Prognoza nastrojów i działań przedsiębiorców w perspektywie najbliższego półrocza Data badania: II półrocze 2015
Informacje o badaniu 1/2 METODOLOGIA Badanie zostało przeprowadzone metodą CAWI (Computer Assisted Web Interviews), czyli ankiety, którą badani wypełniają samodzielnie przez Internet. Do badania zostali zaproszeni przedstawiciele sektora MSP. Łącznie w badaniu wzięło udział 551 respondentów. Badanie zostało zrealizowane w listopadzie oraz grudniu Struktura próby w badaniu jest reprezentatywna dla przedsiębiorstw w Polsce ze względu na wielkość firmy (mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa). 2 WSKAŹNIKI Na slajdach zaprezentowano dwa rodzaje danych: procenty odpowiedzi na poszczególne pytania oraz wartości wystandaryzowanych wskaźników utworzonych dla poszczególnych komponentów: „Koniunktura”, „Rynek pracy” („Zatrudnienie” oraz „Płace”), „Inwestycje”. Wskaźniki przyjmują wartości od 0 do 100. Wyniki powyżej 50 świadczą o pozytywnej tendencji dla danego komponentu.
3 PREZENTACJA WYNIKÓW Dane z badania dotyczą pomiaru prognoz przedsiębiorców na kolejne półrocze. Na przykład: pokazana na wykresie prognoza na drugie półrocze pochodzi z pomiaru z pierwszego półrocza. BUDOWA KWESTIONARIUSZA Ankieta składa się z dwóch części: Pytań dotyczących postrzegania sytuacji gospodarczej w Polsce: Jak według Pana/i zmieni się w najbliższym czasie koniunktura gospodarcza w Polsce? Czy planuje Pan/i zmiany w zatrudnieniu w swojej firmie w najbliższych miesiącach? Czy planuje Pan/i zmianę wynagrodzeń pracowników w swojej firmie w najbliższych miesiącach? Czy planuje Pan/i inwestycje w swojej firmie w najbliższych miesiącach? Pytań dotyczących przedsiębiorstwa, którego przedstawicielem jest respondent: Wielkość przedsiębiorstwa Region Sektor Branża Okres obecności firmy na rynku Informacje o badaniu 2/2
Indeks Busometr ZPP 46,19 Indeks Busometr ZPP 46,19 Busometr – Indeks Nastrojów Gospodarczych MSP jest wskaźnikiem pokazującym stopień optymizmu małych i średnich przedsiębiorców oraz ich planowane działania w perspektywie najbliższych dwóch kwartałów. Na wartość Indeksu Busometr wpływ mają trzy komponenty: koniunktury gospodarczej rynku pracy (płace i zatrudnianie) inwestycji. Wartość każdego z komponentów mieści się w przedziale od 0 do 100. Wyniki Busometru poniżej 50 oznaczają pesymistyczne nastroje przedsiębiorców, a powyżej 50 – ich optymizm. Wskaźnik ogólny Busometr ZPP – Indeks Nastrojów Gospodarczych ZPP 4 Komponent Koniunktura gospodarcza 43,97 Komponent Koniunktura gospodarcza 43,97 Komponent Rynek Pracy 53,90 Komponent Rynek Pracy 53,90 Komponent Inwestycje 46,91 Komponent Inwestycje 46,91 Prognoza na pierwsze półrocze 2016
Wskaźnik ogólny Busometr ZPP – porównanie komponentów w czasie 5 Prognoza na Kolejne fale badania zostały zrealizowane na reprezentatywnych próbach przedsiębiorców z sektora MSP. Wielkości próby w kolejnych falach badania były następujące: N=1268 (drugie półrocze 2011), N=1660 (pierwsze półrocze 2012), N=528 (drugie półrocze 2012), N=595 (pierwsze półrocze 2013), N=1114 (drugie półrocze 2013), N=501 (pierwsze półrocze 2014), N=1017 (II półrocze 2014), N=863 (pierwsze półrocze 2015), N=508 (drugie półrocze 2015), N=551 (pierwsze półrocze 2016). Metoda: CAWI.
