSPRAWNEJ ul. Gołdapska Olecko Tel.
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
/ wybory samorządowe 2014 rok/. Realizacja programu politycznego Sojuszu Lewicy Demokratycznej przez udział w sprawowaniu władzy na wszystkich szczeblach.
Program na rzecz poprawy warunków życia społecznego i zawodowego osób niepełnosprawnych w województwie podlaskim na lata Prezentacja założeń,
Finansowanie inwestycji sektora gospodarki odpadami w nowej perspektywie Paweł Orłowski Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury i.
STRATEGIA ROZWOJU MIASTA ŚWIDWIN NA LATA
"Usługi publiczne jako istotny czynnik rozwoju lokalnego w gminach Aglomeracji Wałbrzyskiej” System pomiaru jakości usług publicznych dla Aglomeracji Wałbrzyskiej.
Strategia Rozwoju Gminy Chrzanów na lata WYNIKI BADANIA ANKIETOWEGO WŚRÓD MIESZKAŃCÓW.
Finansowanie podmiotów reintegracyjnych w perspektywie finansowej Katowice r. Śląski Kongres Centrów i Klubów Integracji Społecznej.
Rewitalizacja z Funduszu Dopłat – możliwości programu wspierającego budownictwo socjalne i komunalne Mirosław Kłobukowski Prezes Miejskiego Towarzystwa.
Warszawa, r. Deinstytucjonalizacja usług – EFS
Luk Zelderloo, Sekretarz Generalny EASPD Europejskie Stowarzyszenie Świadczeniodawców Usług dla Osób z Niepełnosprawnością
OPS. Regulamin I Obywatelskiego Parlamentu Seniorów Obywatelski Parlament Seniorów - jest apolitycznym, neutralnym religijnie i światopoglądowo ogólnopolskim.
Projekt "Almas House in Poland" Klaster Innowacyjna Medycyna Październik 2015.
Możliwości rozwoju gospodarstw opiekuńczych z wykorzystaniem funduszy unijnych Aleksandra Bielińska Kujawsko-Pomorski Ośrodek Doradztwa Rolniczego w Minikowie.
Tarnowskie Towarzystwo Budownictwa Społecznego Sp. z o. o. - narzędzie polityki mieszkaniowej Miasta Tarnowa Katowice, 14 stycznia 2016 r. Wojciech Daniel.
Społeczne Agencje Najmu odpowiedzią na problem dostępności mieszkań w Polsce Małgorzata Salamon – Habitat for Humanity Poland.
Oborniki Śląskie, r.. Rewitalizacja - to proces zmian przestrzennych, technicznych, społecznych i gospodarczych, podjętych w interesie publicznym,
Formy wsparcia dla osób starszych na przykładzie Miasta Gdańska Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Gdańsku.
MIESZKANIA WSPOMAGANE W STARGARDZIE. Stargard jest trzecim co do wielkości miastem województwa zachodniopomorskiego. Zajmuje powierzchnię ha i liczy.
Spotkanie z Komisją Polityki Społecznej i Prorodzinnej Sejmiku Województwa Mazowieckiego.
Opiekun w domu pomocy społecznej Czas trwania nauki: 2 lata.
Krajowy Program Przeciwdziałania Ubóstwu i Wykluczeniu Społecznemu 2020: Nowy Wymiar Aktywnej Integracji Poznań, styczeń 2014.
Gdyńscy seniorzy - integralna część społeczności lokalnej.
Usługi społeczne dla osób starszych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata Posiedzenie Sejmiku Senioralnego.
Problemy formalno-prawne w procesach rewitalizacyjnych Konferencja „Dylematy rewitalizacji XIX-wiecznej zabudowy w strefach wielkomiejskich Warszawy i.
Samorządowa Jednostka Organizacyjna Województwa Dolnośląskiego INSTYTUT ROZWOJU TERYTORIALNEGO Mieszkalnictwo na Dolnym Śląsku – aspekt dostępności Karolina.
Rewitalizacja Dolnego Miasta w Gdańsku Rewitalizacja Dolnego Miasta w Gdańsku.
Asystent osoby niepełnosprawnej Czas trwania nauki – 1 rok.
Odnowa i rozwój wsi W latach kontynuacją Sektorowego Programu Operacyjnego "Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój.
MIESZKANIA WSPOMAGANE PROGRAM „POTRZEBNY DOM”
Lokalny Program Rewitalizacji Gminy Jedlicze na lata
Europejski Fundusz Społeczny -
Mieszkalnictwo wspomagane: od dobrych praktyk do spójnego systemu
Lokalny Program Rewitalizacji Gminy Iwonicz-Zdrój na lata
dr Anna Okońska-Walkowicz Doradca Prezydenta Miasta Krakowa ds
m.st. Warszawa | Aktualizacja strategii rozwoju Warszawy
Samorządowa polityka senioralna na Mazowszu
POLITYKA SENIORALNA Tadeusz Adamejtis
Lokalny Program Rewitalizacji Gminy Chorkówka na lata
Ulga rehabilitacyjna.
Realizacja Programu Wieloletniego w województwie łódzkim
Projekt współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego.
Komplementarność EFS z PO PŻ
Oferta edukacyjna Na rok szkolny 2019/20
Europejski Fundusz Społeczny
Strategia rozwoju gminy Nieporęt
Zapis prezentacji:

FORMY ZAMIESZKANIA DLA SENIORÓW XIV Samorządowe Forum KAPITAŁU I FINANSÓW 22 -23 września 2016 JAKOŚĆ ŻYCIA SENIORÓW – INNOWACYJNE DZIAŁANIA SAMORZĄDÓW Jak budowac dla seniorów? Lokalna senioralna strategia mieszkaniowa FORMY ZAMIESZKANIA DLA SENIORÓW dr inż. arch. Iwona Benek Wydział Architektury POLITECHNIKA ŚLĄSKA LAB60+

OGÓLNY PODZIAŁ FORM ZAMIESZKANIA DLA OSÓB STARSZYCH FORMY INDYWIDUALNE FORMY WSPÓLNE

FORMY INDYWIDUALNE MIESZKANIA SAMODZIELNE   MIESZKANIA SAMODZIELNE Skierowane do osób starszych niewymagających opieki osobistej, medycznej; mogących żyć samodzielnie, szukających bezpieczeństwa udogodnień płynących z zamieszkania w społeczności często stanowią samodzielne jednostki mieszkaniowe w dowolnym domu mieszkalnym, mogą one być zgrupowane w jednym obiekcie (np. dom dla ludzi starszych) lub znajdować się w różnych domach, w większym kompleksie mieszkaniowym (np. na osiedlu). wyposażenie tych mieszkań powinno odpowiadać określonym przepisom; powinny być przystosowane dla wózka inwalidzkiego, całkowicie pozbawione barier architektonicznych, istniejące mieszkania własnościowe czy wynajmowane bardzo rzadko są odpowiednio dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych, jednakże dzięki samodzielnemu zamieszkiwaniu umożliwiają maksymalną niezależność pod wieloma względami, osoby starsze chwalą sobie najbardziej życie, zamieszkiwanie właśnie w takich mieszkaniach. mieszkania własne

FORMY INDYWIDUALNE   MIESZKANIA SAMODZIELNE

FORMY INDYWIDUALNE MIESZKANIA INDYWIDUALNE „POD OPIEKĄ”    MIESZKANIA INDYWIDUALNE „POD OPIEKĄ” Skierowane do osób starszych niebędących w stanie żyć samodzielnie, ale nie potrzebujących również stałej, wykwalifikowanej opieki medycznej typ pośredni pomiędzy mieszkaniem samodzielnym, a ośrodkami opieki medycznej, przewidziana jest w nich opieka medyczno-socjalna, mogą być dostosowane do opieki nad osobami z chorobą Alzheimera czy innymi formami demencji. w zależności od wymagań, potrzeb mieszkańców większość Mieszkań z Opieką tworzy indywidualny plan usług, który jest regularnie uaktualniany, mieszkania powinny być wyposażone w odpowiednie systemy alarmowo-przywoławcze, umożliwiające wezwanie niezbędnej pomocy lub usługi pielęgniarskiej przez całą dobę. mieszkania chronione, projekty trans generacyjne, mieszkania asekurowane (assisted living)

FORMY WSPÓLNE WSPÓLNOTA MIESZKANIOWA (3 -15 osób)   WSPÓLNOTA MIESZKANIOWA (3 -15 osób) Skierowana do osób starszych niewymagających opieki osoby starsze żyją samodzielnie we własnych pokojach, w wyodrębnionej jednostce mieszkalnej i wspólnie użytkują inne pomieszczenia (kuchnię, pokój dzienny, hol, taras, balkon, piwnice itp.) projekty trans generacyjne, mieszkania asekurowane (assisted living)

