Procedura zmian. 2 Zmiany do projektów mogą być wprowadzane przede wszystkim w przypadku braku możliwości zrealizowania projektu na warunkach określonych.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zmiany w projektach 6.2 PO KL
Advertisements

URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA ŚWIĘTOKRZYSKIEGO
Umowy o dofinansowanie projektów
Zmiany w projektach w ramach PO KL
Przygotowanie i rozliczanie inwestycji w ramach PROW
Program Operacyjny Budowanie potencjału instytucjonalnego i współpraca w obszarze wymiaru sprawiedliwości / Poprawa skuteczności wymiaru sprawiedliwości.
Zmiany w projekcie Szwajcarsko-Polski Program Współpracy opracowanie JEMS Architekci Muszyna.
Realizacja projektów systemowych w ramach Poddziałania i PO KL.
Wsparcie promocji i rozwoju markowych produktów wniosek o płatność w ramach Działania 5.5 RPO WK-P. Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko Pomorskiego.
Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego MGPiPS Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej RAPORTOWANIE ZPORR.
Wniosek o płatność. Terminy składania wniosków o płatność: Pierwszy wniosek o płatność: 3 miesiące, licząc od daty podpisania umowy Kolejne wnioski o.
Wniosek o płatność. Terminy składania wniosków o płatność: Pierwszy wniosek o płatność: 3 miesiące, licząc od daty podpisania umowy Kolejne wnioski o.
Umowy o dofinansowanie projektów w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego na lata osie priorytetowe II-VII Urząd.
1. Obowiązki beneficjenta wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu Wrocław, lipiec 2009.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
FUNKCJONOWANIE 2011 – ROZLICZANIE maj 2011 r.. Wykorzystanie środków PROW Świętokrzyskie.
Przygotowanie i rozliczanie inwestycji w ramach PROW
6. Sprawozdawczość w projekcie Anna Broniarek Zespół Instrumentów Szkoleniowych Warszawa, dnia 23 kwietnia 2008 roku.
Zmiana terminu składania wniosku o płatność ostateczną w działaniu 413 Wdrażanie LSR Warszawa, 25 lipca 2013 r.
1 PROGRAM WSPÓŁPRACY TRANSGRANICZNEJ Rzeczpospolita Polska – Republika Słowacka 2007 – 2013 Szkolenie z zakresu realizacji i raportowania mikroprojektów.
1 PROGRAM WSPÓŁPRACY TRANSGRANICZNEJ Rzeczpospolita Polska – Republika Słowacka 2007 – 2013 Szkolenie z zakresu realizacji i raportowania mikroprojektów.
UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI EUROPEJSKI FUNDUSZ ROZWOJU REGIONALNEGO Anna Lewandowska r. 1 Ministerstwo Środowiska Departament Ekonomiczny.
Wnioski o płatność i zaliczki w ramach RPO WP
Unia Europejska Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Pomorskiego na lata Departament Programów.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata Oś 4 Leader EWALUACJA LGD Rzeszów, 21 maja 2013 r.
Wprowadzanie zmian w trakcie realizacji projektu –
PROCES NABORU WNIOSKÓW. Ogłoszenie rozpoczęcia naboru wniosków, które będzie można znaleźć w : prasie, na stronach internetowych Urzędu Marszałkowskiego.
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego - Problemy finansowe związane z wdrażaniem projektów systemowych w ramach Priorytetu VII PO KL Warszawa, 21.
Sekretariat Regionalny Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich Województwa Warmińsko-Mazurskiego Regulamin dotyczący realizacji działań w ramach Planu Działania.
UWAGI DO SKŁADANYCH SPRAWOZDAŃ za rok 2012
Wprowadzanie zmian do umów z Beneficjentami Działania 8.2 PO IG
Dolnośląski Wojewódzki Urząd Pracy Zasady dokonywania wyboru projektów w ramach PO KL - najważniejsze zmiany w dokumencie Wrocław, styczeń 2011.
Departament Współpracy z Jednostkami Samorządu Terytorialnego Instytucja Pośrednicząca dla Priorytetu V Dobre Rządzenie Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
