STRATEGIA EUROCENY I JEJ ELEMENTY PLAN 1.Determinanty ceny na rynkach europejskich. 2.Dyferencjacja euroceny. 3. Standaryzacja euroceny.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Rynek pieniężny, kursy walutowe i ceny w długim okresie
Advertisements

Oligopol – konkurencja i współpraca
CENY W MARKETINGU CENA jest głównym elementem marketingu mix. Jest także ona swoistym narzędziem gry ekonomicznej. Dla sprzedającego- cena jest elementem.
4. Analiza otoczenia konkurencyjnego przedsiębiorstwa
Analizy marketingowe – analizy odbiorców.
Unia Europejska Oparta na trzech filarach I filar-gospodarczy
Handel Międzynarodowy
Decyzje cenowe przedsiębiorstwa turystycznego
Analiza ekonomiczna „Od studenta do menedżera” projekt współfinansowany ze środków Narodowego Banku Polskiego mgr E. Tarnawska.
Marketing – zagadnienie podstawowe wykład nr 1
Rozszerzenie Unii Europejskiej a rozwój gospodarczy
Marketing międzynarodowy Proces internacjonalizacji firmy
Edyta Drążyk Alicja Drabarek WGiSR
Polityka makroekonomiczna i stałe kursy walutowe.
Podstawowa analiza rynku
Internet 2006: rozwój e-commerce
P O P Y T , P O D A Ż.
Niestabilność rynku Model pajęczyny.
Prof. dr hab.. Małgorzata – Piasecka Szkoła Główna Handlowa Warszawa
Rynki konkurencji niedoskonałej
Rynek mięsny na przykładzie sektora wieprzowego
Monopol pełny występuje wówczas, gdy spełnione są następujące warunki:
Różnicowanie cen na rynku hotelarskim
ZMIENNE OTOCZENIE EKONOMICZNE
Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek Konferencja BUDOWA GOSPODARKI OPARTEJ NA WIEDZY Konsultacje społeczne w ramach prac nad NPR.
CZY WSPÓLNY RYNEK JEST NAPRAWDĘ WSPÓLNY?
Ryzyko w transakcjach zagranicznych i metody jego ograniczania
Decyzje cenowe Przedsiębiorstwa Turystycznego
Decyzje cenowe przedsiębiorstwa turystycznego
Formuły cenowe.
Makroekonomia gospodarki otwartej
KONKURENCJA NIEDOSKONAŁA: konkurencja monopolistyczna, oligopol
Strategie promocji.
Definicja konkurencji, jej formy i narzędzia.
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Ryzyko walutowe problemem współczesnych przedsiębiorstw
ZASADY USTALANIA CEN.
CENA JAKO ELEMENT MARKETINGU MIX. FUNKCJE CEN DOTYCZĄ REALIZACJI 5 CELÓW Cel w postaci pożądanej wielkości zysku Cel związany ze sprzedażą Cel związany.
Sprawność systemu rynkowego
MARKETING MIĘDZYNARODOWY
Oligopol oferentów Założenia modelu: 1.Na rynku danego dobra jest kilku dużych oferentów i bardzo wielu drobnych nabywców. 2.Na rynku a) nie ma preferencji.
POLSKA W STREFIE EURO – SZANSE I ZAGROŻENIA prof. nadzw. dr hab. Sławomir I. Bukowski Katedra Biznesu i Finansów Międzynarodowych Wydział Ekonomiczny.
Decyzje dotyczące cen na rynku UE A.M. Zarzycka. Czynniki wpływające na kształtowanie cen na eurorynku - adaptacja zróżnicowana struktura konkurencji.
Dr Anna M. Zarzycka Zakład Strategii Konkurencji, Instytut Rynków i Konkurencji A.M. Zarzycka
A.M. Zarzycka.  strategie cen wysokich  strategie cen neutralnych (przeciętnych, średnich)  strategie cen niskich A.M. Zarzycka.
Strategie wejścia na rynki zagraniczne
Euro w Polsce: szansa, czy zagrożenie?. Szanse +
Firmy globalne. Cechy firmy globalnej Globalne myślenie (konkurowanie) (koncepcja marketingu globalnego) Globalne wykorzystanie zasobów Globalna organizacja.
Otoczenie organizacji, strategia organizacji
INFLACJA Wykonał:PawełSochacki Kl.1 Te. Rodzaje inflacji Inflacja popytowa Inflacja popytowa Inflacja pieniężna Inflacja pieniężna Inflacja pieniężna.
Strategie marketingowe przedsiębiorstw na rynku UE A.M. Zarzycka.
Segmentacja rynku.
Euromarketing dr Anna M. Zarzycka Katedra Biznesu Międzynarodowego
A.M. Zarzycka. Strategie cenowe (ze wzgl. na cel) strategie przetrwania strategia maksymalizacji bieżących zysków strategia penetracji rynku (maksymalizacji.
KONIUNKTURA GOSPODARCZA ŚWIATA I POLSKI Polska – koniunktura w 2015 r. Prognoza na lata Warszawa, lipiec 2016.
Profesor Stefan Markowski
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Firmy globalne.
Konkurencja a polityka konkurencji
Popyt Wielkość popytu – ilość dóbr i usług, którą chcą i mogą kupić klienci przy danym poziomie ceny. Prawo popytu – wraz ze wzrostem ceny produktu zmniejsza.
Wprowadzenie do dyskusji panelowej: Konkurencja i współpraca w łańcuchach dostaw żywności na rynku wewnętrznym UE i na rynkach krajów trzecich Forum.
Model „pięciu sił” M.Portera
Ustalenie polityki cenowej - przykład
MIKROEKONOMIA – program przedmiotu
Otoczenie organizacji, strategia organizacji
LOGISTYKA Punkt rozdziału.
POPYT PODAŻ INFLACJA Na wstępie... CZYM JEST RYNEK? Rynek to ogół warunków ekonomicznych, w których dochodzi do zawierania transakcji wymiennych Prościej?
Zapis prezentacji:

STRATEGIA EUROCENY I JEJ ELEMENTY PLAN 1.Determinanty ceny na rynkach europejskich. 2.Dyferencjacja euroceny. 3. Standaryzacja euroceny.

