Akademickie modele kształcenia z użyciem technologii informatycznych Lech Banachowski, Agnieszka Chądzyńska-Krasowska, Aldona Drabik, Jerzy Paweł Nowacki,

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Technologie informatyczne w doskonaleniu kwalifikacji zawodowych
Advertisements

E-nauczyciel Rozwijanie umiejętności nauczycieli z zakresu wykorzystania TIK na lekcjach Rządowy Program "Cyfrowa Szkoła” oraz Certyfikacja e-Nauczycieli.
VI Konferencja DZB, Głogów - Bądzów, X.2012 r.
Technologia informacyjna według MENiS
Od kompetencji do kwalifikacji
Nowe technologie w nowoczesnej uczelni
Willy Aastrup, Centre Director Czy dysleksja jest wyzwaniem dla uczelni wyższych? Konferencja, Kraków października 2009 r. Willy Aastrup Dyrektor.
10 lat działalności Biura ds. Osób Niepełnosprawnych – bliżej Europy w obszarze równości szans.
Zadania doradcy metodycznego zgodnie z Rozporządzeniem MEN i S o placówkach z dnia 23 kwietnia 2003r.
Samokontrola Umiejętność samodzielnego porównania: stanu faktycznego z tym co jest wymagane lub uznane za wartościowe, uzyskanych efektów pracy z kryteriami.
Realizacja projektu w szkołach w roku szkolnym 2010/2011 Ewa Grela Dyrektor Projektu.
Realizacja projektu w roku szkolnym 2011/2012 Ewa Grela Dyrektor Projektu.
Technologie informacyjno-komunikacyjne w kształceniu ustawicznym
Gimnazjum nr 4 im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Tychach
Technologie informacyjne w kształceniu na Politechnice Gdańskiej Wykład 3 Platformy, narzędzia, zasoby Dr inż. Anna Grabowska
Gospodarka finansowa przedsiębiorstwa
Projekt LOG-IN Wspólne działania szkoleniowe z zakresu zastosowania nowych mediów i technologii w nauczaniu języków obcych ukierunkowane na tworzenie innowacyjnych.
dr Zbigniew E. Zieliński Wyższa Szkoła Handlowa
Podstawowe terminy. Ustawa z dnia 27 lipca 2005 r. wraz z późniejszymi zmianami Rozporządzenie ministra nauki i szkolnictwa wyższego z dnia 5 października.
Rachunek zwrotu inwestycji na przykładzie studiów eksternistycznych
ABC e-learningu.
Co to jest TIK?.
Istota i zastosowanie platformy e-learningowej Moodle
Piotr Karpiński 0,5 min. “Dzień dobry, nazywam się Piotr Karpiński
EDUKACJA ZAWODOWA W PRAKTYCE
Projekty systemowe i konkursowe realizowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej na rzecz kształcenia zawodowego i ustawicznego Katowice, 29 października.
Blended learning w naszej szkole WsteczWstecz NaprzódNaprzód Strona domowa WyjścieWyjście Przegląd projektu ITN – Społeczność Innowacyjnych Nauczycieli.
Wprowadzenie do stosowania narzędzi Web 2.0 w dydaktyce
Moduł: Informatyka w Zarządzaniu
Wprowadzenie o obsługi platformy e-learningowej
Wyrównywanie szans edukacyjnych Zespół Szkół nr 2 w Tychach.
Program ERASMUS w Śląskiej Wyższej Szkole Medycznej w Katowicach.
Dr Marcin Kleban, UJ, Nowe spojrzenie na edukację: jak technologie komputerowe wpływają na zmiany w kształceniu. Dr Marcin Kleban, UJ, Kraków.
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
Nauczanie na odległość na platformie „moodle”
Czym jest Fronter? Gdańsk, wrzesień 2014
Przygotowanie uczniów do egzaminów zewnętrznych Przygotowanie do lekcji Zadawanie prac domowych wymagających użycia Internetu Prowadzenie lekcji.
PRZYSPOSOBIENIE BIBLIOTECZNE ON-LINE Z doświadczeń e-learningu na Uniwersytecie Warszawskim Maria Wilkin, Marcin Skład Centrum Otwartej i Multimedialnej.
