Stawki MTR – kierunek zmian Debata na temat wysokości stawek MTR 2009.06.23.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Finanse publiczne w Polsce w okresie kryzysu
Advertisements

Rynek pieniężny, kursy walutowe i ceny w długim okresie
Świadczenie usługi dystrybucyjnej - biznes OSD
Definicja Benchmarking definiowany jest jako „nieprzerwany proces porównywania wyników przedsiębiorstwa, systemów zarządzania, procesów, produktów i usług.
Finanse publiczne w Polsce w okresie kryzysu
Konkurencja na rynku energii – fakty i mity Marian Babiuch Prezes PTEZ Kazimierz Dolny, Marca 2010 Ogólnopolski Kongres Energetyczno – Ciepłowniczy.
Analiza potencjalnych skutków wdrożenia usługi WLR
O metodach ustalania ceny za usługę WLR
O elastyczności popytu na usługi telekomunikacyjne
© Paweł Dobrowolski 2006 Deregulacja – dlaczego regulujemy? 20 marca 2005.
© Paweł Dobrowolski 2006 Deregulacja – co to jest deregulacja? 19 marca 2006.
Agenda Innowacyjność Wpływ innowacyjności na konkurencyjność
CARS 2020: Plan działania na rzecz konkurencyjnego i zrównoważonego przemysłu motoryzacyjnego w Europie Konferencja prasowa 8 listopada 2012.
Rok w Unii. Ocena i perspektywy dla biznesu
Dyskusja strategiczna Podsumowanie oraz ocena skuteczności i efektywności polityki spójności w okresie programowania dr Piotr Żuber Dyrektor.
1 Warszawa, 17 grudnia 2007 r. Ewaluacje horyzontalne realizowane na zlecenie KJO Dr Piotr Żuber Dyrektor Departamentu Koordynacji Polityki Strukturalnej.
Decyzje cenowe przedsiębiorstwa turystycznego
SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
Międzynarodowe Prawo Podatkowe
Międzynarodowe Prawo Podatkowe
Ku nowej ekonomii politycznej
Teoria handlu międzynarodowego Heckschera - Ohlina
Raport o rynku franczyzowym w Polsce Edycja 2009.
7. Platformy informatyczne przyszłości (wizja SAP)
Znaczenie efektywności energetycznej budynków w nowych państwach członkowskich UE A. Kiełbasa.
Działania zwiększające penetrację Internetu Na przykładzie Francji UKE, czerwiec 2009.
Działalność jednostek samorządu terytorialnego w telekomunikacji – wymagania Megaustawy Piotr Combik.
Biuro Rady Gospodarczej 1 Podsumowanie zmian deregulacyjnych w polskiej gospodarce oraz wyzwania na przyszłość Adam Jasser Podsekretarz Stanu w Kancelarii.
Zarządzanie projektami
INTERNET A KONKURENCYJNOŚĆ PRZEDSIĘBIORSTWA
Krajowa Izba Gospodarcza Elektroniki i Telekomunikacji Stosowanie w praktyce art. 139 PT Materiał do dyskusji Warszawa, dnia 13 marca.
Działania operatora systemu przesyłowego na rzecz konkurencyjnego rynku energii Warszawa, 22 czerwca 2006 roku.
Monopol pełny występuje wówczas, gdy spełnione są następujące warunki:
opis projektu jednym zdaniem
Mobility Extension MobEx Wzrost konkurencyjności Wygoda Twoich klientów.
Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek Konferencja BUDOWA GOSPODARKI OPARTEJ NA WIEDZY Konsultacje społeczne w ramach prac nad NPR.
CZY WSPÓLNY RYNEK JEST NAPRAWDĘ WSPÓLNY?
Sprawozdanie finansowe NoRiskNoFun. A. Sprawozdanie finansowe.
Kreowanie wartości spółki - realizacja założonej wyceny.
