Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013,

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Konstruowanie programu nauczania
Advertisements

NADZÓR PEDAGOGICZNY W ROKU SZKOLNYM 2012/2013
Opracowanie: Czesław Stawikowski
Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
Dodatkowe zajęcia dydaktyczne
Kontrole doraźne w roku szkolnym Kontrole doraźne -71 na wniosek : organu prowadzącego szkołę lub placówkę - 4 Rzecznika Praw Obywatelskich.
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
Prezentacja przygotowana przez zespół badawczy przy CKE pod kierunkiem dr R.Dolaty PRIORYTETY POMORSKIEGO KURATORA OŚWIATY w roku szkolnym 2008/
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
Wychowanie do życia w rodzinie
Zanim wybierzesz program nauczania
Diagnostyka i ewaluacja konieczność czy potrzeba?
Wojewódzki Ośrodek Metodyczny
Zasady konstruowania programów projakościowych
SZPN - zadania Dyrektora szkoły
Jolanta Misztal Kujawsko – Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycieli we Włocławku Program poprawy efektywności kształcenia - opracowanie, wdrożenie i ewaluacja.
Opracowanie: Joanna Dembowa. rozporządzenia o nowej podstawie programowej wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego (z 23 grudnia 2008 r.). ustawa.
Zasady prowadzenia innowacji pedagogicznych w szkołach/placówkach regulują:
Innowacje pedagogiczne w szkołach ponadgimnazjalnych
PODSTAWY PRAWNE. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 20 sierpnia 2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania,
Innowacje i eksperymenty pedagogiczne
Edward Krawczyński Nowa Podstawa Programowa z informatyki w rzeczywistości szkolnej RODN WOM Katowice 2012.
Konferencja dla dyrektorów szkół podsumowująca pracę w I semestrze marzec 2005 r. Uwarunkowania prawne dotyczące szkół policealnych.
Innowacje pedagogiczne w szkołach podstawowych
Konstruowanie programu nauczania wychowania fizycznego
Kontrole przeprowadzone przez Wydział Nadzoru Pedagogicznego ds. kontroli w roku szkolnym 2010/ 2011 Kuratorium Oświaty w Kielcach.
Innowacje pedagogiczne w gimnazjach
Indywidualne nauczanie
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Innowacje pedagogiczne
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Innowacje pedagogiczne w przedszkolach
KALEJDOSKOP SZANS KALEJDOSKOP MOZLIWOŚCI Szkoła Podstawowa nr 13 im. Komisji Edukacji Narodowej w Jeleniej Górze Jelenia Góra r.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Pisanie i modyfikowanie programów, pisanie innowacji i projektów edukacyjnych w edukacji wczesnoszkolnej Joanna Dembowa.
Nowa jakość doskonalenia – wsparcie rozwoju szkół w powiecie mieleckim POWIAT MIELECKI / CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Wspomaganie.
PROGRAMY NAUCZANIA INNOWACJE PEDAGOGICZNE PROGRAMY AUTORSKIE
RODZICE W SZKOLE.
Inne ważne informacje Ostrołęka; 5 i 7 marca 2014 r.
UPRAWNIENIA RADY PEDAGOGICZNEJ Narada szkoleniowa dyrektorów Jola nta Lenkiewicz – Broda Eugeniusz Półtorak Białystok, 21 luty 2008 r.
DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ Diagnoza – Doskonalenie – Rozwój. Kompleksowe wspomaganie szkół i przedszkoli powiatu rypińskiego. Priorytet III Wysoka.
Konferencja szkoleniowa (KS-1) 11 stycznia 2014 r. 1Maria M. Ferenc - konsultant ds. ewaluacji i oceniania.
Priorytety Ministra Edukacji Narodowej i Sportu na rok szkolny 2005/2006.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Aktywne doskonalenie – kompleksowe wsparcie dla szkół i przedszkoli we Wrocławiu Program nauczania.
O nowych zadaniach nauczyciela matematyki w kontek ś cie wyboru podr ę czników i programów nauczania.
Monitorowanie realizacji zapisów ramowych planów nauczania.
Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Czy uczyć normalizacji w szkole zawodowej? Warszawa, 12 marca 2014 r. Piotr Pniewski.
Debata z udziałem dyrektorów szkół i placówek oświatowych maj/czerwiec 2016 r.
JAK PLANOWAĆ ZAJĘCIA POZALEKCYJNE? Autorzy: Katarzyna Michalik.
I N N O W A C J A PEDAGOGICZNA W PROCESIE EDUKACYJNYM.
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Innowacje pedagogiczne
Doradztwo zawodowe w szkołach
Zasady zgłaszania innowacji pedagogicznej w kontekście
Kontekst prawny innowacyjnej działalności nauczyciela
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Ewaluacja zewnętrzna Zasady informowania o działaniach w ramach pedagogicznego nadzoru zewnętrznego.
Zmiana ustroju szkolnego i jej konsekwencje
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
Zmiany w ramowych statutach: 1
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo Oświatowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 60) Delegatura w Płocku.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Szkoła Nauczycielem stoi
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Zapis prezentacji:

Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki , Priorytet IX, Działanie 9.4. Wysoko wykwalifikowane kadry systemu oświaty

Zasady konstruowania programów autorskich i innowacji pedagogicznych

Plan prezentacji  PODSTAWA PRAWNA PROGRAMU AUTORSKIEGO  OPIS ZAŁOŻEŃ PROGRAMU AUTORSKIEGO  ZASADY DOPUSZCZANIA PROGRAMU AUTORSKIEGO DO UŻYTKU SZKOLNEGO  ELEMENTY PROGRAMU AUTORSKIEGO  PODSTAWY PRAWNE PROWADZENIA INNOWACJI PEDAGOGICZNEJ  ZASADY PROWADZANIA INNOWACJI PEDAGAGICZNEJ  OPIS ZAŁOŻEŃ INNOWACJI PEDAGOGICZNEJ  BIBLIOGRAFIA

Każdy program autorski, musi spełniać wymogi określone w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 5 lutego 2004 r. w sprawie dopuszczania do użytku szkolnego programów wychowania przedszkolnego, programów nauczania i podręczników oraz cofania dopuszczenia (DzU 2004 nr 25 poz. 220). Programy autorskie

Program nauczania do zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia ogólnego :  powinien stanowić opis sposobu realizacji zadań edukacyjnych ustalonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego.  musi obejmować co najmniej jeden etap edukacyjny i dotyczyć kształcenia zintegrowanego, przedmiotu, ścieżki edukacyjnej, bloku przedmiotowego lub ich części. Programy autorskie

Program powinien zawierać:  szczegółowe cele edukacyjne – kształcenia i wychowania;  materiał nauczania związany ze szczegółowymi celami edukacyjnymi, uwzględniający treści nauczania określone w podstawie programowej kształcenia ogólnego;

  procedury osiągania szczegółowych celów edukacyjnych;   opis założonych osiągnięć ucznia oraz propozycje metod ich oceny z uwzględnieniem standardów wymagań,   omówienie założeń dydaktycznych i wychowawczych, na jakich została oparta koncepcja programu,   relacji do zakresu podstawy programowej kształcenia ogólnego,   ewentualnych specjalnych warunków dotyczących realizacji programu;

Program nauczania ogólnego opracowany przez nauczyciela dopuszcza – do użytku w danej szkole i włącza do szkolnego zestawu programów – dyrektor szkoły, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej i rady szkoły.

Program może zostać dopuszczony do użytku w danej szkole i włączony do szkolnego zestawu programów po uzyskaniu pozytywnej opinii nauczyciela mianowanego lub dyplomowanego, posiadającego wykształcenie wyższe w zakresie zgodnym z zakresem treści nauczania, które program obejmuje

Elementy programu autorskiego  Metryczka - przedmiot nauczania, typ szkoły, wymiar godzin, autor  Koncepcja programu  Adresaci programu  Ogólne i szczegółowe cele nauczania  Treści nauczania

Elementy programu autorskiego  Metody pracy z uczniem  Zadania, formy i sposoby realizacji programu  Spis osiągnięć uczniów  Procedury osiągania celów  Sposoby ewaluacji  Bibliografia

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 9 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez publiczne szkoły i placówki. „Innowacją pedagogiczną, ", są nowatorskie rozwiązania programowe, organizacyjne lub metodyczne, mające na celu poprawę jakości pracy szkoły. Innowacja pedagogiczna

Zasady prowadzenia działalności innowacyjnej  Innowacje i eksperymenty nie mogą prowadzić do zmiany typu szkoły.  Innowacja lub eksperyment może obejmować wszystkie lub wybrane zajęcia edukacyjne, całą szkołę, oddział lub grupę

Zasady prowadzenia działalności innowacyjnej   Rozpoczęcie innowacji lub eksperymentu jest możliwe po zapewnieniu przez szkołę odpowiednich warunków kadrowych i organizacyjnych.   Innowacje lub eksperymenty, wymagające przyznania szkole dodatkowych środków budżetowych, mogą być podjęte po wyrażeniu przez organ prowadzący szkołę pisemnej zgody na finansowanie planowanych działań.

Zasady prowadzenia działalności innowacyjnej   Rekrutacja do szkół lub oddziałów, w których jest prowadzona innowacja lub eksperyment, odbywa się na zasadzie powszechnej dostępności.   Udział nauczycieli w innowacji lub eksperymencie jest dobrowolny.   Innowacje i eksperymenty nie mogą naruszać uprawnień ucznia do bezpłatnej nauki  Uchwałę w sprawie wprowadzenia innowacji w szkole podejmuje rada pedagogiczna

Zasady prowadzenia działalności innowacyjnej   Uchwała w sprawie wprowadzenia innowacji może być podjęta po uzyskaniu: 1) zgody nauczycieli, którzy będą uczestniczyć w innowacji, 2) opinii rady szkoły, 3) pisemnej zgody autora lub zespołu autorskiego innowacji na jej prowadzenie

Zasady prowadzenia działalności innowacyjnej Uchwałę rady pedagogicznej w sprawie wprowadzenia innowacji wraz: o z opisem jej zasad o opinią rady szkoły o zgodą autora lub zespołu autorskiego innowacji, dyrektor szkoły przekazuje dyrektor szkoły przekazuje kuratorowi oświaty i organowi prowadzącemu szkołę w terminie do dnia 31 marca roku poprzedzającego rok szkolny, w którym jest planowane rozpoczęcie innowacji.

