Kształtowanie kompetencji komunikacyjnych wiedza o języku w szkole podstawowej i gimnazjum.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Uczeń i nauczyciel wobec zmian
Advertisements

Przegląd Projektu Przedział wiekowy Cele
Kształcenie umiejętności pisania w świetle nowej podstawy programowej
Schemat 1. Źródło: S. Dubisz, M. Nagajowa, J Schemat 1. Źródło: S. Dubisz, M. Nagajowa, J. Puzynina, Język i my, Warszawa 1996, str. 30.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Fonetyka, ortografia, interpunkcja
Stylistyka i kultura języka
i wymagania szczegółowe
PODSTAWA PROGRAMOWA JĘZYKA POLSKIEGO SZKOŁA PODSTAWOWA
Wybrane zagadnienia z logopedii i zaburzeń rozwoju mowy
JĘZYK POLSKI KLASY IV - VI
Poprawność języka polskiego w Mazowieckim Urzędzie Wojewódzkim w Warszawie Warszawa, r.
GRAMATYKA NA BARDZO DOBRY
NOWA PODSTAWA PROGRAMOWA
ENCYKLOPEDIE I SŁOWNIKI
CZASOWNIK- odmienna część mowy. Jego odmiana nazywa się KONIUGACJĄ
Sprawdzian dla uczniów kończących szóstą klasę szkoły podstawowej.
OPIS PRZEDMIOTU (ZAJĘĆ)
Kształcenie umiejętności redagowania pisemnych form wypowiedzi
Rada Szkoleniowa w SP Opracowanie spisu umiejętności absolwenta w kl. III w celu łatwiejszego pokonania progu kl.IV Alina Tokarska SP2.
Rok: 2007/2008 Autor: Zuzia Didyk i Justyna Wajda
Odmienne i nieodmienne części mowy
CZĘŚCI MOWY Lekcja gramatyki Szymon Szymura Klasa VI a klik.
Wydawnictwo STENTOR prezentuje
Metodyka nauczania języka polskiego Wykład 4 Wprowadzanie i uczenie pojęć na lekcjach języka polskiego Dr Krzysztof Koc.
Kryteria oceniania. Przedmiotowy system oceniania.
VI KONFERENCJA EWALUACYJNA
Metodyka nauczania języka polskiego Wykład 2 Proces planowania w edukacji polonistycznej Dr Krzysztof Koc.
ANALIZA PODSTAWY PROGRAMOWEJ DLA IV ETAPU EDUKACYJNEGO
ENCYKLOPEDIE I SŁOWNIKI
Kompetencje komunikacyjne
Powtórka z polskiego dla klas 5-6
Przygotowali uczniowie kl.VIb
Rozporządzenie MEN z 7 lutego 2012 roku Pojawia się tam zapis język obcy ukierunkowany zawodowo- Efekty kształcenia wspólne dla wszystkich zawodów Efekty.
NIEODMIENNE CZĘŚCI MOWY
ODMIENNE CZĘŚCI MOWY Aneta Woźniak.
CZĘŚCI MOWY Autor Anita Rejch.
 Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych: leksykalnych,  gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych, umożliwiającym.
 Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację.
Wspólne gospodarstwo- podział obowiązków
II ETAP EDUKACYJNY: KLASY IV-VI JĘZYK POLSKI
Wyniki próbnego egzaminu gimnazjalnego z języków obcych 2008.
BARIERY W KOMUNIKACJI I SPOSOBY ICH PRZEZWYCIĘŻANIA
ZDANIE BOGATE W INFORMACJE
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
OPERON ZST MATURA PRÓBNA Język polski Średni wynik i zdawalność.
GRAMATYKA ŁATWA I PRZYJEMNA.
Sprawdzian 2015!.
SPRAWDZIAN Z JĘZYKA ANGIELSKIEGO W KLASIE SZÓSTEJ Czy powinien wzbudzać nasze obawy?
Sprawdzian z języka angielskiego w klasie szóstej
Nowa podstawa programowa dla szkoły podstawowej i gimnazjum
Zygmunt Korzeniewski. Zasady poprawnego komunikowania są:  ułatwieniem,  przejawem kultury w kontaktach oficjalnych.
Części mowy Edyta Sawicka.
Rodzaje illokucji: stwierdzenia (representatives, assertives) („ wiem że … i informuję cię o tym”) ekspresje (expressions) („przeżywam stan X i dlatego.
Rola wymowy w komunikacji społecznej. Definicja mowy wg Leona Kaczmarka ojca logopedii polskiej Mowa jest aktem w procesie językowego porozumienia się.
Temat: Co to jest zdanie?
ANALIZA WYNIKÓW DIAGNOZY WSTĘPNEJ
CZASOWNIK- odmienna część mowy. Jego odmiana nazywa się KONIUGACJĄ
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
Części zdania pojedynczego
TRZY KULTURY W TRÓJCE projekt edukacyjny ZSP Nr 3 w Łodzi
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
Rozwój mowy dziecka.
Próbny egzamin ÓSMOKLASISTy 2018/2019
Próbny Egzamin Ósmoklasisty
Wyniki próbnego egzaminu gimnazjalnego – język obcy nowożytny.
to nieosobowa forma czasownika, mająca cechy przymiotnika
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego
Zapis prezentacji:

Kształtowanie kompetencji komunikacyjnych wiedza o języku w szkole podstawowej i gimnazjum

Krytyka programu nauczania ● Za naukę tylko opisu formalnego systemu języka; ● Za podające metody nauczania i odtwórcze ćwiczenia; ● Za zdezintegrowaną realizację wobec innych działów przedmiotu.