Decyzje cenowe przedsiębiorstwa turystycznego
Segmenty operacyjne MSSF 8.
Aleksandra Popławska Marta Pawłowska
Międzynarodowe Prawo Podatkowe Podmioty Powiązane.
Sławomir Sztaba Szkoła Główna Handlowa Kolegium Ekonomiczno-Społeczne
Jak konkurować na rynkach zagranicznych Konkurs Emerging Market Champions Cytowanie bez ograniczeń pod warunkiem podania źródła: „Jak konkurować na rynkach.
NADUŻYWANIE SIŁY RYNKOWEJ ZAKAŃCZANIE POŁĄCZEŃ KOMÓRKOWYCH W WIELKIEJ BRYTANII MARTA KUNKEL DOMINIKA PUZYNIAK MAJA SMOLAREK KRZYSZTOF ZAWISZA.
II Kongres Polski Cyfrowej, Warszawa, 3 listopada 2015 r. Możliwości finansowania projektów w zakresie rozwoju kompetencji cyfrowych w Programie Operacyjnym.
Szerokopasmowa Polska 2020 JUSTYNA ROMANOWSKA WARSZAWA 28 STYCZNIA 2016 R.
Modele zdominowanych łańcuchów dostaw – podejście abdukcyjne
Prawo telekomunikacyjne Ewa Galewska CBKE. Sektor telekomunikacyjny Monopole naturalne Operatorzy zasiedziali Brak równowagi pomiędzy podmiotami Wysokie.
ANALIZA CVP KOSZT-WOLUMEN-ZYSK.
Plan Marketingowy Twoja droga do sukcesu Wolę zarabiać 1% dzięki pracy 100 osób, niż 100% dzięki pracy własnej…
Skłonność do angażowania się w działania pro-konsumenckie i pro-społeczne wśród polskich przedsiębiorców Warszawa 6 czerwca 2006 Prezentacja wyników badań.
Prezentacja spółki 2015 r.. 6 oddziałów (Gdańsk, Poznań, Tarnów, Warszawa, Wrocław, Zabrze) 19 zakładów ponad 200 jednostek terenowych 2 Działamy w całej.
Stawki MTR Debata Urzędu Komunikacji Elektronicznej 23 czerwca 2009 Polska Telefonia Cyfrowa.
Prawo telekomunikacyjne Ewa Galewska CBKE. Sektor telekomunikacyjny Monopole naturalne Operatorzy zasiedziali Brak równowagi pomiędzy podmiotami Wysokie.
Gwarancje przepływności transmisji danych w sieciach ruchomych - debata Warszawa, 16 maja 2011.
Porozumienia w sprawie wspólnego ustalanie stawek krajowej opłaty interchange: postępowanie UOKiK Nikodem Szadkowski Departament Analiz Rynku UOKiK.
Czy polski rynek zakańczania połączeń w sieciach komórkowych jest regulowany? Monika Podpłońska Kierownik Działu Regulacji PTK Centertel Sp. z o.o.
Białystok, r. Program Operacyjny Polska Cyfrowa założenia wsparcia rozwoju szybkich sieci szerokopasmowych.
STANOWISKO CP TELECOM (OPERATORA CARREFOUR MOVA) W DEBACIE UKE DOTYCZĄCEJ ASYMETRII MTR Warszawa 23 czerwca 2009.
Polska Izba Informatyki i Telekomunikacji 1 Argumenty za i przeciw zmianie aktualnych warunków rozliczeń za SMS/MMS w rozliczeniach międzyoperatorskich.
Asymetria stawek MTR w rozliczeniach międzyoperatorskich Polkomtel S.A. Debata MTR Warszawa, 23 czerwca 2009 r.
BIZNESPLAN OPRACOWAŁA: DOROTA PIEKARSKA
Konkurencja a polityka konkurencji
dr Marcin Wołek Katedra Rynku Transportowego Uniwersytet Gdański
Negatywny wpływ rekompensat na ekonomikę gospodarstw karpiowych.
Wzmocnienie potencjału instytucjonalnego NSZZ „Solidarność”
dr hab. Aleksandra Grzesiuk
Korzyści wynikające z inwestycji przyłączeniowych realizowanych wspólnie przez przedsiębiorstwa wytwarzające i przesyłające ciepło na przykładzie.
Zapis prezentacji:

