9 września 2016 r. Konkurs na makro-innowacje INNOHUMAN w temacie: Wdrożeniowe prace dyplomowe jako narzędzie ułatwiające absolwentom kierunków z dziedziny.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
1 TREŚĆ UMOWY O PRACĘ : Umowa o pracę określa strony umowy, rodzaj umowy, datę jej zawarcia oraz warunki pracy i płacy, w szczególności: 1) rodzaj pracy,
Advertisements

Zasady współpracy w projektach dofinansowanych w ramach RPO WP (partnerstwo) Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Działania w zakresie rewitalizacji służące realizacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2014 – 2020 Urząd Marszałkowski.
Zasady udzielania zamówień Wydział Kontroli Projektów.
Jak złożyć wniosek ? (GWA) Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Śląskie programy rewitalizacji - wsparcie dla gmin Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Funduszu Spójności w ramach Programu.
Projekty unijne a Ustawa o finansach publicznych z 27 sierpnia 2009 Poznań, 26 lutego 2010r. Biuro Koordynacji Projektów.
Pomoc publiczna i pomoc de minimis w ramach konkursu RPLU IZ /15 - Programy typu outplacement Oddział Monitoringu i Ewaluacji Departament.
Urząd Transportu Kolejowego, Al. Jerozolimskie 134, Warszawa, Polityka regulacyjna państwa w zakresie dostępu do infrastruktury na.
Program Operacyjny „Rybactwo i Morze” PO RYBY Warszawa, 4 listopada 2015 r.
Przygotowanie projektu w ramach Programu Interreg V-A Polska-Słowacja Wspólny Sekretariat Techniczny Programu Interreg V-A Polska-Słowacja
Olsztyn, 27 czerwca 2012 Propozycja zmian kryteriów merytorycznych dla Osi I Przedsiębiorczość RPO WiM w ramach Poddziałania
Finansowanie wybranych działań w parkach narodowych przy udziale środków funduszu leśnego - zakres finansowy Warszawa, 06 kwietnia 2016r.
Kielce, 9 października 2014 r. Wstępne założenia dotyczące wnoszenia i oceny wkładu własnego w projektach współfinansowanych ze środków EFS w latach
Wnioskowanie o płatność Sektorowy Program Operacyjny TRANSPORT Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego.
Wniosek o dofinansowanie projektu w ramach RPO WP na lata wraz z załącznikami Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Kryteria wyboru projektów w ramach osi IX Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Kryteria wyboru projektów dla operacji wspieranych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura.
Audyt rachunkowości w jsfp (podsumowanie) oraz audyt projektów UE Ministerstwo Finansów 25 czerwca 2015 r. 1.
Zmienione kryteria formalne dla poszczególnych działań/poddziałań EFS w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata 2014.
Organizacja, przepisy i procedury Na przykładzie Śląskiego OW NFZ Dr n. med. Z Klosa.
LIDER PROJEKTUPARTNERZY PROJEKTU Towarzystwo Wiedzy Powszechnej Oddział Regionalny w Płocku Stowarzyszenie Academia Economica Projekt współfinansowany.
Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa 1 Stan prac dot. dokumentów proceduralnych oraz podsumowanie spotkania konsultacyjno-szkoleniowego w.
Kryteria formalne specyficzne i kryteria premiujące w ramach konkursu nr RPLU IZ /16 Ewa Pachowska – Kurzepa Departament Wdrażania EFS.
Finansowanie wybranych działań w parkach narodowych przy udziale środków funduszu leśnego - zakres merytoryczny Warszawa, 06 kwietnia 2016 r.
Dokumenty potrzebne do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata
SPOTKANIE Z ORGANIZACJAMI POZARZĄDOWYMI Z TERENU POWIATU GLIWICKIEGO KONKURS OFERT – POWIAT GLIWICKI.
System oceny i kryteria wyboru projektów w ramach Poddziałania Jakość edukacji ogólnej Konkurs numer: RPPM IZ /15 Regionalny Program.
Podsumowanie wdrażania części Osi „Przedsiębiorczość” RPO Warmia i Mazury 2007–2013 w 2008 roku.
BEZPIECZNA+ Jest to Rządowy program wspomagania w latach 2015–2018 organów prowadzących szkół w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i.
Zasada równości szans kobiet i mężczyzn (w oparciu o standard minimum) Olsztyn, 6 czerwca 2016r.
1 Definiowanie i planowanie zadań budżetowych typu B.
1 Studia o profilu praktycznym. Aspekty prawne i organizacyjne KONFERENCJA „PO PIERWSZE PRACA…” Konin, 18 września 2014 r. Artur Zimny Państwowa Wyższa.
Dziękuję za uwagę Projekt ustawy o zmianie ustawy o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju.
Dolnośląski Wojewódzki Urząd Pracy
ZINTEGROWANE INWESTYCJE TERYTORIALNE AGLOMERACJI WAŁBRZYSKIEJ ZAŁĄCZNIKI DO WNIOSKU O DOFINASOWANIE PROJEKTU W RAMACH RPO WD EFRR Wałbrzych.
DECYZJA O WARUNKACH ZABUDOWY tzw. „Wuzetka”
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Kryteria wyboru Rocznych Planów Działań Pomocy Technicznej w ramach 14 Osi RPO WL 2014 – 2020 – Pomoc Techniczna Aneta Pieczykolan Dyrektor Departamentu.
E- SKARGA Formalne wymogi wniesienia skargi do WSA w kontekście informatyzacji postępowania sądowoadministracyjnego- wybrane zagadnienia.
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Spotkanie informacyjne Główne założenia konkursu
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Aglomeracji Jeleniogórskiej
Wdrażanie podejścia LEADER/RLKS w Polsce
Omówienie zmian w regulaminie konkursu w ramach działania 4. 2
Wojewódzki Urząd Pracy w Lublinie Instytucja Pośrednicząca w ramach RPO WL Spotkanie dla Wnioskodawców W ramach Osi Priorytetowej 11 Włączenie.
„Łączą nas efekty projektów” – wymagania programowe a doświadczenia po pierwszych naborach w Programie Interreg V-A Polska – Słowacja
„Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie”. WYMOGI FORMALNE i WARUNKI WYBORU OPERACJI w ramach.
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Zmiany w Załączniku 3 b - Kryteria wyboru projektów dla poszczególnych osi priorytetowych, działań/ poddziałań – dla EFS   w związku z nowelizacją Ustawy.
Zebranie z wykonawcami w celu wyjaśnienia treści SIWZ na wykonywanie usług leśnych z zakresu gospodarki leśnej w Nadleśnictwie Drawno w roku 2017 Drawno,
Wojewódzki Urząd Pracy w Lublinie Instytucja Pośrednicząca w ramach RPO WL Spotkanie dla Wnioskodawców W ramach Osi Priorytetowej 11 Włączenie.
Dyrektor Departamentu Zarządzania Programami Operacyjnymi
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Zatrudnianie nauczycieli w projektach współfinansowanych z UE- wybrane zagadnienia Elbląg, 22 czerwca 2017 r.
Propozycja kryteriów wyboru projektów w trybie konkursowym
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Zmiany w zakresie procedury
AGH: Sprawy pracownicze
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Zasady składania i oceny wniosków
Zatrudnianie nauczycieli w projektach współfinansowanych z UE- wybrane zagadnienia Olsztyn, 21 września 2017 r.
Nowe podejście do zamówień publicznych
Otwarty konkurs ofert na dofinansowanie w roku 2018 zadań własnych realizowanych przez organizacje z udziałem środków zewnętrznych Rzeszów, 8 marca 2018.
Forum Komisji Dialogu Społecznego
Rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów – szkolenia i doradztwo dla JST w województwie lubelskim Wsparcie kadry jednostek samorządu terytorialnego w.
Konkursy nr RPKP IZ /19 Zmiany w zakresie procedur
KRYTERIA WYBORU OPERACJI w ramach konkursu nr 3/2019 dla Partnerów Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata.
Zapis prezentacji:

9 września 2016 r. Konkurs na makro-innowacje INNOHUMAN w temacie: Wdrożeniowe prace dyplomowe jako narzędzie ułatwiające absolwentom kierunków z dziedziny nauk humanistycznych i społecznych wejście na rynek pracy

Z czego wynika ogłoszenie konkursu w tym obszarze? Jaki jest jego cel? 2 Kluczowe założenia Ogólne wymogi Ich przełożenie na kryteria wyboru Podpisanie umowy o dofinansowanie WYZWANIA W OBSZARZE EFEKTYWNEGO WEJŚCIA ABSOLWENTÓW KIERUNKÓW HUMANISTYCZNYCH NA RYNEK PRACY Plan prezentacji

DLACZEGO? Duża populacja studentów kierunków humanistycznych i społecznych - w efekcie: 1.Nierównowaga pomiędzy podażą i popytem na rynku pracy 2.Humaniści często nie podejmują pracy zgodnej ze swoim wykształceniem Program studiów wyposażający w wiedzę teoretyczną a nie specjalistyczną i praktyczną, które są potrzebne na rynku pracy W programach rzadko pojawiają się zajęcia praktyczne i interdyscyplinarne, rozwijające umiejętności wykorzystania zdobytej wiedzy teoretycznej w praktyce, ukierunkowanych na rozwiązywanie problemów społeczno-gospodarczych Absolwenci tych kierunków nie potrafią przełożyć swoich kompetencji, tj. np. kreatywności – na realia rynku pracy - w efekcie zagrożeni są wyższym bezrobociem niż absolwenci innych kierunków, a ich zarobki są niższe Pracodawcy poszukują częściej absolwentów kierunków technicznych niż humanistycznych i społecznych W KONSEKWENCJI – KONKURS UKIERUNKOWANY NA STUDENTÓW KIERUNKÓW Z DZIEDZINY NAUK HUMANISTYCZNYCH I SPOŁECZNYCH, KTÓRZY MAJĄ PROBLEM ZE ZNALEZIENIEM ZATRUDNIENIA

CELE KONKURSU Wsparcie absolwentów kierunków z dziedziny nauk humanistycznych lub społecznych na rynku pracy Przetestowanie i włączenie do praktyki uczelni modelowych rozwiązań, pozwalających na łatwiejsze odnajdywanie się absolwentów kierunków z dziedziny nauk humanistycznych i społecznych na rynku pracy Stworzenie innowacyjnych rozwiązań prowadzących do upraktycznienia studiów humanistycznych i wykorzystanie wiedzy teoretycznej do rozwiązania konkretnych problemów

KLUCZOWE ZAŁOŻENIA (1) WYŁĄCZNIE studenci kierunków z dziedziny nauk społecznych lub humanistycznych zgodnie z rozporządzeniem w sprawie obszarów wiedzy, dziedzin nauki i sztuki oraz dyscyplin naukowych i artystycznych, czyli: Z dziedziny nauk humanistycznych dyscypliny: archeologia, bibliologia i informatologia, etnologia, filozofia, historia, historia sztuki, językoznawstwo, kulturoznawstwo, literaturoznawstwo, nauki o rodzinie, nauki o sztuce, nauki o zarządzaniu, religioznawstwo Z dziedziny nauk społeczny dyscypliny: nauki o bezpieczeństwie, nauki o obronności, nauki o mediach, nauki o polityce, nauki o polityce publicznej, nauki o poznaniu i komunikacji społecznej, pedagogika, psychologia, socjologia

KLUCZOWE ZAŁOŻENIA (1) Kryterium wnioskodawcy - wydział Kryterium dostępu dot. grupy docelowej - kierunek Kryterium merytoryczne dot. grupy docelowej - osoby z problemami w znalezieniu zatrudnienia

