Praca dyplomowa Wpływ wybranych czynników na zachowania konsumentów na rynku czekolad Autor: Patrycja Czajka Opiekun pracy: dr inż. Małgorzata Źródło - Loda Instytut Gospodarki i Polityki Społecznej Kierunek: Towaroznawstwo Specjalność: Kształtowanie i Ocena Jakości Towarów
Cel i zakres pracy Celem pracy jest analiza i ocena wpływu wybranych czynników na zachowania konsumentów na rynku czekolad. Zakres pracy obejmuje: część teoretyczną - w której przedstawiono definicję czekolady oraz charakterystykę polskiego rynku czekolad – wielkość produkcji, spożycie, asortyment; charakterystykę wybranych czynników psychologicznych, społeczno – kulturowych i ekonomicznych warunkujących zachowania konsumentów; część badawczą - w której zaprezentowano wyniki z przeprowadzonego badania ankietowego.
Materiał i metody badań badania zostały przeprowadzone metodą ankietową w okresie między 1–31.10 2015 r.; ankieta została skierowana do losowo wybranych osób- próba liczyła 102 osoby; kwestionariusz ankiety zawierał 15 pytań i metryczkę; pytania miały charakter zamknięty - 14 pytań było jednokrotnego wyboru, a w 1 pytaniu była możliwość wyboru kilku odpowiedzi; do opracowania wyników z kwestionariuszy posłużył program komputerowy Microsoft Office Excel; wyniki badań zostały przedstawione w formie graficznej za pomocą wykresów słupkowych i kołowych.
WYNIKI BADAŃ
Miejsca zakupu czekolad przez respondentów
Wpływ marki na decyzje zakupowe czekolady
Wpływ smaku na decyzje zakupowe czekolady
Wpływ jakości na decyzje zakupowe czekolady
Wpływ opinii innych osób na decyzje zakupowe czekolady
Wpływ reklamy na decyzje zakupowe reklamy
Wpływ promocji na decyzje zakupowe czekolady
Wpływ ceny na decyzje zakupowe czekolady
Najczęstsze okoliczności/okazje kupowania czekolady
Podsumowanie i wnioski Perspektywy rozwoju rynku czekolad w Polsce są obiecujące. Wyroby czekoladowe wraz z czekoladą zajmują drugie miejsce w strukturze produkcji słodyczy, a wartość ich sprzedaży rośnie z roku na rok. Producenci czekolad kładą duży nacisk na innowacyjność. Innowacje dotyczą w szczególności smaków i zastosowanych dodatków, a także opakowań. W Polsce rośnie spożycie czekolad i wyrobów czekoladowych. W 2014 roku średnie miesięczne spożycie czekolad wynosiło 0,15 kg na 1 osobę i było o 67% wyższe niż w 2011 roku.
Podsumowanie i wnioski Na podstawie przeprowadzonych badań ankietowych można stwierdzić że: czekolada jest chętnie kupowana przez konsumentów - ponad połowa z nich kupuje je kilka razy w tygodniu lub miesiącu; najczęściej zakupy czekolad są dokonywane w super i hipermarketach ; najistotniejszymi czynnikami decydującymi o zakupie czekolad przez konsumentów są: smak, marka i jakość; klienci chętnie kupują czekolady będące akurat w promocji; decyzje dotyczące zakupu czekolad podejmują samodzielnie; mniejsze znaczenie w wyborze czekolad przez konsumentów mają: cena, opakowanie, gramatura i reklama; klienci rzadko lub wcale nie zwracają uwagi na informacje zawarte na opakowaniu czekolad dotyczące składu i wartości odżywczych; czekolada jest kupowana najczęściej wtedy, gdy konsumenci mają ochotę na coś słodkiego lub jako forma prezentu.
Dziękuję za uwagę