Stawki MTR – kierunek zmian Debata na temat wysokości stawek MTR

Przypominamy oczywiste fakty –Asymetria jest normą, nie wyjątkiem. Bez asymetrii nowi mają trwale słabszą pozycję –Asymetria działa – dzięki temu mamy w Polsce komórki, będziemy mieć jeszcze więcej –Operatorzy zasiedziali walczą o wysokie MTR, bo tak najprościej zabić konkurencję Co chcemy osiągnąć –Stawki MTR powinny spadać – są za wysokie –MTR oparty o koszty – w sposób naturalny odzwierciedli różnice w skali operatorów –Póki co – malejąca w czasie asymetria wyznaczona przez regulatora –Jako alternatywę – Bill & Keep (zerowa stawka MTR) „Nie da się” –Unia zabrania –Konsumenci zapłacą za przychodzące, etc…

Historycznie, w zakładanym przez ERG „okresie przejściowym” żaden nowy operator nie uzyskał udziału w rynku Albo istnieją fundamentalne przyczyny trwale (5-6 lat) gorszych wyników operatorów późno wchodzących, albo wszystkimi bez wyjątku zarządzają idioci

4 Nowy operator wchodzący na rynek z opóźnieniem względem konkurentów ma TRWALE SŁABSZĄ pozycję konkurencyjną Asymetria jest ograniczona w czasie – ma likwidować efekt późnego wejścia na rynek –Efekty sieciowe –First – mover advantage Asymetria uzasadniona jest nie tylko przez różnicę w sytuacji rynkowej, ale także przez różnicę faktycznych kosztów świadczenia usługi –P4 ponosi ogromne koszty rozwoju, przede wszystkim wynikające z budowy infrastruktury i pozyskiwania klientów (-470 mPLN EBITDA) –P4 korzysta z roamingu krajowego – który podnosi koszty P4 i jest de facto finansowany z asymetrii MTR

Ponad dwa lata po wejściu na rynek, P4 nadal ma trwale niezbilansowany ruch. I to się raczej nie zmieni… Ruch przychodzący do P4 i wychodzący z P4, w %, –

Przypominamy oczywiste fakty –Asymetria jest normą, nie wyjątkiem. Bez asymetrii nowi mają trwale słabszą pozycję –Asymetria działa – dzięki temu mamy w Polsce komórki, będziemy mieć jeszcze więcej –Operatorzy zasiedziali walczą o wysokie MTR, bo tak najprościej zabić konkurencję Co chcemy osiągnąć –Stawki MTR powinny spadać – są za wysokie –MTR oparty o koszty – w sposób naturalny odzwierciedli różnice w skali operatorów –Póki co – malejąca w czasie asymetria wyznaczona przez regulatora –Jako alternatywę – Bill & Keep (zerowa stawka MTR) „Nie da się” –Unia zabrania –Konsumenci zapłacą za przychodzące, etc…

Historia polskiego rynku GSM to dowód, jak skutecznie asymetryczne stawki hurtowe wspierają nowych graczy, promując nowe technologie i zwiększając konkurencję dla dobra klientów Kiedy przyszło do wprowadzenia w Polsce technologii GSM, władze odgórnie usankcjonowały asymetrię stawek terminacyjnych między operatorami stacjonarnymi a komórkowymi Wobec wczesnej fazy rozwoju rynku komórkowego, rozliczenia F2M / M2F stanowiły blisko 100% ówczesnego interkonektu, przy asymetrii ~500% –Obecnie, w P4 – niespełna 5%. Rynek się zmienił, „asymetria” z sieciami stacjonarnymi ma dużo mniejsze znaczenie Dzięki temu np. PTC już w rok po wejściu na rynek generowało dodatnie przepływy gotówkowe (EBITDA)* - wynik fenomenalny dla branży infrastrukturalnej! –Nawet przy istniejącej asymetrii MTR, P4 będzie potrzebować min. 3 lat Budowę sieci komórkowych sfinansowali przede wszystkim klienci TP, kwotą ok. 12 mld PLN w 7 lat od wejścia GSM na polski rynek Źródło: sprawozdania finansowe PTC, SEC