Wskaźnik ogólny Busometr ZPP a wielkość przedsiębiorstwa N=551N=310N=99N=142 6 Prognoza na pierwsze półrocze 2016
Wskaźnik ogólny Busometr ZPP a regiony 7 N=46N=60N=94N=137N=214N=551 Prognoza na pierwsze półrocze 2016
Wskaźnik ogólny Busometr ZPP a sektor 8 N=104N=94N=353N=551 Prognoza na pierwsze półrocze 2016
Wskaźnik ogólny Busometr ZPP a branża 9 N=551 N=75 N=12 N=20 N=55 N=25 N=24 N=26 N=17 N=10 N=36 N=13 N=24 N=15 N=11 N=146 * W analizie uwzględniono tylko te branże, w których liczba respondentów była większa niż 10. Prognoza na pierwsze półrocze 2016
Wskaźnik ogólny Busometr ZPP a staż przedsiębiorstwa na rynku 10 N=12N=76N=113N=350N=551 Prognoza na pierwsze półrocze 2016
Komponent „Koniunktura gospodarcza”
Czy Pana/Pani zdaniem koniunktura gospodarcza w najbliższych miesiącach? Wartość komponentu koniunktury gospodarczej: 43,97 Wartość komponentu koniunktury gospodarczej: 43,97 „Będzie lepiej” 23,7% Badanie zostało przeprowadzone na reprezentatywnej próbie przedsiębiorców z sektora MSP. Total N=551 Metoda: CAWI. Komponent „Koniunktura gospodarcza” „Będzie gorzej” 40,9% 12
13 Kolejne fale badania zostały zrealizowane na reprezentatywnych próbach przedsiębiorców z sektora MSP. Wielkości próby w kolejnych falach badania były następujące: N=1268 (drugie półrocze 2011), N=1660 (pierwsze półrocze 2012), N=528 (drugie półrocze 2012), N=595 (pierwsze półrocze 2013), N=1114 (drugie półrocze 2013), N=501 (pierwsze półrocze 2014), N=1017 (II półrocze 2014), N=863 (pierwsze półrocze 2015), N=508 (drugie półrocze 2015), N=551 (pierwsze półrocze 2016). Metoda: CAWI. Prognoza na Zmiana komponentu „Koniunktura gospodarcza” w czasie
Komponent „Koniunktura gospodarcza” a wielkość przedsiębiorstwa 14 Prognoza na pierwsze półrocze 2016 N=551N=310N=99N=142
Komponent „Koniunktura gospodarcza” a regiony 15 Prognoza na pierwsze półrocze 2016 N=46N=60N=94N=137N=214N=551
Komponent „Koniunktura gospodarcza” a sektor 16 Prognoza na pierwsze półrocze 2016 N=104N=94N=353N=551
* W analizie uwzględniono tylko te branże, w których liczba respondentów była większa niż 10. Komponent „Koniunktura gospodarcza” a branża 17 Prognoza na pierwsze półrocze 2016 N=551 N=75 N=12 N=20 N=55 N=25 N=24 N=26 N=17 N=10 N=36 N=13 N=24 N=15 N=11 N=146
Komponent „Koniunktura gospodarcza” a staż przedsiębiorstwa na rynku 18 Prognoza na pierwsze półrocze 2016 N=12N=76N=113N=350N=551
Komponent „Rynek pracy”
Czy planuje Pan/i zmianę wynagrodzeń pracowników w swojej firmie w najbliższych miesiącach? „Podniosę płace” 32,3% „Podniosę płace” 32,3% „Obniżę płace” 8,1% Komponent „Rynek Pracy” – składnik „Płace” 20 Badanie zostało przeprowadzone na reprezentatywnej próbie przedsiębiorców z sektora MSP. Total N=551. Metoda: CAWI. Wartość barometru rynku pracy – komponent „Płace”: 55,83 Wartość barometru rynku pracy – komponent „Płace”: 55,83
Czy planuje Pan/i zmiany w zatrudnieniu w swojej firmie w najbliższych miesiącach? 21 Komponent „Rynek Pracy – składnik „Zatrudnienie” Badanie zostało przeprowadzone na reprezentatywnej próbie przedsiębiorców z sektora MSP. Total N=551. Metoda: CAWI. „Zwiększę zatrudnienie” 27,5% „Zwiększę zatrudnienie” 27,5% „Zredukuję zatrudnienie” 17,8% „Zredukuję zatrudnienie” 17,8% Wartość barometru rynku pracy – komponent „Zatrudnienie”: 51,97 Wartość barometru rynku pracy – komponent „Zatrudnienie”: 51,97
22 Prognoza na Zmiana komponentu „Rynek pracy” oraz jego komponentów składowych („Zatrudnienie” oraz „Płace”) Kolejne fale badania zostały zrealizowane na reprezentatywnych próbach przedsiębiorców z sektora MSP. Wielkości próby w kolejnych falach badania były następujące: N=1268 (drugie półrocze 2011), N=1660 (pierwsze półrocze 2012), N=528 (drugie półrocze 2012), N=595 (pierwsze półrocze 2013), N=1114 (drugie półrocze 2013), N=501 (pierwsze półrocze 2014), N=1017 (II półrocze 2014), N=863 (pierwsze półrocze 2015), N=508 (drugie półrocze 2015), N=551 (pierwsze półrocze 2016). Metoda: CAWI.