PROGRAM WSPÓŁPRACY TRANSGRANICZNEJ POLSKA-BIAŁORUŚ-UKRAINA Projekty parasolowe RAPORTOWANIE Rzeszów, r.
CRR ČR, Společný technický sekretariát, Olomouc, ul. Jeremenkova 40B, , | tel.: | fax: +420.
Zmiany w projektach w ramach Działań 1.1, 1.5, 1.6 SPO RZL Departament Wdrażania EFS Ministerstwo Gospodarki i Pracy.
PROGRAM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH działanie „Odnowa i rozwój wsi” Czerwiec 2010.
1. 2 Kryteria wyboru operacji finansowanych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Dolnośląskiego na lata Kryteria Oceny.
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Dziękuję za uwagę Pomoc Techniczna PROW 2014 – 2020 cz. I Grupa Robocza KSOW Radziejowice,
KROK PO KROKU PRZEDSTAWIAMY W JAKI SPOSÓB MOŻNA POZYSKAĆ ŚRODKI NA DZIAŁALNOŚĆ STUDENCKĄ I ZASADY ICH WYDATKOWANIA FINANSOMETR ORGANIZACJI STUDENCKICH.
Wskaźniki – raportowanie, monitorowanie Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Sylwia Makulec-Staszewska Departament Ochrony Klimatu Wydział.
Zasady prawidłowego rozliczania otrzymanego wsparcia w ramach „ Z pracy do pracy” POKL /14.
Zmiany Planu Wdrażania Projektu Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Sylwia Makulec-Staszewska Departament Ochrony Klimatu Wydział Środków.
„Narodowy Program Przebudowy Dróg Lokalnych – realizacja w 2015 roku
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Zmiany w projekcie – dopuszczalne zmiany; sposób procedowania zmian Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Departament Ochrony Klimatu.
Realizacja projektów subregionalnych Spotkanie Tarnowskiej Organizacji Turystycznej Brzesko, dnia
Propozycja zmiany systematyki kryteriów obowiązujących w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata 2014 – EFRR.
Pomoc publiczna w projektach – podsumowanie z dnia pierwszego WST PL-SK.
Najczęściej popełniane błędy we wnioskach o płatność Departament Zarządzania Programami Rozwoju Regionalnego Emilii Plater 1, Olsztyn Tel. (0-89)
Kryteria wyboru projektów Działanie 5.1 Gospodarka odpadowa osi priorytetowej Środowisko przyrodnicze i racjonalne wykorzystanie zasobów Regionalnego Programu.
Zamykanie projektu realizowanego w ramach V Priorytetu POIiŚ Wola Ducka, 4 września 2013 r.
Dokumenty potrzebne do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata
Końcowy raport z postępu realizacji projektu. 2 Wzór raportu końcowego formularz zgodny ze wzorem na stronie na początku należy zaznaczyć OS kokres sprawozdawczy.
Wnioskodawca chcący ubiegać się o dofinansowanie projektu w konkursie w ramach RPO WIM powinien: 1)Zapoznać się z ogłoszeniem o konkursie: Ogłoszenie.
Zasady finansowania w Programie Operacyjnym Wiedza Edukacja Rozwój Departament Funduszy Europejskich i e-Zdrowia Ministerstwo Zdrowia Warszawa, 16 czerwca.
Działanie 1.1. POPC Instrukcja przygotowania Harmonogramu rzeczowo-finansowego realizacji projektu.
Rozliczanie wydatków we wnioskach o płatność
Wnioski o płatność- informacje potrzebne do rozliczenia operacji w ramach PROW „Europejski Fundusz Rolny na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich:
Wsparcie dotacyjne w ramach
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Szkolenie INTERREG V-A Republika czeska - polska
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Zasady kwalifikowalności wydatków projektu w ramach Poddziałania 5. 4
Beneficjenci projektów finansowanych w ramach PO WER
Realizacja projektów – etap podpisania umowy o dofinansowanie projektu
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Uczelnia dostępna zasady i zakres konkursu w ramach Osi III PO WER
WPROWADZANIE ZMIAN W PROJEKCIE
Ustawa z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych
Zapis prezentacji:

Procedura zmian

2 Zmiany do projektów mogą być wprowadzane przede wszystkim w przypadku braku możliwości zrealizowania projektu na warunkach określonych w zatwierdzonym wniosku o dofinansowanie.

3 1.Zmiany wymagające decyzji Partnera Wiodącego - zmiany w budżecie poniżej i równe 20% wartości pierwotnych kategorii budżetowych - niefinansowe zmiany w budżecie projektu - zmiana harmonogramu rzeczowo-finansowego 2.Zmiany wymagające decyzji Wspólnego Sekretariatu Technicznego - zmiany w budżecie powyżej 20% wartości pierwotnych kategorii budżetowych - niefinansowe zmiany w budżecie projektu - zmiana harmonogramu rzeczowo – finansowego - dodawanie nowych działań w projekcie - zmiana wskaźników - roboty dodatkowe 3. Oszczędności poprzetargowe (Inwestycje) 4.Inne zmiany Rodzaje zmian

4 Zmiany w budżecie: Próg zmian poniżej i równych 20% kalkuluje się na poziomie budżetów poszczególnych partnerów projektu w stosunku do pierwotnych wartości budżetów stanowiących załącznik do zatwierdzonego przez KM wniosku o dofinansowanie, Zmiany w budżecie nie mogą wpływać na zmiany wskaźników, Wyłącznie zmiana wartości pozycji zapisanych w budżetach poszczególnych partnerów projektu, Nie dopuszcza się zmian opisów poszczególnych kosztów bądź wprowadzania nowych pozycji budżetowych, 1. Zmiany wymagające decyzji Partnera Wiodącego

5

6 Zmiany niefinansowe - modyfikacja ilości jednostek lub kosztu jednostkowego np. 10 x 6 = 60 → 12 x 5 = 60 - zmiany nie mogą mieć wpływu na wskaźniki Zmiany harmonogramu rzeczowo-finansowego - zmiana w harmonogramie rzeczowo-finansowym wynikająca ze zmian poniżej i równych 20% wymaga akceptacji PW - odstępstwa od harmonogramu rzeczowo-finansowego nie przekraczające 6 miesięcy w terminie realizacji poszczególnych działań i nie mające wpływ na zakończenie projektu nie wymagają wprowadzenia – powody niezgodności należy opisać w raporcie 1. Zmiany wymagające decyzji Partnera Wiodącego 5005,60 €2 800 € € 700 € €

7 Max. 2 razy do roku na każdego PP Niedostarczenie przez Partnera Projektu zatwierdzonego przez PW wniosku o zmianę w projekcie poniżej i równych 20% do odpowiedniego kontrolera I-go stopnia może spowodować uznanie wydatków za niekwalifikowalne Ostatni wniosek o wprowadzenie zmian poniżej 20% Partner Projektu może zostać złożony najpóźniej z przedostatnim raportem cząstkowym, wniosek nie może zostać zaakceptowany po terminie zakończenia projektu wynikającym z umowy/aneksu Nieprzestrzeganie niniejszej procedury lub przekroczenie progu 20% kosztów kwalifikowalnych poszczególnych kategorii budżetowych przez partnerów projektu może spowodować uznanie wydatków zgłoszonych do weryfikacji za niekwalifikowalne do refundacji 1. Zmiany wymagające decyzji Partnera Wiodącego

9 Procedura zmian wymagających decyzji PW

10 Zmiana wartości kategorii budżetowych powyżej 20% w stosunku do ich pierwotnych wartości Zmiany niefinansowe, Dodawanie nowych działań w projekcie, Zmiana harmonogramu rzeczowo-finansowego Zmiana wskaźników, Roboty dodatkowe. Procedura wprowadzania zmian powyżej 20% wartości poszczególnych kategorii budżetowych nie dotyczy oszczędności powstałych w wyniku przeprowadzenia postępowania przetargowego (dla kategorii 7 Inwestycje). 2. Zmiany wymagające decyzji WST

11 Zmiana wartości kategorii budżetowych powyżej 20% w stosunku do ich pierwotnych warto ści próg zmian powyżej 20% kalkuluje się na poziomie budżetów poszczególnych partnerów projektu w stosunku do pierwotnych wartości budżetów stanowiących załącznik do zatwierdzonego przez KM wniosku o dofinansowanie 2. Zmiany wymagające decyzji WST

12 Zmiany niefinansowe w budżecie Modyfikacja opisów poszczególnych pozycji budżetowych lub wprowadzanie nowych pozycji do budżetu projektu, 2. Zmiany wymagające decyzji WST

Zmiany w harmonogramie rzeczowo – finansowym w przypadku, jeżeli różnica pomiędzy rzeczywistym terminem realizacji działania a terminem, który został zaplanowany w harmonogramie rzeczowo – finansowym przekracza 6 miesięcy kalendarzowych lub ma wpływ na termin zakończenia realizacji projektu, aktualizacja harmonogramu jest wymagana, Zmiana wartości działań, etapów w harmonogramie rzeczowo- finansowym 13

2. Zmiany wymagające decyzji WST Dodawanie nowych działań nowe działania muszą być zgodne z założeniami oraz celami projektu Zmiana wskaźników zmiany w zakresie wartości poszczególnych wskaźników projektu (zarówno zmiany zwiększające, jak i zmniejszające wartość danego wskaźnika) należy ustalać indywidualnie z WST. 14

2. Zmiany wymagające decyzji WST Roboty dodatkowe (1) Dodatkowe roboty w rozumieniu przepisów regulujących zamówienia publiczne po stronie polskiej i słowackiej, które nie zostały wcześniej zaplanowane w budżecie projektu, mogą zostać uznane jako wydatek kwalifikowalny na zasadzie wprowadzenia zmiany w projekcie wyłącznie za zgodą WST. 15