KLUCZOWE ZAŁOŻENIA (2) W odróżnieniu od projektów innowacyjnych EQUAL, PO KL: Model musi być opracowany na etapie złożenia wniosku o dofinansowanie Projekt nie może zakładać upowszechniania modelu Musi zakładać włączenie do praktyki uczelni w ramach wniosku o dofinansowanie

OGÓLNE ZAŁOŻENIA FORMALNE Czwarty konkurs na innowacje społeczne w ramach schematu MAKRO – ogłoszony 30 czerwca 2016 r. Nabór wniosków od 1 do 30 września 2016 r. Kwota przeznaczona na konkurs PLN Okres realizacji projektów – maksymalnie 30 miesięcy, przy czym pierwszy i trzeci etap trwają maksymalnie 2 miesiące każdy – ocena formalna, kryterium dostępu (rekomendowana data rozpoczęcia realizacji kwiecień 2017)

OGÓLNE ZAŁOŻENIA FORMALNE - KTO MOŻE BYĆ BENEFICJENTEM? Wnioskodawcą może być: podstawowa jednostka organizacyjna uczelni (lub podstawowe jednostki) kształcąca na kierunku z dziedziny nauk humanistycznych lub społecznych ORAZ posiadająca co najmniej ocenę A UWAGI: Łączne spełnienie warunków Uczelnia, jako posiadająca osobowość prawną, występuje w imieniu wnioskodawcy / wnioskodawców (kilka wydziałów nie oznacza partnerstwa) 1 projekt = 1 model Czy uczelnia potrzebuje więcej niż 1 modelu? – ocena przez tych samych ekspertów Dziedzina nauk pojęciem węższym od obszaru nauk Weryfikacja na podstawie danych MNiSW

Wymagania wobec wnioskodawców i partnerów Oprócz ww. wymogów należy pamiętać o tym, że : Wnioskodawca lub partner może złożyć nie więcej niż 1 wniosek o dofinansowanie projektu w konkursie tj. można wystąpić jako lider lub partner projektu tylko w 1 wniosku zgłoszonym do konkursu – ocena formalna, kryterium dostępu (przypadek uczelnia a wydział) O dofinansowanie nie mogą ubiegać się podmioty, które podlegają wykluczeniu z ubiegania się o dofinansowanie, w tym na podstawie art. 207 ust. 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (spełnienie przedmiotowego warunku wnioskodawca i każdy z partnerów krajowych potwierdza poprzez podpisanie stosownego oświadczenia w części VIII wniosku, natomiast w przypadku partnera ponadnarodowego oświadczenie jest składane w liście intencyjnym) – ocena formalna, kryterium ogólne Wnioskodawca oraz partnerzy krajowi muszą spełniać wymogi finansowe odnośnie obrotu – ocena formalna, kryterium ogólne (dane w tym zakresie są wskazywane we wniosku o dofinansowanie projektu w pkt a temat jest omówiony szczegółowo w Instrukcji wypełniania wniosku) – problem JSFP Wnioskodawca i partner musi dysponować potencjałem kadrowym / technicznym / finansowym - ocena merytoryczna

Partnerstwo w projekcie jest fakultatywne może mieć zarówno charakter krajowy (poświadczane jest we wniosku o dofinansowanie), jak i ponadnarodowy (poświadczane jest w formie listu intencyjnego, który musi być dołączony do wniosku) w ramach PO WER wymagane jest, aby partnerstwo — zarówno krajowe, jak i ponadnarodowe — zostało utworzone albo zainicjowane przed złożeniem wniosku o dofinansowanie albo przed rozpoczęciem realizacji projektu, o ile data ta jest wcześniejsza od daty złożenia wniosku o dofinansowanie (fakt zawarcia umowy weryfikowany przez IOK przed zawarciem umowy o dofinansowanie na podstawie oświadczenia) w przypadku jsfp, wybór partnerów spoza sektora finansów publicznych, zgodny z art. 33 ustawy wdrożeniowej porozumienie lub umowa o partnerstwie nie mogą być zawarte pomiędzy podmiotami powiązanymi UWAGA! Trzy ostatnie warunki są ujęte w kryterium formalnym ogólnym

WYMAGANIA JAKOŚCIOWE, JAKIE MUSI SPEŁNIAĆ PROJEKT Projekt dotyczy modelu przygotowania wdrożeniowych prac licencjackich lub magisterskich na studiach z dziedziny nauk humanistycznych lub społecznych – ocena merytoryczna, kryterium dostępu W tym celu wnioskodawca musi, składając wniosek o dofinansowanie, opisać w szczegółach sam model. W opisie modelu, wnioskodawca musi uwzględnić następujące elementy: Wdrożeniowe prace dyplomowe są przygotowywane we współpracy z pracodawcą/pracodawcami lub podstawowymi jednostkami organizacyjnymi uczelni kształcącymi w obszarze nauk ścisłych, technicznych lub przyrodniczych - ocena merytoryczna, kryterium dostępu Określenie odsetka studentów i studentek, którzy po obronie pracy licencjackiej lub magisterskiej zostaną zatrudnieni w wyniku napisania wdrożeniowej pracy licencjackiej lub magisterskiej, w tym u pracodawcy, we współpracy z którym przygotowywana była praca. Zapisy w tym zakresie będą pokazywały, jaka jest szacowana skuteczność, zaproponowanego rozwiązania - ocena merytoryczna, kryterium dostępu

