Sandra Król Zakład Prawa Handlowego i Gospodarczego Instytut Prawa Cywilnego Konsument a informacja i reklama. Nieuczciwe praktyki rynkowe.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Dr Małgorzata Ganczar Publiczne prawo konkurencji.
Advertisements

1 TREŚĆ UMOWY O PRACĘ : Umowa o pracę określa strony umowy, rodzaj umowy, datę jej zawarcia oraz warunki pracy i płacy, w szczególności: 1) rodzaj pracy,
Detaryfikacja – nadchodząca rewolucja (?) na rynku gazowym dr Jerzy Baehr, Senior Partner w WKB Wierciński Kwieciński Baehr dr hab. Jakub Pokrzywniak,
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Powiatowy Urząd Pracy w Śremie Powiatowy Urząd Pracy w Śremie SFINANSUJEMY NOWE MIEJSCA PRACY Śrem, 4 listopada 2010 roku.
UOKiK, Warszawa 14 marca 2006 r. Wojciech R.Wiewiórowski Pracownia Informatyki Prawniczej Uniwersytet Gdański Prawna regulacja spamu Wojciech R. Wiewiórowski.
Znaczenie procedur celnych dla sądowej ochrony praw własności przemysłowej w szczególności przed naruszeniem patentów. Dr Ewa Skrzydło-Tefelska Katedra.
Różnicowanie w kierunku działalności nierolniczej.
Anonimizacja danych adresowych pokrzywdzonego i świadka w procedurze wykroczeniowej w świetle ustawy z dnia 28 listopada 2014 r. o ochronie i pomocy dla.
Niedozwolone postanowienia umowne we wzorach umów pośrednictwa handlu nieruchomościami ` Zygmunt Rajchemba Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów Delegatura.
1 Kobiety na rynku pracy. 2 Współczynnik aktywności zawodowej kobiet i mężczyzn w wieku w Polsce i w UE w 2013 roku.
Zasady udzielania zamówień Wydział Kontroli Projektów.
Projekt jest finansowany ze środków Komisji Europejskiej i Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów 1 "Zakupy w sklepie za rogiem czy przez Internet -
Barbara Denisiuk.  USTAWA z dnia 16 wrze ś nia 2011 r. o timeshare (Dz.U.2011 nr 230 poz. 1370)
Spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu Literatura: red. E. Gniewek, P. Machnikowski, Zarys prawa cywilnego, Warszawa 2014 Opracowała mgr Irena Krauze.
DOMY OPIEKI Badanie wzorców umownych stosowanych w placówkach świadczących usługi w zakresie zapewnienia opieki osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym.
Opodatkowanie spółek Wykład specjalizacyjny. Formy Finansowania Finasowanie spółki ze środków wspólników 1. Dopłaty 2. Pożyczki - zasady ogólne 3. Pożyczki.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Pomoc publiczna i pomoc de minimis w ramach konkursu RPLU IZ /15 - Programy typu outplacement Oddział Monitoringu i Ewaluacji Departament.
OBYWATELSTWO POLSKIE I UNIJNE 1.Obywatel a państwo – zasady obywatelstwa polskiego 2.Nabycie i utrata obywatelstwa 3.Obywatelstwo Unii Europejskiej. 4.Brak.
Urząd Transportu Kolejowego, Al. Jerozolimskie 134, Warszawa, Polityka regulacyjna państwa w zakresie dostępu do infrastruktury na.
VII kampania społeczna N O PROMIL – N O PROBLEM PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY Z NOWYMI KRAJAMI.
Odpowiedzialność porządkowa pracowników Za nieprzestrzeganie przez pracownika: ustalonego porządku, regulaminu pracy, przepisów bezpieczeństwa i higieny.
Karą kryminalną jest przewidziana w ustawie, stosowana przez sądy, ujemna reakcja na popełnione przestępstwo, polegająca na zadaniu sprawcy osobistej.
ING BANK Faktoring –Jednostkom organizacyjnym Lasów Państwowych oferujemy faktoring krajowy z przejęciem ryzyka wypłacalności odbiorcy (bez regresu, pełny).
Konsument art. 22¹ kodeksu cywilnego: „Za konsumenta uważa się osobę fizyczną dokonującą czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością.
Połączenie towarzystw budownictwa społecznego Opracowano w BNW UMP 2008.
 Czasem pracy jest czas, w którym pracownik pozostaje w dyspozycji pracodawcy w zakładzie pracy lub w innym miejscu wyznaczonym do wykonywania pracy.
PREZENTACJA Zmiany sposobu zgłaszania i organizacji wypoczynku dla dzieci i młodzieży NAJWAŻNIEJSZE PRZEPISY w oparciu o znowelizowane prawo oświatowe.
Kwalifikowalność wydatków w RPO Działanie 8.3. Materialne i niematerialne dziedzictwo kulturowe Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego.
Instytucjonalne uwarunkowania realizacji koncepcji CSR w obszarze merchandisingu – zarys problemu Dr Jarosław Plichta Katedra Handlu i Instytucji Rynkowych.
