Debata Szkolna Kodeks 2.0 korzystanie z technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK) w szkole
Program debaty szkolnej 1.Otwarcie debaty i przypomnienie jej celu 2.Ustalenie zasad debatowania 3.Zgłaszanie i argumentowanie przez uczniów propozycji zasad kodeksu 4.Omówienie kontrowersyjnych punktów 5.Głosowanie nad poszczególnymi punktami 6.Przyjęcie roboczej wersji Kodeksu
1. Otwarcie debaty i przypomnienie jej celu Celem jest rozmowa o sposobie korzystania z TIK (technologii komunikacyjno informacyjnej) w szkole, a także wypracowanie roboczej wersji szkolnego Kodeksu 2.0, która zostanie następnie przedstawiona. Pomysły, które zostaną wypracowane, będą dalej przedmiotem dyskusji nauczycieli oraz „testowania”.
2. Ustalenie zasad debatowania Zabrania głosu poprzez podniesienie ręki Debata jest dokumentowana przez fotoreportera Sporządzane są notatki tradycyjne.
3. Zgłaszanie i argumentowanie przez uczniów propozycji zasad kodeksu Klasa I h 1.Znaj zasady netykiety, 2.Chroń swoją prywatność w sieci, 3.Przestrzegaj praw autorskich w Internecie, 4.Rozwijaj swoje pasje w sieci, 5.Komunikując się online - dbaj o poprawność językową i kulturę języka, 6.Nie akceptuj piractwa w Internecie, 7.Reaguj na cyberprzemoc
Klasa I g i III g 1.Nauczysz się w mig stosując TIK- nowe technologie interaktywne sprawiają, że nauka staje się łatwiejsza i przyjemniejsza. 2.Korzystaj tylko z wiarygodnej strony, a będziesz zadowolony - tylko sprawdzone źródła informacji mogą pomóc nam w nauce. 3. Nie obrażaj, a nie będziesz obrażany - stosuj się do zasad netykiety Bądź wiedzy chciwy, ale uczciwy - respektujemy prawa autorskie innych użytkowników sieci. 5.O każdej porze skontaktować się może - komunikujemy się z nauczycielem poprzez pocztę e- mail, komunkatory takie jak: Facebook, Skype, Gadu -Gadu. 6.Informacje dogoni komputer w zasięgu dłoni - nieograniczony dostęp do sieci internetowej i multimedialnego wyposażenia szkoły. 7.Czy wiecie jak bezpiecznym być w necie? - przeglądamy tylko zaufane strony, nie podajemy swoich danych osobowych obcym. 8.Burzymy mury - jajo mądrzejsze od kury- uczymy rodziców i dziadków jak odnaleźć się w sieci. 3. Zgłaszanie i argumentowanie przez uczniów propozycji zasad kodeksu
Klasa II tmr 1.Poznaj i znaj zasady cyber-etykiety, 2.Chroń siebie i swoje dane w sieci, 3.Szanuj innych użytkowników sieci i nie korzystaj z ich własności bez wiedzy. 4.Rozwijaj siebie i swoje pasje w sieci, 5.Komunikując się przez komunikatory - dbaj o język polski, 6.Nie akceptuj kradzieży w Internecie własności innych, 7.Reaguj na cyberprzemoc i tzw. "hejtowanie innych" 3. Zgłaszanie i argumentowanie przez uczniów propozycji zasad kodeksu
Klasa II g 1. Bezpiecznie korzystamy z Internetu- nie odwiedzany stron zawierających treści nieodpowiedne. 2. Komunikacja pod kontrolą- rozsądnie i bezpiecznie korzystamy z portali społecznościowych. 3.Szanuj innych użytkowników sieci i nie kradnij ich własności. 4.Nauczyciele i uczniowie komunikują się drogą mailową. 5.Korzystamy w szkole z komputerów, tabletów w celach edukacyjnych bez ograniczeń. 6. Nie ściągamy plików, których nie znamy i nie ujawniamy swoich danych osobowych. 7.Uczymy rodziców posługiwania się TIK i pokazujemy płynące z tego korzyści. 3. Zgłaszanie i argumentowanie przez uczniów propozycji zasad kodeksu
