Małgorzata Syczewska Instytut „Pomnik – Centrum Zdrowia Dziecka” Rada Naukowa przy Ministrze Zdrowia Warszawa, 31 marca 2016 roku.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Opieka stacjonarna w Małopolsce Stan obecny, tendencje, perspektywy
Advertisements

PRAWO DO OCHRONY ZDROWIA
Proces tworzenia koszyka gwarantowanych świadczeń opieki zdrowotnej w Polsce Piotr Ruciński koordynator AOTM ds. Centralnej Bazy Świadczeń Opieki Zdrowotnej.
Departament ds. Służb Mundurowych
Listy oczekujących na świadczenia opieki zdrowotnej
KONTRAKTOWANIE ŚWIADCZEŃ MEDYCZNYCH NA ROK 2011
© 2012 Baker & McKenzie Krzyżowski i Wspólnicy spólka komandytowa adw. Paulina Kieszkowska-Knapik Partner Ustawa refundacyjna a leki szpitalne.
Finansowanie podmiotów prowadzących działalność leczniczą
System ochrony zdrowia
Otoczenie prawne rozwoju prywatnych ubezpieczeń zdrowotnych w Polsce Trzy główne ograniczenia w rozwoju prywatnych ubezpieczeń szpitalnych – informacja.
FUNKCJONOWANIE 2011 – ROZLICZANIE maj 2011 r.. Wykorzystanie środków PROW Świętokrzyskie.
Normy praktyki zawodowej
UBEZPIECZENIE W PRAKTYCE określając zakres odpowiedzialności
System opieki zdrowotnej - stan obecny i perspektywy
Aktualne problemy działalności szpitali
Proces tworzenia koszyka gwarantowanych świadczeń opieki zdrowotnej w Polsce Piotr Ruciński koordynator AOTM ds. koszyka gwarantowanych świadczeń opieki.
Koszyk gwarantowanych świadczeń opieki zdrowotnej.
ZASADY ROZLICZANIA ŚWIADCZEŃ OPIEKI ZDROWOTNEJ II FAZA ROZLICZANIA
Instrukcja dla Świadczeniodawców
STACJONARNA OPIEKA DŁUGOTERMINOWA W WOJEWÓDZTWIE POMORSKIM
1 Polsko-Niemieckie Forum Ochrony Zdrowia 2009 – Fakty; Doświadczenie; Praktyka Realizacja dostępu do świadczeń zdrowotnych finansowanych ze środków ubezpieczenia.
Sygnatariusze Porozumienia: - Warszawski Szpital dla Dzieci Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej dalej jako: Szpital Warszawski - Samodzielny.
Wielkopolski Oddział Wojewódzki NFZ 17 grudnia 2012
Co to jest? Marek Wesołowski 2009
LUBLIN Stare Miasto - Zamek Lubelski. Udział i rola szpitali niepublicznych na rynku usług medycznych w województwie lubelskim Tomasz Pękalski Dyrektor.
Restrukturyzacja podmiotów leczniczych
OPIEKA ONKOLOGICZNA OD 1 STYCZNIA 2015r.
Karta Diagnostyki i Leczenia Onkologicznego (DiLO) w programie drEryk
5 lat funkcjonowania JGP i przyjęte kierunki zmian
Jerzy Gryglewicz Warszawa 18 marca 2014 r.
JGP Z PERSPEKTYWY ODDZIAŁU FUNDUSZU
JGP JEDNORODNE GRUPY PROBLEMÓW Dariusz Dziełak JEDNORODNE GRUPY PROBLEMÓW Dariusz Dziełak.
OPIEKA PSYCHIATRYCZNA I LECZENIE UZALEŻNIEŃ
Współpraca z Narodowym Funduszem Zdrowia w aspekcie opieki nad kobietą w ciąży i dzieckiem dr n. med. Piotr K. Okoński Z-ca Dyrektora ds. Lecznictwa Instytut.
Opieka medyczna nad kobietą ciężarną i dzieckiem w województwie łódzkim – sukcesy i wyzwania, przed którymi stoimy dziś i jutro Łódź, 2 lipca 2015 r.
Leczenie Szpitalne Świadczenia w zakresie leczenia onkologicznego
AOS Świadczenia w zakresie szybkiej diagnostyki onkologicznej
TRANSGRANICZNA OPIEKA ZDROWOTNA - DOŚWIADCZENIA MAZOWIECKIEGO ODDZIAŁU WOJEWÓDZKIEGO NARODOWEGO FUNDUSZU ZDROWIA Warszawa, 18 czerwca 2015 r.
Prof. dr hab. Wojciech Witkiewicz Wojewódzki Szpital Specjalistyczny we Wrocławiu Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Znaczenie map potrzeb zdrowotnych dla rozwiązania.
Prace nad rozwojem systemu JGP