Kompetencja komunikacyjna i językowa ● Nowa wersja kształcenia językowego; ● Zwrócenie uwagi na nadawcę, odbiorcę oraz okoliczności wypowiedzi; ● Połączenie gramatyki ze znaczeniami i funkcją wypowiedzi.

PODSTAWA PROGRAMOWA II etap edukacyjny: klasy IV–VI: cele kształcenia: uczeń zdobywa świadomość języka jako wartościowego i wielofunkcyjnego narzędzia komunikacji; rozwija swoją wiedzę o języku. III etap edukacyjny: klasy I-III cele kształcenia: uczeń rozwija umiejętności komunikowania się z innymi ludźmi; próbuje refleksyjnie spojrzeć na język jako narzędzie komunikacji i poznawania zyskuje świadomość funkcji środków językowych.

PODSTAWA PROGRAMOWA II etap edukacyjny: klasy IV–VI: treści nauczania: ● rozpoznaje podstawowe funkcje składniowe wyrazów używanych w wypowiedziach; ● rozpoznaje w tekście zdania pojedyncze nierozwinięte i rozwinięte, pojedyncze i złożone, równoważniki zdań; ● rozpoznaje w wypowiedziach podstawowe części mowy i wskazuje różnicę między nimi; ● rozpoznaje w tekście formy przypadków, liczb, osób, czasów i rodzajów gramatycznych; ● rozpoznaje znaczenie niewerbalnych śłów komunikowania się.

PODSTAWA PROGRAMOWA II etap edukacyjny: klasy IV–VI: treści nauczania - uczeń: ● rozróżnia i poprawnie zapisuje zdania oznajmujące, pytające i rozkazujące; ● przekształca zdania złożone w pojedyncze i odwrotnie, a także zdania w równoważniki zdań i odwrotnie; ● stosuje poprawne formy gramatyczne wyrazów odmiennych; ● poprawnie stopniuje przymiotniki i przysłówki i używa ich we właciwych kontekstach; ● pisze poprawnie pod względem ortograficznym; ● poprawnie używa znaków interpunkcyjnych; ● operuje słownictwem z określonych kręgów tematycznych t.j.: dom, rodzina, szkoła i nauka, środowisko przyrodnicze i społeczne.

PODSTAWA PROGRAMOWA III etap edukacyjny: klasyI-III: treści nauczania – uczeń: ● rozumie pojęcie stylu, rozpoznaje styl potoczny, urzędowy, artystyczny i naukowy; ● rozpoznaje wyrazy wieloznaczne i rozumie ich znaczenia w tekście; ● dostrzega zróżnicowanie słownictwa, rozpoznaje wyrazy rodzime i zapożyczone; ● rozpoznaje cechy kultury i języka swojego regionu; ● rozpoznaje w zdaniach i w równoważnikach zdań różne rodzaje podmiotów, orzeczeń, dopełnień, okoliczników oraz przydawkę;

PODSTAWA PROGRAMOWA III etap edukacyjny: klasyI-III: treści nauczania – uczeń: ● rozróżnia rodzaje zdań złożonych podrzędnie i współrzędnie,imiesłowowe rów no ważniki zdań, zdania bezpodmiotowe; ● odróżnia temat fleksyjny od końcówki; ● odróżnia czasowniki dokonane i niedokonane; rozpoznaje tryby i strony czasownika oraz imiesłowy; ● rozpoznaje temat słowotwórczy i formant w wyrazach pochodnych i wskazuje funkcje formantów w nadawaniu znaczenia wyrazom pochodnym.

PODSTAWA PROGRAMOWA III etap edukacyjny: klasyI-III: treści nauczania – uczeń: ● odróżnia normę językową wzorcową oraz użytkową i stosuje się do nich; ● sprawnie posługuje się oficjalną i nieoficjalną odmianą polszczyzny; zna granice stosowania slangu młodzieżowego; ● tworząc wypowiedzi, dąży do precyzyjnego wysławiania się; ● stosuje związki frazeologiczne, rozumiejąc ich znaczenie; ● stosuje różne rodzaje zdań we własnych tekstach; ● wykorzystuje wiedzę o składni w stosowaniu reguł interpunkcyjnych; ● przekształca części zdania pojedynczego w zdania podrzędne i odwrotnie, przekształca konstrukcje strony czynnej w konstrukcje strony biernej i odwrotnie, zamienia formy osobowe czasownika na imiesłowy i odwrotnie;

PODSTAWA PROGRAMOWA III etap edukacyjny: klasyI-III: treści nauczania – uczeń: ● wprowadza do wypowiedzi partykuły; ● wykorzystuje wykrzyknik, wołacz; ● stosuje poprawne formy odmiany rzeczowników, czasowników, przymiotników, liczebników i zaimków; ● stosuje poprawne formy wyrazów w związkach składniowych ● operuje słownictwem z określonych kręgów tematycznych t.j.: rozwój psychiczny, moral ny i fizyczny człowieka; społeczeństwo i kultura; region i Polska.

Literaura: ● Gry i zabawy językowe, red. B. Gąsior, Lublin ● O języku w sposób żywy i ciekawy, red. H. Wiśniewska, Kielce ● Gawdzik W., Gramatyka na wesoło, Warszawa ● Gawdzik W., Ortografia na wesoło, Warszawa 1971.