1. Uczniowie ze specyficznymi potrzebami edukacyjnymi 2

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Pomoc psychologiczno –pedagogiczna w szkole ponadgimnazjalnej
Advertisements

Uczniowie niepełnosprawni w szkołach województwa dolnośląskiego
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 września 2011 r. z wyjątkami
Indywidualne zajęcia rewalidacyjne dla uczniów niepełnosprawnych (z orzeczeniami poradni psychologiczno-pedagogicznych o potrzebie kształcenia specjalnego)
INDYWIDUALIZACJA PRACY Z DZIECKIEM W WIEKU PRZEDSZKOLNYM W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI.
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
Zmiany w prawie w zakresie doradztwa edukacyjno-zawodowego w szkołach
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Prawa dziecka/ucznia niepełnosprawnego wynikające z przepisów prawa oświatowego opracowała: Iwona Kapczyńska.
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole
Zadania nauczyciela i jego rola w udzielaniu pomocy psychologiczno-
Kształcenie uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego Kuratorium Oświaty w Łodzi Barbara Łaska.
„Możliwości i ograniczenia w edukacji dzieci niepełnosprawnych”
Pomoc psychologiczno - pedagogiczna
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych
Warto wiedzieć… Pomoc psychologiczno-pedagogiczna.
PODSTAWY PRAWNE PRACY Z UCZNIEM O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH
Procedury i możliwości wykorzystania na terenie szkoły.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Barbara Łaska Wydział Wspierania Rozwoju Kuratorium Oświaty w Łodzi
Poradnie wydają kilka rodzajów orzeczeń
Planowane zmiany w aktach prawnych Październik 2010.
Uczeń niepełnosprawny w szkole ogólnodostępnej Opracowanie: Maria Rusin Kuratorium Oświaty w Rzeszowie.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkołach
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 5
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przepisach prawa oświatowego
KALEJDOSKOP SZANS KALEJDOSKOP MOZLIWOŚCI Szkoła Podstawowa nr 13 im. Komisji Edukacji Narodowej w Jeleniej Górze Jelenia Góra r.
Dydaktyka ogólna.
Powiatowa Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna w Kłobucku ul. Ks
PEDAGOG SZKOLNY.
Podstawy prawne, rola psychologa,
Kuratorium Oświaty w Warszawie Wydział Zwiększania Szans Edukacyjnych
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
Organizacja pomocy psychologiczno - pedagogicznej
UCZEŃ NIEPEŁNOSPRAWNY W SZKOLE OGÓLNODOSTĘPNEJ
Formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej na terenie szkoły
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
REFORMA SYSTEMU POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
KONFERENCJA „UCZEŃ Z ZABURZENIAMI ZACHOWANIA I EMOCJI”
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ 2014/2015
WEWN Ą TRZSZKOLNA PROCEDURA Oprac. Magdalena Dyszkiewicz WYDŁUŻANIE OKRESU EDUKACYJNEGO.
 Dla uczniów z orzeczeniem: o potrzebie indywidualnego obowiązkowego, rocznego przygotowania przedszkolnego indywidualnego nauczania  Dla uczniów z opinią.
Organizacja pracy z dziećmi niepełnosprawnymi w Szkole Podstawowej Nr 2 w Parczewie Parczew, r.
EUROPOS SĄJUNGA EUROPOS REGIONINĖS PLĖTROS FONDAS VEIKLŪS KAIMYNAI.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA NOWE OBOWIĄZKI NAUCZYCIELA
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Kontrole planowe Szkoły podstawowe Ośrodki doskonalenia nauczycieli Poradnie psychologiczno-pedagogiczne Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym.
Orzecznictwo w procesie diagnozy FASD Barbara Woszczyna Tomaszowice 2015r.
PORADNIE PSYCHOLOGICZNO - - PEDAGOGICZNE Hanna Śniatała Renata Scholtz.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych.
1 Plan nadzoru pedagogicznego Lubelskiego Kuratora Oświaty na rok szk. 2015/2016 wynikający z podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
Opracowanie : Joanna Zamojska
Aspekt prawny opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju oraz orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
Zmiany w prawie oświatowym
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
Podstawa: art. 47 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 roku
Katarzyna Pawlusek Izabela Juszkiewicz
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 9 sierpnia 2017 r
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
Kształcenie specjalne
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA WEDŁUG AKTUALNYCH PRZEPISÓW PRAWA – cz. 3 Elżbieta Doroszuk
Zapis prezentacji:

JAK REALIZOWAĆ W SZKOLE ZALECENIA PORADNI PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ?

1. Uczniowie ze specyficznymi potrzebami edukacyjnymi 2 1. Uczniowie ze specyficznymi potrzebami edukacyjnymi 2. Specjalne potrzeby 3. Zadania szkoły wobec uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

Kryteria organiczne: 1. Uczniowie z zaburzeniami lub dysfunkcjami ruchowymi ( zaburzenia artykulacji, manipulacji, synkinezja, zaburzenia koordynacji, kalectwa, zaburzenia napięcia mięśniowego).

2. Uczniowie z zaburzeniami sensorycznymi: - słabo widzący i niewidomi, - słabo słyszący i niesłyszący. 3. Uczniowie z zaburzeniami OUN ( mpd, epilepsja, afazja i inne). 4. Uczniowie z deficytami rozwojowymi w zakresie poszczególnych funkcji poznawczych będących przyczyną specyficznych trudności w uczeniu się.

5. Uczniowie chorzy przewlekle ( cukrzyca, epilepsja, astma) Kryterium psychiczne/psychologiczne 1. uczniowie szczególnie uzdolnieni, 2. uczniowie upośledzeni umysłowo, 3. uczniowie z zaburzeniami rozwoju psychicznego ( zaburzony rozwój mowy, języka, umiejętności szkolnych, funkcji motorycznych).

Inteligencja niższa niż przeciętna Dzieci o niższej niż przeciętne sprawności intelektualnej stanowią ok..14 % populacji W tej grupie dzieci J. Kostrzewski wyróżnia 5 podgrup o odmiennym obrazie klinicznym: 1. Dzieci zaniedbane pedagogicznie, które uzyskują niskie wyniki wskutek braku stymulowania rozwoju. 2. Dzieci z deficytami parcjalnymi niektórych funkcji, np.. Percepcji wzrokowej, przy ogólnej inteligencji w normie

3. Dzieci o powolnym, choć poprawnym przebiegu procesów intelektualnych 4.Dzieci upośledzone w stopniu lekkim, które uzyskują wyższe ilorazy inteligencji wskutek stymulowania ich rozwoju umysłowego przez środowisko 5. Dzieci o niższym niż przeciętny poziom funkcjonowania intelektualnego( w zakresie wszystkich procesów poznawczych) i społecznych.

4. Uczniowie z całościowymi zaburzeniami rozwojowymi ( autyzm, Zespół Aspergera, Zespół Retta ). 5. Uczniowie z zaburzeniami zachowania i emocji ( zaburzenia emocjonalne, zaburzenia zachowania, nadpobudliwość, zaburzenia funkcjonowania społecznego ).

W/w uczniowie nie mogą podołać wymaganiom obowiązujących programem nauczania. Potrzebują pomocy w formie: - odpowiednio dobranych programów nauczania dopasowanych do ich możliwości i potrzeb, - odpowiednich metod nauczania, - dodatkowych zajęć rewalidacyjnych,

Winni być nauczani przez specjalistów oraz w odpowiednich warunkach lokalowych. Mają więc specjalne potrzeby edukacyjne

Specjalne potrzeby edukacyjne Specjalne potrzeby edukacyjne wynikają z niepełnosprawności lub są efektem innych przyczyn trudności w uczeniu się. Możemy w odniesieniu do specjalnych potrzeb edukacyjnych mówić o dwóch koncepcjach edukacyjnych:

I. Koncepcja to stanowisko zorientowania się na ucznia droga do segregacji opiera się na założeniu: * można zidentyfikować grupę dzieci ,,specjalnych,” * dz. z problemami potrzebują nauczania specjalnego, * najlepiej uczyć dz. razem z dziećmi z normą intelektualną w szkole.

