Tryb tworzenia związków metropolitalnych w kontekście zasady samodzielności jednostek samorządu terytorialnego Karol Ważny Uniwersytet Gdański Instytut.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Rekrutacja do klasy I SP w roku szkolnym 2016/2017.
Advertisements

Podział administracyjny Polski (18). Gmina powiat i województwo to jednostki podziału administracyjnego Polski. W gminach i powiatach władzę sprawuje.
PODSTAWOWE DOKUMENTY Z ZAKRESU REALIZACJI ZADAŃ OBRONY CYWILNEJ PREZENTUJE: HIERONIM WAWRZYNIAK Kierownik Oddziału Ochrony Ludności Wydziału Zarządzania.
Kompetencje samorządu województwa w zakresie systemu kształtującego ład przestrzenny.
OBYWATELSTWO POLSKIE I UNIJNE 1.Obywatel a państwo – zasady obywatelstwa polskiego 2.Nabycie i utrata obywatelstwa 3.Obywatelstwo Unii Europejskiej. 4.Brak.
Struktura samorządu terytorialnego - samorząd gminny, - samorząd powiatowy, - samorząd wojewódzki.
„Aglomeracja śląska w pracach nad przyszłą ustawą metropolitalną.” WOJEWODA ŚLĄSKI dr Tomasz Pietrzykowski.
Organizacja miejskiego transportu zbiorowego na przykładzie Komunikacyjnego Związku Komunalnego Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego Przewodniczący Zarządu.
Biuro Edukacji Urzędu m.st. Warszawy Warszawa, 24 luty 2016 r. Elektroniczny system rekrutacji do gimnazjów na rok szkolny 2016/2017.
PAŹDZIERNIK LpParagrafOpis średnia wartość dochodów Skumulowany udział wartości poszczególnych paragrafów dochodów % całości dochodów
Wniosek o dofinansowanie projektu w ramach RPO WP na lata wraz z załącznikami Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Poznańska Rada Działalności Pożytku Publicznego Kadencja
URLOP WYPOCZYNKOWY mgr Małgorzata Grześków. URLOP WYPOCZYNKOWY Art §1. Pracownikowi przysługuje prawo do corocznego, nieprzerwanego, płatnego urlopu.
UST testy – zajęcia 4. Test Formą działania administracji publicznej: a) jest stwierdzenie, w trybie nadzoru, nieważności statutu powiatu; b)
Celem Konkursu jest wsparcie małopolskich przedsiębiorstw społecznych - firm, których działalność gospodarcza służy realizacji celów społecznych, a także.
1 Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego w Poznaniu WIELKOPOLSKI REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY NA LATA 2014 – 2020 Realizacja projektów w ramach.
SSA (2) PRAWO PRACY 2 Dr Jacek Borowicz. PRAWO KOALICJI – ZAKRES PODMIOTOWY USTAWA z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych.
Nauczyciel funkcjonariuszem publicznym Opracował Sierż. Jacek Palarz Komisariat Policji w Rydułtowach.
Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego, dnia 22 lutego 2012.
Organizacja, przepisy i procedury Na przykładzie Śląskiego OW NFZ Dr n. med. Z Klosa.
Działalność konsultantów wojewódzkich zmiany w ustawie o konsultantach w ochronie zdrowia oświadczenia składane przez konsultantów kontrola podmiotów leczniczych.
Działanie 321 „Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej” TARGOWISKA STAŁE Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich Europejski.
Plany zarządzania kryzysowego.
Zasady realizacji przedsięwzięć OC przez instytucje państwowe, przedsiębiorców i inne jednostki organizacyjne oraz organizacje społeczne działające na.
Gdańsk, 13 maja 2016 r. Koncepcje delimitacji Obszaru Metropolitalnego Warszawy.
Podstawy prawne planowania przestrzennego w Polsce Wykład I.
Samorządowa jednostka organizacyjna INSTYTUT ROZWOJU TERYTORIALNEGO Plan zagospodarowania przestrzennego województwa dolnośląskiego 1.
Ustalenia z misji audytowych przeprowadzonych przez Europejski Trybunał Obrachunkowy w ramach PROW w obszarze zamówień publicznych.
Obszar Metropolitalny Gdańsk–Gdynia–Sopot Związek Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Komitet Monitorujący Regionalny Program Operacyjny Województwa.
ZIT ZIT Plus = METROPOLIA.
LOKALNY PROGRAM REWITALIZACJI MIASTA ŻARY NA LATA
Dziękuję za uwagę Projekt ustawy o zmianie ustawy o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju.
Klasy VII i VIII w okresie przejściowym
Ewidencja Zabytków Ewidencja w Polsce Krajowa Ewidencja Zabytków
UST 6.
Sześciolatek idzie do szkoły
Koncepcja „generacji” praw człowieka
Dz.U Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe
CZYM JEST PROGRAM WSPÓŁPRACY?
Lokalne źródła prawa – zarys
Szkolenie dla partnerów KSOW
MIENIE PUBLICZNE SĄ TO RZECZY, DOBRA (ŚRODKI FINANSOWE) PRZYSŁUGUJĄCE SKARBOWI PAŃSTWA LUB INNYM PAŃSTWOWYM OSOBOM PRAWNYM ORAZ MIENIE PRZYNALEŻNE PODMIOTOM.
Wstęp do nauki o państwie i polityce
Omówienie zmian w regulaminie konkursu w ramach działania 4. 2
Sześciolatek idzie do szkoły
Umowa darowizny Mgr Aleksandra Pasek Instytut Prawa Cywilnego Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego.
Rzecznik Praw Dziecka.
Wolę narody, które są sumą „ja”, niż członków narodów, którzy są cząstką „my”. Stanisław Jerzy Lec Projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu.
Świetlice szkolne w rzeczywistości prawnej
SWOBODA UMÓW.
Zmiany w przepisach ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r
Federacja Szkół Doktorskich Instytutów Polskiej Akademii Nauk
PORZĄDKOWE AKTY PRAWA MIEJSCOWEGO
Finansowanie programu
Zasady szacowania strat
Nowe regulacje prawne w obszarze bezdomności
Marszałek Województwa Podkarpackiego
Ocena pracy nauczyciela i dyrektora
RZECZNIK FUNDUSZY EUROPEJSKICH
Ustawa 2.0 – pomoc materialna
AGH: Sprawy pracownicze
Podstawa prawna Zasady przyjęć do klas I w szkołach podstawowych, dla których organem prowadzącym jest Miasto Kobyłka, zostały przygotowane w oparciu o.
Prawo Finansów Publicznych Sektora Samorządowego Cz. I
Stosowanie norm polskich i międzynarodowych w budownictwie.
Sędzia NSA dr Krzysztof Winiarski
Podatek od nieruchomości – budynek wypełniony urządzeniami
FUNDUSZ DRÓG SAMORZĄDOWYCH
Rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów – szkolenia i doradztwo dla JST w województwie lubelskim Wsparcie kadry jednostek samorządu terytorialnego w.
Akty prawne regulujące pracę w administracji publicznej
MAZOWIECKI KONGRES ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH
Zapis prezentacji:

Tryb tworzenia związków metropolitalnych w kontekście zasady samodzielności jednostek samorządu terytorialnego Karol Ważny Uniwersytet Gdański Instytut Metropolitalny Wyznaczanie granic obszarów metropolitalnych. Podstawy prawne i koncepcje delimitacji, Gdańsk, 13 maja 2016 r.

Ustrój terytorialny Rzeczypospolitej Polskiej zapewnia decentralizację władzy publicznej (art. 15 ust. 1 Konstytucji RP)

Współdziałanie jednostek samorządu terytorialnego Przejaw samodzielności JST

Jednostki samorządu terytorialnego mają prawo zrzeszania się. (art. 172 ust. 1 Konstytucji RP)

Jednostki samorządu terytorialnego mogą - tworzyć związki JST (art. 64 u.s.g.) - tworzyć stowarzyszenia JST (art. 84 u.s.g.) - zawierać porozumienia ( art. 74 u.s.g. )

Art. 1 ust. 1 u.z.m. Związek metropolitalny jest zrzeszeniem jednostek samorządu terytorialnego

Tryb tworzenia związków metropolitalnych Wariant „z urzędu” Wariant „wnioskowy”

Tworzenie ZM Rada Ministrów, w drodze rozporządzenia –ustala granice poszczególnych obszarów metropolitalnych –tworzy w obszarach metropolitalnych związki metropolitalne Akt utworzenia może zostać wydany także na wniosek rady gminy położonej w granicach obszaru metropolitalnego

Tworzenie ZM Wydanie rozporządzenia wymaga zasięgnięcia opinii rad gmin, rad powiatów, sejmiku województwa, wojewody poprzedzonych przeprowadzeniem konsultacji z mieszkańcami

Tworzenie ZM Wymóg pozytywnej opinii 70% rad miast na prawach powiatu z obszaru metropolitalnego 70% rad pozostałych gmin z obszaru metropolitalnego 50% rad powiatów, na których obszarze jest co najmniej jedna gmina położona w granicach OM

Tworzenie ZM Brak opinii w terminie 3 miesięcy od dnia otrzymania wystąpienia o opinię powoduje, że wymóg zasięgnięcia opinii uznaje się za spełniony

Tworzenie ZM Brak konsultacji z mieszkańcami w terminie 3 miesięcy od dnia otrzymania wystąpienia o przeprowadzenie konsultacji powoduje, że wymóg konsultacji uznaje się za spełniony

Czy związek metropolitalny jest związkiem jednostek samorządu terytorialnego (komunalnym)?

Związek metropolitalny Obszar metropolitalny wyznaczony przez RM Związek tworzony przez RM Możliwość „przymusowego wcielenia” JST do związku (mimo wyrażenia negatywnej opinii) Brak możliwości wystąpienia ze związku Obligatoryjny, ustawowy katalog zadań wykonywanych przez związek Związek komunalny Związek tworzony na podstawie uchwał organów stanowiących JST Dobrowolność każdej JST w zakresie utworzenia związku i wyznaczenia obszaru jego działania Dobrowolność każdej JST w zakresie pozostawania lub wystąpienia ze związku Swoboda kształtowania zadań wykonywanych przez związek

Związek metropolitalny nie jest związkiem jednostek samorządu terytorialnego (komunalnym) Brak samodzielności JST

Obowiązek utworzenia związku może być nałożony tylko w drodze ustawy, która określa zadania związku i tryb zatwierdzenia jego statutu (art. 64 ust. 4 u.s.g.)

De lege ferenda (refleksje) - obowiązek wyrażenia pozytywnej opinii o utworzeniu ZM przez wszystkie zrzeszone JST - możliwość stworzenia ZM bez JST znajdujących się na OM, ale nie zainteresowanych udziałem w ZM - możliwość wystąpienia z ZM

Dziękuję za uwagę!