Mówienie o „nieprzyzwoitej rencie regulacyjnej” nowych operatorów zakrawa na śmieszność, jeśli zna się historię polskiego rynku telekomunikacyjnego P4 ~1 mld PLN * Polkomtel + PTC + Centertel 12 mld PLN** Źródło: *) szacunki operatorów zasiedziałych **) szacunki P4

Kto tu kogo finansuje? Operatorzy zasiedziali argumentują, że nowi operatorzy żyją z renty regulacyjnej.

Dzisiejsi operatorzy zasiedziali budowali swoje przepływy gotówkowe na niespotykanych dziś stawkach – hurtowych i detalicznych. Żniwa te potrwają 10 lat dłużej, niż dla konkurentów Według dzisiejszego podejścia UKE: –Operatorzy zasiedziali osiągną długoterminowy poziom MTR po 17 latach na rynku –Nowi operatorzy – po maks. 7 latach (w przypadku P4)

Przypominamy oczywiste fakty –Asymetria jest normą, nie wyjątkiem. Bez asymetrii nowi mają trwale słabszą pozycję –Asymetria działa – dzięki temu mamy w Polsce komórki, będziemy mieć jeszcze więcej –Operatorzy zasiedziali walczą o wysokie MTR, bo tak najprościej zabić konkurencję Co chcemy osiągnąć –Stawki MTR powinny spadać – są za wysokie –MTR oparty o koszty – w sposób naturalny odzwierciedli różnice w skali operatorów –Póki co – malejąca w czasie asymetria wyznaczona przez regulatora –Jako alternatywę – Bill & Keep (zerowa stawka MTR) „Nie da się” –Unia zabrania –Konsumenci zapłacą za przychodzące, etc…

Wysokie stawki terminacyjne to narzędzie którym operatorzy zasiedziali zamykają rynek Przekładają się na ceny detaliczną i stanowią wygodny pretekst do uzasadnienia –wysokich cen poza sieć –preferencyjnych cen we własnej sieci Prowadzi to do powstania „taryfowego efektu sieciowego” –Nieproporcjonalnie wysoka proporcja ruchu we własnej sieci (nawet powyżej 60%) Prowadzi do sytuacji w której operator mniejszy zakańcza więcej ruchu w sieci operatora większego –jedynie na skutek późniejszego wejścia na rynek –niezależnie o strategii marketingowej Powinny być oparte na kosztach (teoria) w praktyce stanowią efekt: –oligopolistycznego historycznego uzgodnienia operatorów –a ostatnio interwencji regulatorów rynku i Komisji Europejskiej

Wysokie stawki terminacyjne to narzędzie którym operatorzy zasiedziali zamykają rynek Praktycznie w całej Europie wysokie stawki MTR powodują –Neutralny efekt dla operatorów o porównywalnej pozycji rynkowej –Gigantyczne przepływy pieniężne od operatorów mniejszych do operatorów większych Wysokie stawki MTR mają negatywny wpływ na konkurencję: –Tworzą bariery przechodzenia klientów między sieciami („[…] moi znajomi są w tej sieci […]”) –Mają neutralny wpływ na operatorów o podobnym udziale w rynku i bilansującym się na zero ruchu –Powodują dużą asymetrię ruchu na niekorzyść operatora mniejszego (więcej ruchu wychodzącego) –Prowadzą do rozpowszechnionego subsydiowania zasiedziałych operatorów komórkowych przez operatorów nowo-wchodzących Z punktu widzenia makroekonomicznego, poprzez zawyżania stawek MTR operatorzy zasiedziali uzyskują rentę oligopolistyczną, pozwalającą im na realizację ponadnormatywnych zysków ze szkodą dla dobrobytu społecznego –Nie z powodu innowacyjności, lepszego modelu biznesowego, sprawności zarządzania ALE –Jedynie z powodu renty „wczesnego wejścia”

