BUSINESS LEX POZNAŃ, Ul. Chwaliszewo 60/62 Tel. 061-852-12-78 Fax. 061-852-12-80

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Bądź świadomym konsumentem
Advertisements

Definicja Benchmarking definiowany jest jako „nieprzerwany proces porównywania wyników przedsiębiorstwa, systemów zarządzania, procesów, produktów i usług.
Prof. dr hab. Krystyna Szczepanowska – Kozłowska
CENY W MARKETINGU CENA jest głównym elementem marketingu mix. Jest także ona swoistym narzędziem gry ekonomicznej. Dla sprzedającego- cena jest elementem.
Podstawy Prawne Biznesu
Ochrona konsumencka dla osoby, na której rachunek zawarto umowę ubezpieczenia Dr Marcin Orlicki, LL.M. UAM Poznań
Projektowanie umowy Waloryzacja wynagrodzenia po zawarciu umowy
DECYZJE ADMINISTRACYJNE
Ustawa z dnia 27 lipca 2002r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu Cywilnego.
RYNEK GAZU - W KIERUNKU LIBERALIZACJI Kongres Nowego Przemysłu Warszawa,
Prawo finansów publicznych
PODSTAWOWE POJĘCIA PRAWA ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH
Odwrócony łańcuch dystrybucji
Gminne Zakłady Gospodarki Odpadami a ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach zwana.
Tworzenie joint venture w prawie polskim i europejskim
Źródła prawa podatkowego
Dokument sporządzony przez Siwek Gaczyński & Partners Kancelarię Prawniczą 1 FORMY WSPÓŁDZIAŁANIA PODMIOTU PUBLICZNEGO I PODMIOTU PRYWATNEGO W RAMACH ZAMÓWIENIA.
Nast ę pcze karanie administracyjne (na przykładzie projektu nowelizacji ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów) Projekt jest współfinansowany ze.
Quo Vadis ? 50 lat kodeksu cywilnego
1.
Prawo ochrony konsumentów
Kartele cenowe - nielegalne porozumienia pomiędzy przedsiębiorstwami
Konsument.
Branża wodociągowo-kanalizacyjna w orzecznictwie Prezesa UOKiK
Przedmiot prawa cywilnego Kryteria wyodrębniania stosunków cywilnoprawnych Pojęcie prawa cywilnego sensu largo Kodyfikacja prawa cywilnego.
- konferencja CARS, Warszawa,
Zamówienia Publiczne w kontekście realizowania projektów EFS Departament Wdrażania EFS Ministerstwo Gospodarki i Pracy.
PGP, SSA III. POJĘCIE REGLAMENTCJI GOSPODARCZEJ Strefa restrykcyjnej działalności organów państwa, celem której, także w obszarze gospodarki, jest preferencja.
Jak organizacja może sama „zarobić” na swoje działania – czyli o działalności odpłatnej i gospodarczej. Beata Matyjaszczyk Educare.
POJĘCIE PRZEDSIĘBIORCY W PRAWIE POLSKIM
Mgr Sabina Wencel Podstawy prawa dla ekonomistów
Prawo własności przemysłowej? Prawo mienia przemysłowego? Prawo dóbr przemysłowych? Dz.U USTAWA z dnia 30 czerwca 2000 r. Prawo własności przemysłowej.
Ekonomika małych i średnich przedsiębiorstw
Razem czy osobno? Ochrona prawna w relacji z innymi rodzajami ubezpieczeń Konferencja „Pozycja Ubezpieczeń ochrony prawnej w świadomości społecznej” Warszawa,
Warszawa, 27 stycznia 2016 r. Maciej Balcerowski
KRYTERIA KONTRAKTOWANIA Świadczeń ZDROWOTNYCH NA ROK 2016
Zakres obowiązywania kpa
Prawo telekomunikacyjne Ewa Galewska CBKE. Sektor telekomunikacyjny Monopole naturalne Operatorzy zasiedziali Brak równowagi pomiędzy podmiotami Wysokie.
POJĘCIE KONSUMENTA Zakres obejmujący prawo polskie oraz prawo Unii Europejskiej Barbara Denisiuk.
Regulacje prawne w UE dotyczące promocji. źródła prawa promocja (reklama)
USTAWA z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 223, poz ze zmianami)
Definicja Jednego Przedsiębiorstwa Marcin Pawlak Warszawa,
Ordynacja podatkowa Przepisy ogólne. Praktyczne i teoretyczne przesłanki wyodrębnienia gałęzi prawa podatkowego. O wyodrębnieniu danej gałęzi decydują.
Jak zabezpieczyć interes Szpitala w umowie o zamówienie publiczne? Aspekty praktyczne zamawiania leków.
BUSINESS LEX POZNAŃ, Ul. Chwaliszewo 60/62 Tel Fax
T. Skoczny, D. Aziewicz Ochrona wolnej i uczciwej konkurencji Wykład monograficzny WZ UW Warszawa 2013.
KONSUMENT na aukcji internetowej Michał Herde Federacja Konsumentów.
Opodatkowanie spółek Wykład specjalizacyjny. Kodeksowe typy spółek Spółka cywilna Handlowe spółki osobowe Spółka jawna Spółka partnerska Spółka komandytowa.
T. Skoczny Zwalczanie nieuczciwej konkurencji
BUSINESS LEX POZNAŃ, Ul. Chwaliszewo 60/62 Tel Fax
Poradnik wodociągowo-kanalizacyjny   Przegląd zagadnień w świetle decyzji UOKiK Warszawa, lipiec 2016.
Wolność gospodarcza w orzecznictwie Trybunału Konstytucyjnego.
Prawo ochrony konsumentów
Ochrona konkurencji i konsumentów oraz regulacja sektorowa
„Umowy na rynku pracy” Marta Maciejuk radca prawny
Upadłość konsumencka w świetle obecnych przepisów
„Przedsiębiorcą być, czyli trochę o działalności gospodarczej”
Umowa o dzieło.
Prawo cywilne z umowami w adm 2 Podmioty. Udział w obrocie gospodaczym
Konkurencja a polityka konkurencji
WYBRANE ZAGADNIENIA MATERIALNEGO I PROCESOWEGO PRAWA PRACY
Podmioty prawa pracy mgr Sabina Pochopień.
Art. 17. ust. 1 pkt 1 Ustawy z dnia z dnia 17 grudnia 2004 r
PRAWO HANDLOWE Gr.9 SSP IV 2017/2018 mgr Konrad Gralec
Publiczne prawo konkurencji
Publiczne prawo konkurencji
Prawo transportowe 5 Podmiot wewnętrzny.
Prawo cywilne w zarządzaniu oświatą (część II)
KREDYT KONSUMENCKI OCHRONA KONSUMENTA mgr Barbara Trybulińska.
Zapis prezentacji:

BUSINESS LEX POZNAŃ, Ul. Chwaliszewo 60/62 Tel Fax WWW: BUSINESS EXPERT

BUSINESS EXPERT - ZYGMUNT JERZMANOWSKI - BUSINESS LEX Września– 26 września 2007 r. Temat wykładu: Zasady zawierania umów hurtowej dostawy wody i hurtowego odprowadzania ścieków Prowadzący: Łukasz Ciszewski

BUSINESS EXPERT - ZYGMUNT JERZMANOWSKI - BUSINESS LEX POJĘCIE HURTOWEGO ZAKUPU WODY I ODPROWADZANIA ŚCIEKÓW Art. 6 ust 1a ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków: Do zakupu wody lub wprowadzania przez przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne ścieków do urządzeń kanalizacyjnych niebędących w jego posiadaniu stosuje się przepisy Kodeksu cywilnego. 1. Do zakupu wody przez przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne stosuje się przepisy Kodeksu cywilnego. 2. Do wprowadzania przez przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne ścieków do urządzeń kanalizacyjnych niebędących w jego posiadaniu stosuje się przepisy Kodeksu cywilnego. POJĘCIE HURTOWEGO ZAKUPU WODY I ODPROWADZANIA ŚCIEKÓW Art. 6 ust 1a ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków: Do zakupu wody lub wprowadzania przez przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne ścieków do urządzeń kanalizacyjnych niebędących w jego posiadaniu stosuje się przepisy Kodeksu cywilnego. 1. Do zakupu wody przez przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne stosuje się przepisy Kodeksu cywilnego. 2. Do wprowadzania przez przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne ścieków do urządzeń kanalizacyjnych niebędących w jego posiadaniu stosuje się przepisy Kodeksu cywilnego.

