Kurs - OK zeszyt
Zapraszamy na kurs OK zeszyt W roku szkolnym 2016/2017 zapraszamy wszystkich nauczycieli uczących różnych przedmiotów i na różnych poziomach na kurs internetowy - OK zeszyt. Po raz pierwszy zapraszamy również nauczycielki uczące klasy zerowe (w przedszkolu lub w szkole) oraz nauczycieli bibliotekarzy. 2
Co to jest OK zeszyt? Dokumentująca proces uczenia się i tworzona przez samego ucznia książka. Rodzaj portfolia uczniowskiego, które uczniowi pomaga uczyć się, a nauczycielowi skutecznie nauczać. 3
Dlaczego OK zeszyt? Zapisywanie przez uczniów własnych refleksji - czego i jak się uczą oraz czego już się nauczyli. Gromadzenie przez uczniów w dostępnym miejscu - celów lekcji i kryteriów sukcesu. Tak, aby wiedzieli, po co i czego mają się nauczyć i po czym poznają, że się właśnie tego nauczyli. Dokumentowanie przez uczniów własnego rozwoju, czyli śledzenie własnych postępów w nauce. 4
OK w nazwie OK zeszytu Szansa na świadome uczenie się i na wzięcie odpowiedzialności za własny proces uczenia się. V strategia OK: „Wspomaganie uczniów, by stali się autorami procesu własnego uczenia się.” 5
Na czym bazujemy? Od grudnia 2015 roku wraz prowadzimy grupę OK zeszyt na Facebooku. Pomysł okazał się bardzo dobry i wielu nauczycieli zaczęło prowadzić OK zeszyty w swoich klasach (około 60). Osób które się do tego przygotowują jest już ponad 2300. Zachęceni entuzjastycznymi opiniami postanowiliśmy zorganizować kurs, który rozpoczniemy w październiku 2016 roku. 6
Jak było dotychczas i jak planujemy teraz? Do prowadzenie zeszytu przygotowywaliśmy się przez pewien czas. Planowaliśmy jego zwartość, sposoby monitorowania pracy z nim oraz ewaluację końcową. Każdy z nauczycieli zdecydował sam, co będzie w zeszytach jego uczniów, przy czym można było zmieniać te zapisy w trakcie prowadzenia zeszytu w zależności od potrzeb uczniów. Książka na stronie: www.osswiata.pl 7
Zawartość zeszytu Propozycje z których wybierali nauczyciele (na czerwono – najczęściej wybierane) : Cele lekcji Kryteria sukcesu Refleksje własne ucznia Mapy myślowe związane z tematem Ważniejsze prace, których wykonanie warto zapamiętać (zadania mniej ważne np. ćwiczenia mogłyby być wykonywane poza zeszytem) Podsumowania lekcji Prace domowe Komentarze nauczyciela do prac ucznia zarówno wykonanych podczas lekcji, jak i domowych Ocena koleżeńska Samoocena Odpowiedź ucznia na pytanie kluczowe 8
Co się sprawdza? 9
Co się sprawdza? Możliwość wyboru zarówno przez nauczyciela, jak i ucznia. Wymiana doświadczeń pomiędzy nauczycielami. Praca w grupie przedmiotowej. Wzajemne wsparcie. Udzielanie rad przez praktyków. Brak obowiązku sprawozdań (tylko plany dotyczące zawartości zeszytu). Możliwość dzielenia się własną praktyką z innymi nauczycielami (zdjęcia i krótkie/hasłowe opisy). Świętowanie sukcesów z uczniami (dyplomy dla nauczycieli i uczniów). Zadowolenie uczniów i ich opinia na temat pomocy ze strony OK zeszytu w uczeniu się. 10
Kurs OK zeszyt Kurs on-line, nastawiony na własne wybory nauczyciela i jego uczniów. Platforma wymiany doświadczeń. Opieka okejki – opiekuna konsultanta, wykorzystanie doświadczeń z grupy Okzeszyt na Facebooku. Praca w grupach przedmiotowych. Spotkania regionalne uczestników i webinaria 11
Zapraszamy na kurs OK zeszyt Zaczynamy w październiku 2016. Zgłoszenia poprzez formularz na stronie: www.sus.ceo.org.pl Dla wszystkich nauczycieli, na każdym poziomie też dla nauczycielek i nauczycieli w zerówkach oraz bibliotekarek i bibliotekarzy. 12
Zapraszamy na kurs OK zeszyt Prezentację przygotowała i szczególnie zaprasza Danuta Sterna 13