Über sieben Brücken musst du gehen…
Comenius Partnerskie Projekty Szkół Cel akcji - wzmacnianie europejskiego wymiaru edukacji poprzez promowanie współpracy międzynarodowej, - poprawa pod względem jakościowym i ilościowym partnerstw między szkołami oraz mobilności, w której uczestniczą uczniowie i kadra nauczycielska z różnych państw członkowskich.
Partnerstwa w ramach akcji Partnerskie Projekty Szkół dają możliwość wzajemnego uczenia się, wymiany najlepszych praktyk oraz rozwijania struktur współpracy międzynarodowej.
Belgia Finlandia Francja Niemcy Włochy Polska Państwa partnerskie Belgia Finlandia Francja Niemcy Włochy Polska
Szkoły w projekcie Scuola Elementare „Pietro Novelli“ w Monreale/Włochy College Paul Claudel w Lagnieu/Francja Regenbogen-Schule w Berlinie/Niemcy Sint Jozefsinstituut – College w Torhout/Belgia Nöykkiön koulu w Espoo/ Finlandia Publiczne Gimnazjum im. Mariana Rejewskiego
Koordynatorzy szkolni Rita Schickle i Ilse Wahl – Niemcy Marie – Therese Feuillet- Francja Giuseppa Grande – Włochy Adrianna Dublańska – Polska Maritta Mankki-Brandwijk - Finlandia Luc Bert - Belgia
JĘZYK ROBOCZY PROJEKTU - JĘZYK NIEMIECKI IDEE FIXE PROJEKTU - UŻYCIE MOSTÓW JAKO ELEMENTU ŁĄCZĄCEGO CAŁOŚĆ
GŁÓWNE OBSZARY TEMATYCZNE PROJEKTU - NAUKA I UCZENIE SIĘ JĘZYKÓW OBCYCH; - EDUKACJA ARTYSTYCZNA; - EDUKACJA MIĘDZYKULTUROWA
KLUCZOWE KOMPETENCJE PROJEKTU - POROZUMIEWANIE SIĘ W OBCYCH JĘZYKACH; - KOMPETENCJE INFORMATYCZNE; - ŚWIADOMOŚĆ I EKSPRESJA KULTUROWA; - POROZUMIEWANIE SIĘ W JĘZYKU OJCZYSTYM; - KOMPETENCJE SPOŁECZNE I OBYWATELSKIE; - ZDOLNOŚĆ UCZENIA SIĘ.
CELE PROJEKTU - PRAKTYCZNE WYKORZYSTANIE DOTYCHCZAS ZDOBYTEJ WIEDZY W ZAKRESIE JĘZYKÓW OBCYCH MOTYWACJĄ DO DALSZEJ NAUKI; - ROZWIJANIE KOMPETENCJI JĘZYKOWYCH W SPOSÓB ALTERNATYWNY ŚRODKIEM ŁĄCZĄCYM LUDZI RÓŻNEGO POCHODZENIA; - UŻYCIE ŚRODKÓW TWÓRCZYCH PRZEZWYCIĘŻENIEM RÓŻNYCH STOPNI ROZWOJU I WIEKU UCZNIÓW REALIZUJĄCYCH PROJEKT; - SZUKANIE ŚCIEŻEK I WSPÓLNYCH CECH W HISTORII ORAZ TERAŹNIEJSZOŚCI KRAJÓW PARTNERSKICH PODCZAS WZAJEMNYCH WIZYT I W REALIZOWANYCH ZAJĘCIACH DYDAKTYCZNYCH PRZY UŻYCIU RÓŻNEGO RODZAJU MEDIÓW; - ROZWIJANIE U UCZNIÓW KOMPETENCJI IT DZIĘKI KONFERENCJOM I DEBATOM ONLINE, DZIĘKI TWORZENIU STRONY INTERNETOWEJ PROJEKTU ORAZ WSPÓLNEMU PISANIU PROJEKTOWEGO BLOGA; - NAWIĄZANIE KONTAKTÓW I PRZYJAŹNI POMIĘDZY UCZNIAMI RÓŻNYCH NARODÓW I KULTUR; - WYMIANA DOŚWIADCZEŃ NAUCZYCIELI PODCZAS WIZYT PARTNERSKICH.