BUSINESS EXPERT - ZYGMUNT JERZMANOWSKI - BUSINESS LEX STRONA PODMIOTOWA STOSUNKÓW HURTOWYCH Umowa hurtowej dostawy wody : Przedsiębiorstwo wodociągowo – kanalizacyjne jako kupujący, podmiot trzeci jako sprzedający (i odwrotnie?). Umowa hurtowego odprowadzania ścieków : Przedsiębiorstwo wodociągowo – kanalizacyjne jako odprowadzający ścieki, podmiot trzeci jako odbierający (i odwrotnie?).

BUSINESS EXPERT - ZYGMUNT JERZMANOWSKI - BUSINESS LEX Podstawowe definicje i zasady ustawowe: 1. Zbiorowe odprowadzanie ścieków to działalność polegająca na odprowadzaniu i oczyszczaniu ścieków, prowadzona przez przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne. 2. Zbiorowe zaopatrzenie w wodę to działalność polegająca na ujmowaniu, uzdatnianiu i dostarczaniu wody, prowadzona przez przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne. 3. Na prowadzenie zbiorowego zaopatrzenia w wodę lub zbiorowego odprowadzania ścieków jest wymagane uzyskanie zezwolenia wydawanego przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta) w drodze decyzji. 4. Przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne - przedsiębiorca w rozumieniu przepisów o swobodzie działalności gospodarczej, jeżeli prowadzi działalność gospodarczą w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę lub zbiorowego odprowadzania ścieków, oraz gminne jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, prowadzące tego rodzaju działalność. Podstawowe definicje i zasady ustawowe: 1. Zbiorowe odprowadzanie ścieków to działalność polegająca na odprowadzaniu i oczyszczaniu ścieków, prowadzona przez przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne. 2. Zbiorowe zaopatrzenie w wodę to działalność polegająca na ujmowaniu, uzdatnianiu i dostarczaniu wody, prowadzona przez przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne. 3. Na prowadzenie zbiorowego zaopatrzenia w wodę lub zbiorowego odprowadzania ścieków jest wymagane uzyskanie zezwolenia wydawanego przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta) w drodze decyzji. 4. Przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne - przedsiębiorca w rozumieniu przepisów o swobodzie działalności gospodarczej, jeżeli prowadzi działalność gospodarczą w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę lub zbiorowego odprowadzania ścieków, oraz gminne jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, prowadzące tego rodzaju działalność.

BUSINESS EXPERT - ZYGMUNT JERZMANOWSKI - BUSINESS LEX PRZEPISY REGULUJĄCE STOSUNKI HURTOWE Wyłączenie stosowania przepisów ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (zgodnie z normą art. 6 ust 1 a ustawy). Stosowanie w miejsce norm ustawy : a.Przepisów części ogólnej Kodeksu cywilnego (Księga I – art ) b.Przepisów części ogólnej zobowiązań Kodeksu cywilnego (Księga III – art. 353 – 534) c.Przepisów części szczególnej zobowiązań Kodeksu cywilnego dotyczących: w przypadku hurtowego zakupu wody– umowy sprzedaży (Księga III art. 535 i nast.)w przypadku hurtowego zakupu wody– umowy sprzedaży (Księga III art. 535 i nast.) w przypadku hurtowych dostaw ścieków – umowy zlecenia (Księga III art )w przypadku hurtowych dostaw ścieków – umowy zlecenia (Księga III art ) PRZEPISY REGULUJĄCE STOSUNKI HURTOWE Wyłączenie stosowania przepisów ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (zgodnie z normą art. 6 ust 1 a ustawy). Stosowanie w miejsce norm ustawy : a.Przepisów części ogólnej Kodeksu cywilnego (Księga I – art ) b.Przepisów części ogólnej zobowiązań Kodeksu cywilnego (Księga III – art. 353 – 534) c.Przepisów części szczególnej zobowiązań Kodeksu cywilnego dotyczących: w przypadku hurtowego zakupu wody– umowy sprzedaży (Księga III art. 535 i nast.)w przypadku hurtowego zakupu wody– umowy sprzedaży (Księga III art. 535 i nast.) w przypadku hurtowych dostaw ścieków – umowy zlecenia (Księga III art )w przypadku hurtowych dostaw ścieków – umowy zlecenia (Księga III art )

BUSINESS EXPERT - ZYGMUNT JERZMANOWSKI - BUSINESS LEX PRZEJAWY NIEUCZCIWEJ KONKURENCJI W STOSUNKACH HURTOWYCH Art. 9 ust 1 ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów stanowi, iż zakazane jest nadużywanie pozycji dominującej na rynku właściwym przez jednego lub kilku przedsiębiorców. Zgodnie z ust 3 przywołanego przepisu, czynności prawne będące przejawem nadużywania pozycji dominującej są w całości lub w odpowiedniej części nieważne.

