Ocena propozycji podziału Województwa Mazowieckiego na podstawie projekcji sytuacji ekonomicznej wydzielonych województw - w latach 2016-2039 dr Piotr.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
PROCEDURA OPRACOWANIA I AKTUALIZACJI WIELOLETNIEGO PROGRAMU INWESTYCYJNEGO MIASTA PUŁAWY.
Advertisements

Zmiana Planu zagospodarowania przestrzennego Województwa Lubuskiego
Rola samorządów województw we wdrażaniu Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Janusz Gałęziak Dyrektor Departamentu Europejskiego Funduszu Społecznego Urząd.
1 Warszawa, 17 grudnia 2007 r. Ewaluacje horyzontalne realizowane na zlecenie KJO Dr Piotr Żuber Dyrektor Departamentu Koordynacji Polityki Strukturalnej.
Program badań statystycznych statystyki publicznej (PBSSP) na rok 2008
Pomiar obciążeń administracyjnych
System ewaluacji polityki spójności w Polsce Doświadczenia i perspektywy Stanisław Bienias Krajowa Jednostka Oceny Rzeszów, 26 listopada 2008 r.
Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r
Podstawy gospodarki finansowej jednostek samorządu terytorialnego
UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI EUROPEJSKI FUNDUSZ ROZWOJU REGIONALNEGO 12 stycznia 2014 r. Zespół ds. Programowania i Ewaluacji Departament Programu.
XXI Sesja Rady Gminy 18 styczeń 2005r.. Budżet Gminy Oleśnica na 2005 rok.
Wieloletnia Prognoza Finansowa miasta Tychy
Plan Działania KSOW dla województwa lubuskiego na lata
- informacja dla jednostek samorządu terytorialnego
Środki pochodzące ze źródeł zagranicznych w wydatkach publicznych w spojrzeniu regionalnych izb obrachunkowych Małgorzata Kern Naczelnik Wydziału Informacji,
Kluczowe liczby w projekcie budżetu na 2014 rok i w projekcie Wieloletniej Prognozy Finansowej na lata Warszawa 15 listopada 2013 r. MIASTO STOŁECZNE.
PREZYDENT MIASTA TYCHY Wykonanie budżetu miasta Tychy za 2011 rok.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wydział Europejskiego Funduszu Społecznego Wrocław, 10 grudnia 2007r. INSTYTUCJA POŚREDNICZĄCA komponentu.
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, ul. Wspólna 2/4, Warszawa, Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia – koncepcja.
STRATEGIA ROZWOJU SYSTEMU TRANSPORTU WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO
Motto „Tysiąc razy lepiej zapalić świeczkę, niż wiecznie narzekać na ciemność” Przysłowie chińskie.
1Warszawa, 25 listopada 2013 r. BUDŻET WOJEWÓDZTWA MAZOWIECKIEGO NA 2014 R. I PROGRAM OSTROŻNOŚCIOWY 25 listopada 2013 r. (poniedziałek)
9 lipca 2013 r. 1 Miesięczny stosunek wpływów CIT do rat „janosikowego”
Kluczowe zagadnienia związane z wyborem LGD do realizacji LSR Łukasz Tomczak ,Rzeszów.
Opracowanie projektu ustawy budżetowej
Polska w Unii Europejskiej
Pozycja finansowa wnioskodawcy Wieloletni Program Inwestycyjny, budżet oraz wskaźniki zadłużenia gminy.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego
Kolejne zajęcia: Zajęcia 1: B. Winiarski (red.), Polityka Gospodarcza, Wyd. PWN, Warszawa 2006, s Zajęcia 2: B. Winiarski (red.), Polityka Gospodarcza,
(Przyjęty Uchwałą Nr CCXIII/769/14 Zarządu Powiatu w Rykach z dnia 13 listopada 2015 r. PROJEKT WIELOLETNIEJ PROGNOZY FINANSOWEJ POWIATU RYCKIEGO NA LATA.
PROJEKT BUDŻETU POWIATU BOLESŁAWIECKIEGO NA ROK 2016
PROJEKT BUDŻETU 2016 R..
Potencjalne konsekwencje wydzielenia regionu stołecznego Mazowsza dla wykonywania zadań samorządów wojewódzkich Paweł Swianiewicz Zakład Rozwoju i Polityki.
Program rozwoju turystyki w województwie śląskim Mariusz Raczek Regionalne Centrum Analiz i Planowania Strategicznego Wydział Rozwoju.
Projekt Planu Ewaluacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO WM na lata.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Toruń, 18 lutego 2016 r.
Prawo finansowe MSFRiU II r. r.a. 2015/2016 grupy C 8, C 1, C 2 dzień zajęć – wtorek 6.10, 13.10, 20.10, 27.10, 3.11, 10.11, 17.11,
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wrocław, czerwiec 2011r.
Departament Rozwoju Regionalnego, Wydział Zarządzania RPO, Biuro Ewaluacji RPO Zmiany w RPO WK-P na lata Zmiany w RPO WK-P na lata
Spotkanie informacyjne 25 października 2010 roku Śląski Urząd Wojewódzki.
Człowiek - najlepsza inwestycja Projekt "Rola bezpośrednich inwestycji zagranicznych w kształtowaniu aktualnego i przyszłego profilu gospodarczego województwa.
Procedura ograniczania deficytu a rozwój miast Ryszard Grobelny Prezydent Miasta Poznania.
Dług Miasta Gdańska w latach GDAŃSK, 24 WRZEŚNIA 2014r.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Sytuacja finansowa JST w latach Warszawa, maj 2014.
„Narodowy Program Przebudowy Dróg Lokalnych ” Edyta Sznajder, Jagoda Miszewska Warszawa, 27 kwietnia 2010r.
Budżet Miasta Gdańska na rok Budżet na 2006 r. - dochody, wydatki i deficyt.
SPOTKANIE KONSULTACYJNE NA TEMAT ZAGADNIENIA GEODEZYJNE W STRATEGII ROZWOJU WOJEDZTWA MAZOWIECKIEGO PROPOZYCJA TEMATYKI MAZOWIECKICH PRZEDSIĘWZIĘĆ.
Potencjalne konsekwencje wydzielenia regionu stołecznego Mazowsza dla wykonywania zadań samorządów wojewódzkich Paweł Swianiewicz Zakład Rozwoju i Polityki.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wałbrzych – Książ, grudzień 2015 dr inż. Elżbieta Berezowska Skarbnik Województwa Dolnośląskiego.
INFORMACJA z wykonania budżetu Gminy Czersk za I półrocze 2016 r. wraz z informacją o kształtowaniu się Wieloletniej Prognozy Finansowej 1.
Budżet powiatu nakielskiego na 2008 rok. Budżet powiatu opracowano na podstawie: Informacji Ministra Finansów Nr ST /2007 z dnia 10 października.
PROJEKT BUDŻETU POWIATU CHOJNICKIEGO NA ROK 2017
1 16 września 2013 r..
Rola samorządu regionalnego w systemie sektora publicznego
Konsultacje społeczne projektu
Konferencja prasowa Marszałka Województwa Podlaskiego
Projekt strategiczny „Zintegrowane Inwestycje Terytorialne PLUS”
Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO WK-P r.
Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO WK-P r.
PROJEKTU BUDŻETU NA 2015 ROK
BUDŻET MIASTA NA 2017 R..
Ministerstwo Finansów
Kolejne zajęcia: Zajęcia 1: B. Winiarski (red.), Polityka Gospodarcza, Wyd. PWN, Warszawa 2006, s Zajęcia 2: B. Winiarski (red.), Polityka Gospodarcza,
Środki UE z perspektywy w województwie kujawsko-pomorskim
POLITYKA TERYTORIALNA w Województwie Kujawsko-Pomorskim
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Finanse powiatowe - stan aktualny - potrzeby i oczekiwania
Zmiana w punktacji kryterium merytorycznego nr 3 Załącznika 3 b - Kryteria wyboru projektów dla poszczególnych osi priorytetowych, działań/ poddziałań.
WYKONANIE BUDŻETU POWIATU BRODNICKIEGO
Zapis prezentacji:

Ocena propozycji podziału Województwa Mazowieckiego na podstawie projekcji sytuacji ekonomicznej wydzielonych województw - w latach dr Piotr Modzelewski Adiunkt w Katedrze Bankowości, Finansów i Rachunkowości WNE UW Prof. dr hab. Krzysztof Opolski Kierownik Katedry Bankowości, Finansów i Rachunkowości WNE UW

Plan prezentacji 1)Podstawy metodyczne 2)Warianty analizy 3)Założenia projekcji 4)Wyniki analizy finansowej 5)Wyniki analizy ekonomicznej 6)Wnioski

Podstawy metodyczne Analiza kosztów i korzyści (Cost Benefit Analysis) Ocena skutków regulacji Wieloletnia Prognoza Finansowa

Wariant I analizy (tzw. „bez zmian”) oraz wariant II (podział statystyczny)

Wariant III analizy (podział administracyjny)

Wariant IV (podział administracyjny)

Założenia projekcji sytuacji finansowej wydzielonych województw Horyzont planowania: 2039 r. (zgodnie z Wieloletnią Prognozą Finansową Województwa Mazowieckiego na lata ) Dochody i wydatki są alokowane wg kluczy podziałowych zastosowanych w ramach poszczególnych pozycji WPF WM Nie ulegają zwiększeniu wydatki na administrację (chociaż byłoby to uprawdopodobnione) Nie uwzględniono kosztów zmiany organizacyjnej w krótkim okresie, które należałoby dodać w pierwszych 2-3 latach analizy

Projekcja dochodów, wydatków i wyniku budżetu województwa samorządowego utworzonego z powiatów spoza m. st. Warszawy (w wariancie III analizy) w latach Źródło: opracowanie własne

Projekcja wydatków majątkowych, wyniku budżetu, spłat rat kapitałowych i pożyczek oraz kwoty długu województwa samorządowego utworzonego z powiatów spoza m. st. Warszawy (w wariancie III) w latach Źródło: opracowanie własne

Projekcja dochodów bieżących i wydatków bieżących województwa utworzonego z powiatów spoza m. st. Warszawy (w wariancie III) w latach Źródło: opracowanie własne

Projekcja dochodów, wydatków i wyniku budżetu województwa utworzonego z powiatów spoza „m. st. Warszawa i okolicznych powiatów” (w wariancie IV) w latach Źródło: opracowanie własne

Projekcja wydatków majątkowych, wyniku budżetu, spłat rat kapitałowych i pożyczek oraz kwoty długu województwa utworzonego z powiatów „spoza m. st. Warszawa i okolicznych powiatów” (w wariancie IV) w latach Źródło: opracowanie własne

Projekcja dochodów bieżących i wydatków bieżących województwa utworzonego z powiatów „spoza m. st. Warszawa i okolicznych powiatów” (w wariancie IV) w latach Źródło: opracowanie własne

Schemat analizy efektów bezpośrednich i pośrednich dla czterech wariantów analizy Obszar analizyWarianty Wariant I (bez zmian) Wariant II (zmiana statystyczna) Wariant III (zmiana administracyjna) Wariant IV (zmiana administracyjna) m. st. Warszawa m. st. Warszawa i okoliczne powiaty Pozostałe powiaty m. st. Warszawa Pozostałe powiaty m. st. Warszawa i okoliczne powiaty Pozostałe powiaty Dochody ogółem samorządu województwa ↔↔↔ lub ↑↑↓↑↓ Wydatki ogółem samorządu województwa ↔↔↑↑↓↑ ↓ (konieczność redukcji) Wydatki bieżące samorządu województwa ↔↔↔↔ lub ↑↓ ↓ (konieczność redukcji) Wydatki inwestycyjne samorządu województwa ↔↔↔ lub ↑↑↓↑ ↓ (konieczność redukcji) Wydatki na administrację ↔↔↔↔ lub ↑ Możliwość spłaty długu samorządu województwa ↔↔↔ lub ↑↑↓↑↓ Wielkość zadłużenia samorządu województwa ↔↔↔↓↑↓↑ Źródło: opracowanie własne Oznaczenia: ↑ - efekty dodatnie, ↓ - efekty ujemne, ↔ - bez zmian (czynniki neutralne)

Schemat analizy efektów bezpośrednich i pośrednich dla czterech wariantów analizy Obszar analizyWarianty Wariant I (bez zmian) Wariant II (zmiana statystyczna) Wariant III (zmiana administracyjna) Wariant IV (zmiana administracyjna) m. st. Warszawa m. st. Warszawa i okoliczne powiaty Pozostałe powiaty m. st. Warszawa Pozostałe powiaty m. st. Warszawa i okoliczne powiaty Pozostałe powiaty Absorpcja funduszy UE w perspektywie ↔↔↔ ↑?↑? ↓ ↑?↑? ↓ Możliwość zwiększonych funduszy UE ↔↔↔↔↔↔↔ Absorpcja funduszy UE w perspektywie po 2020 r. ↔↔↑↓↓↓↓ Możliwość zwiększonych funduszy UE ↔↓↑↓↓↔↓ Rating województwa (w tym wpływ na koszty obsługi długu przez samorząd województwa) ↔↔↔↑↓↑↓ Skłonność inwestorów krajowych i zagranicznych do inwestycji bezpośrednich ↔↔↔↔↓↔↓ Źródło: opracowanie własne Oznaczenia: ↑ - efekty dodatnie, ↓ - efekty ujemne, ↔ - bez zmian (czynniki neutralne)

Schemat analizy efektów bezpośrednich i pośrednich dla czterech wariantów analizy Obszar analizyWarianty Wariant I (bez zmian) Wariant II (zmiana statystyczna) Wariant III (zmiana administracyjna) Wariant IV (zmiana administracyjna) m. st. Warszawa m. st. Warszawa i okoliczne powiaty Pozostałe powiaty m. st. Warszawa Pozostałe powiaty m. st. Warszawa i okoliczne powiaty Pozostałe powiaty Wzrost gospodarczy ↔↑↑ ↑?↑? ↓ ↑?↑? ↓ Bezrobocie ↔↓↓↔↑↔↑ Sieć powiązań gospodarczych i funkcjonalnych (np. koleje) ↔↔↔↓↓↓↓ Koszty społeczne zmiany struktury administracji samorządowej ↔↔↔↔↑↔↑ Koszty społeczne zmiany struktury administracji centralnej ↔↔↔ ↑?↑? ↑↑↑ Jakość życia ↔↔ lub ↑ ↓↓↓↓ BILANS EFEKTÓW DODATNICH I UJEMNYCH +++──── Źródło: opracowanie własneOznaczenia: ↑ - efekty dodatnie, ↓ - efekty ujemne, ↔ - bez zmian (czynniki neutralne)

Wnioski z analizy finansowej i ekonomicznej Analiza ekonomiczna przeprowadzona dla czterech wariantów w latach pozwala na stwierdzenie, iż nie mają uzasadnienia ekonomicznego zmiany polegające na administracyjnym wydzieleniu dwóch województw (tzn. warianty III i IV); Nowe województwo samorządowe - tzw. „Mazowsze regionalne” - w wariantach III i IV miałoby zbyt małe dochody, aby mogły pokryć wydatki bieżące na dotychczasowym poziomie, jak również nie miałoby takich środków na inwestycje, jakie prowadzone byłyby na jego terenie bez podziału województwa; Nowe województwo samorządowe - tzw. „Mazowsze regionalne” - w wariantach III i IV miałoby zbyt mało środków w swoim budżecie na wniesienie wkładu własnego na potrzeby absorpcji funduszy strukturalnych Unii Europejskiej; Bilans efektów dodatnich i ujemnych w każdym z proponowanych wariantów pozwala na stwierdzenie, iż korzystne są warianty I (bez zmian) i II (podział statystyczny), przy czym wariant II może być traktowany jako preferowany z uwagi na ewentualność uzyskania lepszej alokacji środków UE w perspektywie finansowej po 2020 roku.

Bibliografia K. Opolski, P. Modzelewski, Teoretyczne podstawy oceny absorpcji funduszy strukturalnych Unii Europejskiej - zarys ujęcia systemowego, (w:) Pancer-Cybulska Ewa (pod red.), Spójność społeczna, gospodarcza i terytorialna w polityce Unii Europejskiej Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław 2009, P. Modzelewski, K. Opolski (pod red.), Metodologia pomiaru funkcjonowania sieci administracji publicznej, Wyd. Fachowe CeDeWu, Warszawa 2014, Barometr Mazowsza, przyszłość kapitału ludzkiego Mazowsza w kontekście potrzeb, preferencji i planów życiowych młodzieży, MBPR w Warszawie, Warszawa 2013, Komisja Europejska, Przewodnik po analizie kosztów i korzyści projektów inwestycyjnych. Narzędzie analizy ekonomicznej polityki spójności , Grudzień 2014, Ministerstwo Gospodarki, Przewodnik po Ocenie Skutków Regulacji w Unii Europejskiej, luty 2007, Ministerstwo Gospodarki we współpracy z KPRM, Wytyczne do przeprowadzenia oceny wpływu oraz konsultacji publicznych w ramach rządowego procesu legislacyjnego, dokument interaktywny, Ustawa o finansach publicznych z 27 sierpnia 2009 r., Ustawa z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U Nr 203 poz (z późn. zm., tj. Dz. U. z 2015 r. poz. 513, 789, 1045, 1293, 1685, 1890), Strategia Rozwoju Województwa Mazowieckiego do 2030 roku, Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego , Szczegółowy Opis Osi Priorytetowych Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata (załącznik nr 1 do uchwały nr 128/121/16 Zarządu Województwa Mazowieckiego z dnia 26 stycznia 2016 r.), Rating finansowy Województwa Mazowieckiego – listopad 2015 ( Informacja prasowa Samorządu Województwa Mazowieckiego z dnia r. – „Wniosek o podział statystyczny trafił do Eurostatu”, źródło:

Źródła danych Bank Danych Lokalnych Głównego Urzędu Statystycznego, Wieloletnia Prognoza Finansowa Województwa Mazowieckiego na lata , Objaśnienia do Wieloletniej Prognozy Finansowej Województwa Mazowieckiego na lata , załącznik nr 3 do Uchwały nr 136/15 Sejmiku Województwa Mazowieckiego z dnia 21 grudnia 2015 r., Uchwała nr 137/15 Sejmiku Województwa Mazowieckiego z dnia 21 grudnia 2016 r. w sprawie uchwały budżetowej Województwa Mazowieckiego na 2016 rok, jak również uzasadnienie do budżetu na 2016 r., Minister Finansów, Wytyczne dotyczące założeń makroekonomicznych na potrzeby wieloletnich prognoz finansowych jednostek samorządu terytorialnego, Warszawa, 6 października 2015 r., Dane uzyskane z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego, Projektowana kwota subwencji regionalnej dla województw na 2016 r., Wydział Subwencji Ogólnej dla Jednostek Samorządu Terytorialnego Departamentu Finansów Samorządu Terytorialnego Ministerstwa Finansów, Krajowy System Informatyczny SIMIK.

Dziękujemy Państwu za uwagę