Doskonalenie relacji uniwersytet otoczenie na przykładzie wybranych uczelni technicznych Krzysztof Leja Wydział Zarządzania i Ekonomii Politechniki Gdańskiej.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Leszek Skalny Kraków, dnia 29 marca 2007 r.
Advertisements

System Zapewnienia Jakości Kształcenia w AGH
Uniwersytet Warszawski
KRK – na Uniwersytecie Warszawskim Marta Kicińska-Habior
Wewnętrzny system zapewniania jakości KSZTAŁCENIA
Strategia rozwoju Uniwersytetu Opolskiego w latach
Doświadczenia z budowania relacji między Wydziałem Ekonomiczno-Socjologicznym UŁ a jej otoczeniem – koncepcja Wydziałowej Rady Biznesu Dr Agnieszka Kurczewska,
Studenckie Koło Naukowe przy Zakładzie Zarządzania w Pielęgniarstwie Gdańsk 2008.
Agenda Innowacyjność Wpływ innowacyjności na konkurencyjność
„Chodzi o to, by człowiek robił ochoczo to, co robić musi;
Definicje […] społeczeństwo obywatelskie jest przestrzenią działania instytucji, organizacji, grup społecznych i jednostek, rozciągającą się pomiędzy rodziną,
XIV Ogólnopolska Konferencja Naukowa Problemy Społeczeństwa Informacyjnego Społeczność wirtualna obok czy zamiast realu? S Z C Z E C I N 13 maja 2011.
III Forum Gospodarcze Województwa Kujawsko-Pomorskiego Toruń, 28 maja 2003r.
Kształtowanie motywacji pracowników
Rola studentów w zapewnianiu jakości kształcenia w jednostkach Uniwersytetu Warszawskiego.
Innowacyjna kontynuacja aktywna adaptacja Program wyborczy Dr hab. Agnieszka Pawłowska, prof. nadzw.
I.Sagan, Proces Boloński, REA, Leźno Gdańsk, 28 listopada 2008 tworzenie wspólnego Europejskiego Obszaru Szkolnictwa Wyższego przygotowanie włączenia uczelni.
1. REFORMA SYSTEMU FINANSOWANIA SZKOLNICTWA WYŻSZEGO I NAUKI Stworzenie sprawnego systemu finansowania działalności naukowo- badawczej i dydaktycznej uczelni.
KONCEPCJA DZIAŁALNOŚCI
Politechnika Śląska w Gliwicach Wydział Organizacji i Zarządzania Katedra Stosowanych Nauk Społecznych Kierownik Katedry: dr hab. Jacek Rąb, prof. nzw.
Krzysztof B. Matusiak PRZEDSIĘBIORCZA UCZELNIA, PRZEDSIĘBIORCZY PROFESOR, PRZEDSIĘBIORCZY STUDENT - wyzwania współczesności - Opole, 28 stycznia 2010.
Otwarcie Centrum Naukowego ds. KRK 22 marca 2011 r. aula H 116 AHE w Łodzi przy ul. Rewolucji 1905 r. nr 52. PROGRAM WTOREK, 22 MARCA :00-11:10.
Przygotował Andrzej Potucha
BIBLIOTEKA UNIWERSYTETU ZIELONOGÓRSKIEGO. Politechnika Zielonogórska Wyższa Szkoła Pedagogiczna UNIWERSYTET ZIELONOGÓRSKI Utworzony został 1września 2001.
Kuratorium Oświaty we Wrocławiu
Zmiany instytucjonalne w monitorowaniu polityki rozwoju (KFT i RFT) Zielona Góra, 26 czerwca 2013 r. 1.
Strategia rozwoju SBP na lata Sprawozdanie Maria Burchard ZG SBP.
Jako istotny czynnik zwiększający kapitał przedsiębiorstwa.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
V Konferencja Ewaluacyjna Warszawa, Ewaluacja jako instrument budowy sprawnego państwa Cele ewaluacji: Ewaluacja polityk publicznych powinna.
„Szkoła demokracji” Edukacyjny projekt uczniów Zespołu Szkół im
Informacja o działaniach Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego Edward Jezierski Konferencja Rektorów Polskich Uczelni Technicznych Wrocław, listopada.
ALGORYTM Co wynika dla uczelni technicznych
