USTAWA KRAJOBRAZOWA REKLAMY W KRAJOBRAZIE MIEJSKIM PIERWSZE DOŚWIADCZENIA, PROPOZYCJE ROZWIĄZAŃ - komentarz prawnika apl. radc. Wojciech Gwóźdź.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
USTAWA z dnia 4 marca 2010 r. o zmianie ustawy – Prawo wodne 1)
Advertisements

USTAWA z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody
Obowiązki wynikające z art. 75 ustawy o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych (Dz. U. Nr 106, poz. 675). (Dz. U. Nr 106, poz. 675).
Przekształcenie użytkowania wieczystego we własność Kwestię tę reguluje ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przekształceniu użytkowania wieczystego we własność
PRZEPISY PRAWA BUDOWLANEGO
UDZIAŁ WOJEWODY W PROCEDURZE ZWIĄZANEJ
Procedura oceny oddziaływania na środowisko przedsięwzięć, dla których sporządzenie raportu o oddziaływaniu na środowisko jest obligatoryjne (tzw. grupa.
Odwrócony łańcuch dystrybucji
DECYZJA O WARUNKACH ZABUDOWY tzw. „Wuzetka”
Źródła prawa podatkowego
Przepisy ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r
Oceny oddziaływania na środowisko – najważniejsze zmiany
Konferencja: Gospodarka gruntami rolnymi w Wielkopolsce w świetle znowelizowanej ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa Poznań
Przepisy określające wzajemne relacje pomiędzy ustawami na przykładzie art. 2 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami Projekt jest.
Wykorzystanie dróg w sposób szczególny:
Nast ę pcze karanie administracyjne (na przykładzie projektu nowelizacji ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów) Projekt jest współfinansowany ze.
STUDIUM UWARUNKOWAŃ I KIERUNKÓW ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO
CO TRZEBA ZROBIĆ, ABY GO UZYSKAĆ? WAŻNA JEST BEZTERMINOWO W zakresie: warunków i wymagań ochrony ładu przestrzennego, ochrony środowiska i zdrowia ludzi.
Plany ochrony parków krajobrazowych i ich rola w ochronie krajobrazu i przyrody. Konferencja „Chronić chronione” r. Dr inż. Marian Tomoń.
Wydział Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego Starostwa Powiatowego w Wejherowie Aspekty prawne funkcjonowania Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego.
Olgierd Dziekoński Sekretarz Stanu w Kancelarii Prezydenta RP
Piotr Magda PRZEPISY KARNE W ŚWIETLE WYMOGÓW KONSTYTUCYJNYCH I DYREKTYW TECHNIKI PRAWODAWCZEJ Jachranka, 6 marca 2015 r. Projekt jest współfinansowany.
System aktów prawodawczych
Źródła prawa powszechnie obowiązującego i miejsce jego ogłoszenia
Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej
ZASADY PRAWA ADMINISTRACYJNEGO
Dr hab. Mariusz Jagielski EKONOMICZNE ASPEKTY KONSTYTUCJI -własność Wydział Prawa i Administracji.
Współczesne problemy ochrony dziedzictwa kulturowego w planowaniu przestrzennym dr Monika Drela.
Prawo administracyjne – źródła prawa
UMOWY O PRACĘ – ZMIANY.
TEKST JEDNOLITY § 101: -ogłoszenie tekstu jednolitego następuje w formie obwieszczenia; -tekst jednolity jest załącznikiem do tego obwieszczenia;
Reglamentacja procesu budowy