Komponent „Rynek pracy” a wielkość przedsiębiorstwa 23 Prognoza na pierwsze półrocze 2016 N=551N=310N=99N=142
Komponent „Rynek pracy” a regiony 24 Prognoza na pierwsze półrocze 2016 N=46N=60N=94N=137N=214N=551
Komponent „Rynek pracy” a sektor 25 Prognoza na pierwsze półrocze 2016 N=104N=94N=353N=551
* W analizie uwzględniono tylko te branże, w których liczba respondentów była większa niż 10. Komponent „Rynek pracy” a branża 26 Prognoza na pierwsze półrocze 2016 N=551 N=75 N=12 N=20 N=55 N=25 N=24 N=26 N=17 N=10 N=36 N=13 N=24 N=15 N=11 N=146
Komponent „Rynek pracy” a staż przedsiębiorstwa na rynku 27 Prognoza na pierwsze półrocze 2016 N=12N=76N=113N=350N=551
Komponent „Inwestycje”
Badanie zostało przeprowadzone na reprezentatywnej próbie przedsiębiorców z sektora MSP. Total N=551. Metoda: CAWI. Czy planuje Pan/i inwestycje w swojej firmie w najbliższych miesiącach? 29 Komponent „Inwestycje” „Będę inwestował” 54,5% „Nie będę inwestował” 45,4% Wartość komponentu inwestycyjnego: 46,91 Wartość komponentu inwestycyjnego: 46,91
30 Prognoza na Zmiany komponentu „Inwestycje” w czasie Kolejne fale badania zostały zrealizowane na reprezentatywnych próbach przedsiębiorców z sektora MSP. Wielkości próby w kolejnych falach badania były następujące: N=1268 (drugie półrocze 2011), N=1660 (pierwsze półrocze 2012), N=528 (drugie półrocze 2012), N=595 (pierwsze półrocze 2013), N=1114 (drugie półrocze 2013), N=501 (pierwsze półrocze 2014), N=1017 (II półrocze 2014), N=863 (pierwsze półrocze 2015), N=508 (drugie półrocze 2015), N=551 (pierwsze półrocze 2016). Metoda: CAWI.
Komponent „Inwestycje” a wielkość przedsiębiorstwa 31 Prognoza na pierwsze półrocze 2016 N=551N=310N=99N=142
Komponent „Inwestycje” a regiony 32 Prognoza na pierwsze półrocze 2016 N=46N=60N=94N=137N=214N=551
Komponent „Inwestycje” a sektor 33 Prognoza na pierwsze półrocze 2016 N=104N=94N=353N=551
34 * W analizie uwzględniono tylko te branże, w których liczba respondentów była większa niż 10. Komponent „Inwestycje” a branża Prognoza na pierwsze półrocze 2016 N=551 N=75 N=12 N=20 N=55 N=25 N=24 N=26 N=17 N=10 N=36 N=13 N=24 N=15 N=11 N=146
Komponent „Inwestycje” a staż przedsiębiorstwa na rynku 35 Prognoza na pierwsze półrocze 2016 N=12N=76N=113N=350N=551
36