Opłaty za korzystanie ze środowiska

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
„Ochrona gruntów rolnych i leśnych”
Advertisements

Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska w Krakowie
Departament Ochrony Środowiska Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego Dostęp do informacji o środowisku Płock, 8 lipca 2004 r.
Wykaz ważniejszych aktów prawnych:
MAŁOPOLSKI WOJEWÓDZKI INSPEKTOR OCHRONY ŚRODOWISKA
Oś 3 Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej 2 listopad 2009 r.
Biogazownie rolnicze - podstawy prawne
USTAWA z dnia 4 marca 2010 r. o zmianie ustawy – Prawo wodne 1)
Ewidencja przebiegu pojazdu
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wrocław, 9 września 2008 r. Infrastruktura wodno-ściekowa Szkolenie dla beneficjentów Regionalnego Programu.
Skażenie wód metalami ciężkimi (ołowiem, rtęcią, kadmem) stosowanymi w przemyśle i substancjami wypłukiwanymi z hałd odpadowych.
Co o wodzie warto wiedzieć ?
Zanieczyszczenia środowiska naturalnego
Prawodawstwo w zakresie gospodarki odpadami
POLITECHNIKA CZĘSTOCHOWSKA
Instytut Zaopatrzenia w Wodę i Ochrony Środowiska
NOWE ŻYCIE DLA ODPADÓW RECYKLING, PRZYGOTOWANIE DO PONOWNEGO UŻYCIA I ODZYSKU INNYMI METODAMI NIEKTÓRYCH FRAKCJI ODPADÓW KOMUNALNYCH.
Przepisy ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r
Planowanie i programowanie działań do planów wodno-środowiskowych
Nowy system gospodarowania odpadami komunalnymi w Gminie Bytom
KONCEPCJA SYSTEMU GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI NA TERENIE GMINY ZELÓW Zelów, r. 1.
Konferencja: Gospodarka gruntami rolnymi w Wielkopolsce w świetle znowelizowanej ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa Poznań
OBOWIĄZKI I UPRAWNIENIA GMINY W ZAKRESIE OCHRONY ŚRODOWISKA
Przyjazna Kłodnica.
CO TRZEBA ZROBIĆ, ABY GO UZYSKAĆ? WAŻNA JEST BEZTERMINOWO W zakresie: warunków i wymagań ochrony ładu przestrzennego, ochrony środowiska i zdrowia ludzi.
ZANIECZYSZCZENIE ŚRODOWISKA
ZANIECZYSZCZENIE GLEBY
Zarządzanie środowiskiem
Pozwolenia wodnoprawne na pobór wód podziemnych w świetle przepisów ustawy Prawo wodne Małgorzata Woźnicka Państwowy Instytut Geologiczny -Państwowy Instytut.
OPŁATY ZA KORZYSTANIE ZE ŚRODOWISKA
Ustawy dotyczące Nieruchomości i ich zakres zastosowania.
Grupa Chemiczna.
Ustrój samorządu terytorialnego
Przydomowe oczyszczalnie ścieków
Specjalna Strefa Ekonomiczna Pustków - Gmina Dębica
Podatek od nieruchomości
1 Gminne oraz Miejsko-Gminne Spółki Wodne kluczowi partnerzy Opolskiego Programu Mikroretencji.
MINISTRY OF AGRICULTURE AND RURAL DEVELOPMENT Warszawa, 4 listopada 2015 r. Podatek dochodowy od sprzedaży bezpośredniej przetworzonych produktów rolnych.
Reglamentacja procesu budowy
Biogaz Biogaz powstaje w procesie beztlenowej fermentacji odpadów organicznych, podczas której substancje organiczne rozkładane są przez bakterie na związki.
Gdańsk, 12 lutego 2015 roku Kierunki zmian w wojewódzkim planie gospodarki odpadami.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata Gdańsk, 18 grudnia 2015 r. Założenia konkursu dla działania Gospodarka Wodno-Ściekowa.
ROZPRAWA ADMINISTRACYJNA OTWARTA DLA SPOŁECZEŃSTWA Nowe Miasteczko, r.
Oczyszczanie ścieków – projekt zajęcia II Prowadzący: mgr inż. Małgorzata Balbierz.
Przedsiębiorca jako podmiot korzystający ze środowiska prof. dr hab. Marian Zdyb
Krajowa Agencja Poszanowania Energii S.A.. Plan Gospodarki Niskoemisyjnej dla miasta: SPOTKANIE Z MIESZKAŃCAMI Miejski Ośrodek Kultury w Józefowie ul.
Projekt nowelizacji ustawy o OZE z dn – kluczowe zapisy ze szczególnym uwzględnieniem mechanizmu net metering Barbara Adamska ADM Poland / Polskie.
Diagnoza 2014 Strategia Rozwoju Gminy Siepraw Krzysztof Kwatera LM Consulting Krzysztof Kwatera Siepraw, 28 września 2015 r.
Zmiany w przepisach o ocenach oddziaływania na środowisko Monika Stańczak Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego Departament Wdrażania Regionalnego.
Analiza stanu gospodarki odpadami komunalnymi na terenie Gminy Lubliniec za 2013 rok.
ROCZNA ANALIZA SYSTEMU GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI NA TERENIE GMINY BESTWINA za 2015 rok.
Podkomitet Monitorujący ds. równoważnego rozwoju Maria Manelska Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego Departament Wdrażania Regionalnego.
ZAMYKANIE SKŁADOWISK ODPADÓW NIESPEŁNIAJĄCYCH WYMAGAŃ.
Samorządowy zakład budżetowy mgr Paweł Lenio Katedra Prawa Finansowego Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii.
Biogazownie w świetle nowelizacji ustawy o OZE czy jest dla nich przyszłość? TYMOTEUSZ MĄDRY.
Województwa Dolnośląskiego na lata 2014 – 2020
„SPRAWOZDAWCZOŚĆ 2017 W ŚWIETLE PROPONOWANYCH ZMIAN W PRZEPISACH”
OSN, melioracje wodne, opłaty za usługi wodne, spółki wodne
Ul. Wszystkich Świętych 1
Ustawowe kompetencje i zadania Powiatu w zakresie ochrony środowiska PREZENTACJA WYDZIAŁU OCHRONY ŚRODOWISKA STAROSTWA POWIATOWEGO WE WROCŁAWIU Irena.
Plan Gospodarki Odpadami dla Województwa Pomorskiego 2022 – cele i wyzwania w zakresie selektywnego zbierania odpadów. Realizacja „Planu inwestycyjnego”
PODKOMITETU MONITORUJĄCEGO DS. ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU
Znaczenie wody w przyrodzie i gospodarce
Aspekty prawne gospodarki wodno-ściekowej
ODPADY I ICH PRODUCENCI.
Green Key MIASTO I Gmina GOŁAŃCZ Program ochrony środowiska dla Miasta i Gminy Gołańcz na lata z perspektywą do roku 2025 Gołańcz, grudzień.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Zasady ogólne ochrony środowiska w Polsce
Obowiązki przedsiębiorców w zakresie gospodarowania odpadami
Zapis prezentacji:

Opłaty za korzystanie ze środowiska URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA WIELKOPOLSKIEGO

Opłaty za korzystanie ze środowiska Wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza Pobór wód Wprowadzanie ścieków do wód lub do ziemi Składowanie odpadów Opłaty za przyznane uprawnienia do emisji CO2

Podstawy prawne Ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (tekst jednolity: Dz. U. z 2016 r. poz. 672 ze zm.), Ustawa z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (tekst jednolity: Dz. U. z 2016 r. poz. 1987 ze zm.), Ustawa z dnia 18 lipca 2001 r. Prawo wodne (tekst jednolity: Dz. U. z 2015 r. poz. 469 ze zm.), Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity: Dz. U. z 2016 r. poz. 23 ze zm.), Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa – dział III (tekst jednolity: Dz. U. z 2017 r., poz. 201)

Korzystający ze środowiska art. 275 w zw. z art. 3 pkt 20 POŚ przedsiębiorcy oraz osoby prowadzące działalność wytwórczą w rolnictwie (…) jednostki organizacyjne niebędące przedsiębiorcami osoby fizyczne - w zakresie, w jakim korzystanie ze środowiska wymaga pozwolenia składowanie odpadów - zarządzający składowiskiem odpadów Magazynowanie odpadów bez decyzji określającej sposób i miejsce magazynowania oraz składowanie odpadów w miejscu na ten cel nieprzeznaczonym – posiadacz odpadów który dopuścił się naruszenia

art. 287 ustawy POŚ obowiązek prowadzenia, aktualizowanej co rok ewidencji zawierającej informacje o: Ilości i rodzajach gazów lub pyłów wprowadzanych do powietrza Ilości i jakości pobranej wody ilości, stanie i składzie ścieków wprowadzanych do wód lub do ziemi o wielkości, rodzaju i sposobie zagospodarowania terenu, z którego odprowadzane są wody opadowe lub roztopowe Posiadacz odpadów jest obowiązany do prowadzenia ilościowej i jakościowej ewidencji odpadów

art. 284 ust. 1 ustawy POŚ Podmiot ustala we własnym zakresie wysokość należnej opłaty i wnosi ją na rachunek urzędu marszałkowskiego właściwego ze względu na miejsce korzystania ze środowiska WYJĄTEK: Opłatę za wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza z urządzeń mobilnych np. ze środków transportu wnosi się na rachunek bankowy urzędu marszałkowskiego właściwego dla miejsca rejestracji podmiotu korzystającego ze środowiska (art. 277 ust. 2 ustawy POŚ)

Okresy sprawozdawcze Od 1 stycznia 2013 r. – do 31 marca za rok poprzedni Do końca 2012 r. obowiązywała sprawozdawczość co pół roku.

art. 289 ust. 1 ustawy POŚ Opłatę należy wnieść na rachunek bankowy urzędu marszałkowskiego jeśli łączna opłata za korzystanie ze środowiska dla każdego z komponentów osobno wynosi powyżej 800 zł. Ustawa z dnia 16 grudnia 2016 r. o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy otoczenia prawnego przedsiębiorców - W przypadku gdy roczna wysokość opłaty z tytułu każdego z rodzajów korzystania ze środowiska nie przekracza 100 zł – nie ma obowiązku przedkładania Marszałkowi wykazów!!!

Decyzje Jeśli podmiot korzystający ze środowiska nie przedłożył wykazu zawierającego informacje i dane o zakresie korzystania ze środowiska oraz o wysokości należnych opłat, lub dane w wykazie nasuwają zastrzeżenia – Marszałek województwa wymierza, na podstawie własnych ustaleń lub wyników kontroli WIOŚ opłatę w drodze decyzji

Wzór formularza

Wzór formularza !

Stawki opłat Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 12.10.2015 r. w sprawie opłat za korzystanie ze środowiska (Dz. U. 2015 r. poz. 1875). Obwieszczenie Ministra Środowiska z dnia 29 czerwca 2016 r. w sprawie wysokości stawek opłat za korzystanie ze środowiska na rok 2017 (MP. 2016 r., poz. 718). Stawki opłat dostępne są na stronie internetowej Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego: www.umww.pl

Opłata podwyższona Korzystanie ze środowiska bez wymaganego pozwolenia (zintegrowanego, wodnoprawnego, na wprowadzenie gazów lub pyłów do powietrza) = opłata podwyższona o 500% Art. 152 POŚ - Instalacja, z której emisja nie wymaga pozwolenia, mogąca negatywnie oddziaływać na środowisko, podlega zgłoszeniu organowi ochrony środowiska

