Centrum PISOP Jesteśmy grupą aktywnych ludzi, którzy od 15 września 2000 r. tworzą niezależne Stowarzyszenie Należymy do Ogólnopolskiej Sieci SPLOT Nazwa.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Advertisements

OBYWATELSTWO POLSKIE I UNIJNE 1.Obywatel a państwo – zasady obywatelstwa polskiego 2.Nabycie i utrata obywatelstwa 3.Obywatelstwo Unii Europejskiej. 4.Brak.
I.Efekty II.Procesy III.Funkcjonowanie szkoły IV.Zarządzanie szkołą.
PAŹDZIERNIK LpParagrafOpis średnia wartość dochodów Skumulowany udział wartości poszczególnych paragrafów dochodów % całości dochodów
Metodologia tworzenia strategii wg Mirosława Gębskiego Euroinvestment.
Finansowanie wybranych działań w parkach narodowych przy udziale środków funduszu leśnego - zakres finansowy Warszawa, 06 kwietnia 2016r.
Wnioskowanie o płatność Sektorowy Program Operacyjny TRANSPORT Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego.
Poznańska Rada Działalności Pożytku Publicznego Kadencja
Regionalny Ośrodek Europejskiego Funduszu Społecznego w Lesznie prowadzony przez: Stowarzyszenie Centrum Promocji i Rozwoju Inicjatyw.
Składka na ubezpieczenie społeczne System finansowy ubezpieczeń społecznych Podstawy prawa zabezpieczenia społecznego.
Projekt współfinansowany ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna Wsparcie jst w procesie przygotowania.
Celem Konkursu jest wsparcie małopolskich przedsiębiorstw społecznych - firm, których działalność gospodarcza służy realizacji celów społecznych, a także.
PODSUMOWANIE 1. ZTS ZAZ SPOŁDZ. SOC. EFS VIP 2 ZTS – ZROBIMY TO SAMI ZAZ SPOŁDZ. SOC. EFS VIP 3.
Realizacja projektów w ramach Programu „Działaj Lokalnie IX” Działaj Lokalnie to program Polsko - Amerykańskiej Fundacji Wolności, realizowany przez Akademię.
Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego, dnia 22 lutego 2012.
CZYM JEST SCWO? DLA KOGO SCWO? OFERTA SCWO SKIEROWANA JEST DO:  Organizacji pozarządowych działających na rzecz mieszkańców Warszawy oraz grup inicjatywnych.
„Gdański model aktywizacji społeczności lokalnych” Gdańsk, 27 kwietnia 2009.
Kryteria formalne specyficzne i kryteria premiujące w ramach konkursu nr RPLU IZ /16 Ewa Pachowska – Kurzepa Departament Wdrażania EFS.
Skuteczności i koszty windykacji polubownej Wyniki badań zrealizowanych w ramach grantu Narodowego Centrum Nauki „Ocena poziomu rzeczywistej.
Dokumenty potrzebne do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata
SPOTKANIE Z ORGANIZACJAMI POZARZĄDOWYMI Z TERENU POWIATU GLIWICKIEGO KONKURS OFERT – POWIAT GLIWICKI.
PODSUMOWANIE PRAC KOMISJI DIALOGU OBYWATELSKIEGO PRZY WYDZIALE ZDROWIA I SPRAW SPOŁECZNYCH ROK 2015 Justyna K. Ochędzan Przewodnicząca KDO przy WZiSS Prezes.
Dobre praktyki oraz najczęstsze błędy popełniane przez przedsiębiorców r. Piotr Nędzewicz.
Strategia Rozwoju Powiatu Kluczborskiego planowanie strategiczne w JST Małgorzata Ziółkowska tel kom
Podsumowanie wdrażania części Osi „Przedsiębiorczość” RPO Warmia i Mazury 2007–2013 w 2008 roku.
BEZPIECZNA+ Jest to Rządowy program wspomagania w latach 2015–2018 organów prowadzących szkół w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i.