OPIS ZAŁOŻEŃ MODELU – ZAŁĄCZNIK 4 1.Do wniosku musi być załączony Opis modelu przygotowany zgodnie ze wzorem: Opis modelu (na czym polega model) – główne założenia, kompleksowość, zaangażowanie pracodawców lub podstawowymi jednostkami organizacyjnymi uczelni kształcących w obszarze nauk ścisłych, technicznych lub przyrodniczych Opis wsparcia, jakie Wnioskodawca lub Partner (jeśli dotyczy) przewiduje w modelu na rzecz grupy docelowej Określenie odsetka studentów i studentek, którzy po obronie pracy licencjackiej lub magisterskiej zostaną zatrudnieni w wyniku napisania wdrożeniowej pracy licencjackiej lub magisterskiej, w tym u pracodawcy, we współpracy z którym przygotowywana była praca Opis metody określenia tematu pracy licencjackiej lub magisterskiej Wyjaśnienie, na czym polega innowacyjność modelu, tj. czym różni się od obecnie stosowanych praktyk w skali kraju Wskazanie elementów, które zostaną zoperacjonalizowane w pierwszym etapie realizacji projektu, informacja, jakie będą elementy składowe modelu, jaką model przyjmie postać materialną

WYMAGANIA JAKOŚCIOWE, JAKIE MUSI SPEŁNIAĆ PROJEKT Grupą docelową odbiorców w projekcie są studenci i studentki kierunków z dziedziny nauk humanistycznych lub społecznych, którzy są zainteresowani napisaniem wdrożeniowej pracy licencjackiej lub magisterskiej. Wnioskodawca musi przewidzieć udział minimum 30 osób na etapie testowania – ocena formalna, kryterium dostępu We wniosku należy pokazać, w jaki sposób wypracowany model zostanie włączony do praktyki wnioskodawcy – konieczność określenia wskaźnika produktu i rezultatu odzwierciedlającego ten aspekt. Wskaźniki te muszą potwierdzać w jednoznaczny sposób, że wymóg włączenia do praktyki zostanie faktycznie zrealizowany, tj. powinny być realnym narzędziem, które zagwarantuje, że wypracowany i przetestowany z pozytywnym wynikiem model będzie stosowany w praktyce (np. poprzez wpisanie obowiązku stosowania modelu do dokumentów uczelni i zapewnienie środków na jego finansowanie) - ocena merytoryczna, kryterium dostępu Projekt przewiduje włączenie przetestowanego modelu do praktyki Wnioskodawcy (wskaźnik produktu i rezultatu) – ocena merytoryczna, kryterium dostępu

OBOWIĄZKOWE ETAPY REALIZACJI PROJEKTU ETAP 1 ETAP 1 — operacjonalizacja modelu przygotowania wdrożeniowych prac licencjackich lub magisterskich zgodnie z założeniami wskazanymi we wniosku o dofinansowanie ETAP 2 ETAP 2 — przetestowanie modelu, w tym wybór studentów zainteresowanych przygotowaniem dyplomowych prac wdrożeniowych oraz ich wsparcie w tym procesie ETAP 3 ETAP 3 — włączenie do praktyki wnioskodawcy przetestowanego modelu UWAGA! Sprawdzenie, czy wszystkie 3 etapy są uwzględnione w projekcie jest przedmiotem oceny formalnej, kryterium dostępu

Maksymalna wartość projektu – PLN, ocena formalna, kryterium dostępu Wkład własny – 3,00% Wykaz maksymalnych stawek i standardów załączony do regulaminu IOK nie określa katalogu możliwych wydatków – ocena w kontekście racjonalności, celowości i niezbędności UWAGA! Wnioskodawca jest zobowiązany do tego, by wdrożyć do praktyki przetestowany model, co oznacza, że musi posiadać środki finansowe na jego funkcjonowanie, w tym wszystkich jego elementów Budżet projektu

 stanowi pokrycie wydatków kwalifikowalnych w projekcie (min. 3,00%), które nie zostaną wnioskodawcy przekazane w formie dofinansowania,  jest wykazywany we wniosku o dofinansowanie,  ma formę wkładu finansowego (1) lub niepieniężnego (2), (1) źródłem finansowania mogą być środki prywatne i publiczne (np. z Funduszu Pracy, PFRON), (2) polega na wniesieniu przez Beneficjenta do projektu określonych składników jego majątku lub majątku innych podmiotów, jeżeli możliwość taka wynika z przepisów prawa, w szczególności urządzeń lub materiałów, badań lub świadczeń wykonywanych przez wolontariuszy,  wkład własny lub jego część może być wniesiony w ramach kosztów pośrednich  we wniosku konieczne wskazanie wysokości środków wnoszonych w ramach kosztów bezpośrednich / pośrednich WKŁAD WŁASNY

ZŁOŻENIE WNIOSKU Wnioskodawca musi: wypełnić wniosek zgodnie z Instrukcją - załącznik 2 do Regulaminu, dostarczyć go w dwóch zgodnych ze sobą wersjach (taka sama suma kontrolna), w następujący sposób: a)w formie elektronicznej za pośrednictwem SOWA orazwww.sowa.efs.gov.pl b)w formie papierowej, wydrukowanej z SOWA — w tym przypadku o terminie wpływu decydować będzie data złożenia dokumentów w Kancelarii Ogólnej MR za pośrednictwem poczty, kuriera lub osobiście pod następujący adres: Ministerstwo Rozwoju Departament EFS Pl. Trzech Krzyży 3/ Warszawa albo w formie elektronicznej — w tym przypadku o terminie wpływu decydować będzie data i godzina przedłożenia elektronicznej wersji wniosku na elektroniczną skrzynkę podawczą MR (adres: /MR/SkrytkaESP) TERMIN: 30 września, godz. 16:00

Powołanie Komisji Oceny Projektów (KOP) – w skład mogą wchodzić pracownicy IOK oraz eksperci zewnętrzni oceniający na etapie oceny formalnej i na etapie merytorycznej są wybierani w drodze losowania obowiązek podpisania deklaracji poufności oraz oświadczenia bezstronności przez oceniających rozbieżności w ocenach rozstrzyga przewodniczący KOP lub trzeci oceniający OCENA PROJEKTÓW