Pozwolenia emisyjne Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 2 lipca 2010 r. w sprawie przypadków, w których wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza nie wymaga pozwolenia (Dz. U. z 2010 r. Nr 130 poz. 881) Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 2 lipca 2010 r. w sprawie rodzajów instalacji, których eksploatacja wymaga zgłoszenia (Dz. U. Nr 130 poz. 880)

Wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza

Wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza Źródła powstawania substancji wprowadzanych do powietrza Przeładunek benzyn silnikowych Kotły o nominalnej mocy cieplnej do 5 MW Silniki spalinowe Chów lub hodowla drobiu i innych zwierząt Opłaty wg ilości wyemitowanych zanieczyszczeń Opłaty zryczałtowane

Emisja technologiczna W przypadku urządzeń bądź instalacji nie objętych stawkami ryczałtowymi (np. spawanie, malarnia, lakiernia), przy obliczaniu wielkości emisji (w tabeli A) podmiot powinien posłużyć się: danymi z operatu ochrony powietrza; dokumentacji technicznej urządzeń bądź instalacji; znaleźć informacje dołączone do produktów (np. puszki z lakierami); skorzystać z kart charakterystyk, o które można się zwrócić do producenta bądź importera; dokumentacji technicznej urządzeń redukujących emisje (np: filtry, cyklony) przeprowadzić pomiary we własnym zakresie w celu ustalenia wskaźników; Przepisy nie określają sposobu ustalania rodzaju i ilości substancji wprowadzonych do powietrza, dlatego podmiot może dokonać tych ustaleń w dowolny wiarygodny sposób.

Wskaźniki Do wyliczenia opłat stosuje się wzory i wskaźniki podane w: Materiałach Informacyjno – Instruktażowych Ministerstwa Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa 1/96, operatach ochrony powietrza, pozwoleniach na wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza, pozwoleniach zintegrowanych przez Krajowy Ośrodek Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) – dla kotłów do 5 MW

Opłaty zryczałtowane Przeładunek benzyn = ilość przeładowanego paliwa × stawka opłaty (× ew. skuteczność redukcji emisji) Kotły do 5 MW oraz pojazdy = zużycie paliwa × stawka Chów lub hodowla drobiu = rodzaj zwierząt × liczba stanowisk × czas utrzymania

Opłaty za spalanie paliw w pojazdach Masę spalonego paliwa należy obliczyć przyjmując, że gęstość: Benzyny silnikowej wynosi 0,755 kg/l Oleju napędowego wynosi 0,84 kg/l Sprężonego gazu ziemnego wynosi 0,74 kg/m3 Biodiesla wynosi 0,84 kg/l Gazu płynnego propan–butan (LPG) wynosi 0,5 kg/l

Chów lub hodowla zwierząt Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 27 sierpnia 2014 r. w sprawie rodzajów instalacji mogących powodować znaczne zanieczyszczenie poszczególnych elementów przyrodniczych albo środowiska jako całości (Dz. U. z 2014 r. poz. 1169) więcej niż 40 000 stanowisk dla drobiu więcej niż 2 000 stanowisk dla świń o wadze ponad 30 kg więcej niż 750 stanowisk dla macior

Chów lub hodowla zwierząt Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na Środowisko (Dz. U. z 2016 r. poz. 71) chów zwierząt w liczbie nie niższej niż 210 DJP DJP – duża jednostka przeliczeniowa

Chów lub hodowla zwierząt Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 2 lipca 2010 r. w sprawie rodzajów instalacji, których eksploatacja wymaga zgłoszenia 40 DJP – w granicach administracyjnych miasta, w obrębie zwartej zabudowy wsi i na obszarach objętych ochroną przyrody. na pozostałych obszarach 60 DJP.

Współczynniki przeliczania sztuk rzeczywistych na DJP rodzaj zwierząt współczynnik Klacze, wałachy 1,2 Buhaje 1,4 Krowy 1 Knury / Maciory 0,4/0,35 Warchlaki 2-4 mies. 0,07 Tuczniki 0,14 Kury, kaczki 0,004 Gęsi 0,008 Indyki 0,024 Króliki 0,007 Norki, tchórze 0,0025 Inne zwierzęta o łącznej masie 500 kg, z wyjątkiem ryb

wskaźniki emisji z chowu i hodowli Rodzaj zwierząt amoniak (NH3) [kg/szt./rok] pył całkowity KROWY MLECZNE 27,8 0,888 BYDŁO POZOSTAŁE 12,5 ŚWINIE 5,1 0,867 OWCE 1,9 - KONIE KURY - NIOSKI 0,32 0,00831 KURY BROJLERY 0,554 DRÓB POZOSTAŁY 0,26 Źródło: Inwentaryzacja emisji zanieczyszczeń do powietrza za rok 2001 na potrzeby statystyki krajowej i zobowiązań międzynarodowych w ramach konwencji w sprawie transgranicznego przenoszenia zanieczyszczeń na dalekie odległości. Instytut Ochrony Środowiska Krajowe Centrum Inwentaryzacji Emisji, Warszawa 2003 r.

Trzoda chlewna NH3 CH4 N2O system chowu [kg/szt./rok] CH4 N2O LOCHY PROŚNE 0,4 - 4,2 21,1 brak danych OPROSZONE 0,8 – 9,0 PROSIAKI <30 KG 0,06 - 0,08 3,9 TUCZNIKI > 30 KG całkowicie rusztowe 1,35 - 3,0 2,8 - 4,5 0,02 - 0,15 częściowo 0,9 - 2,4 4,2 - 11,1 0,59 - 3,44 gładka podłoga, ściółka 2,1 - 4,0 0,9 - 1,1 0,05 - 2,4 najniższe poziomy NH3 ( filtry na wylocie) obserwacje min/max poziomów emisji Źródło: IPPC – INTEGRATED POLLUTION PREVENTION AND CONTROL Zintegrowane Zapobieganie i Kontrola Zanieczyszczeń