II. Koncepcja to stanowisko na program i warunki otoczenia droga do integracji * każde dz. może mieć trudności w szkole; * trudności te mogą być dla drogowskazem dla nauczyciela do zmiany bądź udoskonalenia nauczania, stylu pracy;

*zmiany w stylu pracy nauczyciela prowadzą do poprawy warunków nauczania wszystkich uczniów; *nauczyciele pragnący osiągać lepsze efekty dydaktyczno - wyrównawcze powinni otrzymywać wsparcie od władz oświatowych.

Akty prawne Ustawa z dnia 7września 1991r. O systemie oświaty ( Dz. U Akty prawne Ustawa z dnia 7września 1991r. O systemie oświaty ( Dz. U. z 2004. Nr 256, poz.2572, Nr 273, poz. 2703 i Nr 28 poz. 2781 oraz z 2005 r. Nr 17, poz. 141) Rozporządzenie MEN i S z dnia 11 grudnia 2002r. W sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno- pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych ( Dz. U. z 2003r. Nr 5, poz.46);

Akty prawne Rozporządzenie Ministra Edukacji narodowej z dnia 18 września 2008r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych ( Dz. U. z 30 września 2008r. Nr 173. 172). Akty prawne stanowią podstawę wydawania opinii o dostosowaniu wymagań edukacyjnych.

Rodzaje opinii o różnych formach dostosowania wymagań: Rodzaje opinii o różnych formach dostosowania wymagań: *zwolnienie ucznia z wadą słuchu lub z głęboką dysleksją rozwojową z nauki drugiego języka; * dostosowanie wymagań edukacyjnych z programu nauczania do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia

i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się ( dysleksje rozwojową uniemożliwiającą sprostanie tym wymaganiom); * dostosowanie warunków i form przeprowadzenia egzaminu w ostatnim roku nauki do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia , u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się ( dysleksja rozwojowa);

udzielenie zezwolenia na indywidualny program lub tok nauki; * udzielenie zezwolenia na indywidualny program lub tok nauki; *praca z uczniem w klasie terapeutycznej.

Zadania szkoły wobec uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi Zadaniem szkoły jest zapewnienie tym uczniom odpowiednich warunków realizacji potrzeb edukacyjnych.

Szkoła realizuje te zadania poprzez: - dobór programów nauczania, stosowanie odpowiednich kryteriów oceniania; - zorganizowanie zajęć rewalidacyjnych i form pomocy psychologiczno- pedagogicznej;

określenie zasad, metod i form pracy z uczniem na lekcji; - zatrudnienie kadry z odpowiednimi kwalifikacjami; - zapewnienie odpowiednich warunków lokalowych, sprzętu rehabilitacyjnego, pomocy dydaktycznych.

Wymagania edukacyjne - program nauczania - wymagania formułowane przez nauczyciela - kryteria wymagań ( zakres, sposoby, formy sprawdzania i oceniania osiągnięć dydaktycznych uczniów)

Dostosowanie wymagań - opracowanie zasad opieki i pomocy oraz metod i form pracy z uczniem; - indywidualny program nauczania dla uczniów posiadających orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.

Indywidualny program powinien zawierać: - informację o uczniu, - charakterystykę psychologiczno-pedagogiczną ucznia, - cele edukacyjno- terapeutyczne - treści nauczania, - procedury osiągania celów, - rodzaje pomocy i wsparcia, - ocenę osiągnięć ucznia, - raport roczny.

