Ustawa krajobrazowa nowe zadania samorządu województwa Monika Brzeszkiewicz-Kowalska Dyrektor Oddziału Terenowego w Ciechanowie Mazowieckiego Biura Planowania.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
„Instrumenty finansowania inicjatyw sołeckich – fundusze UE oraz inne formy dotacji” Rafał Kończyk Kolegium Ekonomiczno Społeczne Szkoła Główna Handlowa.
Advertisements

Zmiany przepisów prawa dotyczące dokumentów planistycznych.
Polityka regionalna Unii Europejskiej szansa i wyzwanie dla Polski
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
USTAWA z dnia 4 marca 2010 r. o zmianie ustawy – Prawo wodne 1)
Ustrój terytorialny RP. Samorząd terytorialny.
USTAWA z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody
Polskie przepisy dotyczące tworzenia i funkcjonowania EUWT
Co to jest architektura?
PRZEPISY PRAWA BUDOWLANEGO
Prawodawstwo w zakresie gospodarki odpadami
DECYZJA O WARUNKACH ZABUDOWY tzw. „Wuzetka”
Henryk Szych Dyrektor Biura Planowania Przestrzennego w Lublinie Chełm, 26 czerwca 2012 r.
KOTLINY JELENIOGÓRSKIEJ
ZMIANA PlanU Zagospodarowania Przestrzennego Woj. Podkarpackiego
ZAŁOŻENIA DO PLANU ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO POZNAŃSKIEGO OBSZARU METROPOLITALNEGO PRACE NAD PLANEM ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO.
D o l n o ś l ą s k i e B i u r o G e o d e z j i
Polityka przestrzenna Wielkopolski w zakresie zwartości zabudowy
Identyfikacja krajobrazów na poziomie regionalnym – doświadczenia wdrażania Europejskiej Konwencji Krajobrazowej w skali województwa mgr inż. arch. Agnieszka.
PORADNIK KSZTAŁTOWANIA
STUDIUM UWARUNKOWAŃ I KIERUNKÓW ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO
Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie Wnioskowanie o płatność w ramach działania 413 Wdrażanie.
Zieleń w mieście – dlaczego jej potrzebujemy?
OFERTA NAUKOWO-BADAWCZA
CO TRZEBA ZROBIĆ, ABY GO UZYSKAĆ? WAŻNA JEST BEZTERMINOWO W zakresie: warunków i wymagań ochrony ładu przestrzennego, ochrony środowiska i zdrowia ludzi.
Małe projekty Szkolenie beneficjentów 28 marca 2014 r. Zakres realizacji Małych projektów.
Olgierd Dziekoński Sekretarz Stanu w Kancelarii Prezydenta RP
Regionalne Obserwatorium Terytorialne Województwa Łódzkiego
Plany ochrony parków krajobrazowych i ich rola w ochronie krajobrazu i przyrody. Konferencja „Chronić chronione” r. Dr inż. Marian Tomoń.
Olgierd Dziekoński Sekretarz Stanu w Kancelarii Prezydenta RP
„ZAGOSPODAROWANIE PRZESTRZENNE”
OCHRONA KRAJOBRAZU W KONTEKŚCIE EUROPEJSKIEJ KONWENCJI KRAJOBROWEJ Piotr Otawski Toruń, 12 sierpnia 2014.
Aktualizacja strategii rozwoju województw Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Warszawa, 3 luty 2011 r.
Plac Długosza.
Wizja Mazowsza do 2030 r. Adam Struzik Marszałek Województwa Mazowieckiego Warszawa, 6 maja 2015 r.
Zrównoważony rozwój Małopolski w kontekście współpracy z Unią Europejską Witold Śmiałek Prezes Zarządu MARR S.A.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich (M07)
Współczesne problemy ochrony dziedzictwa kulturowego w planowaniu przestrzennym dr Monika Drela.
Strategia Rozwoju Kraju aktualizacja Strategii Rozwoju Kraju
FINANSOWANIE SAMORZĄDÓW Kielce, 9 września 2015r.
ZAŁOŻENIA STRATEGII ZAOPATRZENIA W WODĘ WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO dr Krzysztof Wrana – Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, Katedra Badań Strategicznych i.
Reglamentacja procesu budowy
Zagadnienia ogólne prawa zagospodarowania przestrzennego.
System aktów planowania przestrzennego
KOTLINY JELENIOGÓRSKIEJ PARK KULTUROWY. krajobraz kulturowy - przestrzeń historycznie ukształtowaną w wyniku działalności człowieka, zawierającą wytwory.
UCHWAŁA NR RADY MIASTA POZNANIA z dnia r. w sprawie przebiegu istniejącej drogi.
Spotkanie zespołu eksperckiego Konwentu Marszałków RP ds. polityki przestrzennej, Kielce, Odbudowa służb planowania przestrzennego na wszystkich.
Podstawy prawne planowania metropolitalnego – stan i perspektywy dr Łukasz Mikuła Instytut Geografii Społeczno-Ekonomicznej i Gospodarki Przestrzennej.
SPOSÓB FORMUŁOWANIA ZASAD ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO W PZPW ZE SZCZEGÓLNYM UWZGLĘDNIENIEM MOFOW WPROWADZENIE DO TEMATU Anna Łoziak, Hanna Obracht-Prondzyńska.
Rewitalizacja Parku Książąt Pomorskich „A” w Koszalinie Gmina-Miasto Koszalin Szczecin, marzec 2010r.
A.J.N (KRS) grupa tematyczna GP Zadanie (1): - (1.1) określenie głównych wyzwań - (1.2) propozycja celów strategicznych.
Ewa Paturalska – Nowak Biuro Planowania Przestrzennego Województwa Łódzkiego w Łodzi Warszawa, luty 2014 r.
Program ochrony środowiska dla gminy Popielów na lata z perspektywą do roku 2011 Popielów, 2004 FINANSE&ŚRODOWISKO Biuro doradztwa i analiz.
Dr inż. arch. Tomasz Grzegorz Ołdytowski
Odnowa i rozwój wsi W latach kontynuacją Sektorowego Programu Operacyjnego "Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój.
Audyt planów strategicznych i rozwojowych Jak najlepiej odpowiadać na potrzeby mieszkańców, jak badać czy przyjęte plany i założenia są realizowane oraz.
II Konwent Marszałków Województw RP - MAŁOPOLSKA
Koncepcja przestrzennego zagospodarowania kraju
System aktów planistycznych
Krajowe uwarunkowania aktualizacji strategii rozwoju województw
Ewidencja Zabytków Ewidencja w Polsce Krajowa Ewidencja Zabytków
Dlaczego nowe studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Gdańska? Konferencja: „Gdańsk w nowej perspektywie – porozmawiajmy.
Adam Struzik Marszałek Województwa Mazowieckiego
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Zasady ogólne ochrony środowiska w Polsce
Powiat. POWIATY Powiat – jednostka samorządu terytorialnego i podziału administracyjnego II stopnia w Polsce. Jednostką nadrzędną jest województwo, podrzędną.
nad uchwałami z zakresu planowania i zagospodarowania przestrzennego
Budżet obywatelski Gmina Janów Lubelski.
strategia rozwoju gminy Nieporęt na lata
Zapis prezentacji:

Ustawa krajobrazowa nowe zadania samorządu województwa Monika Brzeszkiewicz-Kowalska Dyrektor Oddziału Terenowego w Ciechanowie Mazowieckiego Biura Planowania Regionalnego w Warszawie Ciechanów, 9 września 2016 r.

Zawłaszczona przez reklamę polska przestrzeń publiczna Źródło:

Przyczyny wizualnego chaosu: unormowania dotyczące reklamy rozproszone w wielu aktach prawnych, brak wspólnego języka dla mówienia o reklamie i przestrzeni publicznej, nieprecyzyjne przepisy, kontrola ich wykonania w gestii wielu instytucji, brak jednoznacznych definicji oraz regulacji limitujących ilość, rodzaj i wielkość reklam, nielegalne wykorzystywanie przystanków, latarni, słupów i drzew jako nośników reklamowych, postępowanie egzekucyjne dłuższe niż kampania reklamowa, większość nośników reklamowych w Polsce sytuowana na podstawie zgłoszenia, nie wymagającego uzyskania decyzji o warunkach zabudowy.

Szansą na poprawę sytuacji w tym zakresie jest wejście w życie ustawy z dnia 24 kwietnia 2015 r. o zmianie niektórych ustaw w związku ze wzmocnieniem narzędzi ochrony krajobrazu

Potrzeba wdrożenia ustawy krajobrazowej Praktyczna Formalna nieskuteczna ochrona cennych obszarów przed zabudową powstawanie obiektów budowlanych niezharmonizowanych z otoczeniem chaos reklamowy w miastach i przy drogach wdrożenie do polskiego porządku prawnego zapisów Europejskiej Konwencji Krajobrazowej

Celem obowiązującej od 11 września 2015 roku ustawy krajobrazowej jest pomoc samorządom wojewódzkim gminnym w zadbaniu o ład przestrzenny i ochronę krajobrazu w uporządkowaniu obecności reklam w przestrzeni publicznej

obowiązku sporządzenia audytu krajobrazowego, który ma na celu: Ustawa krajobrazowa – zmiany na szczeblu wojewódzkim głównie dotyczą: identyfikację krajobrazów (w tym także krajobrazów priorytetowych) występujących na całym obszarze województwa, określenie cech charakterystycznych oraz ocenę wartości krajobrazów, wyznaczenie granic i lokalizacji m.in. parków kulturowych, parków narodowych, rezerwatów przyrody, parków krajobrazowych, obszarów chronionego krajobrazu oraz obiektów i obszarów znajdujących się na listach UNESCO, wskazanie zagrożeń dla możliwości zachowania wartości krajobrazów, wskazanie rekomendacji i wniosków dotyczących kształtowania i ochrony krajobrazów priorytetowych oraz krajobrazów w obrębie wymienionych form ochrony przyrody.