Wskazania poziomów emisji z budynków drobiarskich DRÓB NH3 [kg/szt./rok] CH4 1) N2O 1) PYŁ 1) OSIADAJĄCY PYŁ1) LOTNY KURY NIOSKI 0,010 - 0,386 0,021 - 0,043 0,014 - 0,021 0,03 0,09 BROJLERY 0,005 - 0,315 0,004 - 0,006 0,009 - 0,024 0,119 - 0,182 0,014 - 0,018 INDYKI 0,19 - 0,68 brak danych 0,015 2) Brak danych KACZKI 0,210 PERLICE 0,8 1) średnie wyniki pomiarów [Silsoe Research Institute, 1997] 2) średnie zarejestrowane we Włoszech dla każdego gatunku drobiu Źródło: IPPC – INTEGRATED POLLUTION PREVENTION AND CONTROL Zintegrowane Zapobieganie i Kontrola Zanieczyszczeń

MALOWANIE emalia nitrocelulozowa - zużycie 50 kg substancja grupa opłatowa wskaźnik wielkość emisji stawka opłata ksylen 63 (węglowodory pierścieniowe, aromatyczne i ich pochodne) 0,1 kg/kg 0,1 kg/kg x 50 kg = 5 kg 1,44 [zł/kg] 5 kg x 1,44 zł/kg = 7,20 zł toluen 0,05 kg/kg 0,05 kg/kg x 50 kg = 2,5 kg 2,5 kg x 1,44 zł/kg = 3,60 zł alkohol butylowy 4 (alkohole alifatyczne i ich pochodne) 1,28 [zł/kg] 2,5 kg x 1,28 zł/kg = 3,20 zł

Spawanie elektrody ER 146 gr. 2,5 mm - zużycie 1000 szt. substancja grupa opłatowa wskaźnik wielkość emisji stawka opłata Dwutlenek azotu 59 (tlenki azotu) 48,45 mg/szt. : 1 000 000 = 0,00004845 kg/szt. 0,00004845 kg/szt. x 1000 szt. = 0,04845 kg 0,53 zł/kg 0,04845 kg x 0,53 zł/kg = 0,0256 zł = 0,03 zł Tlenek węgla 58 (tlenek węgla) 27,03 mg/szt : 0,00002703 kg/szt. 0,00002703 kg/szt. x 1000 szt. = 0,02703 kg 0,11 zł/kg 0,02703 kg x 0,11 zł/kg = 0,0029 zł = 0,00 zł Pyły pozostałe 54 (pyły pozostałe) 665,7 mg/szt. : 0,0006657 kg/szt. 0,0006657 kg/szt. x 1000 szt. = 0,6657 kg 0,58 zł/kg 0,6657 kg x 0,58 zł/kg = 0,3861 zł = 0,39 zł

Spalanie paliwa w kotłach o mocy do 5 MW Spółka posiada kocioł do ogrzewania pomieszczeń biurowych Kocioł o mocy 1 MW opalany gazem ziemnym wysokometanowym W ciągu roku zużyto 12804 m3 gazu Stawka opłaty – 1345,81 zł/mln m3 Opłata = (12 804/1 000 000) * 1345,81 = 17,23 zł

Zakład Produkcyjny Ul. Poprawna 7 012345678 061 123 456 ABC.123.2015 Ul. Zgodna 16 m. Kalisz Kalisz Zakład Produkcyjny Ul. Poprawna 7 012345678 061 123 456 ABC.123.2015 16.12.2015 Kotłownia 7 cyklon 15.12.2025 60 Mg

Dwutlenek azotu - 3 kg/Mg 180 kg 0,53 95,40 ….. ….. Węgiel kamienny 60 Mg 23 500 kJ/kg 10 0,6

m. Kalisz 200 95 3,16 31,6 200 3,52 704 735,60

m. Kalisz 1 15 27,59 413,85

1,3 12,15 15,79

Ul. Poprawna 7, Leszno ABC.123.2015, 16.12.2015 15.12.2025 15 000 8,5 15,94 203,23

Pobór wód

Szczególne korzystanie z wód Korzystanie wykraczające poza korzystanie powszechne lub zwykłe, w szczególności pobór wód, wprowadzanie ścieków do wód lub do ziemi, np.: korzystanie z wód na potrzeby działalności gospodarczej pobór wody powierzchniowej lub podziemnej w ilości większej niż 5m3/dobę nawadnianie gruntów lub upraw wodą podziemną za pomocą deszczowni rolnicze wykorzystanie ścieków lub wprowadzanie do wód lub do ziemi oczyszczonych ścieków jeżeli łączna ilość jest większa niż 5 m3

Pozwolenia wodnoprawne Marszałek lub Starosta wydaje w drodze decyzji administracyjnej na wniosek zainteresowanego korzystaniem z wód lub urządzeń wodnych na czas określony (20, 10, 4, 5 lat) Pozwolenie wodnoprawne nie jest wymagane, m. in. na pobór wód powierzchniowych lub podziemnych w ilości nie przekraczającej 5 m3 na dobę

Pobór wód Pobór wody podziemnej Pobór wody powierzchniowej Pobór morskich wód wewnętrznych

Pobór wód Wysokość opłaty za pobór wód zależy od: rodzaju pobranej wody: powierzchniowa czy podziemna ilości pobranej wody z danego ujęcia procesu uzdatniania, jakiemu poddawana jest woda przeznaczenia (celu zużycia) w przypadku wód powierzchniowych: od części obszaru kraju

Pobór wód Opłata = ilość pobranej wody [m3] x współczynnik różnicujący x jednostkowa stawka opłaty [zł/m3] Za pobór wody bez wymaganego pozwolenia nalicza się opłatę podwyższoną o 500%

Cele poboru wód WODA PODZIEMNA A – na zaopatrzenie ludności w wodę przeznaczoną do spożycia lub na cele socjalno- bytowe B – na potrzeby produkcji, której woda wchodzi w skład albo bezpośredni kontakt z produktami żywnościowymi i farmaceutycznymi lub na cele konfekcjonowania C – inne cele WODA POWIERZCHNIOWA A – na zaopatrzenie ludności w wodę przeznaczoną do spożycia lub na cele socjalno- bytowe B – inne cele