Nadużywanie pozycji dominującej w stosunkach hurtowych polegać może w szczególności na: 1. bezpośrednim lub pośrednim narzucaniu nieuczciwych cen, w tym cen nadmiernie wygórowanych, 2. stosowaniu w podobnych umowach z osobami trzecimi uciążliwych lub niejednolitych warunków umów, stwarzających tym osobom zróżnicowane warunki konkurencji, 3. narzucaniu przez przedsiębiorcę uciążliwych warunków umów, przynoszących mu nieuzasadnione korzyści. BUSINESS EXPERT - ZYGMUNT JERZMANOWSKI - BUSINESS LEX

WYBRANE ORZECZNICTWO - CZ. 1 Wyrok Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów z dnia 14 czerwca 2005 (VI ACa 93/05) Prawidłowy dobór kryteriów oceny cen ma zasadnicze znaczenie dla przesądzenia czy konkretne ceny są nadmiernie wygórowanymi. Generalnie stwierdzić trzeba, że doktryna i praktyka sądowa są zgodne, co do tego, iż przy definiowaniu ceny nadmiernie wygórowanej, w celu wyeliminowania błędów w ocenie, należy posługiwać się dwojakiego rodzaju kryteriami. Pierwsze z nich związane są z analizą kosztową działalności gospodarczej przedsiębiorcy. Wyróżnia się tu kryteria odnoszące się do: kosztów własnych przedsiębiorcy wynikających z kalkulacji ceny towaru (usługi), wielkości zysku w cenie jednostkowej, rentowności rozumianej, jako stosunek zysku do kosztów własnych. Drugie powstają z porównania cen występujących na rynku właściwym z cenami potencjalnych konkurentów przedsiębiorcy na innych rynkach (tzw. analiza porównawcza cen). Jeżeli w wyniku zastosowania ww. kryteriów okaże się, że badana cena istotnie narusza zasadę ekwiwalentności świadczeń kontrahentów, gdyż jest rażąco zawyżona w stosunku do wartości świadczenia oferowanego przez dominującego na rynku przedsiębiorcę, to należy przyjąć, iż mamy do czynienia z ceną nadmiernie wygórowaną.

BUSINESS EXPERT - ZYGMUNT JERZMANOWSKI - BUSINESS LEX WYBRANE ORZECZNICTWO - CZ. 2 Sąd Najwyższy w sprawie zakończonej Wyrokiem Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów z dnia 21 kwietnia 2005 (XVII Ama 109/04) Jeżeli przy kalkulacji ceny przedsiębiorca uwzględnia koszty, których sam nie ponosi, to jest to cena nieuczciwa. Przy czym narzucenie ceny nieuczciwej może polegać nie tylko na stosowaniu cen nadmiernie wygórowanych, ale również wystąpić w postaci wprowadzenia jednolitego systemu ustalania cen dostawy nieuwzględniającego różnic kosztów dotyczących różnych odbiorców i naruszenia zasady ekwiwalentności świadczeń. Wyrok Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów z dnia 22 stycznia 2003 roku (XVII Ama 12/02) Cena nadmiernie wygórowana, a więc nieuczciwa, to cena sprzeczna z dobrymi obyczajami kupieckimi rozumianymi, jako normy postępowania polecające nienadużywanie w stosunku do słabszego uczestnika obrotu posiadanej przewagi kontraktowej. Dobry obyczaj nakazuje oparcie ceny o przejrzyste kryteria jej kalkulacji.

BUSINESS EXPERT - ZYGMUNT JERZMANOWSKI - BUSINESS LEX WYBRANE ORZECZNICTWO - CZ. 3 DECYZJA PREZESA URZĘDU OCHRONY KONKURENCJI I KONSUMENTÓW NR RWA – 8/2007