Rola wymowy w komunikacji społecznej. Definicja mowy wg Leona Kaczmarka ojca logopedii polskiej Mowa jest aktem w procesie językowego porozumienia się.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
OPÓŹNIONY ROZWÓJ MOWY.
Advertisements

ZABURZENIE MOWY POCHODZENIA ŚRODOWISKOWEGO
Wybrane zagadnienia z logopedii i zaburzeń rozwoju mowy
ROZWÓJ MOWY U DZIECI.
JĘZYK POLSKI KLASY IV - VI
W JAKI SPOSÓB ZMIENIĆ NIEPRAWIDŁOWY ODBIÓR KOMUNIKATÓW WERBALNYCH I NIEWERBALNYCH W RELACJACH UCZEŃ – NAUCZYCIEL – RODZIC.
GROMADZENIE INFORMACJI O PACJENCIE I JEGO RODZINIE
Zaburzenia wymowy.
OPIS PRZEDMIOTU (ZAJĘĆ)
Dwa sposoby komunikowania się: sposób werbalny 35% – słowa,
AFAZJA MŁODZIEŻY I DOROSŁYCH
METODY I FORMY PRACY w Zespole Szkół dla Dzieci Niesłyszących w Bielsku - Białej opracowała: mgr Joanna Skowron.
"Granice mojego języka są granicami mojego świata". /cyt. z "Traktatu logiczno - filozoficznego" Ludwika Wittgensteina/
Ocena opisowa Ocenić ucznia, to dać jak najpełniejszą informację
Kompetencje komunikacyjne
"Granice mojego języka są granicami mojego świata".
Czy rozwój mowy mojego dziecka przebiega prawidłowo ?
Jak porozumiewać się miedzy sobą by być rozumianym?
Co to są alternatywne i wspomagające metody komunikacji?
Wpływ zaburzeń mowy na naukę szkolną Opracowała: Karolina Dubieniecka
SKALA GOTOWOŚCI SZKOLNEJ
Zajęcia z zakresu logopedii szkolnej
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Gorlicach
Dr hab. Kazimiera Krakowiak, prof
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA DZIECKA 6 LETNIEGO W ASPEKCIE ROZWOJU MOWY
Trening metodą Warnkego
Umiejętność komunikowania się i pracy zespołowej
 Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych: leksykalnych,  gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych, umożliwiającym.
NIEDOKSZTAŁCENIE MOWY O TYPIE AFAZJI
 Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację.
Wyniki próbnego egzaminu gimnazjalnego z języków obcych 2008.
BARIERY W KOMUNIKACJI I SPOSOBY ICH PRZEZWYCIĘŻANIA
Rozwój mowy i jego wspomaganie
„Kocham czytać” Jagody Cieszyńskiej
Metoda nauki czytania Przyłubskich
KOMUNIKACJA MIĘDZYLUDZKA
Wykonała: Iwona Rąpała
METODY KOMUNIKACJI.
Komunikacja międzyludzka
Komunikacja.
Metody komunikacji mi ę dzyludzkiej autor: Jakub Durasik.
Bariery komunikacyjne
Metody komunikowania się
Metody komunikowania się.
Metoda symultaniczno–sekwencyjna
 Werbalna  Niewerbalna Przekazywanie treści do adresata i sposób jej odbioru ma znaczenie w zależności od :
Sposoby Komunikacji. Definicja Komunikacja to proces mający na celu spowodowanie u odbiorcy informacji zmiany świadomości zamierzonej przez nadawcę. Na.
Komunikacja interpersonalna to wymiana informacji między jej uczestnikami. Mogą to być słowa (komunikacja werbalna), gesty, teksty, obrazy, dźwięki czy.
Metody komunikacji.
wykonała Edyta Gagracz
Komunikacja.
Aleksandra Kiełbania I G
Komunikacja. Definicja komunikacji Komunikacja -to proces mający na celu spowodowanie u odbiorcy informacji zmiany świadomości zamierzonej przez nadawcę.
Metody Komunikacji.
Metoda Dyna-Lingua M.S. Materiały wykorzystane w prezentacji pochodzą z książki: Metoda terapeutyczna Dyna-Lingua, MS. w leczeniu autyzmu, Red. Młynarksa.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Kształtowanie kompetencji komunikacyjnych wiedza o języku w szkole podstawowej i gimnazjum.
Wady wymowy.
Podstawowe informacje o egzaminie ósmoklasisty
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
Rozwój mowy dziecka.
JAK WSPIERAĆ ROZWÓJ KOMUNIKACJI DZIECKA Z ZABURZENIAMI MOWY W GRUPIE RÓWIEŚNICZEJ Z WYKORZYSTANIEM AAC.
Z UMIEJĘTNOŚCI JĘZYKOWYCH PO PRAKTYKACH ZAGRANICZNYCH W LIPSKU
PODSTAWY PRZEDSIĘBIORCZOŚCI
Egzamin ósmoklasisty Język obcy nowożytny.
Próbny Egzamin Ósmoklasisty
Wyniki próbnego egzaminu gimnazjalnego – język obcy nowożytny.
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego
Zapis prezentacji:

Rola wymowy w komunikacji społecznej

Definicja mowy wg Leona Kaczmarka ojca logopedii polskiej Mowa jest aktem w procesie językowego porozumienia się w słowie. W akcie tym osoba mówiąca- nadawca przekazuje informacje, a rozmówca- odbiorca ją odbiera. Oba te procesy przekazywanie informacji i jej odbiór są możliwe tylko dzięki temu, że zarówno nadawca i odbiorca znają i umieją ten sam język.

Język należy rozumieć jako dwuklasowy system, na który składają się z jednej strony symbole: samodzielne tj. wyrazy i związki frazeologiczne i niesamodzielne tj. prozodemy- realizowane w tekście słownym w postaci melodii, akcentu i rytmu, a w tekście pisemnym realizowane przez znaki interpunkcyjne

Bariery komunikacyjne Barierami komunikacyjnymi jest wszystko to, co może zakłócić porozumiewanie się nadawcy i odbiorcy komunikatu.

Do barier komunikacyjnych możemy zaliczyć:  Narzucanie swoich opinii  Krytyka bezpośrednia i ukryta  Porównywanie  Ocenianie  Podejmowanie decyzji za innych  Skłonność do manipulacji  Moralizowanie  Używanie żargonu wulgaryzmów i zwrotów w innym języku

Etapy nabywania języka  Rozumienie  Powtarzanie  Nazywanie

Biologiczny aspekt języka  Fonacja  Artykulacja  Prozodia mowy

Gramatyczny aspekt języka  Fleksja  Złożone konstrukcje składniowe (strona bierna, inwersja składniowa, związki rządu, zgody i przynależności, wyrażenia przyimkowe)  Relacje czasowo-przestrzenne

Komunikacyjny aspekt języka  Formowanie sądów  Logiczność, spójność i adekwatność wypowiedzi  Adekwatność zachowania językowego do sytuacji  Mowa niewerbalna- gesty, mimika

Złożone operacje językowe  Liczenie  Czytanie  Pisanie

Podstawy biologiczne mowy W procesie tworzenia mowy biorą udział następujące układy:  CUN (centralny układ nerwowy)  Układ fonacyjny  Narządy artykulacyjne  Narząd słuchu Wszystkie te układy muszą współdziałać ze sobą. Niedomaganie chociażby jednego z nich powoduje zaburzenia w procesie komunikacji interpersonalnej

Zaburzenia mowy:  Dyslalia  Jąkanie  Oligofazja  Mowa osób słabosłyszących i niesłyszacych  Mowa osób z autyzmem  Afazja  Dyzartia  Nerwice mowy  Schizofazja

Higiena głosu Optymalne warunki dla pracujących głosem:  Temperatura powietrza stopni Celsjusza  Wilgotność względna 60-70%  Poziom hałasu do 40db Warto wiedzieć, że: Natężenie głosu wypowiadanego szeptem wynosi ok.40dB., mowy potocznej 50-65dB., krzyku 76-80dB. Podczas przerw poziom hałasu wynosi ok dB. Głos ludzki, najpiękniejszy instrument świata wymaga pielęgnacji dbania o jego kondycję. Teresa Żylis-Gara

Dziecku łatwiej będzie nauczyć się czytać, jeżeli:  Przyzwyczaimy dziecko do oglądania książeczek  Będziemy pamiętać, że zaczynamy od przeglądania prostych książeczek z ilustracjami w żywych kolorach  Książki będą źródłem tematów do rozmowy  Nauczymy dziecko aktywnego słuchania  Wspólne oglądanie książeczek stanie się stałym elementem codziennych zajęć  Zainteresujemy dziecko czytaniem pozycji wydawniczych  Nauczymy korzystania z biblioteki

Etapy wczesnej nauki czytania wg Jagody Cieszyńskiej twórczyni Metody Krakowskiej i symultaniczno-sekwencyjnej nauki czytania stosowanej w terapii rozwoju dzieci i programowania rozwoju mowy i języka I. Od samogłosek prymarnych do sylaby otwartej  Nauka powtarzania, rozpoznawania i odczytywania samogłosek  Nauka globalnego rozpoznawania i odczytywania wyrażeń dźwiękonaśladowczych  Nauka powtarzania, rozpoznawania i odczytywania sylab otwartych  Nauka globalnego rozpoznawania wyrazów

Etapy wczesnej nauki czytania wg Jagody Cieszyńskiej twórczyni Metody Krakowskiej i symultaniczno- sekwencyjnej nauki czytania stasowanej w terapii rozwoju dzieci i programowania rozwoju mowy i języka II. Od sylaby otwartej do pierwszych wyrazów III. Czytanie sylab zamkniętych:  Czytanie nowych sylab otwartych i zamkniętych  Samodzielne czytanie wyrazów

Dziękuję za uwagę