Departament Rozwoju Regionalnego, Wydział Zarządzania RPO Informacja sprawozdawcza w zakresie ewaluacji RPO WK-P na lata Jolanta Rudnicka Biuro.
Zaufanie społeczne Polaków Twierdzenie: Większość ludzi ma dobre intencje.
KANDYDAT DO ŁÓDZKIEJ RADY DZIAŁALNOŚCI POŻYTKU PUBLICZNEGO ŁUKASZ WASZAK.
ZIT ZIT Plus = METROPOLIA.
1 Studia o profilu praktycznym. Aspekty prawne i organizacyjne KONFERENCJA „PO PIERWSZE PRACA…” Konin, 18 września 2014 r. Artur Zimny Państwowa Wyższa.
LOKALNY PROGRAM REWITALIZACJI MIASTA ŻARY NA LATA
Tryb tworzenia związków metropolitalnych w kontekście zasady samodzielności jednostek samorządu terytorialnego Karol Ważny Uniwersytet Gdański Instytut.
Moduł II. Obszar formułowania Programów i Projektów.
Program LEADER + Inicjatywa Wspólnotowa na rzecz rozwoju obszarów wiejskich.
Realizatorami projektu są Fundacja Barka, Sieć Barki oraz WRK
Dolnośląski Wojewódzki Urząd Pracy
RPO WiM – oś Regionalny rynek pracy działania WUP w 2015 roku
Czym jest CUW ? Katowice Posiedzenie 28 czerwca 2016r.
RODZAJE PODATKÓW Przygotowała: Magdalena Zawilińska.
Edyta Szymczak Prezes Zarządu ERIF BIG S.A.
Rola Krajowych Sieci Tematycznych w ramach projektów innowacyjnych PO KL
Imię i Nazwisko Afiliacja
MIENIE PUBLICZNE SĄ TO RZECZY, DOBRA (ŚRODKI FINANSOWE) PRZYSŁUGUJĄCE SKARBOWI PAŃSTWA LUB INNYM PAŃSTWOWYM OSOBOM PRAWNYM ORAZ MIENIE PRZYNALEŻNE PODMIOTOM.
ORGANIZACJA.
II Spotkanie Robocze Bruksela,
Spotkanie informacyjne Główne założenia konkursu
„Od dziś pracuję na swój sukces”
Biznesplan – jak LGD może wesprzeć wnioskujących
Stan wdrażania projektów - Wojewódzki Urząd Pracy w Toruniu jako IP
TRZECIE spotkanie Zespołu
Powiatowy Urząd Pracy w Kołobrzegu
. PRAWIDŁOWY OPIS DOWODÓW KSIĘGOWYCH Najczęściej występujące uchybienia dot. opisu dowodów księgowych i rozliczeń finansowych. Gdańsk, 23 lutego 2018 r.
Finansowanie programu
Stan wdrażania projektów - Wojewódzki Urząd Pracy w Toruniu jako IP
Prezentacja planu biznesowego
KONTROLA I AUDYT WEWNĘTRZNY
. PRAWIDŁOWY OPIS DOWODÓW KSIĘGOWYCH Najczęściej występujące uchybienia dot. opisu dowodów księgowych i rozliczeń finansowych. Gdańsk, 23 marca 2018 r.
Finansowanie zadań oświatowych
Regulamin działania KM RPO WP
Prawo Finansów Publicznych Sektora Samorządowego Cz. I
Nazwa firmy Biznesplan.
Zgłoszenia do nagrody specjalnej Najlepszy praCCodawca
Sprawozdanie z postępu realizacji Programu Rewitalizacji Miasta Ostrowca Świętokrzyskiego na lata
Centrum PISOP Jesteśmy grupą aktywnych ludzi, którzy od 15 września 2000 r. tworzą niezależne Stowarzyszenie Należymy do Ogólnopolskiej Sieci SPLOT.
Otwarty konkurs ofert na dofinansowanie w roku 2018 zadań własnych realizowanych przez organizacje z udziałem środków zewnętrznych Rzeszów, 8 marca 2018.
Rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów – szkolenia i doradztwo dla JST w województwie lubelskim Wsparcie kadry jednostek samorządu terytorialnego w.
Podstawy Prawa pracy SSA(3)II Prawo pracy - wprowadzenie
Wspomaganie pracy szkół
Projekt realizowany pod nadzorem Ministerstwa Edukacji Narodowej VULCAN kompetencji w MAŁOPOLSKICH SAMORZĄDACH Zadać pytanie uczestnikom czym jest.
Zapis prezentacji:

Centrum PISOP Jesteśmy grupą aktywnych ludzi, którzy od 15 września 2000 r. tworzą niezależne Stowarzyszenie Należymy do Ogólnopolskiej Sieci SPLOT Nazwa PISOP jest skrótem słów: Poradnictwo, Informacja, Szkolenia Organizacji Pozarządowych W ramach swoich działań: -Aktywizujemy obywateli -Wspomagamy przedsiębiorczość społeczną -Wspieramy współpracę. Prowadzimy działalność gospodarczą.

Najważniejsze aktywności Centrum PISOP Wypracowaliśmy Model Zarządzania Organizacją Pozarządową BINGO Wspieraliśmy projektodawców Europejskiego Funduszu Społecznego w latach 2005 – 2014 Stworzyliśmy i administrujemy serwisem internetowym dla wielkopolskich organizacji pozarządowych Rozpoczęliśmy dyskusję na temat społecznej odpowiedzialności biznesu w Wielkopolsce Prowadzimy (wspólnie z trzema organizacjami) Poznańskie Centrum Wspierania Organizacji Pozarządowych i Wolontariatu.

Pozyskiwanie środków na działania organizacji

Zarządzanie jest sztuką osiągania zamierzonych rezultatów przez innych ludzi, zarządzający osiągają cele organizacji poprzez organizowanie pracy innych, a nie przez wykonywanie pracy osobiście; Zarządzanie to działalność kierownicza polegająca na ustalaniu celów i powodowaniu ich realizacji w organizacjach podległych zarządzającemu, na podstawie własności środków produkcji lub dyspozycji nimi /wg Glińskiego/; Zarządzanie to działanie polegające na dysponowaniu zasobami /wg prof. T. Pszczołowskiego/; Zarządzanie to zestaw działań (planowanie, organizowanie, motywowanie, kontrola) skierowanych na zasoby organizacji (ludzie, finansowe, rzeczowe, informacyjne) wykorzystywanych z zamiarem osiągnięcia celów organizacji /wg Giffina/. Zarządzanie organizacją pozarządową

Wyróżnia się trzy zasadnicze style kierowania: Styl autokratyczny - lider sam ustala cele grupowe i rozdziela zadania, komunikuje się przez nakazy i zakazy, często sam ustala normy grupowe, których przestrzegania skrupulatnie przestrzega, częściej posługuje się karaniem niż nagradzaniem, nie wyjaśnia swego postępowania. Styl demokratyczny - lider jest raczej organizatorem grupy i jej funkcjonowania, niż osobą odgórnie sprawującą władzę, nie przeszkadza inicjatywie i inwencji podwładnych, posługuje się pozycjami i sugestiami, grupa współuczestniczy w ustalaniu celów, zadań i norm. Styl liberalny - zupełna swoboda członków grupy w podejmowaniu decyzji indywidualnych czy zbiorowych, lider dostarcza jedynie materiałów do wykonania zadania, nie ingeruje w pracę zespołu, nie komentuje, nie ocenia pracy innych, udziela informacji jedynie zapytany.