Komunikacja w bibliotece uczelnianej na tle rozwoju technologii informatycznych. Z doświadczeń BG UMCS Ogólnopolska Konferencja Naukowa Nowoczesna Biblioteka.
Dr inż. Ilona Pawełoszek Katedra Informatyki Ekonomicznej Konsultacje: Wtorek – 12.00Budynek DS4 pok. 25 Piątek –
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego „Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół i przedszkoli w Powiecie.
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Spotkanie otwierające. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Serdecznie witam Was w kolejnej – trzeciej już – edycji programu Szkoła z klasą 2.0. W tym.
5. Kształcenie praktyczne zawodowe
Technologia kształcenia zawodowego
Komputerowe wspomagania nauczania w Nanyang Technological University, Singapur Włodzisław Duch Katedra Informatyki Stosowanej UMK Nanyang Technological.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Badanie potencjału województwa pomorskiego w zakresie zróżnicowania.
SYRIUSZ – KONFERENCJA PSZ 2011 Monika Zawadzka Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich Partner Konferencji.
Zaawansowane metody wykorzystania platformy e-learningowej w prowadzeniu szkoleń on-line PODSUMOWANIE.
Zintegrowany monitoring infrastruktury IT w Budimex
Zespół środków, czyli urządzeń (np. komputer, sieci komputerowe czy media), narzędzi (oprogramowanie) oraz innych technologii, które służą wszechstronnemu.
WMII 2 COMMUNITY – WYDZIAŁ OTWARTY NA WSPÓŁPRACĘ Z OTOCZENIEM prof. UAM dr hab. Marek Wisła.
„ Platforma edukacji zdalnej ”. Czym jest edukacja zdalna? "Nauczanie na odległość jest to metoda prowadzenia procesu dydaktycznego w warunkach, gdy nauczyciele.
Zastosowanie baz danych do reprezentacji wiedzy i automatyzacji procesów e-nauczania Lech Banachowski, Elżbieta Mrówka-Matejewska, Jerzy Paweł Nowacki.
IX Konferencja "Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka" PIOTR TKACZ Studium e-Learningu Wyższej Szkoły Zarządzania Ochroną Pracy w Katowicach.
Od e-materiałów do e-tutorów Lech Banachowski, Elżbieta Mrówka-Matejewska, Agnieszka Chądzyńska-Krasowska, Jerzy Paweł Nowacki, Wydział Informatyki, Polsko-Japońska.
IX Konferencja "Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka" Andrzej Syguła, „Metoda warsztatu w nauczaniu informatyki z wykorzystaniem platformy.
IX Konferencja "Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka" Agnieszka Chądzyńska-Krasowska, " Wyrównywanie poziomów wiedzy matematycznej kandydatów.
Specjalność INNOWACYJNY BINZES Katedra Informatyki Ekonomicznej Katedra Przedsiębiorczości i Zarządzania Innowacyjnego Katowice,
IX Konferencja "Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka" Monika Bombol, Krzysztof Kochanek „ E-learning w służbie audiologii " Instytut Fizjologii.
E-Learning. Co to jest e-learning? E-learning jest to metoda nauczania na odległość z wykorzystaniem technologii komputerowych i Internetu. Pozwala na.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Specjalność INFORMATYKA INTERNETOWA w ramach projektu.
BARBARA OGRODOWSKA WICESTAROSTA NOWODWORSKI GDAŃSK, 6 CZERWCA 2016 r. POWIAT NOWODWORSKI.
Edytor wzorów matematycznych dla platformy e-learningowej Moodle
Dr inż. Ilona Pawełoszek Katedra Informatyki Ekonomicznej
III. Wykorzystanie portalu
NARZĘDZIA INFORMATYCZNE WSPOMAGAJĄCE WSZYSTKIE ETAPY PROJEKTU
Sopocka Akademia Tenisowa
Jak poprawić jakość kształcenia w obszarze Business Informatics
Wykładowcy: dr inż. Mariusz Stawowski, CISSP
Anna Kowalska, SP w Koszalinie
Zapis prezentacji:

Akademickie modele kształcenia z użyciem technologii informatycznych Lech Banachowski, Agnieszka Chądzyńska-Krasowska, Aldona Drabik, Jerzy Paweł Nowacki, PJATK

Cel pracy Usystematyzowanie tematyki akademickich modeli kształcenia w zakresie: metod i narzędzi technologii informatycznych środowisk e-learningowych dla kształcenia ustawicznego i wsparcia uczenia nieformalnego Akademickie modele kształcenia z użyciem technologii informatycznych

Sytuacje wymagające budowy niestandardowych uczelnianych środowisk e-learningowych Kandydaci na studia: mają różne przygotowanie są z różnych szkół/uczelni wznawiają studia po dłuższej przerwie Bardzo duża liczba studentów na kursie Zróżnicowanie potrzeb uczestników studiów ustawicznych Akademickie modele kształcenia z użyciem technologii informatycznych

W gmachu uczelni - przykłady zastosowań technologii informatycznych Specjalistyczne sale np. do realizacji zajęć z użyciem Rzeczywistości Wirtualnej Laboratoria np. do nauki technologii informatycznych Wykład lub seminarium prowadzony zdalnie z odległego ośrodka naukowego Akademickie modele kształcenia z użyciem technologii informatycznych

Akademickie modele kształcenia z użyciem technologii informatycznych Model samokształceniowy Model „korespondencyjny” Uczelniane środowisko e-edukacji Model podstawowy blended Model społecznościowy Model z użyciem technik adaptacji i personalizacji Model smart learning Akademickie modele kształcenia z użyciem technologii informatycznych

Model „korespondencyjny” Student: dysponuje materiałami w internecie sam uczy się w domu kontaktuje się z innymi przez internet wysyła rozwiązania zadań do sprawdzenia na koniec semestru zalicza ćwiczenia, projekty i egzaminy w gmachu uczelni Akademickie modele kształcenia z użyciem technologii informatycznych

Model podstawowy blended Student zdalnie: ma dostęp do komponentów środowiska edukacyjnego uczelni wykonuje zadania, projekty i testy online ma kontakt z nauczycielami i innymi studentami Student w gmachu uczelni: uczestniczy w zjazdach obejmujących konsultacje, zajęcia laboratoryjne, zaliczenia projektów i ćwiczeń oraz egzaminy Akademickie modele kształcenia z użyciem technologii informatycznych

Komponenty środowiska edukacyjnego System zarządzania nauczaniem LMS Indywidualne środowisko uczenia się studenta PLE i e-portfolia Materiały elektroniczne tworzące repozytorium dydaktyczne uczelni Zdalny dostęp do systemów i aplikacji zainstalowanych w sieci lokalnej uczelni lub w chmurze Akademickie modele kształcenia z użyciem technologii informatycznych

Materiały elektroniczne E-podręcznik, inteligentny e-podręcznik Nagrane wykłady Symulacje zjawisk fizycznych/społecznych/ekonomicznych Gry edukacyjne Prezentacje video użycia programów Akademickie modele kształcenia z użyciem technologii informatycznych

Inteligentny e-podręcznik E-podręcznik wzbogacony o bazę wiedzy i system wnioskowania odpowiada na zadawane pytania wspomaga odrabianie zadań domowych Np. amerykański Inquire oparty na Campbell Biology Artificial Intelligence Center Stanford Research Institute Akademickie modele kształcenia z użyciem technologii informatycznych

E-portfolio studenta Zbiór elektronicznych artefaktów przygotowanych przez studenta takich jak dokumenty tekstowe, graficzne, programy itp. Dokumentacja wiedzy i umiejętności, podstawa oceny za kurs i za studia Integracja wiedzy i pojęć z różnych przedmiotów programu studiów Integracja doświadczeń zdobytych w różnych kontekstach i okresach życia Akademickie modele kształcenia z użyciem technologii informatycznych

Indywidualne środowisko uczenia się PLE Jak biblioteka i biurko w pracy lub w domu: linki bądź kopie istotnych materiałów własne prace, notatki, e-portfolio narzędzia społecznościowe jak komunikatory, blogi Przyjazne środowisko dla uczenia się ustawicznego Integracja uczenia się formalnego i nieformalnego Spójne połączenie z LMS np. Blackboard z Elgg, OpenLearn z ROLE Akademickie modele kształcenia z użyciem technologii informatycznych

Model Kinshuka z użyciem technik adaptacji i personalizacji Kurs prowadzi w uczelni nauczyciel Aplikacja e-learningowa uzupełnia działania nauczyciela: spełnia rolę asystenta posiada pewien stopień inteligencji wspomagając studentów w samodzielnej pracy w oparciu o mechanizmy adaptacji i personalizacji dostarcza ćwiczeń utrwalających wiedzę i umiejętności Kinshuk, Designing Adaptive and Personalized Learning Environments, Routledge, 2016, p.112-113. Akademickie modele kształcenia z użyciem technologii informatycznych

Elementy automatyzacji kształcenia Adaptacja - dostosowywanie się systemu na bieżąco do działań studenta: gdy nie daje sobie rady diagnoza błędów Personalizacja – dostosowywanie treści i formatu materiałów edukacyjnych do profilu studenta Monitorowanie: zbieranie informacji o postępach edukacyjnych studenta identyfikacja sytuacji wymagającej interwencji systemu uzgodnienie wyboru akcji ze studentem Akademickie modele kształcenia z użyciem technologii informatycznych

Model samokształceniowy Wyszukiwarki jak Google Wikimedia w tym Wikipedia, Wiktionary, Wikibooks, Wikiversity Elektroniczne biblioteki jak: Open Educational Resources Commons https://www.oercommons.org/ National Science Digital Library https://nsdl.oercommons.org/ Kursy np. Khan Academy i podobne serwisy MOOCs Nauczyciel może ocenić rezultaty osiągnięte przez studenta np. w e-portfolio Akademickie modele kształcenia z użyciem technologii informatycznych

