Czy i jaki wpływ na literaturę i jej twórców mają wydarzenia historyczne?
UCZEŃ: samodzielnie dociera do informacji w różnych formach przekazu (książka, prasa, media elektroniczne); uwzględnia w interpretacji potrzebne konteksty (np. biograficzny, historyczny); rozpoznaje problematykę utworu; dostrzega zróżnicowanie postaw społecznych, obyczajowych, narodowych, religijnych, etycznych i kulturowych i w ich kontekście kształtuje swoją tożsamość; uczestniczy w dyskusji, uzasadnia własne zdanie, przyjmuje poglądy innych lub polemizuje z nimi; świadomie, odpowiedzialnie, selektywnie korzysta z elektronicznych środków przekazywania informacji; zna teksty uwzględnione w podstawie programowej
Uczniowie dostrzegają kontekst historyczny w omawianych tekstach, łatwiej je interpretują; mają świadomość wpływu wydarzeń historycznych na powstawanie dzieł sztuki; osiągają lepszy wynik egzaminu gimnazjalnego (umiejętność: dostrzeganie kontekstu historycznego); kształtują wrażliwość historyczną i literacką, doskonalą kompetencje kluczowe;
stworzenie opracowania, które będzie uwzględniało lektury przewidziane podstawą programową w powiązaniu z wydarzeniami, postaciami historycznymi; lepszy wynik egzaminu gimnazjalnego (umiejętność: dostrzeganie kontekstu historycznego)
„Ballady i romanse”- Joanna Bober, Magdalena Korytkowska I B „Dywizjon 303”- Natalia Piotrowska, Klaudia Poślednik III G „Faraon”- Anita Korzeń, Paulina Łopatka, Andżelika Konieczna III G „Opowiadania” Idy Fink- Aleksandra Klimkowska II G, Małgorzata Janik II B „Kamienie na szaniec”- Aldona Gierakowska, Oliwia Rogala I B „Krzyżacy”- Paulina Poślednik, Marianna Matuszak, Joanna Dębowska II G „Latarnik”- Katarzyna Hołubowicz, Klaudia Trupkiewicz I B „Pamiętnik z powstania warszawskiego”- Aldona Gierakowska, Oliwia Rogala I B „Pieśń o Rolandzie”- Katarzyna Hołubowicz, Klaudia Trupkiewicz I B „Quo vadis”- Patrycja Fita, Izabela Pawłowska III G „Reduta Ordona”- Kordian Kuczniak, Artur Sułkowski III G
KODEKS 2.0 Gimnazjum im. Macieja w Żmigrodzie OTWARTOŚĆ- Mrat- stroną tworzoną przez uczniów- w każdej klasie jest wyznaczony uczeń z uprawnieniami do publikowania materiałów na stronie szkoły. UCZCIWOŚĆ- Zawsze podajemy źródło, z którego korzystaliśmy, wykonując zadanie. Znamy i przestrzegamy podstawowych zapisów dotyczących praw autorskich. Nie używamy nielegalnego oprogramowania. KREATYWNOŚĆ- W naszej szkole coraz więcej zajęć jest prowadzonych na platformie edukacyjnej, a komputer w każdej klasie służy uczniom i nauczycielom. KULTURA- Znamy i przestrzegamy zasad netykiety w komunikacji online. ŻYCZLIWOŚĆ- Kulturalnie i z szacunkiem wypowiadamy się na forach. WSPARCIE- Nauczyciele tworzą bank stron edukacyjnych, z których mogą korzystać uczniowie. BEZPIECZEŃSTWO- Nie ujawniamy naszych danych osobowych, loginów, haseł w sieci. Korzystamy tylko z bezpiecznych stron.
Wydarzenia historyczne mają wpływ na utwory i ich twórców; Bez znajomości kontekstu historycznego nie można zinterpretować poprawnie tekstu; Epoka literacka, w której powstawał utwór, często decyduje o jego temacie i formie;