Teorie Nauczania dr Genowefa Janczewska-Korczagin

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ROLA WYCHOWANIA JAKO CZYNNIKA ROZWOJU
Advertisements

KOMPETENCJE KLUCZOWE W PROJEKCIE EDUKCYJNYM
SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE „Moja kolorowa szkoła”
W Y C H O W A N I E D O Z D R O W I A P S YC H I C Z N E G O
Renata Gogulska Doświadczenia tutorskie z moimi uczniami
Nowoczesne technologie w polskiej edukacji
PRACA DOMOWA JAKO ELEMENT PROCESU DYDAKTYCZNEGO
Wyrównywanie szans edukacyjnych
Janusz Żak Korzyści wychowawcze i osobiste płynące z realizacji edukacji europejskiej.
Rola nauczyciela w szkole wychowującej
„ MÓJ WYBÓR – MOJE ŻYCIE ”
EUROPEJSKIE KOMPETENCJE KLUCZOWE
Publiczne Gimnazjum Nr 2 im. F. D. Kniaźnina w Puławach
OD „KULTURY I WRAŻLIWOŚCI” DO WRAŻLIWOŚCI KULTUROWEJ
Metodyka nauczania języka polskiego Wykład 4 Wprowadzanie i uczenie pojęć na lekcjach języka polskiego Dr Krzysztof Koc.
SPOTKANIE Z RODZICAMI 10 WRZEŚNIA 2013 ROK ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH IM.ORLĄT LWOWSKICH W STOPNICY.
Co to jest TIK?.
TERESA DĄBEK NAUCZYCIEL SP nr 23 w GLIWICACH
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
„A tu rzeczywistość skrzeczy” jak uczyć, by nie spadła efektywność przygotowania do egzaminu maturalnego 2015 Matura 2015 – jak dobrze już teraz przygotowywać.
OCENA KSZTAŁTUJĄCA ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 94.
Poznanie Aktywne interpretowanie, modyfikowanie, rekonstruowanie informacji i doświadczeń w umyśle.
Szkoła Podstawowa nr 1 im. Bronisława Malinowskiego w Woli
Czy Państwa dziecko jest gotowe do szkoły?
Zadawanie pytań.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
Atrakcyjna szkoła drogą do sukcesu. Plan wystąpienia Cele programu zajęć doradczych i psychologiczno-pedagogicznych Sposoby realizacji celów Zadania programów.
Innowacja pedagogiczna
Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych nr 4 w Gnieźnie
Prymasa Tysiąclecia w Białymstoku
Niepubliczna placówka doskonalenia nauczycieli „prototo” we wrocławiu
ROLA MOTYWACJI W ROZWOJU OSOBOWYM UCZNIA
w praktyce pedagogicznej
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Szkoła Promująca Zdrowie
Szkoła demokracji – szkoła samorządności Program rozwoju kompetencji społecznych i obywatelskich rad pedagogicznych Spotkanie V Podsumowanie i zakończenie.
Metody przygotowujące do nauki matematyki
„Nauka w szkołach powinna być prowadzona w taki sposób, aby uczniowie uważali ją za cenny dar, a nie za ciężki obowiązek”
OCENIANIE KSZTAŁTUJĄCE OK
Odpowiedzialny nauczyciel - (nie)odpowiedzialna wspólnota – co pomaga, a co przeszkadza w budowaniu nauczycielskich wspólnot praktyków Hanna Kędzierska.
Cele kształcenia.
Strategiczny plan rozwoju Przedszkola Miejskiego nr 4
SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI 2014 – 2017 SZKOŁA PODSTAWOWA NR 6 im
P RACA Z GRUPĄ JAKO ELEMENT PSYCHOTERAPII UZALEŻNIEŃ.
Edukacja po CEOwsku mgr Bożena Sozańska.
prof. nadzw. dr hab. Anna Kožuh ania.kozuh.net
Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/2015 Ewaluacje problemowe w zakresie wskazanym przez Ministra Edukacji Narodowej dotyczyły następujących.
Samouczenie się (self-directed learning) w edukacji demokratycznej
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA -PORADNIE PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNE- Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/ ewaluacji problemowych 1.06.
Rola wychowania jako czynnika rozwoju A. Brzezińska, Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa 2000.
IX Konferencja „Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka” Maria ZAJĄC „E-learning 2.0 a style uczenia się” Maria ZAJĄC E-learning 2.0 a style.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA SZKOŁY PODSTAWOWE ( ) przeprowadzono 205 ewaluacji, w tym: 25 ewaluacji całościowych 180 ewaluacji problemowych Podsumowanie.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
EDUKACJA MATEMATYCZNA skuteczna, przyjazna dziecku i nauczycielowi Arkadiusz Mroczyk.
Edukacja normalizacyjna i zadaniowa w kontekście relacji „Szkoła – rynek pracy” Donata Andrzejczak Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli I Kształcenia.
Cechy dobrego nauczyciela Arkadiusz Mroczyk. Literatura pedeutologiczna, badania psychologów i pedagogów wskazują na wiele pożądanych cech nauczyciela.
Zarządzanie jakością kształcenia. Poznajmy się Imię i nazwisko Skąd przyjechałaś/-eś? Podaj 3 informacje na swój temat: 2 prawdziwe i 1 fałszywą- informacje.
Wizja i misja szkoły Zespół Szkół Specjalnych nr 110 przy Szpitalu Klinicznym im. K. Jonschera Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu.
7 Nawyków – mapa wdrożenia
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
Jak organizować społeczne środowisko uczenia się dzieci w klasie I?
Szkoła Podstawowa nr 214 Ul. Fontany 1.
Szkoła Podstawowa w Annopolu Starym 9 listopada 2016 roku
Jak kształtować kompetencje kluczowe?
Realizacja podstawy programowej na II etapie edukacyjnym
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
DOŚWIADCZENIE – PROFESJONALIZM – ENERGIA
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Motywowanie osób dorosłych w procesie edukacyjnym
Zapis prezentacji:

Teorie Nauczania dr Genowefa Janczewska-Korczagin

Teorie natury uczenia się w ujęciu filozoficznym Empiryzm Racjonalizm konstruktywizm

Teorie uczenia się w ujęciu psychologicznym Strukturalizm Funkcjonalizm Analiza dyskursu Teorie kompetencji komunikacyjnych

Aby wiedzieć jak nauczać Należy: Rozumieć procesy uczenia się Znać zmienne wpływające na przyswajanie (np. języka) Poznać czynniki wpływające na sukces przyswajania

Jakie warunki powinien spełnić nauczyciel ? 1.Wiedzieć że rozwój umysłowy ucznia zależy od oddziaływań zewnętrznych podczas współpracy z n-lem. 2.Sedno procesu kształcenia to dostarczenie uczniowi pomocy, poprzez dialog z nim celem przenoszenia (transportowania)doświadczenia na kategorie skuteczniejszych systemów zapisu i systematyzacji. 3.Teoria rozwoju musi uwzględniać TEORIĘ POZNANIA i TEORIĘ NAUCZANIA (inaczej rozwój umiera) 4.Najpierw planować, dydaktycznie-analizować zmienne uczenia się a potem tworzyć sytuacje dydaktyczne. 5.Stworzyć rozmaitość szans zwanych uczeniem się(cele, ich związki z efektami uczenia się, zachowania ucznia).

Czemu mają służyć modele nauczania? Oto 3 najważniejsze dziedziny: 1.Dziedzinie poznawczej 2.Dziedzinie społecznej 3.Dziedzinie osobowościowej.

Od czego uzależnione są modele nauczania? 1.Od wywoływanego rodzaju uczenia się 2.Od miejsca zajmowanego w tym modelu przez ucznia.

Typy najważniejszych grup modeli nauczania. I.Model przetwarzania informacji II.Model społeczny III.Model osobowościowy IV. Model behawioralny

Typy modeli nauczania A. Przetwarzanie informacji Modele oparte na przetwarzaniu informacji-one nadają człowiekowi sens istnienia otaczającego świata. Rozwijają system pojęć i języka warunkujących komunikację między ludźmi. Pokazują problemy i tworzą sposoby ich rozwiązywania.