Współczynniki różnicujące - uzdatnianie POWIERZCHNIOWEJ 2,8 – woda nie podlega żadnym procesom uzdatniania lub następuje uzdatnianie za pomocą cedzenia na kratach lub sitach oraz usuwanie zawiesin bez stosowania chemicznych środków uzdatniania lub za pomocą innych środków niż wymagane poniżej 2 – filtracja pośpieszna lub ujmowanie wody za pomocą urządzeń filtracyjnych 1 – koagulacja, flokulacja lub filtracja powolna albo stosowanie odżelaziania lub odmanganianie wody z własnych ujęć filtracyjnych 0,6 – procesy membranowe, wymiana jonowa, sorpcja na węglu aktywnym utlenianie ozonem lub innymi utleniaczami PODZIEMNEJ 2 - woda nie podlega żadnym procesom uzdatniania lub podlega tylko dezynfekcji lub demineralizacji lub innym procesom nie wymienionym poniżej 1,25 - woda podlega procesom odżelaziania 1 - woda podlega procesom odmanganiania 0,5 - woda podlega procesom usuwania amoniaku, koagulacji lub adsorpcji 0,3 – woda podlega procesom usuwania azotanów lub metali ciężkich

Współczynniki różnicujące – region RZGW 1 – w Gdańsku, Szczecinie 1,1 – w Poznaniu 1,2 – w Gliwicach, Krakowie, Wrocławiu w Warszawie: na terenie woj. łódzkiego, małopolskiego, podkarpackiego, śląskiego, świętokrzyskiego – 1,1 na pozostałym obszarze - 1

Pobór wody Jeżeli do uzdatniania wody stosuje się dwa lub więcej procesów uzdatniania to przy ustalaniu opłaty przyjmuje się ten proces, przy którym współczynnik różnicujący jest NAJNIŻSZY. Jeżeli podmiot prowadzi za pomocą przyrządów posiadających dowód legalizacji pomiar ilości wody podziemnej lub powierzchniowej uzdatnionej różnymi sposobami OPŁATY USTALA SIĘ Z UWZGLĘDNIENIEM ILOŚCI WODY UZDATNIONEJ POSZCZEGÓLNYMI SPOSOBAMI Jeżeli podmiot uzdatnia część pobranej wody różnymi sposobami nie prowadząc pomiaru za pomocą zalegalizowanych przyrządów ZA MIARODAJNY PRZY USTALANIU OPŁAT PRZYJMUJE SIĘ PROCES, PRZY KTÓRYM WSPÓŁCZYNNIK RÓŻNICUJĄCY JEST NAJWYŻSZY

Zwolnienia – art. 294 ustawy POŚ Dokonywany na potrzeby przerzutów wody Na potrzeby energetyki wodnej pod warunkiem zwrotu takiej samej ilości wody, co najmniej nie gorszej jakości Powierzchniowej na potrzeby związane z wytwarzaniem energii cieplnej lub elektrycznej w części odpowiadającej ilości wody odprowadzanej do odbiornika (zgodny z pozwoleniem) Na potrzeby funkcjonowania pomp cieplnych oraz geotermii, wykorzystujących energię wody podziemnej, pod warunkiem zwrotu do wód podziemnych takiej samej ilości wody co najmniej nie gorszej jakości na potrzeby wykonywania odwiertów lub otworów strzałowych do badań sejsmicznych przy użyciu płuczki wodnej Na potrzeby chowu lub hodowli ryb oraz innych organizmów wodnych (zgodny z pozwoleniem) na potrzeby nawadniania gruntów rodzinnych ogrodów działkowych Na potrzeby nawadniania wodami powierzchniowymi użytków rolnych i gruntów leśnych Pochodzącej z odwodnienia gruntów, obiektów lub wykopów budowlanych i zakładów górniczych

Pobór wody podziemnej Spółka zużyła 8 000 m3 wody podziemnej w 2016 r. na potrzeby związane z farmaceutyką. Woda została poddana dezynfekcji oraz procesom odmanganiania. Podmiot nie posiada pozwolenia wodnoprawnego jednostkowa stawka opłaty = 0,097 zł/m3 współ. różnicujący: dezynfekcja – 2, odmanganianie – 1 Opłata: 8 000 m3 x 0,097 zł/m3 x 1 = 776 zł Z uwagi na brak pozwolenia na pobór wód podziemnych opłata jest zwiększona o 500% 776 zł x 6 = 4 656 zł

Pobór wody powierzchniowej Firma, mająca siedzibę w Poznaniu, w 2016 r. pobrała 12 000 m3 wody powierzchniowej na cele socjalno-bytowe. Pobraną wodę poddano cedzeniu na sitach (2,8) oraz utlenianiu ozonem (0,6). Firma nie posiada pozwolenia wodnoprawnego. jednostkowa stawka opłaty = 0,04 zł/m3 współ. różnicujący: cedzenie na sitach – 2,8; utlenianie ozonem – 0,6 RZGW Poznań – 1,1 Opłata: 12 000 m3 x 0,6 x 0,04 zł/m3 x 1,1 = 316,8 zł Z uwagi na brak pozwolenia opłata podwyższona o 500% 316,8 zł x 6 = 1900,8 zł

Ul. Wodna 18, Piła ABC.123.2015, 16.12.2015 15.12.2025 18 000 230 17 700 18 000 2 0,068 0,136 2 448

Wprowadzanie ścieków do wód lub do ziemi

Wprowadzanie ścieków do wód lub do ziemi ścieki bytowe, komunalne, przemysłowe i inne, wody chłodnicze, wody opadowe lub roztopowe pochodzące z powierzchni o trwałej nawierzchni, ujętych w systemy kanalizacyjne z wyjątkiem kanalizacji ogólnospławnej, wody zasolone, wody wykorzystane, odprowadzanych z obiektów chowu i hodowli ryb i innych organizmów wodnych.