Klasa II tt 1) Ucz i ucz się z TIK: a) należy korzystać ze szkolnej platformy Moodle podczas zajęć oraz w ramach pracy domowej b) prowadzenie zeszytu multimedialnego c) należy tworzyć bazy linków, które pomogą w nauce d) należy korzystać podczas lekcji z projektorów multimedialnych, tablic interaktywnych, pracowni komputerowych, laptopów, tabletów 2) Z informacji korzystaj samodzielnie i krytycznie: a) należy korzystać ze sprawdzonych źródeł informacji b) przygotowując się do lekcji należy korzystać z wiarygodnych źródeł i dokładnie przeczytać i porównać z innymi źródłami c) nie wolno nikogo obrażać w sieci, a swoje poglądy należy prezentować w sposób, który nie narusza godności innych osób 3) Nie kradnij i nie daj się okraść: a) należy zawsze podawać źródło informacji, z których korzystamy, gdyż można naruszyć czyjeś prawa autorskie b) nie należy kopiować treści ze stron internetowych i podawać jako swoje materiały, gdyż jest to plagiat c) należy pobierać pliki z legalnych stron i wykorzystywać zgodnie z ich przeznaczeniem d) należy mieć świadomość, że nie jest się anonimowym w sieci i każdego można namierzyć poprzez jego numer IP 3. Zgłaszanie i argumentowanie przez uczniów propozycji zasad kodeksu
4) Komunikujmy się: a) uczniowie zakładają maile grupowe, na które nauczyciele mogą wysyłać im materiały do lekcji oraz inne niezbędne informacje b) uczniowie mają kontakt mailowy z nauczycielami c) uczniowie i nauczyciele mają kontakt poprzez portale społecznościowe, np. facebook d) w Internecie uczniowie komunikują się między sobą przy użyciu legalnych komunikatorów, takich jak Skype, Gadu-Gadu, Team Speak e) uczniowie stosują się do zasad netykiety i w kontaktach z innymi używają poprawnej polszczyzny 5) Komputery pod ręką: a) uczniowie mają dostęp do komputerów w pracowni informatycznej, bibliotece w czasie przerw, zajęć pozalekcyjnych, przed i po lekcjach b) uczniowie mają stały dostęp do szkolnej sieci wi-fi c) w większości sal są projektory multimedialne i komputery, w niektórych salach są tablice interaktywne d) istnieje możliwość skorzystania z tabletów szkolnych 6) Bądź bezpieczny w sieci: a) nie należy podawać swoich danych osobowych, gdyż mogą zostać one wykorzystane w niewłaściwy sposób b) nie należy umieszczać zdjęć, filmów bez zezwolenia osób, które się na nich znajdują c) nie należy wchodzić na strony o niewłaściwych treściach (pornografia, hazard, "dziwne" organizacje) d) należy zainstalować na komputerze program antywirusowy e) należy uważać na "wyskakujące" okienka reklamowe, gdyż można w ten sposób ściągnąć wirusy - trzeba zainstalować odpowiednie oprogramowanie 7) Nauczcie tego dorosłych: a) należy założyć konta mailowe dla rodziców i przeprowadzić instruktaż dotyczący korzystania z nich b) należy przekonać dorosłych, że korzystanie z Internetu nie jest sprawą trudną i może być przydatne w życiu codziennym i kontakcie ze szkołą 3. Zgłaszanie i argumentowanie przez uczniów propozycji zasad kodeksu
Dyskusja uczestników – uczniowie omawiają najbardziej niejasne lub budzące kontrowersje czy wątpliwości pomysły. Zastanawiają się, czy i jak można te postulaty zrealizować, biorąc pod uwagę aktualne możliwości szkoły i ewentualną perspektywę ich poprawy. Następnie wszyscy dyskutują nad zapisami dotyczącymi kolejnych obszarów i zastanawiają się, co wybrać (i w jakiej wersji), a co pominąć. 4. Omówienie kontrowersyjnych punktów
Nad kwestiami głosujemy, traktując to jednak jako formę społecznej konsultacji, a nie ostatecznego rozstrzygania. 5. Głosowanie nad poszczególnymi punktami