Ustawa krajobrazowa – zmiany na szczeblu gminnym głównie dotyczą: wzmocnienia kompetencji w przedmiocie ochrony krajobrazu poprzez możliwość: uchwalenia lokalnego kodeksu reklamowego, określenia zasad, warunków, gabarytów, a nawet rodzajów materiałów budowlanych przeznaczonych do budowy reklam na terenie gminy, wprowadzenia opłat za umieszczenie tablic i urządzeń reklamowych, wprowadzenia kar za nielegalnie wiszące banery i skuteczną ich egzekucję.

w pierwszej kolejności chroni krajobraz, ale również pośrednio bezpieczeństwo ruchu drogowego, skupia się dość mocno na elementach wizualnych i redefiniuje takie pojęcia jak: tablice reklamowe, szyldy, czy urządzenia reklamowe, do przedmiotów objętych dotychczasowym uregulowaniem, czyli budowli, dodaje także obiekty niezłączone trwale z ziemią, na których widniały do tej pory reklamy, a które były przedmiotem trudności egzekucyjnych, daje szansę na pozbycie się uciążliwych reklam z przestrzeni publicznej. Ustawa jest pierwszym tego rodzaju narzędziem, które:

Rada gminy zasięga opinii marszałka województwa o projekcie uchwały o zasadach i warunkach sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń (…) – art. 37b ust.2 pkt 7 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym

Samorząd województwa wykonuje na podstawie ustawy o samorządzie województwa zadania w zakresie: kultury, ochrony zabytków i opieki nad zabytkami, ochrony środowiska, gospodarki wodnej, w tym ochrony przeciwpowodziowej, transportu drogowego i dróg publicznych modernizacji terenów wiejskich, z a g o s p o d a r o w a n i a p r z e s t r z e n n e g o Zagospodarowanie przestrzenne to aktualny stan przestrzeni wynikający z prowadzonej gospodarki przestrzennej, w tym planowania przestrzennego, które polega na przeznaczaniu terenów na określone cele oraz ustalaniu zasad ich zagospodarowania.

Strategia Rozwoju Województwa Mazowieckiego a ustawa krajobrazowa Strategia Rozwoju jako najważniejszy dokument samorządu województwa określa cele strategiczne i kierunki polityki rozwoju województwa Poprzez przyjęte w Strategii cele rozwojowe: Poprawę dostępności i spójności terytorialnej regionu oraz kształtowanie ładu przestrzennego (w obszarze przestrzeń i transport) Poprawę jakości życia oraz wykorzystanie kapitału ludzkiego i społecznego do tworzenia nowoczesnej gospodarki (w obszarze społeczeństwo) realizowane są zapisy ustawy krajobrazowej

Plan Zagospodarowania Przestrzennego Województwa Mazowieckiego a ustawa krajobrazowa Plan Zagospodarowania Przestrzennego jako drugi podstawowy dokument samorządu województwa wyraża politykę przestrzenną województwa oraz transponuje ustalenia strategii rozwoju województwa na układ przestrzenny Przyjęte w Planie polityki przestrzenne: Politykę poprawy struktury przestrzennej i funkcjonalnej województwa Politykę kształtowania i ochrony zasobów i walorów przyrodniczych oraz poprawy standardów środowiska Zintegrowaną politykę opieki i ochrony dziedzictwa kulturowego i dóbr kultury współczesnej nawiązują do zapisów ustawy krajobrazowej

Polityka poprawy struktury przestrzennej i funkcjonalnej województwa uwzględnia działania na rzecz m.in.: kształtowania krajobrazu, harmonijnie skomponowanego oraz zachowującego tożsamość kulturową i walory krajobrazowe, porządkowania i odtwarzania wartości kulturowych oraz elementów ekspozycji krajobrazowej. Polityka kształtowania i ochrony zasobów i walorów przyrodniczych oraz poprawy standardów środowiska obejmuje działania na rzecz m.in.: utrzymania równowagi miedzy poszczególnymi elementami zagospodarowania przestrzennego oraz kształtowanie trwałości procesów przyrodniczych, zaspakajających potrzeby społeczne, zapewnienia ochrony krajobrazów zgodnie z zapisami Europejskiej Konwencji Krajobrazowej. Zintegrowana polityka opieki i ochrony dziedzictwa kulturowego i dóbr kultury współczesnej zwiera działania na rzecz m.in.: ochrony i kształtowania struktur przestrzennych historycznych miast i wsi przez ochronę panoram i eksponowanie w sylwetach miejscowości dominant architektonicznych oraz kształtowanie przestrzeni publicznych w nawiązaniu do tradycji miejsca, ochrony regionalnego krajobrazu architektonicznego. Plan Zagospodarowania Przestrzennego Województwa Mazowieckiego a ustawa krajobrazowa cd.

Audyt krajobrazowy Plan Zagospodarowania Przestrzennego Województwa rekomendacje i wnioski zawarte w audycie krajobrazowym Miejscowy Plan Zagospodarowania Przestrzennego Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego granice krajobrazów priorytetowych określonych w audycie krajobrazowym oraz planach zagospodarowania przestrzennego województwa wyniki audytu krajobrazowego uwarunkowania wynikające z rekomendacji i wniosków zawartych lub określenia przez audyt krajobrazowy granic krajobrazów priorytetowych

Dziękuję za uwagę