Uczeń z Zespołem Aspergera w szkole. Funkcjonowanie. Metody i formy pracy edukacyjnej Szkolenie Rady Pedagogicznej I ALO w Gdyni. Osoba prowadząca: mgr.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
KOMPETENCJE KLUCZOWE W PROJEKCIE EDUKCYJNYM
Advertisements

Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 września 2011 r. z wyjątkami
Doskonalenie kompetencji pracowników poradni psychologiczno-pedagogicznych – na przykładzie projektu: pomoc psychopedagogiczna i terapeutyczna w poradnictwie.
NAUCZANIE INDYWIDUALNE ODN SŁUPSK Władysława Hanuszewicz
Kształcenie specjalne
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
Lucyna Maculewicz - Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Nr 3
OPÓŹNIONY ROZWÓJ MOWY.
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Dziecko dyslektyczne w szkole.
Wybrane fragmenty. Do analizy wyników egzaminów nauczyciele wykorzystują różnorodne metody analizy wyników: a) EWD, dane w tabelach, wykresy, prezentacje,
ZESPÓŁ WCZESNEGO WSPOMAGANIA ROZWOJU DZIECI
Warto wiedzieć… Pomoc psychologiczno-pedagogiczna.
Do wiernych i oddanych przyjaciół Zippiego w naszej szkole należą: dzieci z oddziału przedszkolnego działającego przy naszej szkole oraz uczniowie klasy.
Wykład V Zaburzenia psychiczne dzieci i młodzieży
METODY I FORMY PRACY w Zespole Szkół dla Dzieci Niesłyszących w Bielsku - Białej opracowała: mgr Joanna Skowron.
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka
USTAWA O SYSTEMIE OŚWIATY Art. 71b pkt 2a ustawy z dnia 7 września 1991 r. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 3 lutego 2009 r. w sprawie.
KONSPEKT PRACY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ PISANEJ NA PODSTAWIE PRAKTYK PEDAGOGICZNYCH dr Lucyna Bakiera.
RODZICE kierowani przez SĄD najlepiej rokujące formy pomocy psychologicznej.
Ocena opisowa Ocenić ucznia, to dać jak najpełniejszą informację
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 5
Izabela Kołodziejczyk
DIAGNOZA UCZNIA Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNA W STOPNIU UMIARKOWANYM, ZNACZNYM I GŁĘBOKIM Opracowanie: Wanda Michalak Magdalena Szczupak Anna Ardel.
Metoda Dobrego Startu Prof. Marty Bogdanowicz
ZESPÓ Ł SZKÓ Ł NR 94 W WARSZAWIE. SUKCES NA MIARĘ MOŻLIWOŚCI I POTRZEB KAŻDEGO UCZNIA BEZPIECZNA I ŻYCZLIWA SZKOŁA.
Dydaktyka ogólna.
Prymasa Tysiąclecia w Białymstoku
6-LATEK W SZKOLE.
Realizacja podstawy programowej w klasach IV –VI szkoły podstawowej poprzez różne formy aktywności,cz.4 Małgorzata Tubielewicz.
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
Co chcieliśmy osiągnąć?
Zespół Szkół Specjalnych im. Janusza Korczaka ul. BernardaWały Mysłowice.
UPOŚLEDZENIE UMYSŁOWE WG
Zaburzenia psychiczne dzieci i młodzieży
Zespół Aspergera od diagnozy do dorosłości
CELE I ZAKRES EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
Porozmawiajmy o silnych i słabych, czyli: * w sieci pozytywnych powiązań i * w sieci negatywnych powiązań Jak wiedza i doświadczenie pozwalają zrozumieć.
Działalność Poradni Psychologiczno-pedagogicznej nr 1 w Gdańsku
Krajowe Towarzystwo Autyzmu Oddział w Lublinie
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
DOJRZAŁOŚĆSZKOLNA INFORMACJE DLA RODZICÓW Opracowanie: Beata Wilk.
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Skierniewicach
Co to jest spacer edukacyjny?
Istotne zjawiska w psychoterapii grupowej w modelu poznawczo-behawioralnym - dr Mirosława Jawor.
Uczeń ze spektrum autyzmu w przedszkolu i szkole – optymalne rozwiązania mgr Agata Pieniążek.
Zespół Wczesnego Wspomagania Rozwoju Dziecka – jest jednostką organizacyjną, powołaną przez Dyrektora Przedszkola „Leśne Skrzaty” w Przeźmierowie w dniu.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka i jego rodziny
DYSLEKSJA.
6-LATEK W SZKOLE „Nie ta­kie ważne, żeby człowiek dużo wie­dział, ale żeby dob­ rze wie­dział, nie żeby umiał na pa­mięć, a żeby ro­zumiał, nie żeby go.
Dziecko z zespołem Aspergera
PORADNIE PSYCHOLOGICZNO - - PEDAGOGICZNE Hanna Śniatała Renata Scholtz.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych.
Ul. Lipska 2, Radom Tel: (48) W Zespole Szkół Specjalnych i Placówek Oświatowych w Radomiu funkcjonują: Zespół Wczesnego Wspomagania.
Mgr Teresa Żarnowska-Kukuryk Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 4 im. J. Ciesielskiego Zespół Poradni nr 2 w Lublinie.
Podstawowe założenia dotyczące rozwoju Rozwój to proces dokonujących się przez całe życie zmian, względnie nieodwracalnych, ilościowo-jakościowych, progresywno-
Sfera emocjonalna u dzieci z dysfunkcją słuchu
Autyzm i zespół Aspergera
lek. med. Małgorzata Jędrzejczyk neonatolog, pediatra
PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA
Powiatowa Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Siemiatyczach
AUTYZM zespół symptomów widocznych w zachowaniu obejmujący trzy grupy psychopatologii:
Co chcieliśmy osiągnąć?
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Aktywny chory. Aktywna rodzina.
Komunikacja na różnych etapach życia – prawidłowości
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna w ramach swojej działalności
Zapis prezentacji:

Uczeń z Zespołem Aspergera w szkole. Funkcjonowanie. Metody i formy pracy edukacyjnej Szkolenie Rady Pedagogicznej I ALO w Gdyni. Osoba prowadząca: mgr Lucyna Lewandowska, psycholog PPP nr 1 w Gdyni Gdynia roku

Kryteria diagnostyczne zaburzeń autystycznych –problemy klasyfikacyjne. Obecnie w świecie obowiązują dwie klasyfikacje zaburzeń psychicznych: DSM- V- klasyfikacja stworzona przez Amerykańskie Towarzystwo Psychiatryczne, obowiązująca w USA i Kanadzie od maja 2013 roku; ICD-10- klasyfikacja stworzona przez WHO w 1998 roku, którą w 2015 roku miała zastąpić klasyfikacja ICD-11. Opóźnienie w pracach powoduje, że aktualny spodziewany termin jej wprowadzenia to 2017 rok. W Europie, w tym w Polsce nadal więc obowiązuje klasyfikacja ICD-10. W literaturze naukowej obowiązuje nomenklatura pochodząca z nowej amerykańskiej klasyfikacji DSM-V.

Zespół Aspergera w klasyfikacji ICD-10 Całościowe zaburzenia rozwojowe: grupa zaburzeń ujawniających się w niemowlęctwie lub we wczesnym dzieciństwie przebieg ciągły bez okresów remisji i nawrotów jakościowo nieprawidłowe interakcje społeczne nieprawidłowe wzorce porozumiewania się stereotypowy i ograniczony repertuar zachowań i aktywności. W klasyfikacji ICD-10 w grupie całościowych zaburzeń rozwoju znajdują się między innymi: autyzm dziecięcy, zespół Aspergera, zespół Retta, zespół Hellera, czyli Dziecięce Zaburzenia Dezintegracyjne.