ETAPY OCENY 1. ocena formalna w oparciu o ogólne kryteria formalne (9) i wybrane kryteria dostępu (6) do kolejnego etapu przechodzi każdy wniosek, który został oceniony pozytywnie pod względem formalnym; wnioski ocenione negatywnie są odrzucane 2. ocena merytoryczna w oparciu o wybrane kryteria dostępu (5), ogólne kryteria horyzontalne (5) i ogólne kryteria merytoryczne (6), oraz negocjacje do kolejnego etapu przechodzą projekty, które zostaną pozytywnie ocenione pod względem spełnienia: (1) kryteriów dostępu, (2) ogólnych kryteriów merytorycznych oraz (3) uzyskają co najmniej 60 % punktów w każdej kategorii odnośnej oceny 3. rozstrzygnięcie konkursu przez IOK podjęta zostaje decyzja o przyznaniu dofinansowania dla najlepiej ocenionych projektów mieszczących się w alokacji

OCENA FORMALNA – OGÓLNE KRYTERIA CZĘŚĆ A. OGÓLNE KRYTERIUM FORMALNE Czy wniosek złożono w terminie wskazanym w Regulaminie konkursu? Data przyjęcia wniosku – nie później niż , g w dwóch wersjach: elektronicznej w systemie SOWA i papierowej (lub poprzez platformę ePUAP na elektroniczną skrzynkę podawczą MR (adres: /MR/SkrytkaESP). CZĘŚĆ B. POZOSTAŁE OGÓLNE KRYTERIA FORMALNE 1. Czy wniosek opatrzony podpisem osoby uprawnionej / podpisami osób uprawnionych do złożenia wniosku złożono we właściwej instytucji? Braki podpisów możliwe do uzupełnienia na etapie weryfikacji formalnej. 2. Czy wniosek wypełniono w języku polskim? Wszystkie wymagane pola wniosku wypełniono treścią dającą się interpretować znaczeniowo, zapisaną w języku polskim. 3. Czy wniosek złożono w formie wskazanej w Regulaminie konkursu? Wersja papierowa i elektroniczna.

OCENA FORMALNA – OGÓLNE KRYTERIA 4.Czy wydatki w projekcie o wartości nieprzekraczającej wyrażonej w PLN równowartości kwoty EUR wkładu publicznego są rozliczane uproszczonymi metodami, o których mowa w Wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków …? Kryterium mające zastosowanie w zależności od budżetu projektu.

OCENA FORMALNA – OGÓLNE KRYTERIA 5.Czy wnioskodawca oraz partnerzy (jeśli dotyczy) podlegają wykluczeniu z możliwości ubiegania się o dofinansowanie, w tym wykluczeniu, o którym mowa w art. 207 ust. 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych? Wykluczenie na mocy: art. 207 ust. 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych art. 9 ust. 1 pkt 2a ustawy z dnia 28 października 2002 r. o odpowiedzialności podmiotów zbiorowych za czyny zabronione pod groźbą kary art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 czerwca 2012 r. o skutkach powierzania wykonywania pracy cudzoziemcom przebywającym wbrew przepisom na terytorium RP Kryterium weryfikowane w oparciu o zawarte we wniosku Oświadczenia. Zarówno w odniesieniu do wnioskodawcy, jak i partnerów krajowych zaznaczenie checkboxu w cz. VIII wniosku (zmiana wzoru wniosku w tym zakresie !) Przed podpisaniem umowy o dofinansowanie kryterium ponownie weryfikowane na podstawie danych z MF i MS.

OCENA FORMALNA – OGÓLNE KRYTERIA 6.Czy wnioskodawca zgodnie ze SZOOP PO WER jest podmiotem uprawnionym do ubiegania się o dofinansowanie w ramach właściwego Działania/Podziałania PO WER? Ze względu na specyfikę Działania 4.1, w którym przewiduje się realizację projektów ze wszystkich celów tematycznych EFS, każdorazowo typ beneficjenta jest określany w kryteriach wyboru projektów dla poszczególnych konkursów zawartych w Rocznym Planie Działania = zgodność z regulaminem konkursu: typ podmiotu: podstawowa jednostka organizacyjna uczelni (lub podstawowe jednostki) kształcąca na kierunku z dziedziny nauk humanistycznych lub społecznych, która posiada co najmniej ocenę A

OCENA FORMALNA – OGÓLNE KRYTERIA 7.Czy w przypadku projektu partnerskiego spełnione zostały wymogi dotyczące: wyboru partnerów spoza sektora finansów publicznych, o których mowa w art. 33 ust. 2-4 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie (o ile dotyczy); braku powiązań, o których mowa w art. 33 ust. 6 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie oraz w Szczegółowym Opisie Osi Priorytetowych PO WER, pomiędzy podmiotami tworzącymi partnerstwo oraz utworzenia albo zainicjowania partnerstwa w terminie zgodnym ze Szczegółowym Opisem Osi Priorytetowych PO WER tj. przed złożeniem wniosku o dofinansowanie albo przed rozpoczęciem realizacji projektu, o ile data ta jest wcześniejsza od daty złożenia wniosku o dofinansowanie? Kryterium weryfikowane w oparciu o zawarte we wniosku Oświadczenia, tj. zaznaczenie checkboxów w cz. VIII wniosku