Koordynowanie organizacjiZarządzanie finansami Zarządzanie zespołemKomunikowanie Zarządzanie

Czym jest zarządzanie finansami w NGO? Zarządzanie finansami to zapewnienie stabilności długofalowego działania organizacji, a nie księgowość. Pojęcie zawiera w sobie działania organizacji mające na celu: zaplanowanie finansów – czyli przygotowanie, najczęściej na przyszły rok, założeń dotyczących spodziewanych przychodów i wydatków organizacji; dbałość o płynność finansową – czyli zapewnienie organizacji środków finansowych pozwalających zachować ciągłość prowadzonych działań i osiągania założonych celów; dywersyfikację źródeł przychodów – czyli zapewnienie różnych źródeł finansowania poszczególnych działań organizacji; umiejętność gospodarowania dostępnymi środkami finansowymi, radzenia sobie w obliczu niepewności.

Planowanie strategiczne spojrzenie w przyszłość, opis wszystkich działań merytorycznych na przestrzeni kilku najbliższych lat (najczęściej 2-5) oraz opis wszystkich działań wewnątrz, jakie są niezbędne do tego, aby zrealizować swój program merytoryczny.

Warunki realizacji planowania strategicznego Zespół – w procesie planowania strategicznego powinny uczestniczyć wszystkie osoby zaangażowane w realizację działań i zarządzanie. Dotyczy to zarówno pracowników, jak i wolontariuszy. Czas – zespół organizacji powinien przeznaczyć na przeprowadzenie planowania min godzin. Czas ten jest niezbędny, by w skupieniu określić przyszłe kierunki aktywności. Spokój – oderwanie się od bieżących, często trudnych spraw jest ważnym warunkiem myślenia o przyszłości. Na czas planowania zespół powinien wyłączyć się z bieżących zadań, by skuteczniej zaplanować przyszłe zadania. Często planowania odbywają się podczas wyjazdowych spotkań w ośrodkach szkoleniowych, gwarantujących atmosferę pracy.

Warunki realizacji planowania strategicznego Moderator/moderatorka – aby proces planowania mógł zostać sprawnie przeprowadzony i każda osoba uczestnicząca miała możliwość wypowiedzenia swojego zdania bez względu na to, czy jest członkiem zarządu, czy najmłodszym stażem wolontariuszem oraz aby osiągnąć zamierzone rezultaty, należy włączyć zewnętrznego/ą moderatora/kę odpowiedzialnego/ą za proces planowania. Pomoce dydaktyczne – planowanie działań wiąże się z różnymi metodami pracy grupowej, indywidualnej, pomoce dydaktyczne, tj. arkusze papieru mazaki, kolorowe kartki są pomocnymi narzędziami w pracy.

Etapy planowania strategicznego Analiza mocnych i słabych stron Analiza otoczenia Wybór celu Określenie priorytetów, definiowanie celów strategicznych (ogólnych), głównych kierunków działania Ewaluacja planu i monitoring Tworzenie wizji i misji

Źródła finansowania NGO składki członkowskie darowizny (pieniężne i dary rzeczowe) dotacje ze środków publicznych i prywatnych odpisy 1% podatku dochodowego od osób fizycznych (organizacje pożytku publicznego) zbiórki publiczne, kampanie dochody z działalności odpłatnej pożytku publicznego dochody z działalności gospodarczej

Składki członkowskie Składki członkowskie występują tylko w organizacjach typu członkowskiego, czyli stowarzyszeniach i związkach stowarzyszeń. Informacje o sposobie uzyskiwania składek członkowskich (czyli o tym kto ustala, zmienia ich wysokość, kto je zbiera itp.) muszą być umieszczone w statucie stowarzyszenia

Dotacje

Współpraca finansowa z samorządem Zlecanie zadań (powierzanie lub wspieranie) pożyczka gwarancja poręczenie Otwarty konkurs z inicjatywy JST na wniosek NGO Tryb małych zleceń tylko na wniosek NGO