Projekt Regulaminu Działania Komitetu Monitorującego Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Strona postępowania jako źródło dowodowe Prof. dr hab. Henryk Dzwonkowski Kierownik Katedry Prawa Finansowego Uniwersytet Łódzki.
URLOP WYPOCZYNKOWY mgr Małgorzata Grześków. URLOP WYPOCZYNKOWY Art §1. Pracownikowi przysługuje prawo do corocznego, nieprzerwanego, płatnego urlopu.
Stan prac nad projektem nowego kodeksu cywilnego Prof. dr hab. Jerzy Pisuliński.
Sprzedaż na odległość i poza lokalem przedsiębiorstwa. Uprawnienia konsumentów związane z prawem odstąpienia od umowy sprzedaży i od umowy kredytowej.
Prawo telekomunikacyjne Ewa Galewska CBKE. Sektor telekomunikacyjny Monopole naturalne Operatorzy zasiedziali Brak równowagi pomiędzy podmiotami Wysokie.
Uwarunkowania prawne telepracy – praktyczne rozwiązania dla pracodawców dr Jacek Męcina.
NOWA ustawa o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U.z 2011r. nr 152, poz. 897 ze zm.) Dominika Kaszyńska-Fisiak Urząd Gminy.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
W YBRANE ZAGADNIENIA POSTĘPOWANIA CYWILNEGO W SPRAWACH O OCHRONĘ WŁASNOŚCI PRZEMYSŁOWEJ Prof. dr hab. Feliks Zedler Konferencja „Rynek leków a ochrona.
SSA (2) PRAWO PRACY 2 Dr Jacek Borowicz. PRAWO KOALICJI – ZAKRES PODMIOTOWY USTAWA z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych.
Nauczyciel funkcjonariuszem publicznym Opracował Sierż. Jacek Palarz Komisariat Policji w Rydułtowach.
Mgr Sandra Król Zakład Prawa Gospodarczego i Handlowego Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego Umowa o kredyt konsumencki.
Grudzień 2015 r. Zbiegi tytułów do ubezpieczeń Co nowego od 1 stycznia 2016 r.
UŻYTKOWANIE WIECZYSTE Literatura: red. E. Gniewek, P. Machnikowski, Zarys prawa cywilnego, Warszawa 2014 red. E Gniewek, Kodeks Cywilny. Komentarz, Wydanie.
Organizacja, przepisy i procedury Na przykładzie Śląskiego OW NFZ Dr n. med. Z Klosa.
Opodatkowanie spółek Podziały Spółek. Podziały spółek Rodzaje podziałów wg KSH Przewidziane są cztery sposoby podziału: 1) podział przez przejęcie, który.
KOSZTY W UJĘCIU ZARZĄDCZYM. POJĘCIE KOSZTU Koszt stanowi wyrażone w pieniądzu celowe zużycie majątku trwałego i obrotowego, usług obcych, nakładów pracy.
Model Przejść Międzyoperatorskich (na podstawie uwag i rekomendacji izb oraz operatorów) Warszawa, 16 czerwca 2008 r.
Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa 1 Stan prac dot. dokumentów proceduralnych oraz podsumowanie spotkania konsultacyjno-szkoleniowego w.
Finansowanie wybranych działań w parkach narodowych przy udziale środków funduszu leśnego - zakres merytoryczny Warszawa, 06 kwietnia 2016 r.
Ocena oddziaływania na środowisko jako warunek uzyskania funduszy unijnych w ramach I i II osi priorytetowej Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Procedura „NIEBIESKIE KARTY" w świetle obowiązujących przepisów prawa.
Rynek energii — punkt widzenia odbiorcy Raport o polskim rynku energii Warszawa,
UŻYTKOWANIE Literatura: red. E. Gniewek, P. Machnikowski, Zarys prawa cywilnego, Warszawa 2014 red. E Gniewek, Kodeks Cywilny. Komentarz, Wydanie 4, Warszawa.
Sandra Król Zakład Prawa Handlowego i Gospodarczego Instytut Prawa Cywilnego Klauzule niedozwolone.
Zespół trenerów FAOW – Janina Jaszczur, Inga Kawałek, Ryszard Kamiński, Ryszard Zarudzki Zasady kontroli Wnioskodawców w PPLeader+
Ustalenia z misji audytowych przeprowadzonych przez Europejski Trybunał Obrachunkowy w ramach PROW w obszarze zamówień publicznych.
O BOWIĄZKI PRACOWNIKA I SKUTKI PRAWNE ICH NARUSZENIA Małgorzata Grześków.
NADZÓR RYNKU RAPORT. na produkcie dla konsumenta w dowolnym państwie Unii Europejskiej - bezpieczeństwo użytkowania deklaracja, że wprowadzany do obrotu.
Ochrona konsumenta usług zawieranych na odległość i poza lokalem przedsiębiorstwa Barbara Denisiuk.
KREDYT KONSUMENCKI OCHRONA KONSUMENTA Barbara Denisiuk.
Umowa darowizny Mgr Aleksandra Pasek Instytut Prawa Cywilnego Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego.
POSTĘPOWANIE EGZEKUCYJNE
UMOWA UBEZPIECZENIA II
Prawo ochrony konsumentów
Pojęcie i skład spadku.
Podstawy prawa pracy Zajęcia nr 3.
Nowe podejście do zamówień publicznych
Zapis prezentacji:

Sandra Król Zakład Prawa Handlowego i Gospodarczego Instytut Prawa Cywilnego Konsument a informacja i reklama. Nieuczciwe praktyki rynkowe.

ustawa z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta ustawa z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji ustawa z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów ustawa z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną ustawy szczególne dotyczące konkretnych rodzajów usług

USTAWA O PRAWACH KONSUMENTA Obowiązki informacyjne przedsiębiorcy przed zawarciem umowy z konsumentem: -Jasne i zrozumiałe informacje -Główne cechy świadczenia -Sposób porozumiewania się z konsumentem -Szczegółowe dane przedsiębiorcy -Łączna cena lub wynagrodzenia wraz z podatkiem/sposób wyliczenia -Sposób i termin spełnienia świadczenia przez przedsiębiorcę

-Procedura rozpatrywania reklamacji -Odpowiedzialność przedsiębiorcy za jakość świadczenia -Treść usług posprzedażnych i gwarancji -Czas trwania umowy oraz przesłanki i tryb rozwiązania umowy -Funkcjonalność treści cyfrowych i technicznych środkach ich ochrony -Interoperacyjności treści cyfrowych ze sprzętem komputerowym i oprogramowaniem

Obowiązki informacyjne przedsiębiorcy przed zawarciem z konsumentem umowy zawieranej poza lokalem przedsiębiorstwa lub na odległość: -Adres pod którym można składać reklamacje -Koszty korzystania ze środków porozumiewania się na odległość w celu zawarcia umowy -Sposób i termin zapłaty -Termin i sposób wykonania prawa do odstąpienia od umowy w trybie art. 27 -Wzór formularza odstąpienia -Koszt zwrotu rzeczy przy odstąpieniu od umowy

-Obowiązek zwrotu uzasadnionych kosztów przedsiębiorcy gdy odstąpiono po spełnieniu świadczenia -Brak prawa do odstąpienia od umowy -Obowiązek dostarczenia rzeczy bez wad -Minimalny czas zobowiązań klienta -Pozasądowe możliwości rozpoznawania reklamacji i sporów

Przedsiębiorca zapewnia, aby konsument w momencie składania zamówienia wyraźnie potwierdził, że wie, że zamówienie pociąga za sobą obowiązek zapłaty. Jeżeli do złożenia zamówienia używa się przycisku lub podobnej funkcji, muszą być one oznaczone w łatwo czytelny sposób słowami "zamówienie z obowiązkiem zapłaty" lub innego równoważnego jednoznacznego sformułowania. Jeżeli przedsiębiorca nie spełnia wymagań określonych w ust. 2 lub 3, umowa nie zostaje zawarta.