CELE STRATEGII EUROCENY Pożądana wielkość zysku (kwota, procent wartości sprzedaży, stopa zwrotu poniesionych nakładów); Maksymalizacja udziału w rynku; Przodownictwo jakościowe; Budowa image; Konkurencyjność lub przetrwanie.

CZYNNIKI CENOTWÓRCZE, ORIENTACJE CENOWE: cele finansowe i koszty działania przedsiębiorstwa – orientacja na realizację celów finansowych; przebieg cyklu życia produktu i nasilenie konkurencji – orientacja na konkurencję; reakcja popytu na zmiany ceny- orientacja na nabywców.

Podstawowe determinanty euroceny: Cele rynkowe przedsiębiorstwa; Czynniki wewnętrzne przedsiębiorstwa, Czynniki zewnętrzne, nastawione na opracowanie nowych rynków krajowych ERW.

Czynniki specyficzne eurorynku: ceny rynkowe, gotowość cenowa odbiorców, liczba konkurentów, krajowe marże zbytu, sytuacja finansowa i siła nabywcza konsumentów.

Determinanty dla optymalnych izolowanych cen – preferencje i zachowania konsumentów na eurorynku ; – struktura konkurencji i zachowania przedsiębiorców; – koszty produkcji i transportu.

Determinanty korytarza cenowego na całym eurorynku: zróżnicowanie stopy inflacji w poszczególnych krajach; zmiany kursów walutowych w krajach, nie objętych unią walutową; szary import między krajami UE; elementy legislacyjne i podatkowe; restrykcje polityczne.

Szary import występuje w trzech formach: 1) reimport – poziom cen w kraju przeznaczenia jest niższy, niż w kraju pochodzenia; 2) import równoległy – w kraju przeznaczenia poziom cen wyższy, niż w krajach pochodzenia; 3) import uboczny – występuje między wieloma krajami.

Typologia szarego rynku

Przyczyny szarego importu znaczne różnice w cenach; zróżnicowany poziom podatku VAT; liberalizacja handlu europejskiego, ograniczająca protekcję krajowych rynków; obniżenie kosztów transportu i logistyki; rozwój systemów międzynarodowej komunikacji i wymiany informacji; europeizacja i internacjonalizacja konsumentów; mobilność importerów; rozpowszechnianie standaryzowanych euromarek.

Przeciwdziałania producentów praktykom szarego importu: – odkupywanie wszystkich importowanych produktów z szarego importu; – zmniejszenie różnic cen między poszczególnymi krajami; – udzielenie gwarancji tylko produktom, sprzedawanym oficjalnie; – analizowanie szarego importu dla porównań cenowych i ewentualnych zmian ceny; – zintegrowanie działań z przedsiębiorstwami handlowymi za granicą; – różnicowanie ceny odpowiednio do specyfiki poszczególnych krajów.

Przyczyny, powodujące różnice cen: Strategia rynkowa w krajach UE – oligopol zróżnicowany; Zróżnicowane warunki konkurencyjne; Niejednakowe struktury dystrybucyjne; Skłonność nabywców do płacenia zróżnicowanych cen; Różne stopy podatkowe; Niejednakowa siła nabywcza konsumentów; Niejednakowy stopień wprowadzenia produktu na rynek.

Ceny Big–Maca w wybranych krajach UE

Ceny kosmetyków w krajach JRW

Podstawy do spadku eurocen: Zniesienie barier wejścia na rynki UE i nasilenie konkurencji, co powoduje obniżkę kosztów; Dokładniejsze przestrzeganie zasad swobodnej konkurencji i bardziej konsekwentne zwalczanie praktyk monopolistycznych; Zwiększony napływ zagranicznych inwestycji bezpośrednich, powodujących zwiększenie poziomu produkcji; Udostępnienia zamówień publicznych dla większej liczby firm; Presja paneuropejskich sieci dystrybucyjnych na dostawców (dążenie do ujednolicenia cen zakupu i nabywania produktów po cenach, jakie są w krajach o najniższym ich poziomie).

Determinanty standaryzacji strategii euroceny 1.Wprowadzenie jednolitej waluty (euro), która zapewniła większą przejrzystość cen; 2.Presja większości producentów na dystrybutorów i handel, popierająca ujednolicenie cen; 3.Wpływ szarego importu na politykę przedsiębiorstwa, zmuszający firmy do prowadzenia ujednoliconej euroceny; 4.Nacisk lobby producentów na rządy krajów członkowskich i Komisje UE w celu dalszego ujednolicenia podatków (np. VAT); 5.Wzrastająca presja konsumentów na ujednolicenie cen; 6.Rozwój sprzedaży w sieci Internet.

Determinanty standaryzacji strategii euroceny - c.d. 7. Szybkość ujednolicenia polityki podatkowej, prawnej i ekonomicznej w krajach Unii Europejskiej; 8. Standaryzacja potrzeb i zachowań eurokonsumentów; 9. Standaryzacja produkcji w przedsiębiorstwach europejskich. 10. Wyrównanie siły nabywczej między krajami ERW; 11. Europeizacja i koncentracja eurohandlu; 12. Wpływ szarego importu;

Scenariusze dotyczące ujednolicenia strategii euroceny