Przypominamy oczywiste fakty –Asymetria jest normą, nie wyjątkiem. Bez asymetrii nowi mają trwale słabszą pozycję –Asymetria działa – dzięki temu mamy w Polsce komórki, będziemy mieć jeszcze więcej –Operatorzy zasiedziali walczą o wysokie MTR, bo tak najprościej zabić konkurencję Co chcemy osiągnąć –Stawki MTR powinny spadać – są za wysokie –MTR oparty o koszty – w sposób naturalny odzwierciedli różnice w skali operatorów –Póki co – malejąca w czasie asymetria wyznaczona przez regulatora –Jako alternatywę – Bill & Keep (zerowa stawka MTR) „Nie da się” –Unia zabrania –Konsumenci zapłacą za przychodzące, etc…

Pragmatyczna droga postępowania regulacyjnego Jak najszybsze wdrożenie modelu kosztowego i wyznaczenia stawek na jego podstawie Ścieżka dojścia do zorientowanych kosztowo stawek MTR powinna być asymetryczna w celu uniknięcia zaburzeń konkurencji powodowanych przez skalę różnic pozycji rynkowych –Utrzymanie w mocy stanowiska Prezesa UKE z 16 grudnia 2008 odnośnie dopuszczalnych poziomów asymetrii W sytuacji opóźnienia implementacji modelu kosztowego, rozważenie wprowadzenia Bill & Keep Wymuszenie zakazu dyskryminacji operatorów nowo-wchodzących poprzez przeniesienie obniżek MTR na taryfy detaliczne pozostałych operatorów oraz zapewnienie jednakowej marży za połączenia poza sieć w ramach tego samego planu taryfowego Długookresowo, ideałem jest stawka MTR oparta o koszty, ale uwaga: „Długookresowo, wszyscy jesteśmy martwi” J.M. Keynes

Przypominamy oczywiste fakty –Asymetria jest normą, nie wyjątkiem. Bez asymetrii nowi mają trwale słabszą pozycję –Asymetria działa – dzięki temu mamy w Polsce komórki, będziemy mieć jeszcze więcej –Operatorzy zasiedziali walczą o wysokie MTR, bo tak najprościej zabić konkurencję Co chcemy osiągnąć –Stawki MTR powinny spadać – są za wysokie –MTR oparty o koszty – w sposób naturalny odzwierciedli różnice w skali operatorów –Póki co – malejąca w czasie asymetria wyznaczona przez regulatora –Jako alternatywę – Bill & Keep (zerowa stawka MTR) „Nie da się” –Unia zabrania –Konsumenci zapłacą za przychodzące, etc…

Lektura rekomendacji Komisji w zakresie MTR to dobry test na czytanie ze zrozumieniem Uznanie argumentu operatorów nowo wchodzacych o zaburzaniu rynku przez zawyżone stawki MTR operatorów zasiedziałych Założenie dojścia do bardzo niskiej stawki MTR Symetria nie bazuje na żadnym uznanym argumencie ekonomicznym i ponadto nie jest zgodna z porządkiem regulacyjnym Ścieżka dojścia do zorientowanych kosztowo stawek MTR powinna być asymetryczna w celu uniknięcia zaburzeń konkurencji powodowanych przez skalę różnic pozycji rynkowych Zasiedziały operator stacjonarny powinien być zmuszony do przeniesienia obniżek MTR na taryfy detaliczne w celu uniknięcia zaburzeń konkurencji pomiędzy operatorami mobilnymi, którzy nie prowadzą (rozbudowanej) działalności na rynku stacjonarnym a grupą TP

