Zadaniem szkoły jest opracowanie, przetestowanie i wprowadzenie w życie zasad korzystania z technologii komunikacyjno-informacyjnych (TIK) w nauczaniu i uczeniu się. Chodzi o zdobywanie, rozwijanie i sprawdzanie wiedzy i umiejętności uczniów, ale także o komunikację wewnątrz szkoły oraz o kontakty z rodzicami i instytucjami zewnętrznymi (bibliotekami, muzeami, władzami lokalnymi, organizacjami pozarządowymi, wyższymi uczelniami), które mogą pomóc nauczycielom i uczniom w pracy.
Kodeks 2.0 ma być zestawem reguł, które uporządkowałyby obecne zamieszanie z nowymi technologiami. Powinien wyjaśnić, jak komputer, internet, komórki itp. - wspaniałe w zabawie i komunikacji - mogą pomóc mądrej edukacji. A nie tylko dostarczać prostych pomocy, gotowców i ściąg, które zastępują własną twórczość i rozleniwiają umysły.
Głównym zadaniem szkoły w I semestrze jest Stworzenie szkolnego kodeksu W II semestrze nauczyciele i uczniowie będą stosować go, realizując projekty uczniowskie na różne tematy: projekty badawcze, społeczne czy artystyczne, na lekcjach poszczególnych przedmiotów czy kołach zainteresowań. Będzie to też dobra okazja, by zastanowić się nad modyfikacją jakichś zapisów kodeksu i na bieżąco uzupełniać listę dobrych pomysłów na wykorzystanie TIK w nauczaniu i uczeniu się. Pełna wersja szkolnego kodeksu powstanie w końcu roku szkolnego – a przedstawimy go na szkolnym festiwalu 2.0, który podsumowuje dokonania szkoły w programie.
W czasie debat klasowych uzgodniliśmy wiele punktów dotyczących stosowania TIK. Oto wyniki debat które odbyły się z p. Nieskurską - Nie rozmawiamy z obcymi przez komunikatory, bo nie wiemy kto siedzi z drugiej strony, - Nigdy nie podajemy swojego imienia, nazwiska, adresu zamieszkania, a jeśli popełnimy ten błąd poinformujmy o tym rodziców. - Nie „wchodzimy” na strony, które nie są przeznaczone dla dzieci. - Nie podajemy swoich prywatnych danych nieznanym osobom, - Nigdy nie podajemy „komuś” swojego hasła - Nie odpowiadamy na „zaczepki” w sieci, - „Odkrywamy” Internet ale pod okiem rodziców bądź nauczycieli, - Nie logujemy się na stronach, których nie znamy, - Nie wchodzimy na strony +18, - Korzystamy ze stron internetowych przeznaczonych dla dzieci (np. sieciaki) - Nie publikujemy filmików na youtube, bez zgody nagranej osoby, - Nie używamy wulgaryzmów na blogach, forach i komunikatorach, - Nie zaglądamy bez pozwolenia do nie swoich folderów, - Nie używamy ani nie kopiujemy programów za które nie zapłaciłeś, używamy tylko legalnego oprogramowania, - Nigdy nie wysyłamy nieznajomym naszych zdjęć, bo nie wiemy do kogo naprawdę trafią, - Jeśli ktoś w internecie nas przestraszy, koniecznie należy powiedzieć o tym rodzicom lub zaufanej osobie, - Szanujmy prawo własności w Sieci. Jeśli korzystamy z materiałów umieszczonych w sieci podawajmy źródło ich pochodzenia,
Oto wyniki debat, które odbyły się z p. Joanną Uznańską-Basoń Bezpieczeństwo w sieci: 1. Nie rozmawiamy z nieznajomymi w sieci, nie podajemy naszych danych osobowych ani informacji na swój temat w przypadku nieuzasadnionego żądania takich informacji. 2. Nie otwieramy linków od nieznajomych, nie odpowiadamy na maile od nieznajomych. 3. Często uaktualniamy oprogramowanie zabezpieczające przed wirusami. 4. Nie wchodzimy na strony dla dorosłych. 5. Gdy ktoś nas przestraszy, zawsze mówimy o tym rodzicom lub innej osobie dorosłej. Umiejętne korzystanie z Internetu i innych źródeł informacji: 1. Zawsze mamy zainstalowany pewny program antywirusowy. Korzystamy ze stron bezpiecznych. 2. Nie gramy w gry komputerowe, nie ściągamy filmów, muzyki, nie korzystamy z programów komputerowych jeżeli nie mamy do tego uprawnień. 3. Nie wyłączamy komputera przed naciśnięciem przycisku,,wyloguj\". 4. Pamiętamy, ze użytkownik jest też twórcą Internetu, nie publikujemy niczego, co jest cudzą własnością( np. nagrania) bez zgody właściciela. 5. Nie używamy wulgaryzmów na blogach, forach i komunikatorach. 6. Pamiętamy o zasadzie ograniczonego zaufania przy korzystaniu z różnych źródeł informacji – sprawdzamy ich wiarygodność. 7. Zawsze podajemy źródło, z którego korzystamy.
Oto wyniki debat, które odbyły się z p. Joanną Uznańską-Basoń Wykorzystaniu technologii informatycznej na lekcjach języka polskiego: 1. Komunikujemy się za pomocą z kolegami i nauczycielem języka polskiego. 2. Ustalamy, kiedy prace domowe przesyłamy korzystając z poczty mailowej. 3. Korzystamy ze słowników multimedialnych (mamy komputer w klasie). 4. Wyznaczamy dyżurnych, którzy w razie potrzeby pójdą do biblioteki, by tam w Internecie poszukać potrzebnych informacji lub je zweryfikować. 5. Na lekcji wszyscy wyłączamy telefony komórkowe.
Oto wyniki debat, które odbyły się z p. Marcinem Melonem Wnioski uczniów: · powszechnie korzystają z sieci w celu zdobywania informacji, jednak nie zawsze pamiętają o poszanowaniu praw autorskich, ustaliliśmy, że korzystanie z czyjegoś tekstu bez jego wiedzy jest równie złe jak zabranie mu jego rzeczy. Przy cytowaniu lub trawestowaniu czyjegoś dzieła, należy zawsze podawać źródła! · mają świadomość, że internet nie zapewnia całkowitej anonimowości, nawet wykorzystując nie przetworzony tekst w szkolnym wypracowaniu, można narazić się na oskarżenie o plagiat. Należy zawsze przestrzegać netykiety, unikać agresywnego języka w sieci, traktować innych użytkowników z takim samym szacunkiem, jak traktowalibyśmy ich w „Realu”. Dotyczy to zarówno portali społecznościowych, forów jak i różnych platform łączących użytkowników gier komputerowych online. · są zwolennikami szerszego wykorzystania TIK w szkole, ułatwienia dostępu do komputerów i poprawy komunikacji z nauczycielami (kontakt mailowy, ewent. smsowy). Wcześniej podczas lekcji języka angielskiego wykorzystywałem już pocztę elektroniczną do wysyłania uczniom partii materiału do nauczenia. Zgodnie uznano też, że szkolne forum może być przydatnym narzędziem komunikacji między uczniami, nauczycielami a także pomiędzy uczniami i nauczycielami. Uczniowie chętnie też widzieliby kontakty z nauczycielami na portalach społecznościowych (facebook, nk itp.)
Oto wyniki debat, które odbyły się z p. Bożeną Durkalec -żeby w kąciku śniadaniowym (miejscu w którym można zjeść śniadanie) udostępnić na długiej przerwie korzystanie z komputerów. - każdy uczeń powinien mieć łatwy dostęp do gier komputerowych w szkole. -wykorzystanie dostępnych w sieci materiałów, głównie tekstów. Tutaj ustalono, że należy wspomnieć o autorze cytowanego przez nas tekstu (np. na blogu), bądź też zrobić odnośnik (w kodzie HTML) do strony autora
Oto wyniki debat, które odbyły się z p. Małgorzatą Czornik W czasie dyskusji, uczniowie bardzo chętnie wypowiadali się na temat korzyści wynikających z obsługi komputera oraz korzystania z Internetu. Mówiły, że dzięki komputerom, a szczególnie dzięki Internetowi, mogą znaleźć wiele ciekawych informacji, oglądać bajki, rysować, malować a także korzystać z różnych programów edukacyjnych. Jednak prawie wszyscy uczniowie jako najważniejszą korzyść z komputera wymienili gry komputerowe. Potrafili również bez większych problemów podać argumenty przeciw korzystaniu z komputera i Internetu. Mówili o tym,że siedząc godzinami przed komputerami psujemy sobie wzrok, kręgosłup. Jedna uczennica poruszyła temat gier komputerowych,,dzieci często naśladują zachowania swoich bohaterów z gier komputerowych, nie zawsze dobre”. Poruszyła ona problem kontaktowania się przez Internet z nieznanymi osobami,,nie podajemy swojego nazwiska, gdzie mieszkamy, ile mamy lat ”,gdyż nie wiemy na 100% kim jest osoba która z nami rozmawia.