FORMY WSPÓLNE   WSPÓLNOTA DOMOWA (mogą być liczniejsze od wspólnot mieszkaniowych) Skierowana do osób niewymagających opieki osobne mieszkania znajdujące się w jednym budynku lub kompleksie mieszkalnym (4-12 jednostek mieszkaniowych), wielkość mieszkań zależy od potrzeb lub wymagań mieszkańców, mieszkania mają połączenie telefoniczne z dyżurującą pielęgniarką, mieszkańcy mogą korzystać z systematycznej opieki lekarskiej, mają możliwość zlecania pracownikom, zatrudnionym w takim domu, wykonanie różnych czynności, tj. robienie zakupów, sprzątanie. projekty trans generacyjne, mieszkania asekurowane (assisted living)

FORMY WSPÓLNE WSPÓLNOTA SĄSIEDZKA   WSPÓLNOTA SĄSIEDZKA Częściowo samodzielne wspólnoty mieszkaniowe przeznaczone są dla osób mających problemy z samodzielnym prowadzeniem gospodarstwa domowego (przynależność do wspólnoty jest częściowa; powrót do dobrej kondycji umożliwia ponowne osiągnięcie pełnej samodzielności osoby) mieszkańcy osiedla, bloku mieszkalnego lub ściśle określonego kompleksu mieszkaniowego mają stworzone warunki do nawiązania wspólnych kontaktów, programy wspólnego zamieszkiwania są częściowo uzależnione od wieku mieszkańców, mieszkańcy sami kształtują program i współdziałają przy opracowaniu projektu dla samodzielnie organizowanej wspólnoty mieszkaniowej, wspólnoty mieszkaniowe z zapewnioną pełną pomocą i opieką pielęgniarską korzystają z pomocy zewnętrznych zakładów zaopatrzeniowo-usługowych, w celu utrzymania na właściwym poziomie własnych gospodarstw domowych. projekty trans generacyjne, mieszkania asekurowane (assisted living), domy seniora

FORMY WSPÓLNE WSPÓLNOTY CIĄGŁEJ OPIEKI NAD OSOBAMI STARSZYMI   WSPÓLNOTY CIĄGŁEJ OPIEKI NAD OSOBAMI STARSZYMI Kampusy mieszkaniowe zapewniające ciągłość opieki: od domów prywatnych, Mieszkania Niezależnego, do Mieszkania z Opieką, wreszcie Ośrodków Opieki Medycznej oferują seniorom niezależny tryb życia we własnych domach, dają również możliwość korzystania z usług związanych z Mieszkaniem z Opieką oraz wykwalifikowaną opiekę pielęgniarską, forma ta pozwala na starzenie się w „jednym miejscu”, oferują różnorodne usługi: sprzątanie, pranie, posiłki we wspólnych jadalniach, opiekę nad domem i terenem, bezpieczeństwo, programy socjalne, rekreacyjne i kulturalne. możliwość korzystania z usług medycznych: opieki osobistej i pomocy przy codziennych czynnościach, opieki pielęgniarskiej, rehabilitacji, opieki w hospicjum, specjalistycznej opieki nad osobami z chorobą Alzheimera. domy seniora

FORMY WSPÓLNE OŚRODKI OPIEKI MEDYCZNEJ   OŚRODKI OPIEKI MEDYCZNEJ Przeznaczone dla osób nie mogących żyć samodzielnie, wymagających stałej profilaktycznej, terapeutycznej oraz rehabilitacyjnej opieki pielęgniarskiej w stanach przewlekłych dostosowane są do opieki nad osobami z chorobą Alzheimera, demencją starczą, zapewniają indywidualną opiekę oraz zatrudniają specjalistyczny personel, przeszkolony w zakresie technik kontroli zachowań, są jednostkami zamkniętymi – nie chodzi tu o ograniczenie wolności pacjentów, tylko ograniczenie możliwości wyjścia poza oddział, posiadają indywidualne rozwiązania funkcjonalno-behawioralne, ze względu na swoiste potrzeby tej grupy pensjonariuszy, są całkowicie pozbawione barier oraz posiadają system alarmowo-przywoławczy, we wnętrzach znajdują się dodatkowe wskazówki orientacyjne w postaci obrazków, napisów, a brak nadmiernej dekoracji zmniejsza możliwość dezorientacji. domy pomocy społecznej, zakłady opiekuńczo-lecznicze

