Małopolski Konwent Regionalny Kongresu Osób z Niepełnosprawnościami Kraków, 3 czerwca 2016
Analiza potrzeb krakowskich rodzin z niepełnosprawnym dzieckiem Autor: Aleksandra Włodarczyk
Badania ANKIETA NAJWAŻNIEJSZYCH POTRZEB RODZINY Z DZIECKIEM NIEPEŁNOSPRAWNYM badania własne Fundacji Hipoterapia, maj /czerwiec 2015 KRAKOWSKA RODZINA Z DZIEĆMI NIEPEŁNOSPRAWNYMI WOBEC OFERTY USŁUG PUBLICZNYCH w ramach cyklicznego „Raportu o Stanie Miasta” dla Gminy Kraków Opracowanie: SBM Profile, grudzień 2015 Raport: POTRZEBY RODZIN Z DZIECKIEM NIEPEŁNOSPRAWNYM NA TERENIE GMINY MIEJSKIEJ KRAKÓW. Analiza w zakresie wsparcia rodzin w ramach polityki społecznej Urzędu Miasta Krakowa Opracowanie: Błażej Pasiut, Kraków, grudzień 2015
Ankieta przeprowadzona przez Fundację Hipoterapia 200 odpowiedzi od rodzin podopiecznych: Fundacji HIPOTERAPIA – sprzężone niepełnosprawności Stowarzyszenia CHMURKA - dzieci ze schorzeniami neurologicznymi Stowarzyszenia TĘCZA - dzieci i młodzież z Zespołem Downa Integracyjnego Klubu Sportowego DRUGA STRONA SPORTU - dzieci ze spektrum autyzmu ZESPOŁU SZKÓŁ SPECJALNYCH nr 11 – uczniowie
Prezentacja dla ZESPOŁU ROBOCZEGO DS. POTRZEB RODZIN Z DZIECKIEM NIEPEŁNOSPRAWNYM w UMK (powołanego Zarządzeniem Prezydenta Miasta Krakowa Nr 1081/2015 z dnia r.) Pytania o wybór z listy najważniejszych potrzeb: dziecka niepełnosprawnego rodzeństwa dziecka niepełnosprawnego rodziców /rodziny /opiekunów
Potrzeby ze wszystkich kategorii, wg uzyskanej najwyższej liczby punktowanych odpowiedzi: 1.Leczenie /terapia dziecka niepełnosprawnego 2.Integracja /kontakty rówieśnicze 3.Finanse rodziny 4.Edukacja 5.Zdrowie rodziców 6.Wolny czas rodziców
KRAKOWSKA RODZINA Z DZIEĆMI NIEPEŁNOSPRAWNYMI WOBEC OFERTY USŁUG PUBLICZNYCH SBM Profile: 4 zogniskowane dyskusje grupowe (fgi) z rodzicami dzieci niepełnosprawnych: Śródmieście, Podgórze, Krowodrza, Nowa Huta
POTRZEBY RODZIN Z DZIECKIEM NIEPEŁNOSPRAWNYM NA TERENIE GMINY MIEJSKIEJ KRAKÓW Analiza w zakresie wsparcia rodzin w ramach polityki społecznej Urzędu Miasta Krakowa, Błażej Pasiut 731 odpowiedzi od rodzin podopiecznych z 59 placówek: 14 przedszkoli, 18 szkół podstawowych, 11 gimnazjów, 4 licea, 8 specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych oraz 4 zespoły szkół specjalnych
Problemy w rodzinie wynikające z niepełnosprawności dziecka niedostatek finansowy obciążenie fizyczne i psychiczne sprawowaną opieką nad dzieckiem brak pomocy wolontaryjnej brak warunków do rekreacji dzieci niepełnosprawnych trudności w staraniach o pomoc ze strony UMK bariery architektoniczne
Potrzeby związane stricte z niepełnosprawnością w rodzinie godne warunki życia rodzin i dzieci niepełnosprawnych – przede wszystkim posiadanie mieszkania informacja i informowanie o sprawach istotnych dla rodzin troska o przyszłość dzieci niepełnosprawnych po śmierci rodziców czasowa zastępcza opieka nad dzieckiem niepełnosprawnym uciążliwości kontaktów z systemem pomocy dla niepełnosprawnych
Pomysły na naprawę sytuacji punkt informacji kompleksowej dla opiekunów osób niepełnosprawnych zmiana zachowania urzędników wobec rodziców dzieci niepełnosprawnych na bardziej pozytywne zaniechanie kontroli na rzecz pomocy rodzinom bank wolontariuszy do czasowej opieki nad dzieckiem niepełnosprawnym rozszerzenie Karty Krakowskiej Rodziny na rodziny z dziećmi niepełnosprawnymi łatwiejszy dostęp do specjalistów medycznych poprawa dowozu do szkół poszukiwanie na świecie dobrych wzorów, wartych zastosowania w Krakowie czasowa opieka 24-godzinna hotel dla dzieci, na czas nadzwyczajnych okoliczności w rodzinie
Formy zajęć - trzy grupy a)psychologiczne (poznawanie siebie i swoich emocji, trening asertywności, grupy wsparcia dla dzieci i rodziców, praca nad sobą i poczuciem własnej wartości) b)praktyczne (nauka radzenia sobie w społeczeństwie, nauka samodzielności i zaradności życiowej, przygotowanie do zawodu) c)rozwojowe formy zagospodarowania czasu (świetlice terapeutyczne, rozwój uzdolnień, zajęcia taneczne, zajęcia teatralne)
Otoczenie społeczne – oczekiwania zrozumienie tolerancja szacunek integracja rodzina – małżeństwo – rodzeństwo
Szkoła – ważne kwestie rozwój – przyszłość rówieśnicy tolerancja pomoce dydaktyczne specjalne potrzeby edukacyjne kompetencje nauczycieli
Szkoła – ważne kwestie rozwój – przyszłość rówieśnicy tolerancja pomoce dydaktyczne specjalne potrzeby edukacyjne kompetencje nauczycieli
Edukacja – oczekiwania dostępność i przystosowanie szkół kompetencje nauczycieli i kadry placówek oświatowych wsparcie szkoleniowe dla dzieci niepełnosprawnych (psychologia, praktyka, rozwój) edukacja rodziców /podnoszenie kompetencji edukacja osób z otoczenia dzieci niepełnosprawnych edukacja społeczna /kampanie informacyjne