Konsument, który zawarł umowę na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa, może w terminie 14 dni odstąpić od niej bez podawania przyczyny i bez ponoszenia kosztów Jeżeli konsument nie został poinformowany przez przedsiębiorcę o prawie odstąpienia od umowy, prawo to wygasa po upływie dalszych 12 miesięcy Jeżeli przedsiębiorca poinformował konsumenta w ciągu 12 miesięcy termin do odstąpienia upływa po kolejnych 14 dniach

KONSEKWENCJE NIEUDZIELENIA INFORMACJI: Konsument nie ponosi kosztów: -świadczenia usług -dostarczania wody, gazu lub energii elektrycznej w przypadku, gdy nie są one oferowane w ograniczonej objętości lub w ustalonej ilości, lub energii cieplnej w całości lub w części, za czas do odstąpienia od umowy, jeżeli przedsiębiorca nie poinformował konsumenta o prawie odstąpienia od umowy i skutkach jego wykonania

Art. 139b kodeksu wykroczeń Kto w zakresie działalności swojego przedsiębiorstwa zawierając umowę z konsumentem nie spełnia wymagań dotyczących udzielenia informacji lub wydania dokumentu, przewidzianych w przepisach ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta, podlega karze grzywny.

USTAWA O ZWALCZANIU NIEUCZCIWEJ KONKURENCJI: Czynem nieuczciwej konkurencji jest działanie sprzeczne z prawem lub dobrymi obyczajami, jeżeli zagraża lub narusza interes innego przedsiębiorcy lub klienta. - wprowadzające w błąd oznaczenie przedsiębiorstwa, -fałszywe lub oszukańcze oznaczenie pochodzenia geograficznego towarów albo usług, -wprowadzające w błąd oznaczenie towarów lub usług

Jeżeli towar lub usługa w miejscu pochodzenia korzysta z ochrony, a z pochodzeniem z określonego regionu lub miejscowości są związane ich szczególne cechy lub właściwości, czynem nieuczciwej konkurencji jest fałszywe lub oszukańcze używanie takich chronionych oznaczeń geograficznych i chronionych nazw pochodzenia. Czynem nieuczciwej konkurencji jest także używanie powyższych oznaczeń i nazw nawet z dodatkiem "rodzaj", "typ", "metoda" albo równoznacznym.

Czynem nieuczciwej konkurencji jest takie oznaczenie towarów lub usług albo jego brak, które może wprowadzić klientów w błąd co do pochodzenia, ilości, jakości, składników, sposobu wykonania, przydatności, możliwości zastosowania, naprawy, konserwacji lub innych istotnych cech towarów albo usług, a także zatajenie ryzyka, jakie wiąże się z korzystaniem z nich.

Czynem nieuczciwej konkurencji jest rozpowszechnianie nieprawdziwych lub wprowadzających w błąd wiadomości o swoim lub innym przedsiębiorcy albo przedsiębiorstwie, w celu przysporzenia korzyści lub wyrządzenia szkody. Informacje o: - osobach kierujących przedsiębiorstwem - wytwarzanych towarach lub świadczonych usługach - stosowanych cenach - sytuacji gospodarczej lub prawnej

-Nieprzysługujących stopniach lub tytułach pracowników -Nieprawdziwych atestach -Nierzetelnych wynikach badań -Nierzetelne informacje o wyróżnieniach lub oznaczeniach produktów

Czyny nieuczciwej konkurencji w zakresie reklamy: -Reklama sprzeczna z prawem, dobrymi obyczajami lub uchybiająca godności człowieka -Wprowadzająca w błąd -Odwołująca się do uczuć, przesądów, łatwowierności dzieci -Sprawiająca wrażenie neutralnej informacji -Stanowiąca ingerencję w sferę prywatności

Roszczenia innego przedsiębiorcy w przypadku dokonania czynu nieuczciwej konkurencji: -Zaniechanie naruszeń -Usunięcie skutków naruszeń -Złożenie oświadczenia -Naprawienie szkody na zasadach ogólnych -Wydanie bezpodstawnie uzyskanych korzyści -Zasądzenie kwoty na cel społeczny (gdy czyn był zawiniony) -Zniszczenie lub zaliczenie na poczet odszkodowania prodkutów

Przepisy karne: Kto, oznaczając lub wbrew obowiązkowi nie oznaczając towarów albo usług, wprowadza klientów w błąd co do pochodzenia, ilości, jakości, składników, sposobu wykonania, przydatności, możliwości zastosowania, naprawy, konserwacji lub innych istotnych cech towarów lub usług albo nie informuje o ryzyku, jakie wiąże się z korzystaniem z nich, i naraża w ten sposób klientów na szkodę, podlega karze aresztu albo grzywny.