Etiologia.Epidemiologia i leczenie. Etiologia nieznana. Najlepiej udokumentowane badaniami hipotezy: etiologia wieloczynnikowa- uwarunkowania neurologiczno-genetyczne oraz środowiskowe. Za uwarunkowaniami neurogenetycznymi przemawia fakt dziedziczności. Dziedziczność ( tendencja do zachorowania) ASD wynosi 90% ale tylko u 25 % chorych zidentyfikowano przyczyny genetyczne. Uwarunkowania środowiskowe: deprywacja potrzeb emocjonalnych we wczesnych etapach rozwoju, dieta, szczepienia ochronne w dzieciństwie oraz infekcje. Epidemiologia: Mediana na świecie- 1 przypadek na 110 dzieci Najnowsze badania epidemiologiczne w USA 2008 rok- 1 przypadek na 88 dzieci. Leczenie: Nie leczy się farmakologicznie. Wielospecjalistyczna terapia wspomagająca rozwój: logopedyczna, pedagogiczna, psychologiczna- najskuteczniejsza w nurcie terapii poznawczo-behawioralnej- wygaszanie zachowań niepożądanych, wzmacnianie pożądanych.

Funkcjonowanie szkolne- edukacyjne, społeczne, emocjonalne, uczniów z zespołem Aspergera. Funkcje poznawcze- ogólny II mieści się w normie, rozwój jest jednak bardzo nieharmonijny, a funkcje intelektualne specyficzne, np. pamięć- wyspecjalizowana w zapamiętywaniu sekwencji dat, liczb, nazw; myślenie- bardzo konkretne, sztywne; spostrzeganie- często skoncentrowane na szczególe, bez dostrzegania całości ( zapamięta datę, nazwisko dowódcy, szczegóły bitwy np. rozplanowanie wojsk, będzie miał problem ze zrozumieniem politycznego tła konfliktu). Funkcje wykonawcze: słabe umiejętności organizacyjne, planowanie zadań, ustalanie priorytetów, hamowanie reakcji, kontrola impulsów, autorefleksja ( trwa sprawdzian – nie przystąpi do niego, ponieważ: a) nie był zapowiedziany ( rutyna) b)wypisał mu się długopis a używa tylko określonego rodzaju długopisów c)przed chwilą rozpoczął rozmowę z kolegą i jeszcze jej nie zakończył (ustalanie priorytetów)! Dyspraksja- niezgrabność ruchowa w obrębie motoryki dużej i małej Słaba centralna koherencja ( Utha Frith 1989r.) Neuropoznawczy deficyt, który zaburza łączenie elementów informacji w całość, czyli kontekst. Dzięki temu zdrowi ludzie potrafią koncentrować się na istocie rzeczy i pomijają mniej ważne szczegóły- scena przejścia przez pasy w filmie „Rain man”….

Czytanie kontekstu społecznego i emocjonalnego wydarzeń Komunikacja niewerbalna: mimika, gestykulacja, ton głosu, humor sytuacyjny… Komunikacja werbalna: Przenośnie, porównania, metafory, humor słowny… Zasady i normy społeczne i organizacyjne- jeśli już któreś poznał i stosuje, są one sztywne, podlegają rutynie, nie ulegają modyfikacji w zależności od specyfiki sytuacji, czy potrzeb, cechują się niską tolerancją na zmiany. Dlatego uczeń z zespołem Aspergera: Przypomina nauczycielowi o konieczności sprawdzenia zadania domowego i zapowiedzianym sprawdzianie, nie rozumie jednocześnie, że może to być przyczyną problemów w relacjach społecznych, nie „czyta” zachowań uczniów, którzy całymi sobą okazują mu dezaprobatę. Nie odróżnia kłamstwa od prawdy- on mówi tylko prawdę… Na naruszenie wcześniej ustalonych reguł, zasad, planów (np. planu lekcji!) reaguje niepokojem, frustracją jeśli dodamy do tego słabą kontrolę pobudzenia…agresja/autoagresja!

Metody i formy pracy edukacyjno-wychowawczej z uczniem z zespołem Aspergera, w szkole: