EDUKACJA MATEMATYCZNA skuteczna, przyjazna dziecku i nauczycielowi Arkadiusz Mroczyk.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
„Sześcioletnie dziecko zarówno w szkole jak i w przedszkolu pozostaje tym samym dzieckiem, ale w szkole ma szansę pójść o krok dalej.”
Advertisements

Legnica 4 października 2011r. Jelenia Góra 5 października 2011r. Wałbrzych 6 października 2011r. Wrocław 11 października 2011r. Opole 7, 12 października.
ELEMENTY OCENIANIA KSZTAŁTUJĄCEGO
KOMPETENCJE KLUCZOWE W PROJEKCIE EDUKCYJNYM
Ocenianie kształtujące na lekcjach języka polskiego
Ministerstwo Edukacji Narodowej
Zajęcia matematyczne Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Smolniku.
Praca domowa w procesie dydaktycznym
Ocenianie kształtujące
Skuteczne kształtowanie kompetencji kluczowych
Edukacja z myślą o przyszłości Idee na nowy rok szkolny 2008/09 … i dalej Tarnobrzeg 26 sierpnia 2008r.
Dlaczego 6-latek do szkoły TAK?!
PODSTAWA PROGRAMOWA KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO - MATEMATYKA
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego INFORMACJE OGÓLNE O PROJEKCIE DiAMEnT Dostrzec i aktywizować
„Zabawa jest nauką, nauka zabawą. Im więcej zabawy, tym więcej nauki”
Dojrzałość szkolna dziecka
Centrum Edukacji Nauczycieli w Koszalinie
Nauka domowa uczniów integralna część prowadzonego przez szkołę procesu nauczania opracowała: Kinga Szymanek nauczyciel ZSS nr 101.
Ministerstwo Edukacji Narodowej
ocenianie, które pomaga się uczyć
ZESPÓ Ł SZKÓ Ł PONADGIMNAZJALNYCH NR 2 W MYS Ł OWICACH ZNAM KONCEPCJĘ PRACY MOJEJ SZKOŁY.
Ocenianie kształtujące - ocenianie, które pomaga się uczyć
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
„A tu rzeczywistość skrzeczy” jak uczyć, by nie spadła efektywność przygotowania do egzaminu maturalnego 2015 Matura 2015 – jak dobrze już teraz przygotowywać.
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ i PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
Projekt "Mamo! Tato! Wyrosłem z przedszkola" realizowany jest w ramach zadania publicznego pn. Realizacja szkolnych projektów promujących przyjazną adaptację.
Ocenianie kształtujące
OCENA KSZTAŁTUJĄCA ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 94.
GOTOWOŚĆ SZKOLNA siedmiolatków
Reforma edukacji Zmiana programowa Informacje dla rodziców.
Ocenianie Kształtujące
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
KLOCKOMANIA.
Rozwój społeczny dziecka
Organizacja zajęć w klasach I-III ze szczególnym uwzględnieniem 6-latka i łagodnym przejściem w II etap edukacyjny Aleksandra Klimza
STRATEGIE OCENIANIA KSZTAŁTUJACEGO
6-LATEK W SZKOLE.
Ocenianie kształtujące w Miejskiej Szkole Podstawowej im
Pisanie i modyfikowanie programów, pisanie innowacji i projektów edukacyjnych w edukacji wczesnoszkolnej Joanna Dembowa.
PROGRAMY NAUCZANIA INNOWACJE PEDAGOGICZNE PROGRAMY AUTORSKIE
Idea oceniania kształtującego
ZAJĘCIA KOREKCYJNO - KOMPENSACYJNE
OCENIANIE KSZTAŁTUJĄCE OK
Treści kształcenia.
Ocenianie kształtujące w edukacji matematycznej i przyrodniczej
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
Co to jest spacer edukacyjny?
Edukacja po CEOwsku mgr Bożena Sozańska.
Informator dla rodziców
Małe? Duże ? Dziecko w klasie I Hanna Michalska Sokołów Podlaski,
Co zyska sześciolatek rozpoczynając naukę w szkole?
Zespół środków, czyli urządzeń (np. komputer, sieci komputerowe czy media), narzędzi (oprogramowanie) oraz innych technologii, które służą wszechstronnemu.
Planowanie pracy nauczyciela. PODSTAWA PROGRAMOWA  1. Cele ogólne – czego mamy nauczyć  2. Treści programowe – realizując je mamy nauczyć umiejętności.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA SZKOŁY PODSTAWOWE ( ) przeprowadzono 205 ewaluacji, w tym: 25 ewaluacji całościowych 180 ewaluacji problemowych Podsumowanie.
NIŻAŃSKI PROGRAM WSPIERANIA SZKÓŁ Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty, Działanie 3.5 Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół Projekt współfinansowany.
Egzamin gimnazjalny Informacje dla rodziców uczniów klas trzecich Egzamin * kwiecień * 2016r.
Międzysemestralne Otwarte Spotkanie TIK-owe r. PUBLICZNA SZKOŁA PODSTAWOWA IM. BŁOGOSŁAWIONEGO KS. JERZEGO POPIEŁUSZKI W NIECZAJNIE GÓRNEJ.
Dorobek zawodowy nauczyciela kontraktowego mgr Nataliya Hrynchyshyn Gościno, lipiec 2005.
Kurs - OK zeszyt.
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
Technologia informacyjna
Ministerstwo Edukacji Narodowej
Szkoła Podstawowa nr 214 Ul. Fontany 1.
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Jak skutecznie realizować podstawę programową?
Realizacja podstawy programowej na II etapie edukacyjnym
Organizacja zajęć w klasach I-III ze szczególnym uwzględnieniem 6-latka i łagodnym przejściem w II etap edukacyjny- cz.II Aleksandra Klimza
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Nauczyciel – teoria i/czy praktyka
Zapis prezentacji:

EDUKACJA MATEMATYCZNA skuteczna, przyjazna dziecku i nauczycielowi Arkadiusz Mroczyk

Kto to jest humanista?

