BUDŻET OBYWATELSKI Jastrzębie-Zdrój. proces decyzyjny Mieszkańcy współtworzą budżet danego miasta Budżet partycypacyjny – w Polsce często nazywany „obywatelskim”

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Głos łodzian się liczy, czyli jak angażować mieszkańców w proces zarządzania zasobami publicznymi.
Advertisements

PROCEDURA OPRACOWANIA I AKTUALIZACJI WIELOLETNIEGO PROGRAMU INWESTYCYJNEGO MIASTA PUŁAWY.
„StrategiA rozwoju sportu i wolontariatu sportowego dla Mrągowa”
Społeczna Kampania na rzecz budżetu obywatelskiego w Gdańsku
Sposób prac nad Programem Operacyjnym dotyczącym Polski Wschodniej na lata Warszawa 9 stycznia 2013 r.
Przygotowanie Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój
Konferencja informacyjna na temat na temat konkursu dotacji dla partnerstw samorządowych w ramach Programu Regionalnego MF EOG Warszawa 28 stycznia.
HARMONOGRAM PROCESU UDZIAŁU SPOŁECZEŃSTWA - ZESTAWIENIE DZIAŁAŃ, KTÓRE NALEŻY PRZEPROWADZIĆ W DRODZE KONSULTACJI Opracowanie: Ksenia Starzec-Wiśniewska.
Jakie Centrum Obywatelskie w Łodzi? Forum Pełnomocników 19 czerwca 2012.
Klub Seniora jako zadanie realizowane przez samorząd Osiedla (uwarunkowania formalne) Wrocław, r.
BUDŻET PARTYCYPACYJNY DZIELNICY WOLA NA ROK 2015
OLSZTYŃSKI BUDŻET OBYWATELSKI. IDEA mieszkańcy i mieszkanki określają cele i sposób wydatkowania określonych kwot Biorą zatem udział w planowaniu wydatków.
BUDŻET PARTYCYPACYJNY DZIELNICY WOLA NA ROK 2015
Grudziądzki Pilotażowy Budżet Partycypacyjny. Podstawowe założenia Kwota nie większa niż 2 mln zł Podział środków finansowych 50% po równo na każdy z.
Budżet obywatelski Jak zaangażować mieszkańców w sprawy miasta?
Jakie są możliwości działania/włączenia się jeśli nie mam jeszcze prawa do głosowania ?
BUDŻET PARTYCYPACYJNY W WARSZAWIE NA 2016 ROK. BUDŻET NA ROK 2016 IDEA ZMIAN: ewolucja nie rewolucja wobec budżetu z 2015 roku nastawienie na dyskusję.
„Szkoła Współpracy. Uczniowie i rodzice kapitałem społecznym nowoczesnej szkoły” w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
Regranting jako narzędzie realizacji Lokalnej Strategii Rozwoju na przykładzie LGD Wstęga Kociewia opracował: Marek Modrzejewski, Kierownik Biura Lokalnej.
PARTYCYPACJA, CZYLI WSPÓŁUCZESTNICZENIE Budżet partycypacyjny to wydzielona część budżetu dzielnicy, o której wydaniu współdecydują mieszkańcy. Na Woli.
Dzielnica Praga-Południe m.st. Warszawy Warszawa, 15 stycznia 2015 r.
BUDŻET PARTYCYPACYJNY W DZIELNICY BEMOWO M.ST. WARSZAWY NA 2016 ROK
Budżet Obywatelski Katowice 2015 w liczbach KatowiceLigota-Panewniki Środki zł zł Wniosków zgłoszonych Wniosków głosowanych
Spotkanie informacyjne dotyczące budżetu obywatelskiego dla osiedli na 2016 rok.
FUNDUSZ SOŁECKI.
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Plan działania KSOW Plan operacyjny na lata
BUDŻET OBYWATELSKI NAJWAŻNIEJSZE INFORMACJE. Co to jest Budżet Obywatelski? Budżet Obywatelski to mechanizm stosowany w wielu samorządach w Polsce, który.
Tan prac nad Szczegółowym Opisem Osi Priorytetowych RPO WP Stan prac nad Szczegółowym Opisem Osi Priorytetowych RPO WP Adam Hamryszczak.
Budżet partycypacyjny w Warszawie ZASADY 2017 DZIELNICA WOLA.
Spotkanie informacyjne dot. konkursu nr POWR IP /16 Ogólne informacje o konkursie.