2. Zmiany wymagające decyzji WST roboty dodatkowe (2) Roboty dodatkowe mogą zostać uznane za wydatek kwalifikowalny jeżeli spełniają następujące warunki: wydatek jest uzasadniony i niezbędny dla realizacji celu projektu, wydatek był niemożliwy do przewidzenia na etapie przygotowania projektu oraz jest obecnie niezbędny do prawidłowego wykonania projektu, dofinansowanie projektu po uwzględnieniu wydatku na roboty dodatkowe nie może przekroczyć kwoty określonej w umowie o dofinansowanie projektu, wydatek został zrealizowany zgodnie z przepisami dotyczącymi zamówień publicznych. 16

17 UWAGA!!!! W celu zapewnienia prawidłowej realizacji projektu kompletny i poprawny pod względem formalnym i merytorycznym wniosek wymagający decyzji WST należy złożyć najpóźniej 1 miesiąc przed planowanym terminem zakończenia projektu. Wnioski złożone w terminie późniejszym będą automatycznie odrzucane. 2. Zmiany wymagające decyzji WST

18 WST ma 14 dni na wysłanie uwag PW ma obowiązek dostarczyć skorygowane dokumenty w ciągu14 dni kalendarzowych od dnia otrzymania uwag z WST – decyduje data wpływu dokumentów do WST. PW może dokonać poprawy dokumentów maksymalnie dwukrotnie. Jeżeli dokumenty nie będą poprawne po drugiej korekcie, wniosek zostanie automatyczne odrzucony. Zmiany mogą być zgłaszane nie częściej niż 2 razy w ciągu roku kalendarzowego. 2. Zmiany wymagające decyzji WST

19 Procedura zmian wymagających decyzji WST

3. Oszczędności poprzetargowe w ramach kategorii 7 „Inwestycje” (1) Wszelkie oszczędności powstałe w wyniku zakończonych postępowań przetargowych w ramach kategorii budżetowej 7 „Inwestycje” stanowią środki Programu Decyzja dotycząca ich ewentualnego wykorzystania w projekcie jest podejmowana wyłącznie przez WST bądź Komitet Monitorujący (KM) 20

3. Oszczędności poprzetargowe w ramach kategorii 7 „Inwestycje” (2) Wykorzystanie oszczędności poprzetargowych: Nie zmienia się zakres rzeczowy projektu decyduje WST Zmienia się zakres rzeczowy projektu decyduje KM 21

Procedura zmian na wykorzystanie oszczędności poprzetargowych 22

4. Inne zmiany Wszelkie inne zmiany dotyczące realizacji projektu podlegają zatwierdzeniu przez WST lub Komitet Monitorujący. Partner Wiodący kontaktuje się bezpośrednio ze Wspólnym Sekretariatem Technicznym w celu uzgodnienia sposobu ich ewentualnego wprowadzenia 23

5. Aneksowanie umów Aneksy do umowy o dofinansowanie projektu są przygotowywane wyłącznie w przypadku gdy proponowane przez PW/IZ zmiany wymagają zmiany treści umowy o dofinansowanie projektu (np. zmiana terminu, wartości dofinansowania itp.). Na wniosek jednej ze stron WST przygotowuje projekt aneksu do umowy. PW jest zobowiązany do dostarczenia do WST niezbędnych dokumentów w celu przygotowania ww. projektu aneksu. 24

6. Terminy i dokumenty Kompletny i poprawny pod względem formalnym i merytorycznym wniosek Partnera Wiodącego o wprowadzenie zmian/y w projekcie opisanych w powyższej procedurze, musi zostać złożony do WST najpóźniej na jeden miesiąc przed datą zakończenia realizacji projektu, o której mowa w §4 ust 1 pkt. 2 umowy o dofinansowanie projektu. Wniosek złożony w terminie późniejszym zostanie automatycznie odrzucony. Wszystkie aktualizowane dokumenty (wniosek, budżety, harmonogram rzeczowo-finansowy) należy parafować i opatrzyć bieżącą datą 25

Pomoc publiczna vs wprowadzanie zmian Zgodnie z §12 pkt. 8 zmiany w budżetach Partnerów objętych pomocą de minimis lub regionalną pomocą inwestycyjną muszą być zgodne z warunkami określonymi w programie pomocowym i nie mogą prowadzić do zwiększenia wartości udzielonej pomocy. Wprowadzane zmiany muszą być zgodne z : - programem pomocowym tj. rozporządzeniem z dnia w sprawie udzielania pomocy publicznej w ramach programów EWT (np. termin udzielania pomocy publicznej, definicja nowej inwestycji, efekt zachęty…) - celem projektu i Programu (ze szczególnym uwzględnieniem efektu transgranicznego) 26

Dziękuję za uwagę 27