Przez uczniów matematyka zaliczana jest do najtrudniejszych przedmiotów. Dlatego tyle obaw budzi jako przedmiot obowiązkowy na egzaminie maturalnym. Wśród rodziców, a nie rzadko i nauczycieli, panuje przekonanie, że trudności z uczeniem się matematyki są czymś normalnym, powszechnym.

Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna – to hasło, pod którym wprowadzane są od roku szkolnego 2009/2010 zmiany w polskim systemie edukacji. Parafrazując to hasło, powiemy: edukacja matematyczna skuteczna, przyjazna i... niekoniecznie nowoczesna. Dobre funkcjonowanie człowieka opiera się bowiem na czterech filarach – rozwoju umysłowym, emocjonalnym, społecznym oraz fizycznym.

Podstawa programowa to zapis tego, czego państwo zobowiązuje się nauczyć przeciętnie uzdolnionego ucznia. Jest ona napisana językiem wymagań i oczekiwań. Wymaga się od nauczyciela zorganizowania dzieciom określonych doświadczeń i oczekuje się, że dzieci w takiej sytuacji nauczą się określonych umiejętności i przyswoją określone wiadomości. Obowiązkiem nauczyciela jest realizacja wszystkich treści zapisanych w podstawie programowej.

Podstawa programowa kształcenia ogólnego wymienia najważniejsze umiejętności zdobywane przez ucznia w szkole. Jest to katalog kluczowych kompetencji rozwijanych na każdym szczeblu edukacji (od przedszkola po szkoły ponadgimnazjalne), na wszystkich przedmiotach i we wszystkich obszarach. W związku z tym odnoszą się one też do edukacji matematycznej. Omówimy je pokrótce.

1.czytanie – dziecko poznaje symbole języka matematyki, odczytuje sekwencje rytmiczne, czyta treści zadań; 2. myślenie matematyczne – w przedszkolu i w pierwszych miesiącach nauki w klasie I w centrum uwagi nauczyciela jest wspomaganie rozwoju czynności umysłowych ważnych dla uczenia się matematyki; 3. myślenie naukowe – to umiejętność wyciągania wniosków z istniejących przesłanek, przewidywanie skutków własnej aktywności. Dziecko, rozwiązując zadania matematyczne niewątpliwie stosuje tego typu wnioskowanie;

4. umiejętność komunikowania się – to wielka sztuka. Wymaga obdarzenia uwagą oraz uważnego słuchania, posługiwania się zrozumiałym dla obu stron językiem. W matematyce rozmowa nauczyciela z uczniem, dorosłego z dzieckiem odbywa się za pomocą słów, gestów, mimiki, ruchu, przedmiotów, dźwięków; 5. umiejętność posługiwania się nowoczesnymi technologiami komunikacyjnymi – w dzisiejszych czasach, żeby dobrze się komunikować, trzeba sprawie posługiwać się nowoczesnymi technologiami informacyjnymi. 6. umiejętność uczenia się – charakter zmian cywilizacyjnych rodzi konieczność ciągłego uczenia się nowych umiejętności. Człowiek ma być w swoim funkcjonowaniu elastyczny, umieć dostosować się do nowych warunków.

7. umiejętność pracy zespołowej – dziecko skuteczniej się uczy, gdy uczy się w grupie. Jest wtedy pozytywnie wzmacniane, rozmawia na „swoim” poziomie, nazywa doświadczenia, śmiało stawia pytania. DZIECKO MYŚLI KONKRETNIE – NIE ABSTRAKCYJNIE (TEST)

Omówienie podstawy programowej.

W jaki sposób uczynić edukację matematyczną skuteczną i przyjazną dla dziecka i dla nauczyciela? Te dwie cechy – skuteczność i przyjazność – wzajemnie się ze sobą przeplatają. Przyjazna i skuteczna edukacja matematyczna powinna łączyć oczekiwania dzieci i dorosłych.

Ocenianie kształtujące

1.Cele 2.Kryteria oceniania 3.Ocenianie kształtujące a ocenianie sumujące 4.Praca z rodzicami 5.Pytania kluczowe 6.Informacja zwrotna 7.Ocena koleżeńska 8.Samoocena uczniowska

Cele Zastanowić się: Po co tego uczę? i Co moi uczniowie już na ten temat wiedzą? Zaplanować, dokąd się zmierza i co się chce osiągnąć Podzielić się „tajemnicą” celów z uczniami Sprawdzić, czy cele zostały osiągnięte

Temat: Określanie czasu na zegarze z dokładnością do 5 minut po pełnej godzinie CELE NAUCZYCIELA: - opanowanie przez uczniów umiejętności odczytywania godziny z dokładnością do 5 minut po pełnej godzinie. CELE W JĘZYKU UCZNIA: - umiem powiedzieć, ile minut minęło po pełnej godzinie.

Temat: Masa, a ciężar ciała Cele: uczeń - rozróżnia pojęcia masa i ciężar, wyznacza ciężar ciała znając masę Cele dla ucznia: nauczysz się rozróżniać masę i ciężar i będziesz poprawnie używał tych słów. Będziesz umiał obliczyć ciężar ciała na powierzchni Ziemi. Temat: Pierwsza zasada dynamiki Cele: uczeń zna i rozumie treść pierwszej zasady dynamiki Cele dla ucznia: dowiesz się, co dzieje się z ciałem, gdy nie działają na nie siły lub gdy działające siły się równoważą. Będziesz wiedział, co to jest bezwładność.

Dziękuję za uwagę