Rewalidacja Każdemu uczniowi niepełnosprawnemu posiadającemu orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego przysługują zajęcia: - rozwijające, - kompensujące, - korygujące, - usprawniające, - terapeutyczne, - wyrównujące.

Formy terapii, stymulacji, usprawnienia - terapia logopedyczna, - socjoterapia, - terapia rodziców, oraz inne formy pomocy psychologiczno- pedagogicznej( muzykoterapia, dogoterapia), - zajęcia dydaktyczno- wyrównawcze, - zajęcia korekcyjno- kompensacyjne, - terapia ADHD, - szkoła dla rodziców i wychowanków.

Zasady świadomego i aktywnego udziału uczniów w procesie nauczania, - zasada poglądowości – wielostronna aktywności ucznia wiążąca się ze spostrzeganiem , aktywność, - zasada stopniowania trudności, - zasada systematyczności, - zasada łączenia teorii z praktyką, - zasada trwałości wiedzy i umiejętności, - zasada indywidualizacji , zespołowość, - zasada samodzielności, - zasada efektywności,

- zasada kształtowania umiejętności uczenia się, - zasada ustawicznego kształcenia się , -zasada pracy na zasobach potencjalnych ucznia, czyli bazowanie na mocnych stronach ucznia, - zasada współpracy z rodzicami, - zasada tolerancji, - zasada dodatkowej pracy, - zasada współpracy koleżeńskiej.

Standardy dostosowywania wymagań edukacyjnych wobec uczniów z SPE I. Ogólne-będące w gestii szkoły, placówki: 1. Podjęcie działań diagnostycznych i interwencyjnych wraz z ich dokumentacją. W/w działania powinny wynikać z wcześniejszych wypracowanych w szkole procedur i zasad wobec uczniów z różnego typu trudnościami 2. Poznanie i zrozumienie przez nauczyciela konsekwencji i ograniczeń wynikających z określonych dysfunkcji ucznia na podstawie posiadanej wiedzy, informacji zawartych w opinii z PPP oraz konsultacji ze specjalistami z zakresu pomocy psychologicznej, pedagogicznej i logopedycznej.

II. Szczegółowe- będące w gestii nauczyciela: 1. Dostosowanie wymagań edukacyjnych, polega na takiej modyfikacji pracy edukacyjnej wobec ucznia z SPE, która umożliwi mu sprostanie tym wymaganiom 2. Obszary dostosowywania wymagań: -warunki procesu edukacyjnego, w tym w szczególności zasady, metody, formy i środki dydaktyczne, - zewnętrzna organizacja nauczania ( np. posadzenie ucznia słabosłyszącego w pierwszej ławce). 3. Warunki sprawdzania poziomu wiedzy i umiejętności: -metody i formy sprawdzania -kryteria oceny (normy ilościowe lub jakościowe dla poszczególnych kryteriów).

Każdy uczeń ma w szkole takie same prawa Każdy uczeń ma w szkole takie same prawa. Rodzice mają prawo egzekwować od nauczycieli , aby stosowali w pracy z dziećmi zalecenia określone w opiniach i/lub orzeczeniach, ponieważ taki był cel samego diagnozowania dziecka ( aby określić kierunek , sposoby i formę pomocy, niwelując tym samym potencjalne braki, czyli starać się pomóc , „ naprawić” to, na co szkoła swym działaniem ma wpływ .

Warto jednak dodać, że nikt nie jest w stanie wiele zdziałać bez chętnej pracy samego ucznia i rodziców oraz realnych możliwościach nauczyciela na lekcji ( czas, warunki lokalowe, sprzęt dydaktyczny, liczebność uczniów w klasie , środki finansowe na odpowiednią ilość różnorodnych zajęć wspomagających rozwój określonych funkcji dziecka ).

Opracowała: Joanna Chmielewska na podstawie informacji zdobytych podczas warsztatów doskonalących ODN w Łomży