ODPOWIEDZIALNOŚĆ ZA SZKODĘ WYRZĄDZONĄ PRZY WYKONYWANIU WŁADZY PUBLICZNEJ.
Ogólnopolska Konferencja Naukowa „PODATKI I OPŁATY LOKALNE JAKO ŹRÓDŁA DOCHODÓW JST” Prawne granice stanowienia aktów prawa miejscowego (uchwał podatkowych)
Zakres obowiązywania kpa
Zagadnienia ogólne prawa zagospodarowania przestrzennego.
Prawo zagospodarowania przestrzennego a prawa jednostki.
System aktów planowania przestrzennego
Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego.
Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego
USTRÓJ SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO zajęcia 2
Prawa człowieka i systemy ich ochrony
UCHWAŁA NR RADY MIASTA POZNANIA z dnia r. w sprawie przebiegu istniejącej drogi.
1 Zmiana studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Gniew – rejon wsi Gogolewo CEL PREZENTACJI: CEL PREZENTACJI: PRZEDSTAWIENIE.
ORZECZENIA NSA POSTĘPOWANIE SĄDOWOADMINISTRACYJNE.
Podkomitet Monitorujący ds. równoważnego rozwoju Maria Manelska Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego Departament Wdrażania Regionalnego.
ZAMYKANIE SKŁADOWISK ODPADÓW NIESPEŁNIAJĄCYCH WYMAGAŃ.
Resume kartkówki. Organ administracji publicznej WOJEWODA URZĄD WOJEWÓDZKI ORGAN JEDNOSTKA POMOCNICZA DLA ORGANU (jednostka organizacyjna „obsługująca”
Projekt ustawy o zmianie ustawy o księgach wieczystych i hipotece, ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego oraz ustawy o wstrzymaniu sprzedaży nieruchomości.
Wolność gospodarcza w orzecznictwie Trybunału Konstytucyjnego.
Mirosław Pachucki   Ulgi w podatku od nieruchomości jako pomoc de minimis w kontekście rozwiązań oferowanych przez miasto Racibórz Piotr Wojaczek, Mirosław.
WYBRANE ZAGADNIENIA MATERIALNEGO I PROCESOWEGO PRAWA PRACY
Statutowe i porządkowe akty prawa miejscowego
Koncepcja przestrzennego zagospodarowania kraju
System aktów planistycznych
Upzp a prawa jednostki W planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym uwzględnia się zwłaszcza: zachowanie jawności i przejrzystości procedur planistycznych;
Konstytucyjny system źródeł prawa
Ewidencja Zabytków Ewidencja w Polsce Krajowa Ewidencja Zabytków
Środki zaskarżenia na drodze sądowej w postępowaniu egzekucyjnym w administracji Materiały dydaktyczne dla grupy 9 i 10 SSA(2) II, prawo egzekucyjne, rok.
Trybunał Konstytucyjny
Budownictwo kościelne i sakralne, cmentarze wyznaniowe
PRZEGLĄD ORZECZNICTWA PODATKOWEGO
Opodatkowanie podatkiem od nieruchomości wytwórni mas bitumicznych
Operacje typu „Inwestycje w targowiska lub obiekty budowlane przeznaczone na cele promocji lokalnych produktów” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji.
Samorządowe akty prawa miejscowego
Powiat. POWIATY Powiat – jednostka samorządu terytorialnego i podziału administracyjnego II stopnia w Polsce. Jednostką nadrzędną jest województwo, podrzędną.
PRAWO MIEJSCOWE Gabriela Polak 1 / 25.
nad uchwałami z zakresu planowania i zagospodarowania przestrzennego
Koszty zagospodarowania przestrzennego
PROF. UAM DR HAB. KRYSTIAN M. ZIEMSKI
Zapis prezentacji:

USTAWA KRAJOBRAZOWA REKLAMY W KRAJOBRAZIE MIEJSKIM PIERWSZE DOŚWIADCZENIA, PROPOZYCJE ROZWIĄZAŃ - komentarz prawnika apl. radc. Wojciech Gwóźdź

Czy ustawa krajobrazowa jest potrzebna?

USTAWA z dnia 24 kwietnia 2015 r. o zmianie niektórych ustaw w związku ze wzmocnieniem narzędzi ochrony krajobrazu (Dz. U. z dnia 10 czerwca 2015 r.) Art. 37a ust. 1 upzp - rada gminy może ustalić w formie uchwały (1) zasady i warunki sytuowania obiektów małej architektury, (2) tablic reklamowych i (3) urządzeń reklamowych oraz (4) ogrodzeń, ich gabaryty, standardy jakościowe oraz rodzaje materiałów budowlanych, z jakich mogą być wykonane (uchwała reklamowa/kodeks reklamowy)

Art. 15 ust. 3 upzp - w planie miejscowym określa się w zależności od potrzeb: 1) granice obszarów wymagających przeprowadzenia scaleń i podziałów nieruchomości; 2) granice obszarów rehabilitacji istniejącej zabudowy i infrastruktury technicznej; 3) granice obszarów wymagających przekształceń lub rekultywacji; 3a) granice terenów pod budowę urządzeń, o których mowa w art. 10 ust. 2a, oraz granice ich stref ochronnych związanych z ograniczeniami w zabudowie, zagospodarowaniu i użytkowaniu terenu oraz występowaniem znaczącego oddziaływania tych urządzeń na środowisko; 4) granice terenów pod budowę obiektów handlowych, o których mowa w art. 10 ust. 2 pkt 8; 4a) granice terenów rozmieszczenia inwestycji celu publicznego o znaczeniu lokalnym; 4b) granice terenów inwestycji celu publicznego o znaczeniu ponadlokalnym, umieszczonych w planie zagospodarowania przestrzennego województwa lub w ostatecznych decyzjach o lokalizacji drogi krajowej, wojewódzkiej lub powiatowej, linii kolejowej o znaczeniu państwowym, lotniska użytku publicznego, inwestycji w zakresie terminalu lub przedsięwzięcia Euro 2012; 5) granice terenów rekreacyjno-wypoczynkowych oraz terenów służących organizacji imprez masowych; 6) granice pomników zagłady oraz ich stref ochronnych, a także ograniczenia dotyczące prowadzenia na ich terenie działalności gospodarczej, określone w ustawie z dnia 7 maja 1999 r. o ochronie terenów byłych hitlerowskich obozów zagłady;ustawie 7) granice terenów zamkniętych, i granice stref ochronnych terenów zamkniętych; 8) sposób usytuowania obiektów budowlanych w stosunku do dróg i innych terenów publicznie dostępnych oraz do granic przyległych nieruchomości, kolorystykę obiektów budowlanych oraz pokrycie dachów; 9) zasady i warunki sytuowania obiektów małej architektury, tablic i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń, ich gabaryty, standardy jakościowe oraz rodzaje materiałów budowlanych, z jakich mogą być wykonane; 10) minimalną powierzchnię nowo wydzielonych działek budowlanych.

W czym tkwi innowacyjność rozwiązań? 1) zwrócenie uwagi na problem ochrony krajobrazu – ustawa „krajobrazowa” - wprowadzenie definicji krajobrazu, reklamy, urządzenia reklamowego, tablicy reklamowej 2) prosty środek ochrony przed reklamami – uchwała reklamowa 3) zachęta finansowa dla gmin – opłaty reklamowe 4) zachęta dla obywateli – kary pieniężne

Czy problem z reklamami istnieje?

źródło:

źródło: centrum-Warszawy.jpg

źródło: Arena-naprawde-zmienila-sie-w-reklamowy-smietnik-Az__c_84_148_887_502.jpg

źródło: wych_stoi_na_20_km_drogi_miedzy.jpg

Tak – istnieje

Kwestie problematyczne

Prawo nie działa wstecz? Uchwały reklamowe muszą określać warunki i termin dostosowania istniejących w dniu jej wejścia w życie obiektów małej architektury, ogrodzeń oraz tablic reklamowych i urządzeń reklamowych do zakazów, zasad i warunków w niej określonych, nie krótszy niż 12 miesięcy od dnia wejścia w życie uchwały. Czy takie rozwiązanie jest konstytucyjne???

retroakcjaretrospekcja Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 24 sierpnia 2007 r., II OSK 1144/06

O retroaktywnym (zabronionym) działaniu prawa mówimy bowiem wtedy, gdy nowe prawo stosuje się do zdarzeń „zamkniętych”, zakończonych przed wejściem w życie nowych przepisów Z retrospektywnością prawa zaś mamy do czynienia wtedy, gdy przepisy nowego prawa regulują zdarzenia bądź stosunki prawne o charakterze „otwartym”, ciągłym, takie, które nie znalazły jeszcze swojego zakończenia („stosunki w toku”)