OCENA FORMALNA – OGÓLNE KRYTERIA Jednostki zobowiązane jako liderzy projektu do wyboru partnera zgodnie z art. 33 ust. 2-4 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie ) to podmioty wymienione w art. 3 ust. 1 PZP: 1) jednostki sektora finansów publicznych w rozumieniu przepisów o finansach publicznych; 2) inne, niż określone w pkt 1, państwowe jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej; 3) inne, niż określone w pkt 1, osoby prawne, utworzone w szczególnym celu zaspokajania potrzeb o charakterze powszechnym niemających charakteru przemysłowego ani handlowego, jeżeli podmioty, o których mowa w tym przepisie oraz w pkt 1 i 2, pojedynczo lub wspólnie, bezpośrednio lub pośrednio przez inny podmiot: a) finansują je w ponad 50% lub b) posiadają ponad połowę udziałów albo akcji, lub c) sprawują nadzór nad organem zarządzającym, lub d) mają prawo do powoływania ponad połowy składu organu nadzorczego lub zarządzającego; 3a) związki podmiotów, o których mowa w pkt 1 i 2, lub podmiotów, o których mowa w pkt 3; 4) inne niż określone w pkt 1-3a podmioty, jeżeli zamówienie jest udzielane w celu wykonywania jednego z rodzajów działalności, o której mowa w art. 132, a działalność ta jest wykonywana na podstawie praw szczególnych lub wyłącznych albo jeżeli podmioty, o których mowa w pkt 1-3a, pojedynczo lub wspólnie, bezpośrednio lub pośrednio przez inny podmiot wywierają na nie dominujący wpływ, w szczególności: a) finansują je w ponad 50% lub b) posiadają ponad połowę udziałów albo akcji, lub c) posiadają ponad połowę głosów wynikających z udziałów albo akcji, lub d) sprawują nadzór nad organem zarządzającym, lub e) mają prawo do powoływania ponad połowy składu organu zarządzającego;

OCENA FORMALNA – OGÓLNE KRYTERIA 5) inne niż określone w pkt 1 i 2 podmioty, jeżeli łącznie zachodzą następujące okoliczności: a) ponad 50% wartości udzielanego przez nie zamówienia jest finansowane ze środków publicznych lub przez podmioty, o których mowa w pkt 1-3a, b) wartość zamówienia jest równa lub przekracza kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8, c) przedmiotem zamówienia są roboty budowlane obejmujące wykonanie czynności w zakresie inżynierii lądowej lub wodnej, budowy szpitali, obiektów sportowych, rekreacyjnych lub wypoczynkowych, budynków szkolnych, budynków szkół wyższych lub budynków wykorzystywanych przez administrację publiczną lub usługi związane z takimi robotami budowlanymi; 6) (uchylony); 7) podmioty, z którymi zawarto umowę koncesji na roboty budowlane na podstawie ustawy z dnia 9 stycznia 2009 r. o koncesji na roboty budowlane lub usługi (Dz. U. Nr 19, poz. 101, z późn. zm.), w zakresie, w jakim udzielają zamówienia w celu jej wykonania

OCENA FORMALNA – OGÓLNE KRYTERIA 8.Czy wnioskodawca oraz partnerzy krajowi (o ile dotyczy), ponoszący wydatki w danym projekcie z EFS, posiadają łączny obrót za ostatni zatwierdzony rok obrotowy zgodnie z ustawą z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2013 r. poz. 330, z późn. zm.) (jeśli dotyczy) lub za ostatni zamknięty i zatwierdzony rok kalendarzowy równy lub wyższy od łącznych rocznych wydatków w ocenianym projekcie i innych projektach realizowanych w ramach EFS, których stroną umowy o dofinansowanie jest instytucja, w której dokonywana jest ocena formalna wniosku w roku kalendarzowym, w którym wydatki są najwyższe ? Obrót równy lub wyższy od łącznych rocznych wydatków w ocenianym projekcie i innych projektach realizowanych w ramach EFS, których stroną umowy o dofinansowanie jest IOK w roku kalendarzowym, w którym wydatki są najwyższe. W przypadku podmiotów niebędących jsfp jako obroty należy rozumieć wartość przychodów osiągniętych w ostatnim zatwierdzonym roku przez danego wnioskodawcę / partnera (o ile dotyczy) na dzień składania wniosku o dofinansowanie. Kryterium nie dotyczy jsfp. W przypadku realizacji projektów w partnerstwie pomiędzy podmiotem niebędącym jsfp oraz jsfp porównywane są tylko te wydatki i obrót, które dotyczą podmiotu niebędącego jsfp – pkt wniosku.

OCENA FORMALNA – OGÓLNE KRYTERIA Jednostki sektora finansów publicznych zgodnie z ustawą o finansach publicznych (art. 9): 1) organy władzy publicznej, w tym organy administracji rządowej, organy kontroli państwowej i ochrony prawa oraz sądy i trybunały; 2) jednostki samorządu terytorialnego oraz ich związki; 3) jednostki budżetowe; 4) samorządowe zakłady budżetowe; 5) agencje wykonawcze; 6) instytucje gospodarki budżetowej; 7) państwowe fundusze celowe; 8) Zakład Ubezpieczeń Społecznych i zarządzane przez niego fundusze oraz Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego i fundusze zarządzane przez Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego; 9) Narodowy Fundusz Zdrowia; 10) samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej; 11) uczelnie publiczne; 12) Polska Akademia Nauk i tworzone przez nią jednostki organizacyjne; 13) państwowe i samorządowe instytucje kultury; 14) inne państwowe lub samorządowe osoby prawne utworzone na podstawie odrębnych ustaw w celu wykonywania zadań publicznych, z wyłączeniem przedsiębiorstw, instytutów badawczych, banków i spółek prawa handlowego

OCENA FORMALNA –KRYTERIA DOSTĘPU CZĘŚĆ C. KRYTERIA DOSTĘPU Wnioskodawcą projektu jest podstawowa jednostka organizacyjna uczelni/ podstawowe jednostki organizacyjne tej samej uczelni kształcąca/kształcące na kierunku z dziedziny nauk humanistycznych lub społecznych, posiadająca/ posiadające co najmniej ocenę A Powtórzenie wcześniejszego kryterium formalnego Grupą docelową odbiorców są studenci i studentki kierunków z dziedziny nauk humanistycznych lub społecznych, którzy są zainteresowani napisaniem wdrożeniowej pracy licencjackiej lub magisterskiej Wnioskodawca lub partner złożył nie więcej niż 1 wniosek o dofinansowanie projektu w konkursie, tj. występuje jako lider lub partner projektu tylko w jednym wniosku zgłoszonym do konkursu Projekt jest realizowany maksymalnie przez 30 miesięcy, przy czym pierwszy i trzeci etap trwają maksymalnie 2 miesiące każdy. IOK może wyrazić zgodę na wydłużenie terminów, Uwaga na zapisy we wniosku konieczne do weryfikacji! (harmonogram, pkt 4.1)! Maksymalna wartość projektu wynosi zł. Kryterium dotyczy wartości projektu określonej na etapie składania wniosku o dofinansowanie Minimalna liczba studentów i studentek biorących udział w testowaniu koncepcji przygotowania licencjackich lub magisterskich prac wdrożeniowych wynosi 30

