„ROLA MEDIÓW W ŻYCIU SPOŁECZNYM” Prezentację przygotowała Alicja Zaremba
Spis treści: Podawanie informacji niesprawdzonych i nieprawdziwych Progresywny wpływ mediów Środki masowego przekazu Rola mediów we wszystkich dziedzinach życia Sfery oddziaływania środków masowego przekazu Pornografia w mediach – wpływ na odbiorcę Manipulacyjna funkcja mediów Perswazja ukryta Efekt trzeciej osoby Podawanie informacji niesprawdzonych i nieprawdziwych Rola mediów w edukacji Podsumowanie
Progresywny wpływ mediów Dzięki różnorodnym wynalazkom (anteny satelitarne, telewizja, modem) szybkość przepływu informacji zwiększa się w zadziwiającym tempie. Bez wątpienia ma to wpływ na życie kulturalne, społeczne, polityczne i rodzinne każdego z nas.
Środki masowego przekazu Środki masowego przekazu (mass media, publikatory) – środki społecznego komunikowania o szerokim zasięgu, czyli prasa, radio, telewizja, Internet, a w szerszym znaczeniu także książka, film, plakat, kino. Środki masowego przekazu to element kultury masowej.
W mediach zawarte są: komunikaty - (przekaz, wiadomość) nośnik komunikatu - podłoże, na którym zostały zapisane informacje urządzenia (aparatu) - umożliwiającego przekazywanie komunikatu do odbiorcy,
Media odgrywają wielką rolę we wszystkich dziedzinach życia: kreują politykę kształtują obraz społeczeństwa pośredniczą w wymianie informacji oraz dóbr kultury i nauki kreują naszych idoli, ukazują autorytety i wzory do naśladowania współtworzą system wartości, dzięki swej niewyobrażalnej sile sugestii kształtują życiowe aspiracje ludzi, nierzadko mają wpływ na podejmowane prze nich decyzje życiowe wpływają na życie rodziny; są jakby uczestnikiem życia codziennego wpływają na emocje człowieka, na jego światopogląd, sposób wypowiadania się
Sfery oddziaływania środków masowego przekazu: na poczucie czasu na postrzeganie przestrzeni na postrzeganie rzeczywistości
Pornografia w mediach – wpływ na odbiorcę Zjawiskiem o charakterze medialnym jest pornografia, która przeniknęła już do wszystkich mediów. Współczesne przekazy medialne są przesycone treściami seksualnymi i przeciętny widz nie ma szans, by przed nimi skutecznie się bronić.
Manipulacyjna funkcja mediów Perswazja ukryta Efekt trzeciej osoby Rzeczywistość podwójnego dna Podawanie informacji niesprawdzonych i nieprawdziwych Manipulacja tytułami artykułów
Perswazja ukryta: Oceny i opinie określonej grupy interesów przedstawia się jako prawdę o rzeczywistości Operowanie pojęciami niejasnymi tak, by odbiorca sądził, że mają taki sens, jaki nadaje im nadawca Odbiorca wstydzi się, że nie rozumie i dlatego ufa nadawcy Wysoka skuteczność w społeczeństwach niedouczonych
Efekt trzeciej osoby Ludzie na ogół przesadnie oceniają wpływ mediów na innych Nie doceniają wpływu mediów na siebie Łatwiej wpływać na tych, którzy nie spodziewają się takiego wpływu i lekceważą manipulacje medialne Efektem jest zwiększenie wpływu mediów na jednostki – pozornie na ten wpływ odporne
Podawanie informacji niesprawdzonych i nieprawdziwych Artykuły pisane są nie zawsze zgodnie z prawdą: „Dowiedzieliśmy się nieoficjalnie…” „Mówi się powszechnie, iż…” „dowiedzieliśmy się, że…” Przyczyny: – Zaplanowane działanie – Przypadek – Pomyłka
Rola mediów w edukacji Role mediów we współczesnej edukacji trzeba widzieć nie tylko w aspekcie niesamowitych możliwości i stwarzania ogromnych szans, ale również w aspekcie niebezpieczeństw, zwłaszcza wychowawczych i społecznych. Należy we właściwy i krytyczny sposób odbierać komunikaty medialne i ich treści.
Podsumowanie! Dziś mass media stały się nieodłączną częścią rzeczywistości. Ta wszechobecność ma wpływ na jednostki i określone społeczności, nie tylko organizując życie, ale prowadząc też do powstawania zmian w sferze intelektualnej, emocjonalnej i społecznej.
Bibliografia: J. Izdebska – „Rodzina, dziecko i telewizja” Białystok 1996 Patrick Barwise, Kathy Hammond - “Media” - K. Czuba - „Media i władza”; Warszawa 1995 http://otworzksiazke.pl/ksiazka/oddzialywanie_mass_mediow/rozdzial/5/ http://www.profesor.pl/publikacja,5543,Artykuly,Rola-mediow-we-wspolczesnym-swiecie-i-ich-wplyw-na-rozwoj-mlodego-czlowieka