Przykład retrospektywności: źródło:

źródło: ppoz.pl/userdata/gfx/0fd946aa53435f8df8956c9e73d48a0b.jpg

źródło:

odpowiedzialność za wykroczenie/przestępstwo kara administracyjna

Dwie kara za to samo? Art. 63b § 1 Kodeksu wykroczeń - Kto umieszcza reklamę, o której mowa w art. 4 pkt 23 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2015 r. poz. 460 i 774) z naruszeniem warunków jej sytuowania określonych w art. 42a tej ustawy, o gabarytach większych niż dopuszczalne lub wykonane z wyrobów innych niż dopuszczalne, podlega karze ograniczenia wolności albo grzywny.art. 4 pkt 23art. 42a Art. 37d. 1. upzp - Podmiot, który umieścił tablicę reklamową lub urządzenie reklamowe niezgodne z przepisami uchwały, o której mowa w art. 37a ust. 1, podlega karze pieniężnej.

Wyrok TK z dnia 14 października 2009 roku (KP 4/09) Trybunał Konstytucyjny odrzucił tezę, że sama kumulacja sankcji za wykroczenie i administracyjnej kary pieniężnej w każdym wypadku oznaczać miałaby niedopuszczalne „podwójne karanie”.

Należy jednak unikać «nadmiernej represywności» powodującej, że oceniane rozwiązanie normatywne uznane zostanie za nieproporcjonalnie uciążliwe.

Reklamy problematyczne Art. 37c upzp - Przepisów dotyczących reklam nie stosuje się do upowszechniania informacji wyłącznie: 1) trwale upamiętniającej osoby, instytucje lub wydarzenia; 2) o charakterze religijnym, związanym z działalnością kościołów lub innych związków wyznaniowych, jeżeli tablica reklamowa lub urządzenie reklamowe sytuowane są w granicach terenów użytkowanych jako miejsca kultu i działalności religijnej oraz cmentarzy.

Podobnie: Opłaty reklamowej nie pobiera się jeżeli tablice reklamowe lub urządzenia reklamowe, służą wyłącznie do upowszechniania informacji: a) trwale upamiętniającej osoby, instytucje lub wydarzenia, b) o charakterze religijnym, związanym z działalnością kościołów lub innych związków wyznaniowych, jeżeli tablica reklamowa lub urządzenie reklamowe sytuowane są w granicach terenów użytkowanych jako miejsca kultu i działalności religijnej oraz cmentarzy.

Co może być urządzeniem reklamowym? Art. 2 pkt 16c) upzp – ilekroć w ustawie jest mowa o "urządzeniu reklamowym" - należy przez to rozumieć przedmiot materialny przeznaczony lub służący ekspozycji reklamy wraz z jego elementami konstrukcyjnymi i zamocowaniami, inny niż tablica reklamowa, z wyłączeniem drobnych przedmiotów codziennego użytku wykorzystywanych zgodnie z ich przeznaczeniem;

Fogel Anna (red. nauk.), Ustawa krajobrazowa, Warszawa 2016, s : „Nie będzie zatem podlegała zwolnieniu tablica reklamowa lub urządzenie reklamowe, które eksponuje treści o charakterze mieszanym, tj. zawiera jakiekolwiek inne treści niż te, które mieszczą się w zakresie zwolnienia. Za naruszenie warunków zwolnienia uznać należy np. eksponowanie na tablicy firmy sponsora tablicy, bowiem ekspozycja taka ma walor reklamowy, służący budowaniu wizerunku sponsora”.

źródło:

źródło: d522dba7cfce/ jpg.aspx?width=520&height=352

źródło:

Co jeszcze może być urządzeniem reklamowym?