TENDENCJE W PROJEKTOWANIU DLA OSÓB STARSZYCH tworzenie warunków do utrzymania lub przywrócenia niezależności i samodzielności wykorzystanie założeń kształtowania środowiska terapeutycznego (healing environment) Środowisko terapeutyczne tworzą 3 zasadnicze czynniki (Ulrich 1991): - zapewnienie osobom starszym poczucia kontroli w zakresie uwarunkowań fizycznych i społecznych otoczenia, - zapewnienie odpowiedniego klimatu (wsparcia) społecznego – możliwość uczestniczenia w życiu społecznym, - wprowadzenie elementów pozytywnie oddziałujących, odwracających uwagę od stanu zdrowia, np. elementy przyrodnicze, sztuka, kultura, miejsca spotkań oraz wszelkie przejawy życia codziennego. aktywizacja społeczna osoby starszej - projektowanie stref i przestrzeni umożliwiających kontakty społeczne i udział czynny lub bierny w życiu

„Seniorzy na Górnym Śląsku”, 2012. Rodzaj mieszkania, w którym mieszkali respondenci.

„Seniorzy na Górnym Śląsku”, 2012. Struktura odpowiedzi: „Jak ocenia Pan(i) własną sytuację mieszkaniową?

OŚRODKI OPIEKI

Uwzględnienie potrzeb osób starszych w projekcie : Strategia na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju, Krajowej Polityce Miejskiej 2023, programach rewitalizacji oraz programach operacyjnych na lata 2014-2020 (Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój i Regionalne Programy Operacyjne): - kształtowanie przestrzeni zgodnie z zasadą projektowania uniwersalnego, - konkurs Modelowa Rewitalizaja Miast (Ministerstwo Rozwoju),- w oparciu o programy rewitalizacji miast Łódź, Warszawa, Ełk, Wrocław, - wsparcie w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych 2014-2020 poprzez finansowanie prokjektów z infrastruktury społecznej, - mieszkalnictwo wspomagane – wypracowanie standardów, - wsparcie związane ze zdrowym i aktywnym starzeniem się (poprawa dostępu do profilaktyki, rehabilitacji leczniczej, rozwój kadr

Informacja na temat warunków mieszkaniowych osób starszych oraz działań podejmowanych w obszarze optymalizacji zasobów mieszkaniowych wraz z towarzysząca infrastrukturą stosownie do specyfiki wyzwań zmieniającej się struktury wiekowej społeczeństwa: 1) w ramach programów rządowych wspierających budownictwo komunalne należy wymienić: - program budownictwa socjalnego - program społecznego budownictwa czynszowego 2) Przykłady dobrych praktyk: - Dom dla seniora – realizowany przez gminę- miasto Szczecin we współpracy ze szczecińskim TBS Sp. z o.o. (23 mieszkania o czynszu komunalnym, 1 mieszkanie chronione dla seniorów składające się z 4 pokoi o pow. 11,72 m2, 3 lokale użytkowe (DD Senior Wigor, DDPS, - Program dla osób starszych – Nie sami – realizowany przez gminę-miasto Stargard we współpracy ze Stargardzkim Towarzystwem Budownictwa Społecznego Sp. z o. oraz Stowarzyszeniem „Potrzebny Dom” (24 mieszkania), - Program dla osób starszych realizowany przez miasto Poznań we współpracy z Poznańskim Towarzystwem Budownictwa Społecznego Sp. z o.o. (147 mieszkań), - Projekt Senior realizowany przez miasto Wrocław we współpracy z Towarzystwem Budownictwa Społecznego Wrocław Sp. z o.o. (57 mieszkań), - Program budowy mieszkań chronionych realizowany przez gminę- miasto Toruń wraz z Toruńskim TBS (60 mieszkań chronionych z przeznaczeniem dla osób starszych i niepełnosprawnych), - budowa mieszkań dla osób starszych realizowana przez Śremskie TBS (30 lokali).

WZORCOWE MIESZKANIE SENIORA

WZORCOWE MIESZKANIE SENIORA

MIESZKANIA ENKLAWA KRYSZTAŁOWA

DOM SENIORE SENIOR RESIDENT W MIKOŁOWIE