Wprowadzanie ścieków do wód lub do ziemi Wysokość opłat ustala się na podstawie: pięciodobowego biochemicznego zapotrzebowania tlenu (BZT5), chemicznego zapotrzebowania tlenu (ChZT), zawiesiny ogólnej, sumy jonów chlorków i siarczanów. Wysokość opłaty ustala się, biorąc pod uwagę wskaźnik, który powoduje opłatę najwyższą.

Wprowadzanie ścieków do wód lub do ziemi W przypadku wprowadzania do wód lub do ziemi ścieków przemysłowych lub komunalnych innych niż bytowe, do opłaty ustalonej według powyższych zasad, dolicza się opłatę za inne substancje zawarte w ściekach fenole lotne, heksachlorocykloheksan (HCH), tetrachlorometan (czterochlorek węgla - CCl4), pentachlorofenol (PCP), aldryna, dieldryna, endryna, izodryna, heksachlorobenzen (HCB), heksachlorobutadien (HCBD), trichlorometan (chloroform – CHCl3), 1,2-dichloroetan (EDC), trichloroetylen (TRI), tetrachloroetylen (nadchloroetylen - PER), trichlorobenzen (TCB), rtęć, kadm, cynk, miedź, nikiel, chrom, ołów, arsen, wanad, srebro

Wprowadzanie ścieków do wód lub do ziemi Podstawą naliczenia opłaty za wprowadzanie ścieków jest ilość substancji zawartych w ściekach pomniejszona o ilość tych substancji zawartych w pobranej wodzie, której zużycie spowodowało powstanie tych ścieków, (jeśli podmiot dysponuje danymi w tym zakresie). W przypadku wprowadzania ścieków do jezior wysokość jednostkowej stawki opłaty jest podwajana.

rodzaj ścieków / wskaźnik dla BZT5 dla ChZTCr ścieki bytowe, z wyłączeniem ścieków bytowych wchodzących w skład ścieków komunalnych, ścieków przemysłowych lub ścieków innych niż ścieki komunalne 0,3 0,4 ścieki komunalne wprowadzane do wód lub do ziemi urządzeniami służącymi do realizacji zadań własnych gminy w zakresie kanalizacji i oczyszczania ścieków komunalnych 0,5 ścieki przemysłowe 1 ścieki inne 0,7

Wody zasolone Opłatę ustala się na podstawie sumy jonów chlorków i siarczanów. Zwolnione z opłat jest wprowadzanie do wód lub do ziemi wód zasolonych, jeżeli wartość sumy jonów chlorków i siarczanów w tych wodach nie przekracza 500 mg/l.

Wody chłodnicze Opłata = S x V Opłatę za wprowadzanie wód chłodniczych do środowiska, ponosi się w zależności od ich temperatury. Stawki ustalane są dla poszczególnych przedziałów temperatur: temp. wyższa niż +26˚C, a nie przekracza +32 ˚C temp. wyższa niż +32 ˚C, a nie przekracza +35 ˚C temp. wyższa niż +35 ˚C. Opłata = S x V S – jednostkowa stawka opłaty dla danego zakresu temperatur w [zł/dam3] V – ilość wód chłodniczych odprowadzanych w danym okresie sprawozdawczym [dam3]

Ścieki - wody opadowe i roztopowe Opłaty ponosi się za wprowadzanie ścieków stanowiących wody opadowe lub roztopowe, ujęte w otwarte lub zamknięte systemy kanalizacyjne, pochodzące z powierzchni zanieczyszczonych o trwałej nawierzchni (w szczególności z miast, portów, lotnisk, terenów przemysłowych, handlowych, usługowych i składowych, baz transportowych oraz dróg i parkingów). Opłata zależy od wielkości, rodzaju i sposobu zagospodarowania terenu, z którego te ścieki są odprowadzane.

Ścieki z hodowli ryb i innych organizmów wodnych Opłata za wprowadzanie ścieków stanowiących wody wykorzystane, odprowadzane z obiektów chowu lub hodowli ryb łososiowatych zależy od rodzaju substancji zawartych w tych ściekach i ich ilości. Opłatę ponosi się za substancje wyrażone wskaźnikiem pięciodobowego biochemicznego zapotrzebowania tlenu, chemicznego zapotrzebowania tlenu, a także zawiesiny ogólnej.

Zwolnienia – wprowadzanie ścieków do ziemi – ścieków w celu rolniczego wykorzystania, (w przypadku posiadania pozwolenia wodnoprawnego), do wód lub do ziemi – wód chłodniczych i wód pochodzących z obiegów chłodzących, jeżeli ich temperatura nie przekracza +26°C albo naturalnej temperatury wody, w przypadku gdy jest ona wyższa niż +26°C, do wód lub do ziemi – wód zasolonych, jeżeli wartość sumy jonów chlorków i siarczanów w tych wodach nie przekracza 500 mg/l. do wód lub ziemi – wód wykorzystanych na potrzeby chowu i hodowli ryb łososiowatych, pod warunkiem, że ilość i rodzaj substancji w nich zawartych nie przekroczy wartości określonych w warunkach wprowadzania ścieków do wód, do wód lub do ziemi – wód odprowadzanych z obiektów chowu i hodowli ryb innych niż łososiowate lub innych organizmów wodnych, o ile produkcja rozumiana jako średnioroczny przyrost masy tych ryb lub tych organizmów nie przekracza 1500 kg z 1 ha powierzchni użytkowej stawu w jednym roku danego cyklu.

Zwolnienia Opłaty ponosi się wyłącznie za bezpośrednie wprowadzenie ścieków do wód lub do ziemi. Nie ponosi się opłat w przypadku podłączenia do sieci kanalizacyjnej lub odprowadzenia ścieków do szczelnych zbiorników bezodpływowych (szamba), z których następuje odbiór ścieków na podstawie umowy cywilno-prawnej.