Model społecznościowy Wspólne wyszukiwanie, współdzielenie się, organizowanie, opisywanie relewantnych zasobów edukacyjnych w sieci Nauczyciel obserwuje pracę studentów Studenci współpracują ze sobą Przykłady uczenia się nieformalnego: aktywność na Twitterze, Facebooku, Wikimedii Akademickie modele kształcenia z użyciem technologii informatycznych

Metody i narzędzia społecznościowe Komunikatory, blogi, wiki Social bookmarking Folksonomia Adnotacje Syndykacja, agregacja Akademickie modele kształcenia z użyciem technologii informatycznych

Model Smart Learning Zbiór innowacyjnych technologii wprowadzanych do edukacji: Inteligentne urządzenia Inteligentne technologie Widzenie komputerowe Rozpoznawanie mowy Rzeczywistość wirtualna i rozszerzona System zna aktualne miejsce studenta zarówno fizyczne jak i wirtualne Akademickie modele kształcenia z użyciem technologii informatycznych

Przykłady użycia smart learning Obserwacja procesów odwzorowanych do rzeczywistości wirtualnej jak ruchy mas skalnych przy trzęsieniu ziemi Obserwacja naturalnego środowiska jak rafa koralowa z użyciem sensorów sensory przyczepione do ciała zwierząt kontakt z nurkiem Zdalne uczestniczenie w zajęciach stacjonarnych w tym zdawanie egzaminu również WF Akademickie modele kształcenia z użyciem technologii informatycznych

Learning Analytics Zbieranie, analiza i raportowanie danych na temat postępu studentów i kontekstów, w jakich zachodzi uczenie: Studentowi daje możliwość: zastanowienia się nad swoim procesem uczenia porównania się z innymi Nauczycielowi pomaga: zaplanować interwencje dydaktyczne skierowane do poszczególnych osób jak i grup ulepszyć istniejące kursy opracować nowe kursy Akademickie modele kształcenia z użyciem narzędzi technologii informatycznych

Uczenie się przez całe życie oraz integracja uczenia się nieformalnego i formalnego E-portfolia Indywidualne środowiska uczenia się PLE połączone z uczelnianym systemem LMS Indywidualizacja kształcenia poprzez adaptację i personalizację Serwisy wspomagające samokształcenie i serwisy społecznościowe aktywne uczestniczenie w ich funkcjonowaniu np. Twitter, Facebook, Wikimedia Systemy smart learning w tym pełniące na co dzień rolę pomocnika edukacyjnego studenta Akademickie modele kształcenia z użyciem narzędzi technologii informatycznych

Studia ciągłe Student Absolwent Wspólnota uczących się praktyków (community of practice) nauczycieli akademickich, studentów i absolwentów, których celem jest wspólna aktualizacja oraz rozwój wiedzy i umiejętności Student poznaje zasady uczenia się przez całe życie buduje swoje e-portfolio w ramach indywidualnego środowiska PLE powiązanego z uczelnianym systemem LMS Absolwent korzysta ze swojego systemu PLE i powiązania z uczelnią wnosi do wspólnoty doświadczenia uzyskane w pracy zawodowej Firmy współpracujące z uczelnią w danej dziedzinie wiedzy Akademickie modele kształcenia z użyciem narzędzi technologii informatycznych

Podsumowanie Zidentyfikowano 6 modeli kształcenia Punktem wyjścia jest model podstawowy blended rozszerzany o komponenty innych modeli Podstawowym wymaganiem jest dostosowanie procesu studiowania do indywidualnych potrzeb osoby uczącej się Systemy e-learningowe nie zastępują nauczyciela tylko go wspomagają Wyzwaniem jest włączenie metod i technik smart learning Akademickie modele kształcenia z użyciem narzędzi technologii informatycznych

Bibliografia [1] Sabrina Leone, Characterisation of a Personal Learning Environment as a Lifelong Learning Tool, Springer Briefs in Education, Springer, 2013. [2] Kinshuk, Designing Adaptive and Personalized Learning Environments, Routledge, 2016. [3] Vinay K. Chaudhri, et.al. Inquire Biology: A Textbook that Answers Questions, AI Magazine, 2013, 34(3), s.55-72. [4] EdSurge, Learn What's Happening in Edtech, https://www.edsurge.com/ [5] Smart Learning Environments, SpringerOpen, http://slejournal.springeropen.com/ Akademickie modele kształcenia z użyciem narzędzi technologii informatycznych

Dziękujemy za uwagę Cytat z http://allenai.org/ http://allenai.org/ Akademickie modele kształcenia z użyciem narzędzi technologii informatycznych