Filar rynkowy IV pakietu kolejowego a krajowe regulacje – zmiany i podstawowe wyzwania Anna Glapa Senior Associate Domański Zakrzewski Palinka sp.k.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Jarosław Wróbel – Biuro Sprzedaży
Advertisements

ORGANIZACJA KOLEJOWYCH PRZEWOZÓW OSÓB
Transakcje kompensacyjne
Konferencja Nowa koncepcja polityki regionalnej Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Zamówienia publiczne a małe i średnie przedsiębiorstwa
Rozporządzenie 1370/2007 Art. 1 Zakres i cel Art. 2 Definicje
Grupa Wymiany Doświadczeń z zarządzania transportem miejskim moderator: dr Michał Wolański Katedra Transportu Szkoły Głównej Handlowej Doskonalenie zarządzania.
Prywatyzacja usług publicznych.
Polskie przepisy dotyczące tworzenia i funkcjonowania EUWT
Co się zmieniło? O raz dodatkowo: 10% dla średnich 20% dla mikro i małych przedsiębiorców ( z wyłączeniem sektora transportu drogowego)
Działalność jednostek samorządu terytorialnego w telekomunikacji – wymagania Megaustawy Piotr Combik.
Stan i perspektywy rozwoju partnerstwa publiczno-prywatnego w Polsce
Doświadczenia Opola w budowie efektywnego i konkurencyjnego transportu miejskiego Miejski Zakład Komunikacyjny Spółka z o.o. w Opolu.
KTO ZYSKA A KTO STRACI Praktyczna strona zmian w przepisach o dostępie do zawodu przewoźnika drogowego INFOR, Warszawa,
1 Ocena skutków regulacji wdrożenia dyrektywy 2006/123/WE Ministerstwo Gospodarki Departament Regulacji Gospodarczych Warszawa, 28 stycznia 2008 r.
Wewnętrzny system zapewniania jakości PJWSTK - główne założenia i kierunki działań w ramach projektu „Kaizen - japońska jakość w PJWSTK” Projekt współfinansowany.
Konferencja Dialogu Społecznego: Dodatkowe ubezpieczenia emerytalne: Niezbędny filar godnej starości Rola sektora ubezpieczeniowego w rozwoju trzeciego.
V Konferencja Ewaluacyjna Warszawa, Ewaluacja jako instrument budowy sprawnego państwa Cele ewaluacji: Ewaluacja polityk publicznych powinna.
Perspektywy rozwoju wysokiej jakości połączeń intercity w Polsce
Przygotowanie przewoźnika do zamówień publicznych w transporcie zbiorowym w najbliższym czasie 9 październik 2014 Kielce 1 PIGTSiS - Kielce r.
Zasada partnerstwa w nowej perspektywie finansowej
1 Nowe przepisy unijne Dyrektywa z roku 2014 w sprawie ustawowych badań rocznych sprawozdań finansowych i skonsolidowanych sprawozdań finansowych Maria.
Transport i logistyka Studia I stopnia Katedra Transportu.
OPOLE SMART CITY 2020 w Opolu oraz Aglomeracji Opolskiej
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Dziękuję za uwagę Pomoc Techniczna PROW 2014 – 2020 cz. I Grupa Robocza KSOW Radziejowice,
Promocja europejskiego rolnictwa, nowe podejście Dyskusja panelowa Warszawa, Pol ska Priorytety wskazane przez AREPO w konsultacji Zielonej.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Koncepcja współpracy PPL z Województwem Lubuskim w ramach kontynuacji funkcjonowania Portu Lotniczego Zielona Góra-Babimost Warszawa,
Strategia Rozwoju Kraju aktualizacja Strategii Rozwoju Kraju
Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich, styczeń 2014 r.
w Regionalnym Programie Operacyjnym
Your logo Here Wspólne korzystanie w czasie rzeczywistym ze środków transportu na żądanie w Regionie Tesalii, Grecja Warsztaty: Transport na żądanie na.
Prawo telekomunikacyjne Ewa Galewska CBKE. Sektor telekomunikacyjny Monopole naturalne Operatorzy zasiedziali Brak równowagi pomiędzy podmiotami Wysokie.
Koleje samorządowe w ujęciu Planu Transportowego dla województwa dolnośląskiego Kliczków, 4 listopada 2015 Agnieszka Zakęś Zastępca Dyrektora Departamentu.
Prawo telekomunikacyjne Ewa Galewska CBKE. Sektor telekomunikacyjny Monopole naturalne Operatorzy zasiedziali Brak równowagi pomiędzy podmiotami Wysokie.
Krajowy Program Przeciwdziałania Ubóstwu i Wykluczeniu Społecznemu 2020: Nowy Wymiar Aktywnej Integracji Poznań, styczeń 2014.
Kluczbork, październik 2015 PUBLICZNY TRANSPORT ZBIOROWY Realizacja zadania przez Powiat kluczborski
1 Prof.zw.dr hab. Włodzimierz Rydzkowski Deregulacja i liberalizacja transportu w Polsce.
Kluczowe aspekty realizacji projektów PPP Listopad 2011.
Wojewódzki Urząd Pracy w Białymstoku ul. Pogodna Białystok
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej” studia I stopnia kierunek: „Zarządzanie”
IV Konferencja Koleje Samorządowe Szanse i zagrożenia Łódź r ROLA WSPÓŁPRACY KOLEI SAMORZĄDOWYCH W ODPOWIEDZI NA ZAGROŻENIA PŁYNĄCE Z RYNKU.
Perspektywy funkcjonowania regionalnych przewozów kolejowych w Polsce dr Marcin Wołek Katedra Rynku Transportowego Uniwersytet Gdański Zakopane,
Repozytorium Transakcji w KDPW Warszawa, 8 listopada 2012.
Kształtowanie jakości usług transportu kolejowego: w poszukiwaniu źródeł finansowania Dr Michał Wolański, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie Dr Marcin.
Piotr Kulczycki Podstawowe zasady kalkulacji rekompensaty z tytułu świadczenia usług kolejowego publicznego transportu zbiorowego Łódź, 26 kwietnia 2017.
Mirosław Pachucki   Ulgi w podatku od nieruchomości jako pomoc de minimis w kontekście rozwiązań oferowanych przez miasto Racibórz Piotr Wojaczek, Mirosław.
Tytuł …. KOLEJOWE PRZEWOZY TOWAROWE Katowice, 18.X.2007
Łukasz Ziarko Zmiany w procedurze zlecania usług kolejowego transportu pasażerskiego w świetle nowelizacji rozporządzenia (WE) nr 1370/2007 Łódź, 26.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
dr Marcin Wołek Katedra Rynku Transportowego Uniwersytet Gdański
Projekt strategiczny „Zintegrowane Inwestycje Terytorialne PLUS”
TRANSPORTOWY DOZÓR TECHNICZNY
Zmiany w statutach przedszkoli po reformie oświaty 2017
Pojęcie usługi publicznej a otwarty dostęp
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej”
Zagadnienia podstawowe
Plan transportowy Źródła prawa: - Utz - ustawa z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym - Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z.
Publiczne prawo konkurencji
Transport drogowy na Mazowszu
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Polskie uwarunkowania instytucjonalno-prawne dla realizacji projektów PPP 22 czerwca 2015.
Prawo transportowe 5 Podmiot wewnętrzny.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Zakopane 25 października 2018
Efekty pracy Forum Inwestycyjnego Perspektywa branży
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Grupa tematyczna ds. innowacji w rolnictwie i na obszarach wiejskich
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Zapis prezentacji:

Filar rynkowy IV pakietu kolejowego a krajowe regulacje – zmiany i podstawowe wyzwania Anna Glapa Senior Associate Domański Zakrzewski Palinka sp.k.

Kolejowy transport pasażerski w Polsce

Przewozy pasażerskie w Polsce – istotny sektor transportu Rynek kolejowy w Polsce zaczyna odwracać negatywny trend ostatnich lat, a IV pakiet kolejowy będzie miał istotne znaczenie dla jego rozwoju w przyszłości Z punktu widzenia pasażera – istotne znaczenie konkurencji zarówno w obszarze PSC, jak i przewozów komercyjnych. Przygotowanie rynku na konkurencję i dalszą liberalizację AKTUALNIE: Kilkunastu przewoźników pasażerskich zatrudniających ponad 22 tysiące osób Ponad 280 mln przewiezionych pasażerów w 2015 r. (najlepszy wynik od 2009 r.) i ponad 17 mld pasażerokilometrów (najwyższy wynik od 2012 r.): wzrosła liczba pasażerów oraz odległości pokonywane przez pasażerów W 2015 r. liczba pasażerów kolei wzrosła o 4,2%, a praca przewozowa o 8,5% - zakończenie remontów na głównych trasach spowodowało poprawę atrakcyjności kolei W 2015 r. wzrosła również punktualność pociągów na stacji docelowej do 92,4% Wzrost liczby pasażerów nastąpił zarówno w przewozach wojewódzkich, jak i w międzywojewódzkich Zdecydowana większość przewozów pasażerskich w Polsce realizowana jest na podstawie umów PSC Specyficzna struktura operatorów