ZAKRES I ZASADY PRZEKAZYWANIA DANYCH SPOSÓB ANALIZY KOSZTÓW ŚWIADCZEŃ OPIEKI ZDROWOTNEJ Aleksandra Świderska Wydział Taryfikacji Agencja Oceny Technologii.
PAKIET ONKOLOGICZNY CELE
PROF. DR HAB. MED. JAN KULIG PROBLEM REFERECYJNOŚCI ODDZIAŁÓW CHIRURGICZNYCH KRAJOWY KONSULTANT W DZIEDZINIE CHIRURGII OGÓLNEJ REFERENCYJNOŚĆ ODDZIAŁÓW.
Instytut Kardiologii w Warszawie Czy potrzebna jest referencyjność szpitali akademickich i instytutów? Czy potrzebna jest referencyjność szpitali akademickich.
ZMIANY W PAKIECIE ONKOLOGICZNYM
PROBLEMY FINANSOWE SZPITALI POWIATOWYCH
Znaczenie zasad rozliczeń świadczeń opieki zdrowotnej dla działań MA po wprowadzeniu Szybkiej Ścieżki Onkologicznej Paweł Nawara.
Europejska Akademia Pacjentów w obszarze innowacyjnych terapii Informacje wprowadzające dotyczące nadzoru nad bezpieczeństwem farmakoterapii Monitorowanie.
Pakiet onkologiczny konsekwencje finansowe dla publicznych centrów onkologii dr hab. n. med. Stanisław Góźdź, prof. UJK Dyrektor Świętokrzyskiego Centrum.
Jerzy Hennig Dyrektor Centrum Monitorowania Jakości w Ochronie Zdrowia.
Jerzy Hennig, Dyrektor Ewa Wójtowicz Centrum Monitorowania Jakości w Ochronie Zdrowia.
Jerzy Hennig Dyrektor Centrum Monitorowania Jakości w Ochronie Zdrowia.
„Infrastruktura zakładu opieki zdrowotnej i aparatura medyczna – jak efektywnie dokonywać pożądanych zakupów” KIELCE 20 WRZEŚNIA 2012 WITOLD PONIKŁO.
1 Telemedycyna na przykładzie modelu zabrzańskiego Anna Goławska Departament Infrastruktury i e-Zdrowia Ministerstwo Zdrowia.
Analiza badania zadowolenia Pacjenta w Specjalistycznym Szpitalu Wojewódzkim w Ciechanowie w II półroczu 2015 roku.
1 Michał Rybczyński Wyznaczanie rentowności JGP Warszawa,
LECZENIE BIOLOGICZNE W CHOROBACH REUMATYCZNYCH – Ocena stanu obecnego i planowanych zmian Jerzy Gryglewicz Warszawa 17 maja 2012 r.
1.  SZPITALI KTÓRY ZREALIZOWAŁ PROGRAM RESTRUKTURYZACJI  WYCZERPAŁ MOŻLIWOŚCI OBNIŻENIA KOSZTÓW DZIAŁANIA  SPEŁNIA OBOWIĄZKOWE WYMAGANIA DO KONTRAKTOWANIA.
1 Obecnie - 5,2 mld zł od 2015 r. 6,2 mld zł Zmiany finansowe dla lekarzy POZ Obecnie nakłady NFZ dla lekarzy podstawowej opieki zdrowotnej wynoszą 5,2.
Gdańsk, 27 czerwca 2016 r. Centralna koordynacja interwencji EFSI w sektorze zdrowia na lata Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Pomorskiego.
Praktyka orzekania i realizacji
Podlaski Oddział Wojewódzki Narodowego Funduszu Zdrowia w Białymstoku
XIV Samorządowe Forum Kapitału i Finansów Konferencja Finasowanie i organizowanie ochrony zdrowia przez samorząd Marek Wójcik Związek Miast.
Ochrona zdrowia w województwie podlaskim wybrane zagadnienia
Konferencja prasowa Marszałka Województwa Podlaskiego
Szpital Powiatowy w Sławnie
Ogólnopolskie Stowarzyszenie Szpitali Niepublicznych
„Sieć szpitali” – wykonanie ryczałtu w lubuskich szpitalach
Podsekretarz Stanu Ministerstwo Zdrowia
Sieć szpitali - czy to sukces dla pacjenta
Zapis prezentacji:

Małgorzata Syczewska Instytut „Pomnik – Centrum Zdrowia Dziecka” Rada Naukowa przy Ministrze Zdrowia Warszawa, 31 marca 2016 roku

 Wysokospecjalistyczne jednostki pediatryczne działają w warunkach odbiegających od przeciętnych.  Większość regulacji dopasowywana jest na etapie ich projektowania do liczniejszej grupy podmiotów leczniczych funkcjonujących w Polsce. Odmienność jednostek wysokospecjalistycznych powoduje, że ich dopasowanie się do funkcjonowania w oparciu o wspólne reguły generuje nieuzasadnione koszty oraz przede wszystkim powoduje brak możliwości pełnego wykorzystania potencjału.