źródło:

źródło:

źródło: 9ce3d3748f.jpg

postępowanie dot. nałożenia kary administracyjnej postępowanie dot. samowoli budowlanej

Skarżenie nieuwzględnionych wniosków/ uwag Art. 7 upzp - rozstrzygnięcia wójta, burmistrza, prezydenta miasta albo marszałka województwa o nieuwzględnieniu odpowiednio wniosków dotyczących studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy, uwag dotyczących projektu tego studium, wniosków dotyczących miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, uwag dotyczących projektu tego planu albo wniosków dotyczących planu zagospodarowania przestrzennego województwa - nie podlegają zaskarżeniu do sądu administracyjnego.

Ustawa krajobrazowa nie nowelizuje, ani też nie odsyła do przepisu art. 7 upzp W stosunku do rozstrzygnięć w postaci nieuwzględnienia uwag do uchwały reklamowej, nie wyłączono expressis verbis zastosowania przepisu art. 3 § 2 pkt 4) ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 roku- Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi?

Nieważność studium/planu Co z uchwałą reklamową? Art upzp Istotne naruszenie zasad sporządzania studium lub planu miejscowego, istotne naruszenie trybu ich sporządzania, a także naruszenie właściwości organów w tym zakresie, powodują nieważność uchwały rady gminy w całości lub części. Ustawa krajobrazowa nie nowelizuje, ani też nie odsyła do przepisu art. 28 upzp

Reklamy emitujące światło Art. 42a udp 1. Widoczna z jezdni przez kierującego pojazdem reklama emitująca światło, umieszczona w pasie drogowym lub w odległości od zewnętrznej krawędzi jezdni, o której mowa w art. 43 ust. 1, musi spełniać wymagania określone w ust. 2 oraz w przepisach wydanych na podstawie ust W przypadku reklam umożliwiających bieżącą zmianę informacji wizualnej: 1) niedopuszczalne jest wyświetlanie ruchomych obrazów; 2) niedopuszczalne jest stosowanie efektów wizualnych i przerw pomiędzy kolejno wyświetlanymi informacjami; 3) minimalny czas prezentacji informacji wizualnej musi być dłuższy niż 10 sekund. 3. Minister właściwy do spraw transportu określi, w drodze rozporządzenia, maksymalną luminancję powierzchni informacji wizualnej umieszczonej na reklamie emitującej światło, w ciągu dnia i w ciągu nocy, w terenie zabudowy i poza terenem zabudowy, mając na względzie zachowanie bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Lp.Rodzaj drogiW terenie zabudowyPoza terenem zabudowy 1Autostrada30 m50 m 2Droga ekspresowa20 m40 m 3Droga ogólnodostępna: a) krajowa10 m25 m b) wojewódzka, powiatowa8 m20 m c) gminna6 m15 m

Wprowadźmy zakaz absolutny sytuowania reklam? źródło: content/uploads/2016/03/N.ZAK_.REKL_.1.jpg

Zasada proporcjonalności (art. 31 ust. 3 Konstytucji RP) Wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 7 lutego 2001 r. K 27/00 W świetle art. 64 ust. 3 oraz art. 31 ust. 3 Konstytucji warunkami dopuszczalności ograniczeń praw własności są: ustawowa forma ograniczenia, istnienie w państwie demokratycznym konieczności wprowadzenia ograniczenia, funkcjonalny związek ograniczenia z realizacją wskazanych w art. 31 ust. 3 wartości oraz zakaz naruszania istoty prawa własności. Wymóg istnienia w państwie demokratycznym konieczności wprowadzenia ograniczenia odpowiada zasadzie proporcjonalności. Ograniczenie danego prawa musi pozostać w odpowiedniej proporcji do celów, których ochrona uzasadnia ustanowienie tego ograniczenia.art. 64 ust. 3art. 31 ust. 3

Co należy robić?

źródło: reklamy-przy-ulicy-jana-pawla-ii, , /

źródło:

DZIĘKUJEMY ZA UWAGĘ

apl. radc. Wojciech Gwóźdź DR KRYSTIAN ZIEMSKI & PARTNERS KANCELARIA PRAWNA SP. K. ul. Strusia 10, Poznań tel. (48) , fax (48)