Wprowadzanie ścieków przemysłowych Zakład wprowadza ścieki przemysłowe do jeziora, zgodnie z pozwoleniem wodnoprawnym. W 2016 r. odprowadził 3700 m3 ścieków. Wskaźniki zanieczyszczeń BZT5 = 32 mg/dm3, CHZT-Cr = 67 mg/dm3, Zawiesina ogólna = 15 mg/dm3 , Chlorki i siarczany = 23 mg/dm3, Fenole lotne 7,5 mg/dm3 , Rtęć = 0,8 mg/dm3 , Miedź = 2 mg/dm3 Współczynniki różnicujące dla ścieków przemysłowych: BZT5 = 1; CHZT-Cr =1; zawiesina ogólna = 1 Ilość substancji (ładunki brutto) w ściekach: BZT5 3 700 m3 x 32 mg/dm3 /1000 = 118,5 kg CHZT-Cr 3 700 m3 x 67 mg/dm3 /1000 = 247,9 kg Zawiesina ogólna 3 700 m3 x 15 mg/dm3 /1000 = 55,5 kg Chlorki i siarczany 3 700 m3 x 23 mg/dm3 /1000 = 85,1 kg Fenole lotne 3 700 m3 x 7,5 mg/dm3 /1000 = 27,75 kg Rtęć 3 700 m3 x 0,8 mg/dm3 /1000 = 2,96 kg Miedź 3 700 m3 x 2 mg/dm3 /1000 = 7,4 kg Naliczenie opłaty: BZT5 118,5 kg x 4,28 zł/kg x 1 = 507,18 zł CHZT-Cr 247,9 kg x 1,71 zł/kg x 1 = 423,91 zł zawiesina ogólna 55,5 kg x 0,52 zł/kg x 1= 28,86 zł chlorki i siarczany 85,1 kg x 0,05 zł/kg = 4,26 zł fenole lotne 27,75 kg x 45,55 zł/kg = 1 264,01 zł rtęć 2,96 kg x 124,56 zł/kg = 368,70 zł miedź 7,4 kg x 124,56 zł/kg = 921,74 zł Opata wznosi : 507,18 zł + 1 264,01 zł + 368,70 zł + 921,74 zł = 3 061,63 zł = 3 062 zł W przypadku odprowadzania ścieku do jeziora opłatę mnożymy x2 Całkowita opłata za ścieki przemysłowe wynosi: 3 062 zł x 2 = 6 124 zł

Wprowadzanie ścieków przemysłowych – mieszanina ścieków W związku z działalnością firmy powstają ścieki bytowe oraz przemysłowe, które po zmieszaniu wprowadzane są do środowiska jednym wylotem do rzeki Warty. Spółka nie posiada pozwolenia wodnoprawnego na wprowadzanie ścieków do wód lub do ziemi. Wskaźniki zanieczyszczeń: BZT5 = 24 mg/dm3 , CHZT-Cr = 53mg/dm3 , Zawiesina ogólna = 30 mg/dm3. Ilość wprowadzonych ścieków w 2016 r. wyniosła 5340 m3 Ilość substancji (ładunki brutto) w ściekach: BZT5 5 340 m3 x 24 mg/dm3 /1000 = 128,16 kg CHZT-Cr 5 340 m3 x 53 mg/dm3 /1000 = 283,02 kg Zawiesina ogólna 5 340 m3 x 30 mg/dm3 /1000 = 160,20 kg Naliczenie opłaty: BZT5 128,16 kg x 4,28 zł/kg x 1 = 548,53 zł CHZT-Cr 283,02 kg x 1,71 zł/kg x 1 = 483,96 zł zawiesina ogólna 160.20 kg x 0,52 zł/kg x 1 = 83,30 zł Z uwagi na brak pozwolenia opłata jest zwiększona o 500% 548,53 zł x 6 = 3 291,18 zł Opłata za ścieki wynosi 3 291 zł (na podstawie wskaźnika powodującego opłatę najwyższą)

Wprowadzanie ścieków – wody chłodnicze Firma w wyniku swojej działalności wytwarza wody chłodnicze o temp. 29 ˚C oraz o temp. 19 ˚C, zgodnie z posiadanym pozwoleniem wodnoprawnym. W 2016 r. wytworzyła 3 800 m3 wód chłodniczych o temp. 29˚C oraz 2 200 m3 wód chłodniczych o temp. 19 ˚C. Jednostkowa stawka opłaty dla wód chłodniczych o temp. >26 a <32 ˚C = 0,68 zł/dam3 Wody chłodnicze o temp. ≤ 26 ˚C nie podlegają opłacie Opłata: 1 000 m3 = 1 dam3 3,8 dam3 x 0,68 zł/dam3 = 2,58 zł = 3 zł Całkowita opłata za wody chłodnicze = 3 zł (opłata nienależna – podmiot zwolniony z opłaty)

Wprowadzanie ścieków – wody opadowe i roztopowe Firma na początku 2016 r. posiadała utwardzone, skanalizowane drogi i parkingi o pow. 4 900 m2. Wody opadowe lub roztopowe odprowadzane są do ziemi. Od 18 maja 2016 r. powierzchnia zwiększyła się 1 100 m2 . Firma ma uregulowany stan formalno prawny. Jednostkowa stawka opłaty w 2016 r. = 0,057 zł/ m2 Ilość dni w roku = 366 4 900 x 0,057 = 279,3 zł 279,3 : 366 dni = 0,763 zł / dzień Ilość dni od 1 stycznia 2016 r. do 17 maja 2016 r. = 138 dni 0,763 x 138 = 105,29 zł 6 000 x 0,057 = 342 zł 342 : 366 = 0,934 zł/dzień Ilość dni od 18 maja 2016 r. do 31 grudnia 2016 r. = 228 dni 0,934 x 228 dni = 212,95 zł Całkowita opłata za wody opadowe za 2016 r. 105,29+212,95 = 318,24 zł