Kto rozpowszechnia nieprawdziwe lub wprowadzające w błąd wiadomości o przedsiębiorstwie, w szczególności o osobach kierujących przedsiębiorstwem, wytwarzanych towarach, świadczonych usługach lub stosowanych cenach albo o sytuacji gospodarczej lub prawnej przedsiębiorstwa, w celu szkodzenia przedsiębiorcy, podlega karze aresztu albo grzywny.

Tej samej karze podlega, kto, w celu przysporzenia korzyści majątkowej lub osobistej sobie, swojemu przedsiębiorstwu lub osobom trzecim, rozpowszechnia nieprawdziwe lub wprowadzające w błąd wiadomości o swoim przedsiębiorstwie lub przedsiębiorcy, w szczególności o osobach kierujących przedsiębiorstwem, wytwarzanych towarach, świadczonych usługach lub stosowanych cenach albo o sytuacji gospodarczej lub prawnej przedsiębiorcy lub przedsiębiorstwa.

USTAWA O OCHRONIE KONKURENCJI I KONSUMENTÓW: Zakaz stosowania praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów: -Stosowanie wzorców postanowień umów wpisanych do rejestru klauzul niedozwolonych -Naruszanie obowiązku udzielania rzetelnej, prawdziwej i pełnej informacji -Nieuczciwe praktyki rynkowe -Czyny nieuczciwej konkurencji

Prezes UOKiKu wydaje decyzję o uznaniu praktyki za naruszającą zbiorowe interesy konsumentów i nakazującą zaniechanie jej stosowania, jeżeli stwierdzi, że przedsiębiorca dokonał takiego czynu: -Środki usunięcia skutków -Zobowiązanie do złożenia oświadczenia -Publikacja decyzji na koszt przedsiębiorcy -kara pieniężna w wysokości nie większej niż 10% obrotu osiągniętego w roku obrotowym poprzedzającym rok nałożenia kary

USTAWA O ŚWIADCZENIU USŁUG DROGĄ ELEKTRONICZNĄ: informacja handlowa - każda informacja przeznaczona bezpośrednio lub pośrednio do promowania towarów, usług lub wizerunku przedsiębiorcy lub osoby wykonującej zawód, której prawo do wykonywania zawodu jest uzależnione od spełnienia wymagań określonych w odrębnych ustawach

Zakazane jest przesyłanie niezamówionej informacji handlowej skierowanej do oznaczonego odbiorcy będącego osobą fizyczną za pomocą środków komunikacji elektronicznej, w szczególności poczty elektronicznej Informację handlową uważa się za zamówioną, jeżeli odbiorca wyraził zgodę na otrzymywanie takiej informacji, w szczególności udostępnił w tym celu identyfikujący go adres elektroniczny Jest to czyn nieuczciwej konkurencji

USTAWA O PRZECIWDZIAŁANIU NIEUCZCIWYM PRAKTYKOM RYNKOWYM: Praktyka rynkowa jest nieuczciwa gdy jest: -Sprzeczna z dobrymi obyczajami -W istotny sposób zniekształca lub może zniekształcić zachowanie rynkowe -Praktyka wprowadzająca w błąd -Praktyka agresywna -Sprzeczna z kodeksem dobrych praktyk

Praktykę rynkową uznaje się za działanie wprowadzające w błąd, jeżeli działanie to w jakikolwiek sposób powoduje lub może powodować podjęcie przez przeciętnego konsumenta decyzji dotyczącej umowy, której inaczej by nie podjął. -Rozpowszechnianie nieprawdziwych informacji -Rozpowszechnianie prawdziwych informacji w sposób mogący wprowadzić w błąd -działanie związane z wprowadzeniem produktu na rynek, które może wprowadzać w błąd w zakresie produktów lub ich opakowań, znaków towarowych, nazw handlowych