OCENA WAŻNE UWAGI! Należy zadbać o rzeczowość, zwięzłość i klarowność przedstawianych we wniosku informacji / opisów, o posługiwanie się prostym, zrozumiałym językiem, o unikanie ogólnikowych, niewiele wnoszących sformułowań i kopiowania zapisów, które zostały zamieszczone w Regulaminie konkursu. Obowiązkiem wnioskodawcy jest merytoryczne ich rozwinięcie / odniesienie się / omówienie, zgodnie ze wskazówkami, zamieszczonymi w Instrukcji wypełniania wniosku. INFORMACJE PRZEDSTAWIANE WE WNIOSKU MUSZĄ BYĆ JASNE, JEDNOZNACZNE.

OCENA MERYTORYCZNA –KRYTERIA DOSTĘPU Mają za zadanie sprawdzenie, czy projekt uwzględnia podstawowe założenia, cele konkursu, tj.: czy projekt dotyczy modelu przygotowania wdrożeniowych prac licencjackich lub magisterskich na studiach z dziedziny nauk humanistycznych lub społecznych czy wdrożeniowe prace dyplomowe studentów i studentek kierunków z dziedziny nauk humanistycznych lub społecznych są przygotowywane we współpracy z pracodawcą/pracodawcami lub podstawowymi jednostkami organizacyjnymi uczelni kształcącymi w obszarze nauk ścisłych, technicznych lub przyrodniczych – OPIS MODELU czy Wnioskodawca określa odsetek studentów i studentek, którzy po obronie pracy licencjackiej lub magisterskiej zostaną zatrudnieni w wyniku napisania wdrożeniowej pracy licencjackiej lub magisterskiej, w tym u pracodawcy, we współpracy z którym przygotowywana była praca – OPIS MODELU czy w projekcie przewidziane są 3 zasadnicze etapy jego realizacji: (etap 1) operacjonalizacja modelu przygotowania wdrożeniowych prac licencjackich lub magisterskich zgodnie z założeniami wskazanymi we wniosku o dofinansowanie, (etap 2) przetestowanie modelu, w tym wybór studentów zainteresowanych przygotowaniem dyplomowych prac wdrożeniowych oraz ich wsparcie w tym, procesie, (etap 3) włączenie do praktyki wnioskodawcy przetestowanego modelu czy projekt przewiduje włączenie do praktyki przetestowanego modelu na poziomie wnioskodawcy, co jest odzwierciedlone wskaźnikiem produktu i rezultatu wskazanym we wniosku o dofinansowanie.

OCENA MERYTORYCZNA –KRYTERIA HORYZONTALNE CZĘŚĆ D. KRYTERIA HORYZONTALNE 1.Czy projekt jest zgodny z prawodawstwem krajowym w zakresie odnoszącym się do sposobu realizacji i zakresu projektu? 2.Czy projekt jest zgodny z zasadą równości szans kobiet i mężczyzn (na podstawie standardu minimum)? 2.1. We wniosku o dofinansowanie projektu należy zawrzeć informacje, które potwierdzają istnienie (albo brak istniejących) barier równościowych w obszarze tematycznym interwencji i/lub zasięgu oddziaływania projektu. Bariery równościowe – na jakie bariery napotykają K i M i w jaki sposób model wpłynie na zmianę tej sytuacji przykład 1: brak uwzględniania perspektywy płci w dotychczasowych działaniach przykład 2: mężczyźni są preferowani przez pracodawców przy zatrudnianiu nowych pracowników, osiągają wyższe zarobki (diagnoza, dane ilościowe / jakościowe) 2.2 Wniosek o dofinansowanie projektu powinien zawierać działania odpowiadające na zidentyfikowane bariery równościowe w obszarze tematycznym interwencji i/lub zasięgu oddziaływania projektu przykład 1: w działaniach uwzględniona zostanie perspektywa K i M, a metody / formy wsparcia zostaną zaprojektowane tak, aby brały pod uwagę rozpoznane potrzeby K i M przykład 2: przewaga liczebna kobiet / mężczyzn w grupie studentów testujących model w zależności od diagnozy

OCENA MERYTORYCZNA –KRYTERIA HORYZONTALNE CZĘŚĆ D. KRYTERIA HORYZONTALNE 2.3 W przypadku stwierdzenia braku barier równościowych, wniosek o dofinansowanie projektu powinien zawierać działania, zapewniające przestrzeganie zasady równości szans kobiet i mężczyzn, tak aby na żadnym etapie realizacji projektu tego typu bariery nie wystąpiły. W projektach w tym konkursie bariery powinny zostać zidentyfikowane. 2.4 Wskaźniki realizacji projektu mogą być podane w podziale na płeć i/lub należy umieścić opis tego, w jaki sposób rezultaty przyczynią się do zmniejszenia barier równościowych, istniejących w obszarze tematycznym interwencji i/lub zasięgu oddziaływania projektu. Możliwość wskazania wskaźników (np. w fazie testowania) w podziale na płeć ALE TEŻ Opis, w jaki sposób model przyczyni się do zmniejszenia barier równościowych 2.5 We wniosku o dofinansowanie projektu należy wskazać, jakie działania zostaną podjęte w celu zapewnienia równościowego zarządzania projektem. Np. personel przeszkolony z równości szans, elastyczny czas pracy, komunikacja językiem wrażliwym na płeć

