Akademickie modele kształcenia z użyciem technologii informatycznych Lech Banachowski, Agnieszka Chądzyńska-Krasowska, Aldona Drabik, Jerzy Paweł Nowacki, PJATK
Cel pracy Usystematyzowanie tematyki akademickich modeli kształcenia w zakresie: metod i narzędzi technologii informatycznych środowisk e-learningowych dla kształcenia ustawicznego i wsparcia uczenia nieformalnego Akademickie modele kształcenia z użyciem technologii informatycznych
Sytuacje wymagające budowy niestandardowych uczelnianych środowisk e-learningowych Kandydaci na studia: mają różne przygotowanie są z różnych szkół/uczelni wznawiają studia po dłuższej przerwie Bardzo duża liczba studentów na kursie Zróżnicowanie potrzeb uczestników studiów ustawicznych Akademickie modele kształcenia z użyciem technologii informatycznych
W gmachu uczelni - przykłady zastosowań technologii informatycznych Specjalistyczne sale np. do realizacji zajęć z użyciem Rzeczywistości Wirtualnej Laboratoria np. do nauki technologii informatycznych Wykład lub seminarium prowadzony zdalnie z odległego ośrodka naukowego Akademickie modele kształcenia z użyciem technologii informatycznych
Akademickie modele kształcenia z użyciem technologii informatycznych Model samokształceniowy Model „korespondencyjny” Uczelniane środowisko e-edukacji Model podstawowy blended Model społecznościowy Model z użyciem technik adaptacji i personalizacji Model smart learning Akademickie modele kształcenia z użyciem technologii informatycznych
Model „korespondencyjny” Student: dysponuje materiałami w internecie sam uczy się w domu kontaktuje się z innymi przez internet wysyła rozwiązania zadań do sprawdzenia na koniec semestru zalicza ćwiczenia, projekty i egzaminy w gmachu uczelni Akademickie modele kształcenia z użyciem technologii informatycznych
Model podstawowy blended Student zdalnie: ma dostęp do komponentów środowiska edukacyjnego uczelni wykonuje zadania, projekty i testy online ma kontakt z nauczycielami i innymi studentami Student w gmachu uczelni: uczestniczy w zjazdach obejmujących konsultacje, zajęcia laboratoryjne, zaliczenia projektów i ćwiczeń oraz egzaminy Akademickie modele kształcenia z użyciem technologii informatycznych
Komponenty środowiska edukacyjnego System zarządzania nauczaniem LMS Indywidualne środowisko uczenia się studenta PLE i e-portfolia Materiały elektroniczne tworzące repozytorium dydaktyczne uczelni Zdalny dostęp do systemów i aplikacji zainstalowanych w sieci lokalnej uczelni lub w chmurze Akademickie modele kształcenia z użyciem technologii informatycznych
Materiały elektroniczne E-podręcznik, inteligentny e-podręcznik Nagrane wykłady Symulacje zjawisk fizycznych/społecznych/ekonomicznych Gry edukacyjne Prezentacje video użycia programów Akademickie modele kształcenia z użyciem technologii informatycznych
Inteligentny e-podręcznik E-podręcznik wzbogacony o bazę wiedzy i system wnioskowania odpowiada na zadawane pytania wspomaga odrabianie zadań domowych Np. amerykański Inquire oparty na Campbell Biology Artificial Intelligence Center Stanford Research Institute Akademickie modele kształcenia z użyciem technologii informatycznych
E-portfolio studenta Zbiór elektronicznych artefaktów przygotowanych przez studenta takich jak dokumenty tekstowe, graficzne, programy itp. Dokumentacja wiedzy i umiejętności, podstawa oceny za kurs i za studia Integracja wiedzy i pojęć z różnych przedmiotów programu studiów Integracja doświadczeń zdobytych w różnych kontekstach i okresach życia Akademickie modele kształcenia z użyciem technologii informatycznych
Indywidualne środowisko uczenia się PLE Jak biblioteka i biurko w pracy lub w domu: linki bądź kopie istotnych materiałów własne prace, notatki, e-portfolio narzędzia społecznościowe jak komunikatory, blogi Przyjazne środowisko dla uczenia się ustawicznego Integracja uczenia się formalnego i nieformalnego Spójne połączenie z LMS np. Blackboard z Elgg, OpenLearn z ROLE Akademickie modele kształcenia z użyciem technologii informatycznych
Model Kinshuka z użyciem technik adaptacji i personalizacji Kurs prowadzi w uczelni nauczyciel Aplikacja e-learningowa uzupełnia działania nauczyciela: spełnia rolę asystenta posiada pewien stopień inteligencji wspomagając studentów w samodzielnej pracy w oparciu o mechanizmy adaptacji i personalizacji dostarcza ćwiczeń utrwalających wiedzę i umiejętności Kinshuk, Designing Adaptive and Personalized Learning Environments, Routledge, 2016, p.112-113. Akademickie modele kształcenia z użyciem technologii informatycznych
Elementy automatyzacji kształcenia Adaptacja - dostosowywanie się systemu na bieżąco do działań studenta: gdy nie daje sobie rady diagnoza błędów Personalizacja – dostosowywanie treści i formatu materiałów edukacyjnych do profilu studenta Monitorowanie: zbieranie informacji o postępach edukacyjnych studenta identyfikacja sytuacji wymagającej interwencji systemu uzgodnienie wyboru akcji ze studentem Akademickie modele kształcenia z użyciem technologii informatycznych
