Teorię Inteligencji wielorakich została opracowana przez Amerykańskiego profesora który pracuje jako wykładowca między innymi w „Harvardzie” Howarda.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Jak się uczyć? Jak działa nasz umysł? Jaki mamy typ inteligencji? Jaki styl uczenia preferujemy? Opr. Wioleta Stypuła.
Advertisements

Mgr Renata Werpachowska Fundacja Synapsis © Małopolskie Centrum Wspierania Rozwoju MCWR Sp. z o.o. Przygotowanie do dorosłości osób z autyzmem.
1 Mój sposób na efektywną naukę Opracowała: Agnieszka Terebus studentka V roku Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie na kierunkach: Pedagogika Zdolności.
Światowy Dzień Zdrowia 2016 Pokonaj cukrzycę. Światowy Dzień Zdrowia 7 kwietnia 2016.
OBOWIĄZKI INFORMACYJNE BENEFICJENTA Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Aglomeracji Wałbrzyskiej.
1. 2 Przed sprawdzianem/egzaminem 3 Przygotowania do sprawdzianu/egzaminu Przygotowania Styczeń – ostatnie zmiany w danych przekazanych OKE Luty – powołanie.
Zarządzanie Zmianą Sesja 3 Radzenie sobie z ludzkimi aspektami zmiany: opór.
Szkoła Podstawowa nr 12 im. Mariana Batki Łódź, ul Jurczyńskiego 1/3 tel.: ;
Pionierka ogół umiejętności związanych z budowaniem przez harcerzy.
Jak zapobiegać przemocy domowej wobec dzieci i młodzieży. Iwona Czerwoniuk psychoterapeuta BSFT (Terapia Krótkoterminowa Skoncentrowana na Rozwiązaniu)
Teoria gry organizacyjnej Każdy człowiek wciąż jest uczestnikiem wielu różnych gier. Teoria gier zajmuje się wyborami podejmowanymi przez ludzi w warunkach.
Objawy wskazujące na występowanie dysleksji Obniżona sprawność ruchowa. Obniżona sprawność manualna. Zaburzenia koordynacji wzrokowo–ruchowej. Trudności.
Mgr Justyna Prokocka-Kasjaniuk. Przedszkole (2,5) 3 – 5 lat Szkoła Podstawowa kl. I 6 lat (5 lat) Kl. IV 9 lat Gimnazjum kl. I 12 lat Szkoły ponadgimnazjalne.
Zapraszamy do naszego przedszkola. O PRZEDSZKOLU -NASZE PRZEDSZKOLE DZIAŁA OD PONAD 50 LAT -STARAMY SIĘ ABY NASZA PLACÓWKA BYŁA BEZPIECZNA I PRZYJAZNA.
ZASTOSOWANIE FUNKCJI WYKŁADNICZEJ I LOGARYTMICZNEJ DO OPISU RUCHU DRGAJĄCEGO Agnieszka Wlocka Agnieszka Szota.
I.Efekty II.Procesy III.Funkcjonowanie szkoły IV.Zarządzanie szkołą.
DANUTA SZCZEPANIK Sekretarz Miasta Legionowo EWA MILNER-KOCHAŃSKA Pełnomocnik ds. Systemu Przeciwdziałania Zagrożeniom Korupcyjnym Przeciwdziałanie korupcji.
2015/2016.  określenie poziomu i rodzaju aktywności dzieci  pozyskanie informacji potrzebnych do pracy nad zwiększeniem aktywności dzieci podczas zajęć.
Połączenie towarzystw budownictwa społecznego Opracowano w BNW UMP 2008.
 Czasem pracy jest czas, w którym pracownik pozostaje w dyspozycji pracodawcy w zakładzie pracy lub w innym miejscu wyznaczonym do wykonywania pracy.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
KLASA PSYCHOLOGICZNO – PRAWNA. PRZEDMIOTY REALIZOWANE WEDŁUG ROZSZERZONEGO PROGRAMU NAUCZANIA JĘZYK POLSKI - OD KLASY PIERWSZEJ MOŻLIWOŚĆ WYBORU DOWOLNYCH.
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
DZIAŁY FILOZOFII Antropologia filozoficzna. Co to takiego w ogóle jest antropologia ?
Usługi socjalne dla osób starszych w Helsinkach Päivi Riikonen Satu Vihersaari-Virtanen
„Zasoby ludzkie są jak zasoby naturalne: są często głęboko zakopane. Musisz ich poszukać, nie leżą zwyczajnie na powierzchni wokoło.” Sir Ken Robinson.
Czyli Jędrki, Emki i Zuźki. Każdy człowiek ma w sobie wielkie możliwości, musi je tylko odkryć !
„Jak uczyć dzieci na temat przemocy i wykorzystywania”
KOMUNIKOWANIE W PROCESIE WSPIERANIA ROZWOJU SZKOŁY Jarosław Kordziński NA.
Pro-ekologiczny Konstantynów Ł ódzki „Dofinansowano ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi”
Szkoła Podstawowa im. Kornela Makuszyńskiego w Pniewie.
MOJE CZYSTE MIASTO Relacja Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 7 w Rudzie Śląskiej.
Wyniki badania - Infolinia jako kanał komunikacji z klientem Aby zobaczyć prezentację badania należy wybrać przycisk F5. Poruszanie się pomiędzy.
MOTYWACJA. Słowo motywacja składa się z dwóch części: Motyw i Akcja. Aby podjąć działanie (akcję), trzeba mieć do tego odpowiednie motywy. Łaciński źródłosłów.
… przemy ś lenia pedagogiczne. „Najważniejszym okresem w życiu nie są lata studiowania na wyższej uczelni, ale te najwcześniejsze, czyli okres od narodzenia.
Coaching w poradnictwie zawodowym i edukacji. PLAN Definicja, proces - zmiana Możliwość wykorzystania coachingu w poradnictwie zawodowym i edukacji Model.
Wiem czego chcę!!!.  Każdy z Nas staje przed różnymi wyborami. Jednym z najważniejszych jest wybór ścieżki kształcenia.  Twoja Kariera jest w twoich.
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
Konferencja nt. „Nowy wizerunek szkół zawodowych w Lublinie i Chełmie – większe szanse na rynku pracy” w ramach projektu współfinansowanego ze środków.
Michał Nowiński 1D.  Czym jest komunikacja? Czym jest komunikacja?  Wybrane rodzaje komunikacji Wybrane rodzaje komunikacji  Komunikacja człowieka.
„Książki nie mają właściwości róż, dlatego nie szukajmy wciąż najświeższych”
1 Organizacje a kontrakt psychologiczny We współczesnym świecie człowiek otoczony jest szeregiem kontraktowych zobowiązań. To pewien rodzaj powiązań, zależności,
CZŁOWIEK JAKO ISTOTA SPOŁECZNA
Założenia psychologii kognitywnej (poznawczej) jako innowacyjna forma pracy z uczniem realizowana w Zespole Szkół w Gębicach.
AKCJA LATO 2016 Gdański Inkubator Przedsiębiorczości STARTER.
„Wilanowski Program Aktywności Lokalnej ” Dzielnica Wilanów m. st. Warszawy.
ZMIANY ZWIĄZANE Z FORMUŁOWANIEM OCEN DLA UCZNIÓW Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W STOPNIU UMIARKOWANYM I ZNACZNYM NA WSZYSTKICH ETAPACH EDUKACYJNYCH.
Podstawy przedsiębiorczości wg podręcznika „Z ekonomią na ty” Lekcja 6 – Młody człowiek myśli o przyszłości – wykształcenie, oferta edukacyjna, zawód,
CZYTANIE to proces poznawczy, jedna z umiejętności nabywanych przez człowieka w procesie edukacji, która umożliwia odbiór informacji przekazywanych za.
„Jak zwiększyć bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego?” Co nam dała realizacja projektu?
Budżet rodzinny Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Czy umiesz się uczyć? Relacja z konferencji Profesora Tony’ego Buzana.
CAPS LOCK - CERTYFIKOWANE SZKOLENIA JĘZYKOWE I KOMPUTEROWE
NIE BÓJMY SIĘ INTEGRACJI! W dzisiejszych czasach widać jak pod mikroskopem ile jest jeszcze uprzedzeń i nietolerancji w stosunku do osób niepełnosprawnych.
UZALEŻNIENIA STRZEŻ SIĘ!. UZALEŻNIENIE NABYTY STAN ZABURZENIA ZDROWIA PSYCHICZNEGO ALBO FIZYCZNEGO, KTÓRY CHARAKTERYZUJE SIĘ OKRESOWYM LUB STAŁYM PRZYMUSEM.
WYMARZONY ZAWÓD. Jedni marzą, żeby zostać strażakami, inni lekarzami, a Ty? Czy myślisz, że dobrze wybrałeś ?
INSTYTUCJE GOSPODRKI RYNKOWEJ Jerzy Wilkin i Dominika Milczarek Wykład 1 Wiedza o instytucjach w nauczaniu ekonomii.
Pojęcia związane z antydyskryminacją
VIII Liceum Ogólnokształcące im. Komisji Edukacji Narodowej w Gdańsku.
Różnice? Każda płeć ma inne atuty. Mocne ale i słabe strony. Naukowcy znajdują coraz więcej różnic między kobietami i mężczyznami. Zygmunt Korzeniewski,
O ochronie danych osobowych
EGZAMIN GIMNAZJALNY kwiecień 2017
dr Genowefa Janczewska-Korczagin
Czytanie – przyjemność czy obowiązek?
Style i strategie uczenia się
„Taniec drogą do spełnienia marzeń”
Moje szczęście.
Wpływ czytania na rozwój dzieci i młodzieży
Aktywny RODZIC.
Zapis prezentacji:

Teorię Inteligencji wielorakich została opracowana przez Amerykańskiego profesora który pracuje jako wykładowca między innymi w „Harvardzie” Howarda Gardnera w 1983 roku. Howard Gardner jest także psychologiem oraz wybitnym specjalistą w dziedzinie psychologii kognitywnej oraz psychologii uczenia się. W Polsce w latach realizowano projekt edukacyjny skierowany do uczniów z całej Polski zatytułowany „Pierwsze uczniowskie doświadczenia drogą do wiedzy”. Howard Gardner udzielił także wykładów dotyczących jego teorii oraz prac, wykłady odbyły się w trzech dużych miastach Polski(Kielce, Warszawa, Poznań). Teoria Inteligencji wielorakich umożliwia poszerzanie definicji inteligencji człowieka które wykraczają poza schematy mierzone za pomocą testów na inteligencję. Howard Gardner w swojej pracy podzielił inteligencję na 8 innych bloków dla różnych typów osób posiadających różne typy posiadanych inteligencji.

INTELIGENCJA MATEMATYCZNO - LOGICZNA Taki rodzaj posiadanej inteligencji opiera się poprzez myślenie przyczynowo-skutkowe, osoby posiadające taką inteligencję są kreatywne, radzą sobie w rozwiązywaniu nagłych problemów, posiada zdolności analityczne, zdarzenia powstające na co dzień postrzegają jako dane ciągi zdarzeń, początek rozwijania się takiej inteligencji następuje u dzieci w około do pierwszego roku życia. Cechami charakterystycznymi dla tego typu inteligencji jest zainteresowanie symbolami oraz liczbami, wszelkimi operacjami matematycznymi.

INTELIGENCJA JĘZYKOWA Taki rodzaj posiadanej inteligencji umożliwia jasne wyrażanie tego co się myśli poprzez wypowiadanie słów, osoby które posiadają taki rodzaj inteligencji charakteryzują się posiadaniem szerokiego zakresu słownictwa, żartów, kreatywnego tworzenia różnego typu tekstów. Osoby które posiadają taką inteligencję posiadają zdolność do szybkiego zapamiętywania różnych informacji z których sporządzają notatki, posiadają także zdolność do szybkiej nauki języków obcych. Elementami decydującymi w tego typu inteligencji jest posiadanie zdolności wrażliwej na różnego typu dźwięki, rytm, budowę oraz znaczenie słów.

INTELIGENCJA PRZYRODNICZA Taki rodzaj posiadanej inteligencji może być także nazywany inteligencją środowiskową lub naturalistyczną. W tego typu inteligencji osoby które posiadają taki typ inteligencji charakteryzują się dbaniem o różne zwierzęta, rośliny, świat, wrażliwością, możliwość dostrzegania rożnych wzorców w naturze. Osoby które posiadają takie cechy tej inteligencji doskonale sprawdzają się jako np. rolnik, weterynarz; osoby takie doskonale także radzą sobie ze stopniowaniem rzeczy na kategorie ważne oraz mniej ważne; osoby takie lubią spędzać dużo czasu na łonie natury oraz jej pomagać, podczas spędzania czasu na świeżym powietrzu osby z taką inteligencją sporządzają liczne notatki dotyczące zaobserwowanych tam zdarzeń związanych z przyrodą.

INTELIGENCJA INTRAPERSONALNA Taki rodzaj inteligencji jest także nazywany inteligencją intuicyjną. Osoby posiadające taki rodzaj inteligencji charakteryzują się zdolnością do samoświadomości, panowania nad swoim zachowaniem oraz właściwym postępowaniem(refleksja), własne mobilizowanie się do określonych zadań, panowanie nad emocjami; osoby takie postrzegają świat poprzez swój punkt widzenia, dzięki czemu doskonale potrafią stwierdzić jaką drogą pójść w życia, jak pokierować własną karierą, osoby obdarzone takim rodzajem inteligencji posiadają cechę zwaną „mądrością życiową” co skutkuje silną motywacją oraz wolą do działania, osoby takie na ogół są bardzo skryte w sobie, preferują pracę w samotności, wstydzą się np. publicznego występowania, są to osoby które preferują działania indywidualne, są to osoby odpowiedzialne którym można powierzać bardzo ważne zadania, potrafią podjąć duże ryzyko w działaniu, chętnie poznają opinię innych osób na dany temat, szybko zapominają o doznanych porażkach, motywuje ich do działania w odniesieniu sukcesów.

INTELIGENCJA INTERPERSONALNA Taki rodzaj posiadanej inteligencji może być również nazywany inteligencją społeczną. Ten rodzaj inteligencji jest ściśle powiązany z inteligencją emocjonalną, oprócz tych umiejętności dodatkowo ten typ inteligencji charakteryzuje się także zdolnością do samokontroli, samokreacji oraz opanowania własnych emocji, podstawową zdolnością w tym typie inteligencji to zdolność rozumienia innych osób oraz posiadania empatii oraz zdolność postrzegania cech odróżniających różne osoby co powoduje możliwość zaobserwowania zmiany nastroju lub zachowania ludzi. Osoby posiadające taki typ inteligencji najlepiej czują się przebywając oraz pracując wśród ludzi, są także doskonałymi słuchaczami oraz doradcami, posiadają rozległe zainteresowania, chętnie biorą udział w akcjach społecznych, negatywne opinie na ich temat mobilizują ich do większego działania, osoby takie są także asertywne, potrafią łatwo oraz szybko nawiązywać kontakty, posiadają zdolność współpracy w zespole, są to osoby tolerancyjne.

INTELIGENCJA RUCHOWA Ten typ inteligencji jest także nazywany inteligencją kinestyczną. Osoby posiadające taki typ inteligencji charakteryzują się wysoką aktywnością fizyczną, osoby takie chętnie uprawiają wszelkie rodzaje sportów, chętnie także wykonują zadania związane z ręcznym tworzeniem różnych prac np. rzeźbiarstwo. Zazwyczaj takie osoby posługują się językiem ciała oraz gestykulacją. Mają chęć wykonywania niebezpiecznych zadań bez świadomego oraz logicznego analizowania danej sytuacji, potrafią także doskonale planować wykonywanie różnych działań, organizować swoją pracę, osoby z takim typem inteligencji lubią zadania związane z ruchem oraz zadania wykonywane w grupach, osoby takie mają także problemy podczas dłuższego siedzeniu w jednym miejscu, potrzebują ciągłego urozmaicanie zajęć, największą radość sprawia im nauka związana z dziedziną biologii oraz ekologii, są to osoby kreatywne.

INTELIGENCJA MUZYCZNA Taka inteligencja może być także nazywana inteligencją słuchową oraz rytmiczną. Osoby które posiadają taki rodzaj inteligencji posiadają tak zwany „słuch muzyczny”, co oznacza,że doskonale słyszą wszelkie dźwięki płynące z otaczającego ich społeczeństwa oraz krajobrazów przyrody, osoby takie mają także wysoko rozwiniętą wrażliwość na otaczające ich dźwięki, osoby takie doskonale czują się w pracach związanych z dźwiękiem oraz rytmem np. artyści muzyczni, tancerze. Ich cechami charakterystycznymi są także możliwość łatwego oraz szybkiego nauczenia się i przyswojenia akcentu, doskonale także potrafią odtworzyć daną melodię po wysłuchaniu krótkiego fragmentu, ta umiejętność doskonale przydaje się podczas uczestniczenia w teleturniejach muzycznych. Ten rodzaj inteligencji jest widoczny od najmłodszych lat rozwijania się człowieka, objawia się poprzez częste śpiewania, nucenie słyszanych wcześniej dźwięków.

INTELIGENCJA WIZUALNO – PRZESTRZENNA Osoby posiadające taki rodzaj inteligencji posiadają zdolności do przetwarzania w sowim umyśle obrazów przestrzennych, potrafią wykonywać różnego rodzaju wizualizacje różnych przedmiotów, ten typ inteligencji pozwala na rozumienie świata za pomocą myślenia przestrzennego, wizualizacji przedmiotów, osoba taka często zwraca uwagę na szczegóły danych rzeczy co dla innych osób może wydawać się mało istotne, jest to także osoba posiadająca dużą wrażliwość na otaczające go przedmioty, interesuje się różnego rodzaju pracami plastycznymi, rozwiązywaniem zadań na logiczne myślenie, w ten proces mobilizuje wszystkie swoje zmysły, dzięki czemu takie osoby doskonale sprawdzają się w pracach związanych z grafiką, tworzeniem obrazów.

NOWE RODZAJE INTELIGENCJI WEDŁUG HOWARDA GADNERA: Inteligencja egzystencjalna Inteligencja moralno - etyczna

INTELIGENCJA EGZYSTENCJALNA Osoby które posiadają taki rodzaj inteligencji są zainteresowane sprawami o ostateczne życie duchowe oraz inne sprawy duchowe, dlatego też osoby takie zadają sobie ciągle pytania o ich cel istnienia(życia), pochodzenia oraz jaki spotka go los po jego śmierci, osoby takie potrafią całymi godzinami myśleć o swoim życiu.

INTELIGENCJA MORALNO - ETYCZNA Osoby posiadające taki rodzaj inteligencji mają poczucie moralności osobowej, poczucia indywidualności, taka inteligencja koncertuje się w realizacji zadań związanych z ludzką naturą świata.

Według profesora Howarda Gardnera każdy człowiek na świecie rodząc się posiada wszystkie rodzaje inteligencji jednak po pewnym czasie pewne cechy indywidualnej inteligencji kształtują się bardziej lub mniej skierowane ku danemu rodzajowi inteligencji, potrafienie zaobserwować jaki rodzaj inteligencji posiadamy jest bardzo ważne oraz potrzebne dzięki czemu będziemy mogli odpowiednio pokierować swoim życiem aby robić takie rzeczy to których jesteśmy stworzeni oraz do których mamy odpowiednie predyspozycje.

FILARY TEORII INTELIGENCJI WIELORAKICH : DIAGNOZA INDYWIDUALIZACJA WYPRACOWANIE ORAZ DOBRANIE ODPOWIEDNICH ŚRODKÓW POMOCNICZYCH(form aktywności)

Wiedza własna