Nauczanie poprzez przetwarzanie informacji Pomaga konstruować wiedzę( co to wiedza?) Jest skierowane na umiejętności umysłowe (jakie umiejętności umysłowe?) Pomaga posługiwać się informacją dzięki doświadczeniu bezpośredniemu lub z pośrednich źródeł

Nauczanie poprzez modele przetwarzania informacji to: Skierowane na rozwój myślenia indukcyjnego(uczy zbierania i klasyfikowania informacji i tworzenia i weryfikowania hipotez, dochodzenia do struktury materiału)(Taba) Skierowane na przyswajanie pojęć(służy uczeniu się pojęciowemu, strategii nabywania pojęć, i poznawaniu własnego myślenia-tworzenia i sprawdzania hipotez) (Bruner)

cd.modelu przetwarzania informacji Skierowane na badania naukowe(uczenie się postępowania badawczego jakiejś dyscypliny- jak powstaje wiedza?)(Schwab) Skierowane na myślenie naukowe(myślenie przyczynowo skutkowe, umiejętność zbierania informacji, tworzenia pojęć, tworzenia i sprawdzania hipotez)(Suchman) Skierowane na aktywność poznawczą (to wspomaganie rozwoju umysłowego, dostosowanie nauczania do praw rozwoju umysłowego) ( Piaget, Wygotskij)

c.d modelu przetwarzania informacji Skierowane przy zastosowaniu organizującej zapowiedzi na zwiększenie możliwości przyswajania informacji i organizowania ich, zwłaszcza podawanych ustnie lub pisemnie(Ausubel) Model pamięciowy-rozwija przyswajanie wiadomości, pojęć, systemów pojęciowych i metapoznawczej kontroli nad przetwarzaniem informacji.(Pressley)

Modele społeczne nauczania cele 1.Stworzyć wspólnotę uczących się-i w społeczności dydaktycznej stworzyć związki współpracy, wytworzyć synergię w zespole. Celem ładu klasowego jest ukształtowanie w niej związków współpracy. 2.Wprowadzić sprzyjającą edukacji kulturę szkolną celem rozwijania integrujących i konstruktywnych sposobów współdziałania i tworzenia norm do aktywnej nauki.

Typy modeli nauczania społecznego 1.Model badań grupowych(John Dewey,Herbert Thelen,Shlomo Sharan,,Rachel Hertz- Lazarowitz)-kształtowanie umiejętności uczestnictwa w procesach demokratycznych, rozwoju intelektualnego i osobowości 2. Model badań społecznych(Byron Massialas,Benjamin Cox),wspólne bad. naukowe i logiczne rozumowanie. 3.Model badań prawniczych.Zbieranie danych prawnych,analiza poglądów, postaw, wartości i własnych przekonań.

Typy modeli nauczania społecznego cd. 4.Laboratoryjny.Zrozumieć dynamikę grupy oraz indywidualnych stylów pracy i nauki. 5.Odgrywanie ról.(F.Shaftel)-badanie wartości i ich funkcji społecznych w interakcjach, cel-stworzenie własnego poglądu na wartości i postępki. 6.Model pozytywnej współzależności.(D.iR.Johnson, El. Cohen)-ukształtować społeczne interakcje oparte na wzajemnej zależnosci i współpracy partnerów.Związek:ja i inni i towarzyszących mu emocji. 7.Model ustrukturowanych badań społecznych(R.Slawin).Bad. Naukowe, uczenie się współpracy, rozwój społeczny i indywidualny.

Istota modeli rozwoju osobowości. Wszystkie osobowościowe modele wychodzą od „ja” ucznia, kształtują bieg nauki z celem lepszego poznania siebie, aby uczniowie przejęli odpowiedzialność za naszą edukację i nauczyli się sięgać dalej abyśmy byli mocniejsi, bardziej wrażliwi w poszukiwaniu wyższej jakości istnienia.

Typy modelu rozwoju osobowości 1.Nauczanie posrednie(Carl Rogers)-przysposobienie do rozwijania indywidualności, rozumienia siebie, niezależności i szacunku do siebie. 2.Trening wrażliwości (Fritz Perls). Rozwijanie szacunku do siebie, wrażliwości społecznej, empatii i możliwości badawczych. 3Sesji klasowych (W.Glasser). Rozwijanie rozumienia siebie i poczucia odpowiedzialności za siebie z innymi. 4.Samorealizacji.(Abraham Maslow). Rozwijanie siebie i możliwości samorozwoju. 5.Systemów pojęciowych (Dawid Hunt) -rozwój elastyczności cech osobistych ucznia, komunikowania się z innymi i przetwarzania informacji.

Istota modeli behawioralnych. Motywowanie zewnętrzne. Sterowanie zewnętrzne rozwojem.

Koncepcja rozwoju L.S. Wygotskiego To wpływanie na rozwój świadomego działania podmiotowego ucznia z wykorzystaniem jego własnych czterech umiejętności umysłowych: myślenie, poznanie, wola i sądzenie.