 IPCZD kontraktuje obecnie z NFZ świadczenia w blisko 200 różnych zakresach. Każdy z nich ma miesięczny limit finansowania. Oznacza to w praktyce ponad cząstkowych kontraktów do rozliczania w ciągu roku.  Przy strukturze świadczeń występującej w IPCZD realizacja proporcjonalna wszystkich zakresów jest niemożliwa. Wielu z nich nie można planować, jak chociażby przeszczepów narządów. W konsekwencji, pomimo bieżącej kontroli i realizacji globalnego kontraktu na poziomie ok. 100%, w poszczególnych zakresach powstają istotne kwotowo nadwykonania i niedowykonania.  W wyniku wprowadzenia pakietów kolejkowego oraz DiLO w nowopowstałych zakresach wykonanie wynosi IPCZD od 0% do 2 000% przy udzielaniu tych samych świadczeń, jak w roku Wynika to z przydzielenia wartości kontraktów cząstkowych w sposób arbitralny, nieuwzględniający struktury wykonania z poprzedniego okresu.  W każdym miesiącu IPCZD nie otrzymuje ok. 2 mln zł zapłaty za wykonane świadczenia.

 Istniejące mechanizmy przesuwania środków pomiędzy rodzajami i zakresami umów (OWU) są niewystarczające i zawierają szereg ograniczeń i wykluczeń. ◦ Ograniczenia wartościowe zmniejszania wartości kontraktu kosztem przesunięcia do innego punktu umowy - 15% dla rodzaju i 20% dla zakresu świadczeń. ◦ Wymagana zgoda OW NFZ – nie zawsze jest, jej udzielenie trwa. ◦ Wynikający z przepisów brak możliwości dokonywania przesunięć: procedury wysokospecjalistyczne, programy lekowe, chemioterapia  Mamy do czynienia z faktycznym kredytowaniem płatnika nawet przez kilkanaście miesięcy, jakie mijają od dnia wykonania świadczenia do uzyskania finansowania. Wyjątek stanowią hospitalizacje do świadczeń wysokospecjalistycznych.

 Według obowiązujących zasad świadczenia zdrowotne podlegają rozliczeniu dopiero po ich zakończeniu, czyli w przypadku hospitalizacji po wypisie lub zgonie pacjenta. Wyjątek stanowią świadczenia wysokospecjalistyczne w zakresie finansowanym z budżetu Skarbu Państwa.  Według NFZ problem w skali kraju jest marginalny.  W przypadku IPCZD są to jednak istotne kwoty. Wartość hospitalizacji trwających > 90 dni w poszczególnych latach: ◦ 2011 – 8,7 mln. zł. ◦ mln. zł. ◦ 2013 – 11,8 mln. zł. ◦ 2014 – 11 mln. zł.  Najdłuższe hospitalizacje trwają ponad rok. Tyle samo oczekiwanie na zapłatę za nie.

 Około 10% świadczeń szpitalnych w IPCZD objęta jest ruchem międzyoddziałowym.  W ramach jednego pobytu w szpitalu rozwiązywanych jest kilka problemów medycznych.  Finansowanie hospitalizacji w ramach JGP zakłada wskazanie do rozliczenia tylko jednego produktu rozliczeniowego, wyznaczanego najczęściej poprzez rozpoznanie wypisowe. Produkt ten formalnie obejmuje wszystkie procedury wykonane podczas pobytu oraz wszystkie dni hospitalizacji, jednak zazwyczaj jego wartość jest identyczna z wartością hospitalizacji „jednoodziałowej”, a zatem nie pokrywa części poniesionych kosztów.