Model samokształceniowy Wyszukiwarki jak Google Wikimedia w tym Wikipedia, Wiktionary, Wikibooks, Wikiversity Elektroniczne biblioteki jak: Open Educational Resources Commons https://www.oercommons.org/ National Science Digital Library https://nsdl.oercommons.org/ Kursy np. Khan Academy i podobne serwisy MOOCs Nauczyciel może ocenić rezultaty osiągnięte przez studenta np. w e-portfolio Akademickie modele kształcenia z użyciem technologii informatycznych
Model społecznościowy Wspólne wyszukiwanie, współdzielenie się, organizowanie, opisywanie relewantnych zasobów edukacyjnych w sieci Nauczyciel obserwuje pracę studentów Studenci współpracują ze sobą Przykłady uczenia się nieformalnego: aktywność na Twitterze, Facebooku, Wikimedii Akademickie modele kształcenia z użyciem technologii informatycznych
Metody i narzędzia społecznościowe Komunikatory, blogi, wiki Social bookmarking Folksonomia Adnotacje Syndykacja, agregacja Akademickie modele kształcenia z użyciem technologii informatycznych
Model Smart Learning Zbiór innowacyjnych technologii wprowadzanych do edukacji: Inteligentne urządzenia Inteligentne technologie Widzenie komputerowe Rozpoznawanie mowy Rzeczywistość wirtualna i rozszerzona System zna aktualne miejsce studenta zarówno fizyczne jak i wirtualne Akademickie modele kształcenia z użyciem technologii informatycznych
Przykłady użycia smart learning Obserwacja procesów odwzorowanych do rzeczywistości wirtualnej jak ruchy mas skalnych przy trzęsieniu ziemi Obserwacja naturalnego środowiska jak rafa koralowa z użyciem sensorów sensory przyczepione do ciała zwierząt kontakt z nurkiem Zdalne uczestniczenie w zajęciach stacjonarnych w tym zdawanie egzaminu również WF Akademickie modele kształcenia z użyciem technologii informatycznych
Learning Analytics Zbieranie, analiza i raportowanie danych na temat postępu studentów i kontekstów, w jakich zachodzi uczenie: Studentowi daje możliwość: zastanowienia się nad swoim procesem uczenia porównania się z innymi Nauczycielowi pomaga: zaplanować interwencje dydaktyczne skierowane do poszczególnych osób jak i grup ulepszyć istniejące kursy opracować nowe kursy Akademickie modele kształcenia z użyciem narzędzi technologii informatycznych
Uczenie się przez całe życie oraz integracja uczenia się nieformalnego i formalnego E-portfolia Indywidualne środowiska uczenia się PLE połączone z uczelnianym systemem LMS Indywidualizacja kształcenia poprzez adaptację i personalizację Serwisy wspomagające samokształcenie i serwisy społecznościowe aktywne uczestniczenie w ich funkcjonowaniu np. Twitter, Facebook, Wikimedia Systemy smart learning w tym pełniące na co dzień rolę pomocnika edukacyjnego studenta Akademickie modele kształcenia z użyciem narzędzi technologii informatycznych
Studia ciągłe Student Absolwent Wspólnota uczących się praktyków (community of practice) nauczycieli akademickich, studentów i absolwentów, których celem jest wspólna aktualizacja oraz rozwój wiedzy i umiejętności Student poznaje zasady uczenia się przez całe życie buduje swoje e-portfolio w ramach indywidualnego środowiska PLE powiązanego z uczelnianym systemem LMS Absolwent korzysta ze swojego systemu PLE i powiązania z uczelnią wnosi do wspólnoty doświadczenia uzyskane w pracy zawodowej Firmy współpracujące z uczelnią w danej dziedzinie wiedzy Akademickie modele kształcenia z użyciem narzędzi technologii informatycznych
Podsumowanie Zidentyfikowano 6 modeli kształcenia Punktem wyjścia jest model podstawowy blended rozszerzany o komponenty innych modeli Podstawowym wymaganiem jest dostosowanie procesu studiowania do indywidualnych potrzeb osoby uczącej się Systemy e-learningowe nie zastępują nauczyciela tylko go wspomagają Wyzwaniem jest włączenie metod i technik smart learning Akademickie modele kształcenia z użyciem narzędzi technologii informatycznych
Bibliografia [1] Sabrina Leone, Characterisation of a Personal Learning Environment as a Lifelong Learning Tool, Springer Briefs in Education, Springer, 2013. [2] Kinshuk, Designing Adaptive and Personalized Learning Environments, Routledge, 2016. [3] Vinay K. Chaudhri, et.al. Inquire Biology: A Textbook that Answers Questions, AI Magazine, 2013, 34(3), s.55-72. [4] EdSurge, Learn What's Happening in Edtech, https://www.edsurge.com/ [5] Smart Learning Environments, SpringerOpen, http://slejournal.springeropen.com/ Akademickie modele kształcenia z użyciem narzędzi technologii informatycznych
Dziękujemy za uwagę Cytat z http://allenai.org/ http://allenai.org/ Akademickie modele kształcenia z użyciem narzędzi technologii informatycznych