Zaburzenia konkurencji są w obecnej sytuacji bardzo realne. Mniejsi operatorzy są zagrożeni nieuczciwym „wypchnięciem” z rynku. Operatorzy zasiedziali używają rynku terminacji jako „dojnej krowy” Nelly Kroes, Komisarz UE ds. Konkurencji W Europie nie brak woli i narzędzi do regulacyjnej walki z okopanym oligopolem komórkowym Zdaniem Komisji, rozbieżności stawek [między zasiedziałymi sieciami komórkowymi a stacjonarnymi] nie mogą być uzasadnione […] Stanowią […] pośrednie dotacje na rzecz operatorów sieci komórkowych posiadających duży udział w rynku, działając na niekorzyść mniejszych operatorów i operatorów sieci stacjonarnych. Wyższe stawki MTR utrudniają konkurowanie stacjonarnych i mniejszych operatorów komórkowych z operatorami zasiedziałymi Komisja Europejska Komisja postanowiła zainterweniować dzisiaj przeciwko tym zakłóceniom konkurencji na jednolitym rynku, które utrudniają inwestycje w modernizację sieci stacjonarnych do technologii światłowodowej i których koszty ponoszą użytkownicy końcowi Viviane Reding, Komisarz UE ds. Społeczeństwa Informacyjnego New entrants in mobile markets may also be subject to higher unit costs for a transitional period before having reached the minimum efficient scale. […] market share of between 15 and 20%, thereby approaching the level of the minimum efficient scale. punkt 17 preambuły do Rekomendacji In case it can be demonstrated that a new mobile entrant operating below the minimum efficient scale incurs higher per-unit incremental costs than the modelled operator, after having determined that there are impediments on the retail market to market entry and expansion, the NRAs may allow these higher costs to be recouped during a transitional period via regulated termination rates punkt 10 Rekomendacji KE z dnia 7 maja 2009

Konsekwentna polityka Komisji nakierowana na obniżenie stawek MTR to nie tyle walka o niższe stawki, co o zmianę struktury rynku tak, aby wyrównać szanse konkurencyjne Stawki MTR w krajach UE-27 w latach (eurocenty netto) Docelowy poziom MTR przewidywany przez Komisję Europejską !!! Prawdziwa konkurencja to walka o pieniądze które wydają klienci, a nie o te, które da się wydębić od konkurentów! Jakiekolwiek niezerowy MTR zaburza tę konkurencję

Przypominamy oczywiste fakty –Asymetria jest normą, nie wyjątkiem. Bez asymetrii nowi mają trwale słabszą pozycję –Asymetria działa – dzięki temu mamy w Polsce komórki, będziemy mieć jeszcze więcej –Operatorzy zasiedziali walczą o wysokie MTR, bo tak najprościej zabić konkurencję Co chcemy osiągnąć –Stawki MTR powinny spadać – są za wysokie –MTR oparty o koszty – w sposób naturalny odzwierciedli różnice w skali operatorów –Póki co – malejąca w czasie asymetria wyznaczona przez regulatora –Jako alternatywę – Bill & Keep (zerowa stawka MTR) „Nie da się” –Unia zabrania –Konsumenci zapłacą za przychodzące, etc…

Korzyści dla klientów wynikające z ostrej konkurencji i braku możliwości „okopania” się zasiedziałych na rynkach B&K są niezaprzeczalne – to tam się dzwoni… MoU / użytkownika (min) [2007] Źródło: Wiodące banki inwestycyjne Kraje o zerowej stawce MTR (bill & keep)

Obniżanie stawek MTR – rozpowszechniane mity Obniżanie stawek MTR doprowadzi do wprowadzenia opłat za połączenia przychodzące - Calling Party Pays (CPP) MITY W wielu krajach o zerowej stawce MTR (bill & keep) nie stosuje się opłaty CPP W Stanach Zjednoczonych powszechnie dostępne są plany taryfowe bez opłaty CPP Fakty Wysokie stawki MTR są niezbędne dla utrzymania poziomu inwestycji w sektorze Rynki z niskimi i zerową stawką nie ustępują Europie pod względem inwestycji Przychody hurtowe zasiedziałych operatorów z terminacji znacznie przekraczają sumę zainwestowanych środków (np. w Niemczech dwukrotnie) Większość europejskich zasiedziałych operatorów komórkowych jest nadpłynna –Nie jest w stanie zainwestować przepływów operacyjnych –Wysoki free cash flow

Przypominamy oczywiste fakty –Asymetria jest normą, nie wyjątkiem. Bez asymetrii nowi mają trwale słabszą pozycję –Asymetria działa – dzięki temu mamy w Polsce komórki, będziemy mieć jeszcze więcej –Operatorzy zasiedziali walczą o wysokie MTR, bo tak najprościej zabić konkurencję Co chcemy osiągnąć –Stawki MTR powinny spadać – są za wysokie –MTR oparty o koszty – w sposób naturalny odzwierciedli różnice w skali operatorów –Póki co – malejąca w czasie asymetria wyznaczona przez regulatora –Jako alternatywę – Bill & Keep (zerowa stawka MTR) „Nie da się” –Unia zabrania –Konsumenci zapłacą za przychodzące, etc… PODSUMOWUJĄC…

Bez asymetrii, przy wysokich MTR operatorzy późno wchodzący nie mają szans ani czasu na zbudowanie potencjału konkurencyjnego!

Stawki MTR – kierunek zmian Debata na temat wysokości stawek MTR

Stawki MTR – kierunek zmian BACKUP

Póki nie mamy skutecznych narzędzi analiz kosztowych, pozostają półśrodki – nie zawsze w pełni skuteczne… „Proza życia” osłabia proces liberalizacji Środki regulacyjne nie biorą w wystarczającym stopniu pod uwagę kwestii związanych z rynkami detalicznymi i związkami pomiędzy różnymi rynkami. Egzekwowanie nałożonych obowiązków jest niewystarczające lub napotyka opór ze strony operatorów zasiedziałych (np. nakaz wewnętrznej niedyskryminacji) Analizy pod względem zgodności z prawem konkurencji lub też procesy w sądach ochrony konkurencji zajmują zbyt wiele czasu a wyroki często nie rozwiązują problemów rynku

Brak spójności Komisja potwierdza niektóre zaburzenia oraz, że stawki MTR operatorów zasiedziałych są powyżej kosztów, lecz pomija wpływ tego faktu na rynek Nie tylko nie ma tam rozwiązania kompensującego ten wpływ w najbliższej przyszłości, np. tak długo jak stawki MTR operatorów zasiedziałych nie są określane kosztowo wg zasad określonych w Zaleceniu, a naleganie na tak szybkie jak to tylko możliwe zrównanie stawek operatorów zasiedziałych i nowo-wchodzących tylko pogłębi dysproporcje Tak więc zaburzenie konkurencji będzie postępowało i wpływało na rynek przez kolejne lata

Wbrew twierdzeniom operatorów zasiedziałych, asymetria MTR przewidziana w Polsce (glide path) nie jest wyjątkowo wysoka %- Szwajcaria 101%- Austria 97%- UK 78%- Polska* >500%- Asymetria F2M *średnia, P4 / zasiedziali, –

MTR operatorów zasiedziałych są zdecydowanie powyżej kosztów MTR zasiedziałych powyżej kosztów Brak adekwatnych regulacji Zawyżone zyski przenoszone na rynek detaliczny w połączeniu z zachowaniami „blokowania” nowochodzących

Wpływ na udziały w rynku Wyłączne i specjalne prawa operatorów zasiedziałych Porażka środków regulacyjnych i ochrony konkurencji Utrwalenie nierównowagi udziałów rynkowych

Zalecenie Komisji Europejskiej w zakresie MTR (*) Ale kiedy to się stanie? Kiedy stawki MTR operatorów zasiedziałych będą w końcu oparte o koszty? Prawdziwie kosztowo zorientowane stawki MTR operatorów zasiedziałych usuną nadużycia (*) Jak w międzyczasie symetria stawek MTR nie opartych o koszty da się z tym pogodzić?