Wprowadzanie ścieków – wody opadowe i roztopowe Na terenie zakładu znajduje się 1 500 m2 powierzchni stanowiącej tereny przemysłowe, z której kanalizacją deszczową odprowadzane są wody opadowe lub roztopowe do rowu. Zakład z dniem 16 września 2016 r. uzyskał pozwolenie wodnoprawne. jednostkowa stawka opłaty w 2016 r. = 0,29 zł/m2 Ilość dni do 15 września 2016 r. = 244 dni 1 500 x 0,29 = 435 zł / 366 = 1,188/dzień Opłata podwyższona = 7,128/dzień 244 dni x 7,128 = 1739,23 zł 122 dni x 1,188 = 144,94 zł Całkowita opłata za wody opadowe w 2016 r. 1739,23+144,94 = 1884,17 zł

Zmiany Projekt ustawy – Prawo Wodne Opłaty Pozwolenia PGL Wody Polskie

15 3 825 - - 4,28 1 4,28 16 371 58 14 790 - 1,71 1 1,71 25 290,90 25 6 375 - 0,52 1 0,52 3 315 C 255 000

Ul. Powierzchniowa 6, Konin ABC.123.2015, 16.12.2015 15.12.2025 Rzeka Warta Ziemia 15 000 0,057 855

Składowanie odpadów

Składowanie odpadów Opłaty ponosi: zarządzający składowiskiem odpadów posiadacz odpadów, które są składowane w miejscu na ten cel nieprzeznaczonym lub magazynujący odpady bez wymaganej decyzji określającej miejsce i sposób ich magazynowania Opłata podstawowa/opłata podwyższona

Opłaty podwyższone Składowanie odpadów bez uzyskania decyzji zatwierdzającej instrukcję prowadzenia składowiska - 0,05 jednostkowej stawki opłaty za umieszczanie odpadów na składowisku za każda dobę składowania Magazynowanie odpadów bez wymaganej decyzji określającej sposób i miejsce magazynowania traktuje się jako składowanie odpadów bez wymaganej decyzji zatwierdzającej instrukcję prowadzenia składowiska Za składowanie odpadów w miejscu na ten cel nieprzeznaczonym - 0,7 jednostkowej stawki opłaty za umieszczanie odpadów na składowisku za każda dobę składowania

Opłaty podwyższone W przypadku pozbycia się odpadów: nad brzegami zbiorników wodnych, a zwłaszcza w strefach ochronnych ujęć wód i na terenach wypływu wód z warstw wodonośnych, na terenach parków narodowych i rezerwatów przyrody na terenach leśnych albo uzdrowiskowych lub na terenach przeznaczonych na cele rekreacyjno – wypoczynkowe Podmiot korzystający ze środowiska ponosi opłaty podwyższone w wysokości 1,0 jednostkowej stawki opłaty za umieszczanie odpadów na składowisku za każda dobę składowania Podmiot korzystający ze środowiska w przypadku pozbycia się odpadów do śródlądowych wód powierzchniowych i podziemnych, morskich wód wewnętrznych lub wód morza terytorialnego ponosi opłatę podwyższona w wysokości 100- krotnej jednostkowej stawki opłaty za umieszczanie odpadów na składowisku

Składowanie odpadów – opłata podwyższona Opłata = s x w x m x d s – jednostkowa stawka opłaty za umieszczanie 1 tony danego odpadu na składowisku w – współczynnik przeliczeniowy m – masa odpadów ( wyrażona w tonach) umieszczonych na składowisku d – ilość dób składowania odpadu bez zezwolenia W 2016 r. na składowisko odpadów nie posiadające decyzji zatwierdzającej instrukcję prowadzenia składowiska przyjęto 100 t zmieszanych odpadów komunalnych (20 03 01) (ilość dni w roku 366) 120,76 zł/t x 0,05 x 100 t x 366 = 220 991 zł

Wpływy z opłat za korzystanie ze środowiska Zgodnie z art. 402 ust. 1 Poś zarząd województwa prowadzi wyodrębniony rachunek bankowy w celu gromadzenia i redystrybucji wpływów z tytułu opłat za korzystanie ze środowiska. Wpływy te przekazywane są na rachunki bankowe Narodowego i Wojewódzkich Funduszy Ochrony Środowiska oraz rachunki budżetów powiatów i budżetów gmin. Środki funduszy przeznacza się na finansowanie inwestycji związanych z ochroną środowiska i gospodarką wodno - ściekową.

www.umww.pl

ekopłatnik

Kontakty powiaty: gostyński, kolski, kościański, ostrowski, pleszewski, słupecki – Anna Głogowska tel. 61 626 64 20 e-mail: anna.glogowska@umww.pl Powiaty: gnieźnieński, m. Konin, koniński, szamotulski, średzki – Edyta Sawko tel. 61 626 64 21 e-mail: edyta.sawko@umww.pl Powiat poznański – Maria Lewandowicz tel. 61 626 64 38 e-mail: maria.lewandowicz@umww.pl Powiat m. Poznań – Michał Machnicki tel. 61 626 64 41 e-mail: michal.machnicki@umww.pl

Kontakty powiaty: chodzieski, czarnkowsko-trzcianecki, rawicki, wrzesiński, złotowski – Katarzyna Sarna-Adamska tel. 61 626 64 53 e-mail: katarzyna.sarna@umww.pl Powiaty: m. Kalisz, kaliski, kępiński, ostrzeszowski, turecki – Piotr Szklarski tel. 61 626 64 42 e-mail: piotr.szklarski@umww.pl Powiaty: grodziski, krotoszyński, międzychodzki, obornicki, wągrowiecki, wolsztyński – Antoni Szymanowski tel. 61 626 64 54 e-mail: antoni.szymanowski@umww.pl Powiaty: jarociński, m. Leszno, leszczyński, nowotomyski, pilski, śremski – Jowita Mielnicka tel. 61 626 64 60 e-mail: jowita.mielnicka@umww.pl

Dziękuję za uwagę