IV pakiet kolejowy – szanse i wyzwania cel - poprawa konkurencji sektora i usunięcie barier uniemożliwiających stworzenie jednolitego europejskiego obszaru kolejowego filar rynkowy IV pakietu - odważne propozycje KE i długie dyskusje w celu wyważenia instrumentów wypracowany kompromis - szansa na rozwój rynku i korzyści dla konsumentów KLUCZOWE WYZWANIA: przejrzystość i planowanie – specyfikacje zobowiązań z tytułu świadczenia usług publicznych: „wiemy czego się spodziewać” podmiot wewnętrzny i bezpośrednie powierzenie kolejowe – operatorzy w nowych realiach - zasady zawierania umów PSC – reguła i wyjątki kolejowe pasażerskie usługi komercyjne – dostęp do torów w IV pakiecie pasażer na kolei – wspólny bilet i jego rola dla rynku niedyskryminacyjne zasady gry – zarządca: niezależność i podział zadań

IV pakiet kolejowy – kluczowe wyzwania

Specyfikacja zobowiązań Właściwy organ określa specyfikację zobowiązań z tytułu świadczenia usług publicznych (art. 2a) - kwestia zdefiniowania zakresu usług (możliwość łączenia usług pokrywających koszty z usługami niepokrywającymi kosztów) zasada proporcjonalności, spójność z celami polityki transportu publicznego specyfikacje i rekompensaty muszą prowadzić do: osiągnięcia jej celów w sposób efektywny kosztowo; stabilności finansowej świadczenia usług publicznych w perspektywie długoterminowej. treść i format dokumentów dotyczących polityki transportu publicznego oraz procedury konsultacji z odpowiednimi zainteresowanymi stronami określa się zgodnie z prawem krajowym – regulacje ustawy o transporcie zbiorowym zobowiązanie z tytułu świadczenia usług vs usługa komercyjna specyfikacje a obecnie funkcjonujące plany transportowe

Zasady zawierania umów Możliwość powierzenia zadań podmiotowi wewnętrznemu: pozostawiona definicja właściwego organu lokalnego (poprzez odniesienie do obszaru kraju) Art. 5 ust. 2: możliwość bezpośredniego powierzenia przez właściwy organ lokalny/grupę organów podmiotowi wewnętrznemu (spełniającemu określone wymogi) – o ile nie zabrania tego prawo krajowe w przypadku usług publicznych w zakresie kolejowego transportu pasażerskiego grupa organów może składać się wyłącznie z właściwych organów lokalnych, których właściwość miejscowa nie obejmuje całego kraju powyższa usługa publiczna w zakresie transportu pasażerskiego lub umowa o świadczenie usług publicznych, mogą obejmować wyłącznie potrzeby transportowe aglomeracji miejskich lub obszarów wiejskich

Zasady zawierania umów tymczasowo bez zmian pozostaje art. 5 ust. 6, zgodnie z którym – o ile nie zakazuje tego prawo krajowe – właściwe organy mogą podjąć decyzję o bezpośrednim udzieleniu zamówienia w zakresie transportu kolejowego (z odpowiednio ograniczonym terminem obowiązywania umowy) ALE przestaje on mieć zastosowanie po upływie 6 lat po dniu wejścia w życie zmian do Rozporządzenia 1370/2007 czasowo większa elastyczność dla organizatorów przewozów z uwzględnieniem przepisów przejściowych zmiany zasad – nowe reguły dla przewoźników działających na polskim rynku: funkcjonowanie w ramach aglomeracji miejskich i obszarów wiejskich udział w przetargach i konkurowanie z innymi przewoźnikami