Granty - środki publiczne Samorząd: gmina powiat województwo Rząd Ministerstwa Kancelarie premiera i prezydenta

Granty - Fundacje Programy realizowane przez fundacje korporacyjne Fundacja BZ WBK Fundacja Kronenberga Fundacja PZU Narodowy Bank Polski

Darowizny Osoba prywatna lub firma (płacąca podatek dochodowy) może przekazać darowiznę stowarzyszeniu czy fundacji lub organizacji kościelnej, działającym na rzecz określonych celów społecznych albo na cele kultu religijnego. Cele te (nazywane również „sferą zadań publicznych”) określa Ustawa o pożytku publicznym i o wolontariacie.

Darowizny odliczenia od podatku osoby fizyczne - 6% uzyskanego dochodu osoby prawne – kwotę nieprzekraczającą 10%

umowa darowizny umowa sponsorska

Jeden procent

Przywileje OPP prawo do otrzymywania 1% podatku od osób fizycznych prawo do nieodpłatnego informowania przez radio i telewizję publiczną o działalności organizacji możliwość korzystania z osób, skierowanych do odbycia służby zastępczej, możliwość użytkowania nieruchomości należących do Skarbu Państwa lub samorządu terytorialnego na preferencyjnych warunkach możliwość angażowania do zbiórek publicznych małoletnich wolontariuszy możliwość zwolnienia z podatku VAT zwolnienie od: podatku dochodowego, podatku od nieruchomości, opłat skarbowych, opłat sądowych, podatku od czynności cywilnoprawnych

1% > 557 mln zł -> 136 mln zł

Zbiórki publiczne Zbiórką publiczną jest wyłącznie zbieranie ofiar w gotówce lub w naturze w miejscach publicznych (do puszek, skarbon stacjonarnych i koszy, na ulicy, w parku, na cmentarzu, ale także za zgodą właściciela/posiadacza/kierownika urzędu w restauracjach, zakładach pracy itp.).

Co nie jest a było zbiórką publiczną? Obowiązkiem zgłoszenia zbiórki i zamieszczenia sprawozdania z jej przeprowadzenia nie jest objęta zbiórka, z której pozostaje ślad przepływu pieniędzy i darów, są one ewidencjonowane w inny sposób, np.: przelewy na konto bankowe stowarzyszenia, fundacji, apele o takie wpłaty, wpłaty na konto on-line, przekazywanie darów, pieniędzy za pomocą wirtualnych platform (np. crowdfunding), SMS-y charytatywne dla organizacji pozarządowych, sprzedaż, np. biletów na koncert (to sprzedaż więc powinna odbywać się w ramach działalności gospodarczej, więcej na ten temat dalej).

Działalność gospodarcza i działalność odpłatna Dział. odpłatna nie może generować zysku Dział. gosp. powinna generować zysk ale stanowi dodatkowe źródło dochodu

Jak organizacje zarządzają finansami? 40,85% nie planuje środków w perspektywie rocznej, licząc na to, co im się uda pozyskać w danym okresie; 69% monitoruje stan finansów, jednak monitorowanie rozumiane jest często jako robienie sprawozdań projektowych, bez globalnej analizy finansów; 36% planuje źródła finansowania jedynie na bieżąco; 90,14% potrzebuje wsparcia w zakresie planowania finansów, w tym przychodów z działalności gospodarczej. Na podst. Badań działalności gospodarczej oraz zarządzania w organizacjach pozarządowych w Wielkopolsce, Centrum PISOP, Fundacja NIWA, Network for Europe, 2012r.

Dlaczego organizacje powinny planować finansowanie? Budżetowanie w organizacji pozarządowej pozwala: zaplanować koszty i wpływy finansów w dłuższej perspektywie, spojrzeć „całościowo” na sytuację finansową, zaplanować strategię fundraisingu, zapewnić stabilność finansową, minimalizuje ryzyko utraty płynności finansowej.

Dziękuję za uwagę! Piotr Kotlarek