KONTROLA ZARZĄDCZA w POLITECHNICE GDAŃSKIEJ ROK 2011 Konferencja Rektorów Polskich Uczelni Technicznych MAJA 2011.
W skrócie o Deklaracji Bolońskiej & systemie ewaluacji punktów kredytowych ECTS Rada Wydziały Wychowania Fizycznego 22 marca 2007 Rom a n M a c i e jK.
W YDZIAŁ N AUK S POŁECZNYCH K ONWENT W YDZIAŁU N AUK SPOŁECZNYCH U NIWERSYTETU W ROCŁAWSKIEGO Z ESPOŁY R OBOCZE.
1 Jerzy Woźnicki Ocena możliwości wspierania innowacyjności przez uczelnie na gruncie ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym Prof. Jerzy Woźnicki.
Studia doktoranckie w Procesie Bolońskim Katarzyna Martowska Zespół Ekspertów Bolońskich UKSW, Warszawa,
Wprowadzenie teoretyczne
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Kadry dla innowacyjnej gospodarki – rola priorytetu IV PO Kapitał Ludzki Agnieszka Gryzik dyrektor Departamentu.
KRK – na Uniwersytecie Warszawskim 7czerwca 2011 Marta Kicińska-Habior.
Nagroda Prezesa Rady Ministrów (Rozporządzenia PRM z z dnia 27 sierpnia 2004 r. ) 1)wyróżnione rozprawy doktorskie dla osób, którym został nadany stopień.
1 Uznawanie efektów uczenia się Podstawa prawna 1.Ustawa z dnia 27 lipca 2005 roku – Prawo o szkolnictwie wyższym; 2.Rozporządzenie MNiSW z dnia 14 września.
Misja Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu Prowadzimy działalność naukowo-badawczą oraz kształcimy bazując.
ZARZĄDZANIE KRYZYSOWE W POWIECIE
PROF. WITOLD T. BIELECKI REKTOR ALK Maciej Madziński – Dyrektor Operacyjny Akademia Leona Koźmińskiego.
ICT POLSKA CENTRALNA KLASTER – WSPÓŁPRACA Z OTOCZENIEM DLA ROZWOJU KADR, UCZELNI I REGIONU Prorektor PŁ ds. Rozwoju Uczelni prof. dr hab. inż. Piotr Szczepaniak.
UNIWERSYTET MEDYCZNY W ŁODZI - PRZEDSIĘBIORSTWEM NAUKOWO - DYDAKTYCZNYM Prof. dr hab. Paweł Górski, Rektor.
WMII 2 COMMUNITY – WYDZIAŁ OTWARTY NA WSPÓŁPRACĘ Z OTOCZENIEM prof. UAM dr hab. Marek Wisła.
Gdańska Rada Oświatowa r.. „Wysoka jakość gdańskiej edukacji odpowiadająca na wyzwanie uczenia się przez całe życie” Misja programu Gdańszczanin.
Wybrane kwestie z ustawy prawo o szkolnictwie wyższym cz. II opr. Jakub Mrożek.
Konferencja współfinansowan a ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Kompleksowy Program Rozwoju Szkolnictwa Zawodowego.
Kod Uniwersytetu Wiedzy
JASZOWIEC Posiedzenie Rady Szkolnictwa Wyższego i Nauki ZNP
Ustawa Wypracowanie stanowiska doktorantów
Wybrane kwestie z ustawy prawo o szkolnictwie wyższym cz. II
I ZARZĄDZANIE W BIZNESIE
Stanisław Tamm Urząd Miasta Poznania Wydział Działalności Gospodarczej
Uczelniany System Zapewnienia Jakości Kształcenia
Uczelnie wyższe.
Krzysztof Szymański, Krzysztof Leja Wydział Zarządzania i Ekonomii
Krzysztof Leja Wydział Zarządzania i Ekonomii Politechniki Gdańskiej
Elastyczność studiów dwustopniowych na przykładzie Wydziału Zarządzania i Ekonomii Politechniki Gdańskiej Krzysztof Leja Wydział Zarządzania i Ekonomii.
Kuratorium Oświaty we Wrocławiu
Wybrane kwestie z ustawy prawo o szkolnictwie wyższym cz. II
AGH: Zamierzenia Spotkanie Władz AGH,
Jakość kształcenia w szkolnictwie wyższym
NOWY STATUT UNIWERSYTETU JAN KOCHANOWSKIEGO W KIELCACH
ABSOLWENT, PRACODAWCA I WYKŁADOWCA – TRZY STANY JEDNA OSOBA
PROJEKTY POWER
Zapis prezentacji:

Doskonalenie relacji uniwersytet otoczenie na przykładzie wybranych uczelni technicznych Krzysztof Leja Wydział Zarządzania i Ekonomii Politechniki Gdańskiej Konferencja Przeobrażenia i zmiany w organizacjach w warunkach globalizacji Zakopane, 17 września 2009 r.

Agenda 1.Wstęp, czyli o trzeciej misji uniwersytetu. 2.Zewnętrzne i wewnętrzne postrzeganie trzeciej misji uniwersytetu. 3.Czy konwent uczelni jest sposobem na urzeczywistnienie trzeciej misji? 4.Konkluzja

O trzeciej misji Pierwsza – kształcenie w określonej dyscyplinie wiedzy (od 1098 r. -…) Pierwsza – kształcenie w określonej dyscyplinie wiedzy (od 1098 r. -…) Druga – badania naukowe w określonej dyscyplinie wiedzy (dominuje pojmowanie wiedzy jako wartości autotelicznej (Humboldt 1809-…) Druga – badania naukowe w określonej dyscyplinie wiedzy (dominuje pojmowanie wiedzy jako wartości autotelicznej (Humboldt 1809-…) Trzecia misja – współtworzenie wiedzy przy aktywnym udziale otoczenia (Gibbons et al. 1994) Trzecia misja – współtworzenie wiedzy przy aktywnym udziale otoczenia (Gibbons et al. 1994)

Ewolucja relacji… Uniwer- syte t Państwo Biznes Uniwer -sytet Biznes Uniwer- sytet Państwo Biznes Państwo 12 3

Trzy misje czy jedna trójelementowa (1) Komplementarne czy sprzeczne? Komplementarne czy sprzeczne? Liczby uczelni w Europie i USA są porównywalne, efekty nie… Liczby uczelni w Europie i USA są porównywalne, efekty nie… Ponad 450 szkół wyższych w Polsce Ponad 450 szkół wyższych w Polsce –co 10 student w Europie studiuje w Polsce –ok. 200 szkół wyższych kształci < 1000 studentów, ok. 100 kształci < 500 studentów

Trzy misje czy jedna trójelementowa (2) Jak zmierzyć trzecią misję? Jak zmierzyć trzecią misję? –przychody na R&D w ok. 400 uczelniach stanowią mniej niż 5% przychodów operacyjnych –przychody na R&D w uczelniach technicznych to średnio ok. 20% ogółu przychodów (od 5% do 33%) –przychody R&D w uniwersytetach od 2 do 18% –przychody R&D w publicznych uczelniach ekonomicznych (ok. 5%) ALE TE INFORMACJE MOGĄ BYĆ MIARĄ DRUGIEJ MISJI !

Dwugłos w sprawie „3” misji (1) Raport OECD dostrzega potrzebę: Raport OECD dostrzega potrzebę: –konsultowania zmian legislacyjnych ze środowiskiem pozakademickim –stworzenia wizji szkolnictwa zawodowego –rozszerzenia oferty kształcenia ustawicznego –wyraźniejszej orientacji uczelni na zewnątrz i potrzeby społeczne –podjęcia debaty dotyczącej zarządzania uczelniami –wprowadzenia obowiązku powołania organów doradczych

Dwugłos w sprawie „3” misji (2) Prawo o szkolnictwie wyższym z 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym z 2005 r. –Wprowadzono w niektórych uczelniach Konwent Konwent Rada Społeczna Rada Społeczna –Nikłe zainteresowanie uczelni Elastycznością wynagradzania Elastycznością wynagradzania Uelastycznianiem struktur organizacyjnych Uelastycznianiem struktur organizacyjnych

Rola konwentów w opinii rektorów uczelni technicznych Przekonanie o: Przekonanie o: –konieczności współkreowania otoczenia –tym, że identyfikujące się z potrzebami regionów będą lepiej postrzegane –uczelnia odpowiada za wykształcenie mądrych i światłych obywateli (czy masowość kształcenia temu sprzyja?) –nieuzasadnionej przewadze podaży nad popytem przy opracowaniu programów

Rola konwentów w opinii rektorów uczelni technicznych w praktyce Konwent izbą niższą Senatu (AGH) Konwent izbą niższą Senatu (AGH) Staranne opracowywanie „filozofii kompletowania konwentu” – PKra Staranne opracowywanie „filozofii kompletowania konwentu” – PKra Konwent powinien mieć uprawnienia rady powierniczej i decydować o wyborze rektora (PWr) Konwent powinien mieć uprawnienia rady powierniczej i decydować o wyborze rektora (PWr) Konwent nie spełni roli w uczelniach rozproszonych terytorialnie (PŚl) Konwent nie spełni roli w uczelniach rozproszonych terytorialnie (PŚl) Konwent został powołany, ale dalsze jego istnienie jest bezzasadne (politechnika X) Konwent został powołany, ale dalsze jego istnienie jest bezzasadne (politechnika X)

Podsumowanie Raport OECD jest ważnym audytem z zewnętrznym Raport OECD jest ważnym audytem z zewnętrznym Przekonanie o konieczności uelastycznienia studiowania oraz działalności B+R Przekonanie o konieczności uelastycznienia studiowania oraz działalności B+R Struktura wydziałowo-katedralna jest daleka od doskonałości (w niektórych uczelniach kierownik katedry jest wybierany na takich zasadach jak rektorzy i dziekani) Struktura wydziałowo-katedralna jest daleka od doskonałości (w niektórych uczelniach kierownik katedry jest wybierany na takich zasadach jak rektorzy i dziekani) Konieczne jest wzmocnienie władzy rektora Konieczne jest wzmocnienie władzy rektora PKA, RGSzW powinny być poszerzone o przedstawicieli pracodawców PKA, RGSzW powinny być poszerzone o przedstawicieli pracodawców Ustawa Prawo o szkolnictwie wyższym nie została „skonsumowana” Ustawa Prawo o szkolnictwie wyższym nie została „skonsumowana”

A może uczelnia III generacji Rada nadzorcza Zarząd Nieliczny personel wspomagający zarząd Zespół DZespół CZespół BZespół A x y Wspólne służby osie koordynacyjne osie organizacyjne Źródło: J.Wissema, Technostaterzy, PARP,W-wa 2005, s. 52

Przesłanie Tradycyjny kierownik „nie jest ogniwem spajającym lecz działa na zasadzie „impulsów sprawczych”, generując nowe przestrzenie do działania i decydowania” Tradycyjny kierownik „nie jest ogniwem spajającym lecz działa na zasadzie „impulsów sprawczych”, generując nowe przestrzenie do działania i decydowania” K. Perechuda, Filozofia I-Cing w zarządzaniu, s.74

Dziękuję za uwagę