OCENA MERYTORYCZNA –KRYTERIA HORYZONTALNE CZĘŚĆ D. KRYTERIA HORYZONTALNE 3.Czy projekt jest zgodny z pozostałymi właściwymi zasadami unijnymi (w tym zasadą równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami i zasadą zrównoważonego rozwoju) oraz z prawodawstwem unijnym? Przykłady: model uwzględniać może różne rodzaje niepełnosprawności, w tym sprzężone; dostępna strona - WCAG, niedyskryminacyjny język, przy konsultacji modelu wzięte zostaną pod uwagę specjalne potrzeby ON; dostępne miejsce spotkań, rekrutacja uczestników na warsztaty i spotkania konsultacyjne będzie prowadzona zgodnie z polityką równości szans, m.in. poprzez zapewnienie dostępności dla osób z niepełnosprawnościami. 4.Czy projekt jest zgodny ze Szczegółowym Opisem Osi Priorytetowych PO WER? Dotyczy weryfikacji między innymi: zachowania pułapu maksymalnego dofinansowania (97,00 %), zapewnienia wkładu własnego (3,00 %) w tym cross-financingu, w tym uwzględnienia przepisów w zakresie pomocy publicznej. 5.Czy projekt jest zgodny z właściwym celem szczegółowym PO WER? Projekt nie spełnia kryterium, tylko jeśli projekt w ogóle nie wpisuje się w przedmiot konkursu.

OCENA MERYTORYCZNA –KRYTERIA OGÓLNE CZĘŚĆ D. KRYTERIA MERYTORYCZNE – ocena jakościowa, której zdaniem jest wskazanie, w jakim stopniu dany, zgłaszany projekt, spełniający wszystkie wcześniej omawiane wymogi, może efektywnie i skutecznie doprowadzić do osiągnięcia celu konkursu; jest dokonywana na podstawie informacji przedstawionych we wniosku pod kątem poniżej wskazanych kryteriów, w kontekście przede wszystkim rzeczowości, racjonalności i wykonalności przyjętych założeń. 1)Adekwatność, spójność i skuteczność zaplanowanych działań w odniesieniu do wszystkich trzech etapów realizacji projektu – 25/15. 2)Stopień innowacyjności modelu przygotowania wdrożeniowych prac licencjackich i magisterskich – 5/3. 3)Kompleksowość i trafność modelu przygotowania wdrożeniowych prac licencjackich i magisterskich w odniesieniu do problemów – 25/15.

OCENA MERYTORYCZNA –KRYTERIA OGÓLNE CZĘŚĆ D. KRYTERIA MERYTORYCZNE 4) Adekwatność doboru grupy docelowej, w tym: istotnych cech potrzeb i oczekiwań barier, na które napotykają sposobu rekrutacji oraz adekwatność doboru interesariuszy, w szczególności pracodawców lub podstawowych jednostek organizacyjnych uczelni kształcących w obszarze nauk ścisłych, technicznych lub przyrodniczych, a także skuteczność narzędzi współpracy z tymi podmiotami w ramach projektu – 15/9 Opis powinien wskazywać co najmniej kierunek studiów i ich zakres tak, by możliwa była ocena adekwatności doboru grupy docelowej do celu konkursu

OCENA MERYTORYCZNA –KRYTERIA OGÓLNE CZĘŚĆ D. KRYTERIA MERYTORYCZNE 5) Zaangażowanie potencjału wnioskodawcy i partnerów (o ile dotyczy), w tym w szczególności: potencjału kadrowego wnioskodawcy i partnerów (o ile dotyczy) i sposobu jego wykorzystania w ramach projektu (kluczowych osób, które zostaną zaangażowane do realizacji projektu oraz ich planowanej funkcji w projekcie); potencjału technicznego, w tym sprzętowego i warunków lokalowych wnioskodawcy i partnerów (o ile dotyczy) i sposobu jego wykorzystania w ramach projektu; zasobów finansowych, jakie wniesie do projektu wnioskodawca i partnerzy (o ile dotyczy) -15/9. Zarówno w przypadku potencjały kadrowego jak i technicznego należy wskazać wyłącznie ten, który jest w dyspozycji wnioskodawcy i partnerów i wykorzystany na rzecz realizacji projektu. 6) Prawidłowość sporządzenia budżetu projektu, w tym: kwalifikowalność wydatków, niezbędność wydatków do realizacji projektu i osiągania jego celów, racjonalność i efektywność wydatków projektu, poprawność uzasadnienia wydatków w ramach kwot ryczałtowych (o ile dotyczy), zgodność ze standardem i cenami rynkowymi określonymi w regulaminie konkursu – 15/9.

PRZED PODPISANIEM UMOWY Wnioskodawca dostarcza: dokumentację potwierdzającą wybór partnera w otwartym naborze, celem potwierdzenia spełnienia wymogów wynikających z art. 33 ustawy wdrożeniowej (dotyczy podmiotów, o których mowa w art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych). – jeśli dotyczy pełnomocnictwa osób reprezentujących strony; oświadczenia o kwalifikowalności podatku od towarów i usług; wniosków o nadanie/zmianę/wycofanie dostępu dla osoby uprawnionej w ramach SL 2014; IOK weryfikuje: w Ministerstwie Finansów, czy wnioskodawca, z którym planowane jest zawarcie umowy, oraz partnerzy nie podlegają wykluczeniu na podstawie art. 207 ustawy o finansach publicznych; w Krajowym Rejestrze Karnym (KRK) pod względem braku skazania wnioskodawcy oraz partnerów prawomocnym wyrokiem; na podstawie danych z Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej oraz z Krajowego Rejestru Sądowego, czy w partnerstwie nie zachodzą powiązania osobowe lub kapitałowe.

Dziękuję za uwagę!