BUDŻET OBYWATELSKI MIASTA STARACHOWICE NA 2016 ROK.
Kalendarz Styczeń - luty Aktywne działania sołtysa i rady sołeckiej zmierzające do przekonania radę gminy do poparcia inicjatywy wyodrębniania funduszu.
BUDŻET PARTYCYPACYJNY W WARSZAWIE Warszawa, r. Budżet partycypacyjny w Warszawie 2015 Budżet partycypacyjny to ciąg działań (proces),
Moja Świdnica – mój budżet Mieszkańcy zagłosują po raz drugi ! 29 kwietnia 2014 r.
BUDŻET OBYWATELSKI MIASTA STARACHOWICE NA 2015 ROK.
Spotkanie konsultacyjne. Czym jest budżet obywatelski ? Budżet obywatelski - proces, który umożliwia mieszkańcom dyskusję oraz bezpośredni wpływ na decyzje.
Budżet partycypacyjny Ewa Stokłuska, Agata Bluj Podkowa Leśna, 15 kwietnia 2016 r.
1 Wnioski z konkursu dla JST dot. rozwoju miast, finansowanego ze środków MF EOG.
Spotkanie informacyjne 25 października 2010 roku Śląski Urząd Wojewódzki.
BUDŻET PARTYCYPACYJNY W WARSZAWIE 2015 DZIELNICA REMBERTÓW ZDJĘCIE DZIELNICY.
Roczny Program Współpracy Miasta Poznania z Organizacjami Pozarządowymi na 2015 rok.
Budżet obywatelski w Łodzi Koncepcja podziału na obszary osiedlowe.
Stan wdrażania inicjatywy JEREMIE w Województwie Kujawsko-Pomorskim Przemysław Woliński Prezes Kujawsko-Pomorskiego Funduszu Pożyczkowego sp. z o.o.
Spotkania informacyjne z mieszkańcami osiedli 6 – 7 czerwca 2016r.
Poznański Budżet Obywatelski założenia i zasady -
Podsumowanie współpracy Sprawozdanie z realizacji Rocznego Programu Współpracy Miasta Poznania z Organizacjami Pozarządowymi na 2011 rok.
1. Rozstrzygnięcie konkursu ofert na realizację zadań publicznych z zakresu kultury i ochrony dziedzictwa kulturowego w 2011 roku na terenie Dolnego Śląska.
Budżet partycypacyjny to proces, w trakcie którego mieszkańcy decydują o wydatkowaniu części budżetu dzielnicy lub miasta. W ramach budżetu partycypacyjnego.
Spotkanie konsultacyjne z mieszkańcami Łabęd w sprawie budżetu obywatelskiego 4 października 2016 r.
Budżet w liczbach Za nami już trzy edycje: 2012, 2013, 2014 Kwota do podziału (przeszłość): 10 mln Liczba projektów: 265, 217, 207 Liczba uczestników:
Centra Inicjatyw Lokalnych w Poznaniu
O co właściwie chodzi ? Młodzieżowy Budżet Obywatelski – należy przez to rozumieć część budżetu miasta przeznaczoną na sfinansowanie zadań zgłoszonych.
Konsultacje społeczne projektu
Prezentacja projektu „Przygotowanie programu rewitalizacji Gminy Strzegom” oraz przebiegu prac nad programem Strzegom r.
GIŻYCKI BUDŻET OBYWATELSKI 2017 SPOTKANIE PODSUMOWUJĄCE
Katowice
Zasady weryfikacji projektów
Budżet w liczbach Za nami już trzy edycje: 2012, 2013, 2014 Kwota do podziału (przeszłość): 10 mln Liczba projektów: 265, 217, 207 Liczba uczestników:
Plan działania KSOW Plan operacyjny na lata
autorstwa posłów z Klubu poselskiego Prawa i Sprawiedliwości
Aktualizacja Planu Ewaluacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Toruń, 7 kwietnia 2017 r.
EWALUACJA BUDŻETU OBYWATELSKIEGO
BUDŻET PARTYCYPACYJNY W WARSZAWIE NA 2016 ROK
POLITYKA TERYTORIALNA w Województwie Kujawsko-Pomorskim
BUDŻET OBYWATELSKI W BIAŁYMSTOKU
Zasady funkcjonowania
Zespół ds. budżetu partycypacyjnego
Wrocławska Rada Działalności Pożytku Publicznego
Budżet obywatelski Gmina Janów Lubelski.
Co dalej z Budżetem Obywatelskim?
Zapis prezentacji:

BUDŻET OBYWATELSKI Jastrzębie-Zdrój

proces decyzyjny Mieszkańcy współtworzą budżet danego miasta Budżet partycypacyjny – w Polsce często nazywany „obywatelskim” – to proces decyzyjny, w ramach którego Mieszkańcy współtworzą budżet danego miasta, tym samym współdecydując o dystrybucji określonej puli środków publicznych.

Budżet partycypacyjny jest mechanizmem z najwyższego poziomu partycypacji obywatelskiej – narzędziem umożliwiającym obywatelom faktyczne współdecydowanie o wydatkowaniu części środków z lokalnego budżetu. Może być on realizowany na różnych szczeblach administracyjnych: począwszy od całego regionu, przez poziom miasta, aż do dzielnicy czy osiedla.

Budżet obywatelski może być znakomitym narzędziem edukacji w dziedzinie samorządności – zachęca Mieszkańców do przyjrzenia się mechanizmom konstruowania i wydatkowania lokalnych budżetów, zmusza do podejmowania decyzji o priorytetach wydatkowych.

CECHY BUDŻETU OBYWATELSKIEGO

1. Integralną częścią budżetu obywatelskiego jest publiczna dyskusja pomiędzy Mieszkańcami, którzy na przynajmniej jednym z etapów inicjatywy spotykają się i debatują na zebraniach czy forach.

2. Dyskusja w ramach budżetu obywatelskiego dotyczy jasno określonych, ograniczonych środków finansowych.

3. Wyniki budżetu obywatelskiego są wiążące (co wyraźnie odróżnia budżet obywatelski od typowych konsultacji społecznych). Propozycje inwestycyjne wybrane przez Mieszkańców są realizowane. Mieszkańcy otrzymują informację zwrotną dotyczącą zarówno projektów wybranych w ramach dyskusji, jak i tych, które zostały odrzucone.

4. Budżet partycypacyjny nie jest procesem jednorazowym, ale długofalowym – jest organizowany rokrocznie przez lata.

5. Budżet obywatelski powinien mieć silny charakter edukacyjny. Mieszkańcy, lokalni politycy i urzędnicy powinni uczyć się od siebie nawzajem, jakie są potrzeby Miasta i jak ono funkcjonuje. Wszyscy uczestnicy budżetu obywatelskiego powinni zdobywać umiejętności i wiedzę dotyczącą zarządzania miastem, tak by w pełni byli za nie współodpowiedzialni.

DEFINICJA JASTRZĘBSKIEGO BUDŻETU OBYWATELSKIEGO „ (…) konsultacje społeczne o charakterze ogólnomiejskim z mieszkańcami Jastrzębia- Zdroju na temat części wydatków z budżetu Miasta Jastrzębia-Zdrój (…)” „Budżet obywatelski stanowi część wydatków budżetu Miasta Jastrzębie-Zdrój.”

Kwotę budżetu obywatelskiego określa Prezydent Miasta Jastrzębie-Zdrój. Kwota ta jest podzielona na 21 jednostek pomocniczych wg. poniższych kryteriów: - 40% - kwoty bazowej dzieli się na każdą jednostkę pomocniczą w takiej samej wysokości, - 30% - kwoty bazowej dzieli się na każdą jednostkę pomocniczą proporcjonalnie do jej obszaru, - 30% - kwoty bazowej dzieli się na każdą jednostkę pomocniczą proporcjonalnie do jej liczby mieszkańców.

KONSULTAJE SPOŁECZNE W SPRAWIE BUDŻETU OBYWATELSKIEGO 1. Ankieta w sprawie Budżetu Obywatelskiego – wrzesień Konsultacje na stronie oraz w wersji papierowej od r. do r. 3. Ogłoszenie wyników ankiety – r. 4. Spotkanie z NGO. Mieszkańcami, przedstawicielami Osiedli i Sołectw w sprawie Budżetu Obywatelskiego – propozycje zmian do uchwały w/s Budżetu Obywatelskiego z roku 2013 – r. 5. Powołanie doraźnej komisji rady Miasta ds. Budżetu Obywatelskiego r. 6. Spotkania z Zarządami Osiedli i Sołectwami – „Budżet Obywatelski – jak zwiększyć aktywność mieszkańców” – prelekcje. 7. Przygotowanie projektu Uchwały Rady Miasta w/s Budżetu Obywatelskiego. 8. Konsultacje społeczne projektu uchwały dotyczącej Budżetu Obywatelskiego r. 9. Konsultacje społeczne jak wyżej – r. – r. 10. Uchwała Nr I z dnia

W 2016 roku wpłynęło ogółem 66 wniosków. Z przyczyn formalnych odrzucono 6 wniosków: - wnioski dotyczyły organizacji ruchu drogowego - złożono je na niewłaściwych formularzach - koszty zadania przekraczały kwotę wyodrębnioną dla jednostki (Osiedla, Sołectwa). Do oceny merytorycznej przekazano 60 wniosków z czego 42 wnioski zostały ocenione pozytywnie, a 18 negatywnie. W 7 jednostkach pomocniczych zweryfikowana wartość szacunkowa wszystkich zgłoszonych zadań przekroczyła kwotę posiadanych środków, co wymaga przeprowadzenia głosowania mieszkańców. Zebrania z mieszkańcami Osiedli i Sołectw odbywają się do końca czerwca 2016r.