Określenie rodzaju innowacji Rodzaje innowacji  Programowe - te, w których zmiany dotyczą programów zajęć edukacyjnych;  organizacyjne - te, które dotyczą organizacji kształcenia, wychowania lub opieki;  metodyczne - te, w których zmiany dotyczą metod pracy dydaktycznej, wychowawczej lub opiekuńczej

 Jakie zajęcia edukacyjne obejmuje innowacja  Do kogo adresowana jest innowacja, kto zostanie nią objęty  Jaki jest przewidywany czas realizacji innowacji (termin jej rozpoczęcia i zakończenia) Zakres innowacji

Motywacja wprowadzenia innowacji i oczekiwania z nią związane  Określić motywację opracowania i wprowadzenia innowacji  Wykazać, że wprowadzenie innowacji zostało poprzedzone diagnozą istniejącej sytuacji i wynikającymi z tej diagnozy potrzebami wprowadzenia zmian,  Określić przewidywane efekty wdrożenia innowacji, czyli: - jakie pozytywne zmiany w zakresie efektów kształcenia, wychowania lub opieki nastąpią, - jakie korzystne zmiany organizacyjne nastąpią w szkole, - jakie będą pozytywne efekty zmian metodycznych, -inne korzyści z wprowadzenia innowacji.  Ustalić kryteria sukcesu w odniesieniu do oczekiwanych efektów innowacji.

Założenia innowacji  Przy innowacji programowej wskazać jaki program nauczania jest poddawany zmianom, podać jego nazwę, symbole, numer dopuszczenia.  Wskazać jakie treści z tego programu ulegają modyfikacji (treści muszą zawierać w sobie podstawę programową)  Określić przewidywane osiągnięcia, wiedzę i umiejętności uczniów

Założenia innowacji  Przy wdrażaniu innowacji przewidujących zwiększenie liczby godzin zajęć edukacyjnych wskazać o jaką liczbę godzin zwiększa się zajęcia oraz określić źródło pochodzenia tych godzin, tzn. określić: 1.czy biorą się one z godzin do dyspozycji dyrektora, 2.czy z godzin na kształcenie w zakresie rozszerzonym, 3.czy z godzin przewidzianych w ramowym planie nauczania na grupę przedmiotów, 4.czy z godzin na kształcenie w profilu, 5.czy też z godzin finansowanych dodatkowo przez organ prowadzący szkołę?

Założenia innowacji  Przy innowacji polegającej na dopuszczeniu do użytku w danej szkole tzw. autorskiego programu nauczania na zasadach określonych w rozporządzeniu MENiS z r. w sprawie dopuszczania do użytku szkolnego programów nauczania należy stosować zasady przewidziane zgodne z ustawą o programach autorskich

Ewaluacja innowacji  ustalić jakie informacje o realizacji programu innowacyjnego będą zbierane,  określić źródła informacji na temat programu innowacyjnego i jego skutków,  określić jakie narzędzia i procedury zostaną wykorzystane do zbierania informacji,  określić kto, kiedy i w jakiej formie opracuje wyniki ewaluacji  oraz jak zostaną one wykorzystane, komu będą udostępnione,

Informacje dodatkowe  Przy wprowadzaniu innowacji przewidującej zwiększenie liczby godzin zajęć edukacyjnych należy pamiętać o przestrzeganiu dopuszczalnej tygodniowej liczby godzin zajęć edukacyjnych  Jeżeli dodatkowe zajęcia edukacyjne wprowadzono z godzin przyznanych przez organ prowadzący szkołę, to limit godzin można zwiększyć o 3 godziny,  Organizacja dodatkowych zajęć edukacyjnych, dla których nie ustalono podstawy programowej ale ich program nauczania został włączony do szkolnego zestawu programów nauczania, obsługiwanych z godzin do dyspozycji dyrektora wymaga zgłoszenia tych zajęć jako innowacji pedagogicznej,  Organizacja dodatkowych zajęć edukacyjnych, dla których nie ustalono podstawy programowej, obsługiwanych z dodatkowych godzin przyznanych przez organ prowadzący również wymaga zgłoszenia ich jako innowacji pedagogicznej

Bibliografia:  Barański C: Uwarunkowania działalności innowacyjnej nauczycieli, Warszawa  Ekiert – Grabowska D. : Nowatorstwo pedagogiczne nauczycieli, Katowice  Hamer H.: Klucz do efektywności nauczania: poradnik dla nauczyciela, Warszawa 1994  Ilżarowska W.: Innowacyjne formy pracy z dziećmi. „Nowa szkoła” 1997 nr 9.

BIURO PROJEKTU Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli ul. Gen. J. Sowińskiego 68, p Szczecin tel.: 091/