Scenariusz projektu edukacyjnego z zakresu ekologii w ramach projektu „Szkoła/Przedszkole dla środowiska”. „Świat pełen opakowań”

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
„BEZPIECZNY PRZEDSZKOLAK”
Advertisements

„Sześcioletnie dziecko zarówno w szkole jak i w przedszkolu pozostaje tym samym dzieckiem, ale w szkole ma szansę pójść o krok dalej.”
Ekologia W naszym przedszkolu.
Eco-life.
PROGRAM ROZWOJU PRZEDSZKOLA MIEJSKIEGO NR
„W zdrowym świecie zdrowe dziecię”
ZESPÓŁ SZKÓŁ W ZAWOI WILCZNEJ im. Ks. Kardynała Karola Wojtyły
STRATEGIA ROZWOJU PRZEDSZKOLA MIEJSKIEGO NR 29 IM
PROGRAM COMENIUS Dobre Szkoły dla Młodych Europejczyków/Edukacja Społeczna i Uczenie się Metodą Projektów Good Schools for European Juniors/Social.
Działania z zakresu edukacji ekologicznej Rok szkolny 2011/2012
Oto 10 sposobów na to jak możesz sam chronić środowisko.
Sześciolatek w szkole ZESPÓŁ SZKÓŁ W TUŁAWKACH. Zagadnienia: I. Działania organizacyjne związane z przyjęciem sześciolatków do szkoły II. Wzbogacenie.
Opracowały: mgr Barbara Godyń, mgr Małgorzata Stążka
Co wspólnego ma matematyka z ochroną środowiska.
Przedszkolak Pełen Zdrowia
JAK JA MOGĘ ZAPOBIEC WYTWARZANIU NIEPOTRZEBNYCH ODPADÓW?
Profilaktyka i promocja zdrowia w roku szkolnym 2012/2013
Rok szkolny 2005/2006 Realizacja projektu Tropem codziennych zakupów.
Jak poprawić jakość naszego życia i jakość środowiska w którym żyjemy ? Autorki: Paulina Żebrowska Justyna Rutkowska kl. II LO.
„POZNAJMY SIĘ” Z A P R O S Z E N I E NA DNI OTWARTE
Ewaluacja OBSZAR Losy absolwentów i kontakt z uczniami (rocznik 1993 i 1994)
PREZENTACJA SZKOŁY PODSTAWOWEJ W MAŁOGOSZCZU
PRZEDSZKOLE W TYKOCINIE. Przedszkole w Tykocinie w roku 2013 roku po raz pierwszy uczestniczyło w programie Akademia Zdrowego Przedszkolaka. Edycja nosiła.
Ochrona Środowiska.
NASZE DZIECI W NASZEJ SZKOLE
Projekt nr POKL /11 jest finansowany ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał
Historia foliowej torebki
Ekologia naszymi oczami
KLASA MEDYCZNO – RATOWNICZA ROK SZKOLNY 2011/2012.
Naturalne zagrożenie dla Ziemi
Wykorzystanie Technologii Informacyjnej
Ochrona Środowiska, a Zdrowie Człowieka
SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI AKCJI „ZBOŻA ZJADAMY, ENERGIĘ Z NICH MAMY”
Realizacja projektu „Czysta małopolska” w oddziale zerowym
Projekt Edukacyjny „JAKI ZNAK TWÓJ – ORZEŁ BIAŁY
Z przedszkola do szkoły.
Zadania w ramach projektu Czysta Małopolska
WPŁYW KSIĄŻKI NA NAJMŁODSZYCH CZYTELNIKÓW
Prezentacja fotograficzna Moduł wiosenny – Przedszkolak bezpieczny w środowisku Przedszkole Samorządowe w Bolkowie ul.Sienkiewicza Bolków.
Efektywne wspieranie indywidualnego rozwoju dziecka od przedszkola
„Czysta Małopolska” selektywne gospodarowanie odpadami Szkoła Podstawowa im. Wł. Broniewskiego w Psarach ul. Szkolna
SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI PROJEKTU EKOLOGICZNEGO „CZYSTA MAŁOPOLSKA”
„Kowalik bezskrzydły”
Jak unikać odpadów i pozbyć się ich w sposób przyjazny dla środowiska?
Promowanie zdrowego trybu życia. Publiczne Przedszkole im bł. Jana Pawła II w Szczepanowie.
PROGRAM ROZWOJU PRZEDSZKOLA NA ROK 2013/2014 Przedszkole Miejskie nr 86 w Łodzi.
PROJEKT REALIZOWANY PRZEZ PRZEDSZKOLE W BACHOWICACH
Klasa 2 Szkoła z klasą 2.0.
Jak zmniejszyć ilość odpadów w środowisku?
MAŁE CZY DUŻE PRZYDA SIĘ NATURZE
PROJEKT SZKOŁY Z KLASĄ „RADY NA NASZE ODPADY”.
RESPEKTOWANE SĄ NORMY SPOŁECZNE.
Przedszkole Publiczne Nr 5 w Łomży Kształtowanie właściwych nawyków racjonalnego żywienia w ramach edukacji zdrowotnej dzieci w różnorodnych zajęciach.
Jak chronić środowisko?
KONCEPCJA PRACY PRZEDSZKOLE MIEJSKIE NR 1 ul. Wrocławska Gostyń Opracowana przez Radę Pedagogiczną oraz Radę Rodziców i zatwierdzona do realizacji.
Szkoła Podstawowa im. Piotra Wysockiego w Dropiu.
Zagospodarowanie odpadów
Działania: Działania: Cykl zajęć edukacyjnych związanych z środowiskiem leśnym, prowadzonych w ciągu całego roku szkolnego 2014/2015 w wszystkich grupach.
Opracowała: Joanna Kamińska. Sprzątanie świata „W jaki sposób oddziałujemy na przyrodę?”
INTEGRACYJNE PRZEDSZKOLE PUBLICZNE NR 4 W BARTOSZYCACH „Niepełnosprawni są wśród nas”
Projekt edukacyjny „MÓJ PRZYJACIEL PIES”
Innowacja pedagogiczna
SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI PROGRAMU „BEZPIECZNE PRZEDSZKOLE ”- ROK 1 Prezentacja grup: - - STOKROTKI - - SŁONECZKA - - DELFINY.
„Zielona edukacja – twórcze ogrody”
Miejskie Przedszkole nr 17 „CHATKA PUCHATKA” - praca na konkurs.
Sprawozdanie z udziału w projekcie: Lider Lokalnej Ekologii
Projekt „Bezpieczny przedszkolak”
Projekt Edukacyjny „JAKI ZNAK TWÓJ – ORZEŁ BIAŁY
RECYKLING – czyli co możemy zrobić z odpadami
OCHRONA PRZYRODY. Prezentacja na warsztaty dla dzieci wykonana przez uczestniczki projektu Save our planet, Erasmus+
Zapis prezentacji:

Scenariusz projektu edukacyjnego z zakresu ekologii w ramach projektu „Szkoła/Przedszkole dla środowiska”. „Świat pełen opakowań”

Cele ogólne: 1. Kształtowanie postaw ekologicznych w życiu codziennym. 2. Zwracanie uwagi na kupowanie produktów nadmiernie opakowanych. Cele szczegółowe: - poznaje różne rodzaje opakowań - zna zagrożenia dla środowiska związane z kupowaniem produktów nadmiernie opakowanych - rozumie konieczność zmniejszania ilości opakowań - potrafi wykorzystać odpady w zabawie i pracach plastycznych - zdobywa wiedzę z zakresu ekologii na podstawie przeprowadzonych doświadczeń z produktami i opakowaniami.

Podmioty współpracujące: KZG „Dolina Redy i Chyloni”, rodzice, nauczyciele, personel pomocniczy. Zadania nauczyciela: przekazanie informacji rodzicom o celach i sposobie realizacji projektu; zgromadzenie literatury, ilustracji, pomocy związanych z tematem. Zadania rodziców: pomoc w zgromadzeniu opakowań i produktów; zaangażowanie w indywidualne zwiedzanie fokarium (Hel) i rozmowy z dziećmi na temat zagrożeń życia fok; wspólne z dziećmi robienie zakupów – zwracanie uwagi na produkty nadmiernie opakowane. Warunki organizacyjne: sala przedszkolna, ogród, teren osiedla, na którym znajduje się przedszkole. Eksperci: KZG, p. Marcin Paszkiewicz z Eko Doliny, ZUK Wejherowo.

Etapy projektu: 1. Zapoznanie rodziców z projektem, pozyskanie wśród nich osób wspomagających realizację zadań. 2.Pogadanka z dziećmi na temat ich wiedzy o produktach i opakowaniach. 3.Spacer po osiedlu, odwiedzenie sklepów – zwrócenie uwagi na produkty nadmiernie opakowane, dokonanie drobnych i właściwych zakupów. 4.Obejrzenie filmu ze strony 5.Pogadanka z ekspertem p. Marcinem Paszkiewiczem z Eko Doliny oraz przedstawicielem ZUK Wejherowo.

6. Przeprowadzenie doświadczeń: - drożdżówka, jabłko zamknięte w torebce papierowej i foliowej – obserwacja przez kilka dni, - butelka plastikowa i szklana, papier umieszczone w: ziemi, w wodzie, na słońcu - obserwacja przez kilka dni, - rośliny zamknięte w torebce plastikowej - obserwacja przez kilka dni, - wyjmowanie produktów z różnych opakowań (krem np. do twarzy, pasta do zębów, słodycze) – zwrócenie uwagi trudność dostępu do produktu, porównywanie z innymi wyrobami mniej opakowanymi, - gromadzenie opakowań w sali przedszkolnej – zwrócenie uwagi na ilość zajmowanego miejsca przez odpady (kartony, butelki, torby foliowe, drobne opakowania) - zmniejszanie objętości opakowań: darcie, zgniatanie, segregacja, - wykorzystanie odpadów do prac plastycznych np. butelki plastikowe jako kręgle; pudełeczka po kremach jako kostki do gry i zabaw matematycznych; torebki foliowe – wykonanie pomponów do tańców, kwiatków do wazonów.

7.Zajęcia otwarte z rodzicami i dziećmi – „Coś z niczego” – wykorzystanie odpadów do prac plastyczno-konstrukcyjnych (pomysły rodziców i dzieci). 8. Konkurs plastyczny z udziałem innych grup w przedszkolu „ Pomysły z odpadów” – prezentacja na terenie przedszkola. 9.Apel „Ekokonsument – zabierz głowę na zakupy” oraz prezentacja wyników doświadczeń, obserwacji i wniosków, prac plastycznych przed rodzicami oraz dziećmi i pracownikami z innych grup. 10.Wspólne oglądanie filmu „Zagrożenia życia zwierząt morskich” – zwrócenie uwagi na wyrzucanie przez ludzi odpadów do morza.

11.Wspólne spotkanie przedszkoli (Przedszkole nr 11 „Pod Kasztanami”, Słoneczne Przedszkole Wejherowo, Przedszkole nr 28 „Niezapominajka, Przedszkole nr 44) w Gdyni – przemarsz ulicami, rozdawanie ulotek propagujących korzystanie z produktów mniej opakowanych. 12.Wymiana pomysłów, doświadczeń między przedszkolami.

Opracowanie projektu: Grażyna Niewęgłowska Anna Paczull Patrycja Nowocieńska Beata Gawęda