Zasady zawierania umów Docelowo - zasadą jest konkurencyjna procedura zawierania umowy (negocjacje, możliwość zastosowania procedury z Rozporządzenia 1370/2007) wyjątki od zasady – potrzeba/możliwość dostosowania/uszczegółowienia regulacji krajowych (ustawa o transporcie zbiorowym): opcja - tymczasowe jednorazowe bezpośrednie powierzenie (na maksymalnie 5 lat) – o ile zachodzą nadzwyczajne okoliczności (art. 5 ust. 3a) – decyzja wraz z uzasadnieniem do KE + publikacja umowy opcja – bezpośrednie powierzenie gdy wartość roczna umowy mniejsza niż 7.500.000 Euro lub roczny wymiar usług mniejszy niż 500.000 km opcja - bezpośrednie powierzenie, w przypadku gdy jest to uzasadnione strukturą i charakterystyką geograficzną rynku oraz skutkiem umowy byłaby poprawa jakości usług lub efektywności kosztowej – w porównaniu z poprzednio udzielonym zamówieniem – decyzja jest uzasadniana, publikowana i informacja do KE – szczególne wymogi co do umowy opcja – bezpośrednie udzielenie zamówień w zakresie kolejowego transportu pasażerskiego w przypadku gdy dotyczą one świadczenia wyłącznie kolejowych usług pasażerskich przez podmiot zarządzający jednocześnie całością lub dużą częścią infrastruktury kolejowej, na której usługi są świadczone zakłócenie w świadczeniu usług (umowa na maksymalnie 2 lata)

Dostęp do taboru W ramach zwiększenia konkurencyjności jakości – właściwe organy - podejmowanie odpowiednich środków w celu zapewnienia skutecznego i niedyskryminacyjnego dostępu do taboru: nabycie przez właściwy organ taboru w celu udostępnienia go wybranemu podmiotowi świadczącemu usługi publiczne udzielenie przez właściwy organ gwarancji na finansowanie taboru wykorzystywanego do wykonania umowy o świadczenie usług publicznych (w tym gwarancji obejmującej ryzyko związane z wartością końcową) zobowiązanie się właściwego organu do przejęcia taboru na wcześniej ustalonych warunkach finansowych na koniec umowy współpraca z innymi właściwymi organami w celu stworzenia większego dostępu do taboru uwzględnienie odpowiednich przepisów krajowych i zapewnienie zgodności z przepisami pomocy publicznej cena rynkowa vs uwzględnienie w umowie o świadczenie usług publicznych

Dostęp do torów – zagrożenie równowagi ekonomicznej Rozszerzenie prawa dostępu do torów w IV pakiecie kolejowym: również przewozy krajowe, a nie tylko przewozy międzynarodowe Polskie przepisy przewidują możliwość uzyskania decyzji o otwartym dostępie: na trasie międzynarodowej (badanie głównego celu i równowagi ekonomicznej – Rozporządzenie 869/2014) na trasie krajowej (badanie równowagi ekonomicznej) – ale z wyłączeniem art. 13 i 14 Rozporządzenia 869/2014 (zakres badania i kryteria oceny), tylko odniesienie do innego niż nieistotne obniżenia przychodów z przewozów realizowanych w ramach umowy KE - nowe akty wykonawcze, które będą określać procedury i kryteria oceny zagrożenia równowagi ekonomicznej – odpowiednie uwzględnienie w procedurach badania stosowanych w kraju w przypadku wystąpienia zagrożenia – organ ma wskazać możliwości zmian w planowanych przewozach – tak aby spełnić warunek przyznania dostępu rola Prezesa UTK i korzystanie z doświadczeń UOKIK – wypracowanie adekwatnego modelu analizy równowagi ekonomicznej

Wspólny bilet – mechanizm „zachęcający” pasażerów do kolei IV pakiet przewiduje możliwość utworzenia systemu wspólnego biletu – może on być zarządzany przez podmiot publiczny, prywatny lub przez stowarzyszenie wszystkich przewoźników pasażerskich - istotne znaczenie wspólnego biletu da pasażera WAŻNE JEDNAK ABY: system nie prowadził do zakłóceń rynku nie prowadził do dyskryminacji między przedsiębiorstwami kolejowymi Komitet Sterujący ds. wspólnego biletu Korzystanie z dotychczasowych doświadczeń w ramach budowania systemu wspólnego biletu