Rola wymowy w komunikacji społecznej
Definicja mowy wg Leona Kaczmarka ojca logopedii polskiej Mowa jest aktem w procesie językowego porozumienia się w słowie. W akcie tym osoba mówiąca- nadawca przekazuje informacje, a rozmówca- odbiorca ją odbiera. Oba te procesy przekazywanie informacji i jej odbiór są możliwe tylko dzięki temu, że zarówno nadawca i odbiorca znają i umieją ten sam język.
Język należy rozumieć jako dwuklasowy system, na który składają się z jednej strony symbole: samodzielne tj. wyrazy i związki frazeologiczne i niesamodzielne tj. prozodemy- realizowane w tekście słownym w postaci melodii, akcentu i rytmu, a w tekście pisemnym realizowane przez znaki interpunkcyjne
Bariery komunikacyjne Barierami komunikacyjnymi jest wszystko to, co może zakłócić porozumiewanie się nadawcy i odbiorcy komunikatu.
Do barier komunikacyjnych możemy zaliczyć: Narzucanie swoich opinii Krytyka bezpośrednia i ukryta Porównywanie Ocenianie Podejmowanie decyzji za innych Skłonność do manipulacji Moralizowanie Używanie żargonu wulgaryzmów i zwrotów w innym języku
Etapy nabywania języka Rozumienie Powtarzanie Nazywanie
Biologiczny aspekt języka Fonacja Artykulacja Prozodia mowy
Gramatyczny aspekt języka Fleksja Złożone konstrukcje składniowe (strona bierna, inwersja składniowa, związki rządu, zgody i przynależności, wyrażenia przyimkowe) Relacje czasowo-przestrzenne
Komunikacyjny aspekt języka Formowanie sądów Logiczność, spójność i adekwatność wypowiedzi Adekwatność zachowania językowego do sytuacji Mowa niewerbalna- gesty, mimika
Złożone operacje językowe Liczenie Czytanie Pisanie
Podstawy biologiczne mowy W procesie tworzenia mowy biorą udział następujące układy: CUN (centralny układ nerwowy) Układ fonacyjny Narządy artykulacyjne Narząd słuchu Wszystkie te układy muszą współdziałać ze sobą. Niedomaganie chociażby jednego z nich powoduje zaburzenia w procesie komunikacji interpersonalnej
Zaburzenia mowy: Dyslalia Jąkanie Oligofazja Mowa osób słabosłyszących i niesłyszacych Mowa osób z autyzmem Afazja Dyzartia Nerwice mowy Schizofazja
Higiena głosu Optymalne warunki dla pracujących głosem: Temperatura powietrza stopni Celsjusza Wilgotność względna 60-70% Poziom hałasu do 40db Warto wiedzieć, że: Natężenie głosu wypowiadanego szeptem wynosi ok.40dB., mowy potocznej 50-65dB., krzyku 76-80dB. Podczas przerw poziom hałasu wynosi ok dB. Głos ludzki, najpiękniejszy instrument świata wymaga pielęgnacji dbania o jego kondycję. Teresa Żylis-Gara
Dziecku łatwiej będzie nauczyć się czytać, jeżeli: Przyzwyczaimy dziecko do oglądania książeczek Będziemy pamiętać, że zaczynamy od przeglądania prostych książeczek z ilustracjami w żywych kolorach Książki będą źródłem tematów do rozmowy Nauczymy dziecko aktywnego słuchania Wspólne oglądanie książeczek stanie się stałym elementem codziennych zajęć Zainteresujemy dziecko czytaniem pozycji wydawniczych Nauczymy korzystania z biblioteki
Etapy wczesnej nauki czytania wg Jagody Cieszyńskiej twórczyni Metody Krakowskiej i symultaniczno-sekwencyjnej nauki czytania stosowanej w terapii rozwoju dzieci i programowania rozwoju mowy i języka I. Od samogłosek prymarnych do sylaby otwartej Nauka powtarzania, rozpoznawania i odczytywania samogłosek Nauka globalnego rozpoznawania i odczytywania wyrażeń dźwiękonaśladowczych Nauka powtarzania, rozpoznawania i odczytywania sylab otwartych Nauka globalnego rozpoznawania wyrazów
Etapy wczesnej nauki czytania wg Jagody Cieszyńskiej twórczyni Metody Krakowskiej i symultaniczno- sekwencyjnej nauki czytania stasowanej w terapii rozwoju dzieci i programowania rozwoju mowy i języka II. Od sylaby otwartej do pierwszych wyrazów III. Czytanie sylab zamkniętych: Czytanie nowych sylab otwartych i zamkniętych Samodzielne czytanie wyrazów
Dziękuję za uwagę