-Nieprzestrzeganie kodeksu dobrych praktyk, jeżeli przedsiębiorca dobrowolnie do niego przystąpił -Zaniechanie wprowadzające w błąd

Nieuczciwymi praktykami rynkowymi w każdych okolicznościach są następujące praktyki rynkowe wprowadzające w błąd: -Informacja o zobowiązaniu się przedsiębiorcy do przestrzegania kodeksu dobrych praktyk, jeżeli nie jest to prawdą -Posługiwanie się certyfikatem nie mając do tego uprawnienia -Twierdzenie, że kodeks dobrych praktyk został zatwierdzony przez organ publiczny lub inny -Twierdzenie, że uzyskało się uprawnienie -Praktyki lub produkt zostały zaaprobowane przed odpowiedni organ

-Reklama przynęta -Twierdzenie, że produkt będzie dostępny wyłącznie przez ściśle określony czas, jeśli jest to nieprawdą -Twierdzenie, że sprzedaż produktu jest zgodna z prawem, jeżeli nie jest to prawdą -Prezentowanie uprawnień przysługujących z mocy prawa jako wyróżniających ofertę danego przedsiębiorcy -Kryptoreklama -Nierzetelne informacje dotyczące ryzyka w przypadku nienabycia produktu -Sugerowanie, że produkt został wytworzony przez innego przedsiębiorcę, jeśli nie jest to prawdą

-Systemy promocyjne typu piramida -Twierdzenie, że przedsiębiorca zakończy wkrótce działalność lub zmieni miejsce wykonywania jeśli nie jest to zgodne z prawdą -Twierdzenie, że produkt pomaga wygrać w grach losowych -Twierdzenie, że produkt ma właściwości lecznicze, jeśli nie jest to zgodne z prawdą -Nieprawdziwe informacje o warunkach rynkowych lub dostępności, by konsument nabył rzecz na mniej korzystnych warunkach -Sugerowanie obowiązku zapłaty niezamówionego towaru (załączanie faktury itp.)

AGRESYWNE PRAKTYKI RYNKOWE Praktyki, w których przez niedopuszczalny nacisk w znaczny sposób ogranicza lub może ograniczyć swobodę wyboru przeciętnego konsumenta lub jego zachowanie względem produktu, i tym samym powoduje lub może powodować podjęcie przez niego decyzji dotyczącej umowy, której inaczej by nie podjął Niedopuszczalny nacisk - każdy rodzaj wykorzystania przewagi wobec konsumenta, np. użycie lub groźbę użycia przymusu fizycznego lub psychicznego, w sposób znacznie ograniczający zdolność przeciętnego konsumenta do podjęcia świadomej decyzji

-Wywołanie wrażenia, że konsument nie może opuścić pomieszczenia bez zawarcia umowy -Natarczywe odwiedzanie miejsca zamieszkania -Uciążliwe nakłanianie do nabycia produktu -Żądanie od ubezpieczonego nieuzasadnionych dokumentów -Bezpośrednie wezwanie do dzieci do zakupu lub nakłonienia rodziców -Żądanie zapłaty za niezamówiony towar -Informowanie, że przedsiębiorcy grozi utrata pracy, gdy nie sprzeda produktu -Wywoływanie wrażenia, że konsument uzyska nagrodę, jeżeli do tego wymagane jest podjęcie dodatkowych działań

ROSZCZENIA KONSUMENTA: -Zaniechanie praktyki -Usunięcie skutków praktyki -Złożenie oświadczenia -Naprawienie szkody -Zapłata kwoty na cel społeczny

Kto stosuje agresywną praktykę rynkową, podlega karze grzywny. Kto stosuje nieuczciwą praktykę rynkową polegającą na zarządzaniu mieniem gromadzonym w ramach grupy w celu finansowania zakupu produktu w systemie konsorcyjnym, podlega karze pozbawienia wolności od 3 miesięcy do lat Tej samej karze podlega, kto stosuje nieuczciwą praktykę rynkową polegającą na organizowaniu grupy konsumentów, o której mowa w ust Jeżeli wartość mienia zgromadzonego w celu finansowania zakupów w systemie konsorcyjnym jest wielka, sprawca czynu określonego w ust. 1 lub 2, podlega karze pozbawienia wolności od 6 miesięcy do lat 8.