 System finansowania JGP oparty jest o ryczałty przy założeniu, że struktura pacjentów jest typowa i przypadki wymagające droższej i tańszej diagnostyki i leczenia w ramach danego produktu rozliczeniowego wzajemnie się znoszą.  W przypadku jednostek wysokospecjalistycznych założenie to się nie sprawdza. Udział świadczeń bardziej kosztochłonnych jest tu z oczywistych przyczyn zdecydowanie wyższy. Niektóre ze świadczeń mogą być wykonane wyłącznie w tego typu podmiotach.  Pomimo innych kosztów faktyczne przychody uzyskiwane z realizowanych świadczeń są bardzo zbliżone w różnych typach szpitali

Choroby górnego odcinka dróg oddechowych – średnia wartość hospitalizacji (oddziały pediatryczne) Szpital gminny, miejski, powiatowy Szpital kliniczny Źródło:

ICD 10 Nazwa Udział (%) J06.9 Nieokreślone ostre zakażenie górnych dróg oddechowych 22,1 J02.9 Nieokreślone ostre zapalenie gardła 15,9 J04.0Ostre zapalenie krtani12,8 J03.9 Nieokreślone ostre zapalenie migdałków 12,6 J06.8 Inne ostre zakażenie górnych dróg oddechowych o umiejscowieniu mnogim 7,6 J00 Ostre zapalenie nosa i gardła (przeziębienie) 6,5 ICD10Nazwa Udział (%) H66.0 Ostre ropne zapalenie ucha środkowego 15,7 J06.8 Inne ostre zakażenie górnych dróg oddechowych o umiejscowieniu mnogim 11,8 J03.9 Nieokreślone ostre zapalenie migdałków 9,8 J10.1 Grypa z innymi objawami ze strony układu oddechowego 7,8 J04.0Ostre zapalenie krtani7,8 J35.2Przerost migdałka gardłowego5,9 Choroby górnego odcinka dróg oddechowych – średnia wartość hospitalizacji (oddziały pediatryczne) Dane uśrednione z Polski IPCZD

 Świadczenia wykonywane w IPCZD wykonywane są pacjentom statystycznie bardziej obciążonym niż przeciętnie. Wskazuje na to liczba rozpoznań współistniejących.  Instytut leczy niemal 100% pacjentów, którym wykonano przeszczepienie narządu unaczynionego niezależnie od ich aktualnych problemów medycznych.  W statystyce sprawozdawczej opartej na klasyfikacji ICD-10 i ICD-9 nie widać jednoznacznie faktycznych różnic. Zabieg w zakresie wyrostka robaczkowego jest w systemie NFZ zawsze widoczny pod tym samym kodem ICD-9 47.xx, niezależnie od tego, czy była to procedura standardowa, czy o podwyższonym ryzyku ( i koszcie) wykonana u pacjenta obciążonego. Udział tych ostatnich jest w IPCZD duży.

 Skomplikowane leczenie wymaga stosowania większych środków.  W IPCZD stosuje się ponad leków.  Lista procedur diagnostycznych jest zdecydowanie szersza od przeciętnej. Koszt niektórych jednostkowych badań przekracza zł.  Konieczne jest utrzymywanie skomplikowanej i drogiej aparatury medycznej.  Lista materiałów zużywalnych obejmuje wiele specyficznych pozycji oraz rozmiarów.

 Uchylenie w 2003 roku rozporządzenia Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z dnia 22 grudnia 1998 r. w sprawie krajowej sieci szpitali oraz ich poziomów referencyjnych spowodowało zrównanie finansowania podmiotów działających na każdym poziomie opieki szpitalnej.  Pomimo braku formalnego rozróżnienia poziomów opieki szpitalnej podmioty pełnią różną funkcję w systemie opieki zdrowotnej. Wiążą się z tym również niejednorodne koszty ich funkcjonowania.  Konieczność wyróżnienia niektórych świadczeń powoduje, że w rozporządzeniach „koszykowych” dla niektórych świadczeń wskazane są poziomy referencyjne o zróżnicowanych wymaganiach, ale również wycenie świadczeń.

 Powrót do ustawowego uregulowania kwestii referencyjności szpitali na podstawie zakresu i rodzaju udzielanych świadczeń zdrowotnych oraz od posiadanego potencjału diagnostyczno-terapeutycznego i zaplecza kadrowego.  Zróżnicowanie wyceny świadczeń medycznych udzielanych przez podmioty zakwalifikowane do poszczególnych poziomów opieki w sposób odzwierciedlający różnicę koniecznych kosztów.  Uelastycznienie systemu finansowania świadczeń w celu uniknięcia nieracjonalnych i nieuzasadnionych medycznie zachowań wymuszonych możliwością uzyskania optymalnej zapłaty (m.in. w ruchu międzyoddziałowym).  Umożliwienie etapowego rozliczania pacjentów długotrwale hospitalizowanych, na wzór świadczeń wysokospecjalistycznych.