Kwestie metodologii Gdzie są dowody, że udziały rynkowe dla wszystkich operatorów powinny być w takim przypadku jednakowe Ilu nowo-wchodzących operatorów posiada aktualnie udział w rynku 1/(ilość operatorów) lub udział w przychodach na poziomie 20%? Uzasadniając symetrię Zalecenie odnosi się do efektywności na rynku detalicznym Lecz, jednocześnie przyjmuje się, że rynek detaliczny jest konkurencyjny i jeżeli byłoby coś niedobrego z konkurencją (tak jak podnoszą operatorzy nowo-wchodzący) to mogłoby wyjaśniać niższe udziały rynkowe operatorów nowo- wchodzących

Kolejne lata zaburzenia rynku Symetria jest przedstawiana jako sposób na uniknięcie nieefektywności operatorów nowo-wchodzących (którzy nie zwiększaliby swoich udziałów w rynku bez tej presji) Co uczyniono w kwestii nadzwyczajnych profitów jakie uzyskali operatorzy zasiedziali? Czy to nie dotyczy ICH nieefektywności?

Dlaczego operatorzy zasiedziali chcą symetrii na ich (wysokim) poziomie Operatorzy zasiedziali 95% udział w rynku Niższe koszty Efekt połączeń on-net Operatorzy od lat generujący wolne środki pieniężne Operator nowo-wchodzący (P4) 5% udział w rynku Niższe wpływy Subsydiowanie operatorów zasiedziałych Ciągle negatywna EBITDA Konieczność konkurowania z cenami on-net operatorów zasiedziałych

Podsumowanie – kwestia symetrii stawek MTR W sytuacji braku efektywnych narzędzi umożliwiających rozwiązanie zaburzeń rynku związanych z utrzymywania stawek MTR powyżej kosztów, ASYMETRIA z „glide path” jest jedynym rozwiązaniem pozwalającym na uniknięcie kontynuacji, w ciągu najbliższych lat, zaburzeń konkurencji spowodowanych przez zawyżone ponad koszty stawki MTR operatorów zasiedziałych, aż do wprowadzenia opartych o koszty stawek tak jak je określono w Zaleceniu Komisji

Operator wirtualny – jaką marżę i gdzie może wypracować? PRZYCHODY MVNO ESP SP Komu tacja Zarzą dz. dostę pem Usługi dodat kowe Taryfi kacja i billing Obsłu ga klient ów Sprze daż i marke ting Sieć dostępowa Komutacj a Zarządz. dostępem Usługi dodatkow e Taryfikacj a i billing Obsługa klientów Sprzedaż i marketing Sieć dostępowa Komutacja Zarządz. dostępem Usługi dodatkowe Taryfikacja i billing Obsługa klientów Sprzedaż i marketing Sieć dostępowa KOSZTY ZMIENNE BEZPOŚRED. MVNO ESP SP.. MARŻA KOSZTÓW ZMIENNYCH KOSZTY OPRACYJNE EBITDA MVNO ESP SP.. MVNO ESP SP.. MVNO ESP SP..

Model MVNO a uzasadnienie stawki MTR ….. Bariery wejścia rosną wraz ze wzrostem ilości elementów infrastruktury sieciowej oraz systemów, które są implementowane przez MVNO Marża kosztów zmiennych Im więcej infrastruktury i systemów jest po stronie MVNO tym więcej jest źródeł przychodów i mniej kosztów bezpośrednich ponoszonych przez MVNO MVNO, który kontroluję większą część infrastruktury ponosi większe wydatki kapitałowe Im więcej infrastruktury i systemów pozostaje pod ‘rządami’ MNO: # tym większe jest uzależnienie MVNO od MNO # Wyższe bariery wyjścia # Gorsza pozycja negocjacyjna z MNO MVNO ESP SP Strategiczne uzależnienie od MNO CAPEX Bariery wejścia