NIEKTÓRE DZIAŁANIA REALIZOWANE W RAMACH PROJEKTU - MOST KU LUDZIOM NIEPEŁNOSPRAWNYM –NAWIĄZANIE WSPÓŁPRACY Z ZAZ-EM W BIAŁYCH BŁOTACH – SPOTKANIA WARSZTATOWE; - MOSTY W HISTORII – WARSZTATY, DEBATY, PRELEKCJE; - MOSTY W PSYCHOLOGII – WARSZTATY I ZAJĘCIA DLA UCZNIÓW, RODZICÓW I NAUCZYCIELI;
NIEKTÓRE DZIAŁANIA REALIZOWANE W RAMACH PROJEKTU - FESTYN SZKOLNY; - WSPÓŁPRACA Z REGIONALNYM CENTRUM INFORMACJI EUROPEJSKIEJ – LEKCJE EUROPEJSKIE, WARSZTATY, WYKŁADY; - WSPÓŁPRACA Z TOWARZYSTWEM MIŁOŚNIKÓW MIASTA BYDGOSZCZY – WSPOLNE SPACERY PO BYDGOSZCZY I POZNAWANIE JEJ HISTORII; - WSPÓŁPRACA Z TOWARZYSTWEM POLSKO – NIEMIECKIM - WSPÓLNE SPOTKANIA; - UTWORZENIE W GIMNAZJUM GRUPY MUZYCZNEJ /na potrzeby projektu/.
NIEKTÓRE WSPÓLNE PRODUKTY PROJEKTU Logo projektu Kalendarz na rok 2012 oraz 2013 Broszury informacyjne Przewodniki Książka kucharska Śpiewnik Sztuka teatralna Mozaiki Jedenastki – „Elfchen” Wystawy
NIEKTÓRE POLSKIE PRODUKTY PROJEKTU Most jako kronika projektu Tablice reklamujące projekt PPT – „Brücken in Bromberg” Makieta mostu ze słownikiem Album „Brücken in Bromberg” Broszury, gazetki, ulotki, informatory, foldery Teka – baza produktów i działań w projekcie Filmy, PPT, zdjęcia z realizowanych mobilności Filmy, zdjęcia z realizowanych działań w Polsce Strona internetowa projektu
Kronika projektu
Realizacja mobilności Berlin – spotkanie koordynatorów – 1 Lagnieu – 7 Espoo – 7 Torhout – spotkanie koordynatorów – 1 Monreale – 5 Berlin – 10 razem – 31 mobilności
Spotkanie w Białych Błotach Motto spotkania: olimpijskie mosty Działania: - Lekcja języka polskiego dla gości; - „Dobro i zło – światłem i dźwiękiem” – inscenizacja; - „Kobiety świata” – przedstawienie teatralne; - Turniej scrabble; - Zawody sportowe w sali gimnazjum; - Zabawy na Wyspie Młyńskiej; - Spotkanie w kręgielni; - „Brücken in Bydgoszcz” - zwiedzanie z przewodnikiem; - Konkurs wiedzy o krajach projektu; - Spotkanie w Warsztacie Terapii Zajęciowej „Dąb”; - Zawieszenie 6 wygrawerowanych kłódek na moście przy operze, jako upamiętnienie naszego spotkania.
Spotkanie w Lagnieu we Francji Motto spotkania: rewia muzyczna Działania: - Lekcja języka francuskiego dla gości; - Odsłonięcie tablicy upamiętniającej nasz projekt; - Zawody – biathlon, bieg na orientację, spływ kajakowy; - Spacer po Lyonie; - „Od mostu do mostu” – rejs statkiem; - Zwiedzanie średniowiecznego miasteczka Perouges; - Wizyta na fermie ślimaków.
Spotkanie w Espoo w Finlandii Motto spotkania: kultura Działania: Pieczenie ciast i ciasteczek wg przepisów z naszej comeniusowej książki kucharskiej; Spotkanie na lekcji muzyki; Warsztaty – przygotowanie toreb z logo projektu; Zwiedzanie wyspy Suomenllinna; Warsztaty i zwiedzanie wystawy w Muzeum Sztuki Emma; Wędrówka i piknik w Parku Narodowym Nuuksio.
Spotkanie w Torhout w Belgii Motto spotkania: podsumowanie działań realizowanych w pierwszym roku trwania projektu Działania: - Zwiedzanie Brukseli; - Wędrówka w Parku Narodowym w De Panne; - Zwiedzanie cmentarzy z I wojny światowej; - Przygotowania do następnego spotkania w Monreale; - Omawianie działań na kolejny rok projektu.
Spotkanie w Monreale na Sycylii Motto spotkania: przedstawienie teatralne Działania: - Zwiedzanie Monreale; - Spacer po Palermo (wizyta u burmistrza); - Spotkanie w “ Opera dei Pupi ”; - Warsztaty z układania mozaiki w Instytucie Sztuki w Monreale; - Przedstawienie teatralne.
Podsumowanie projektu w Berlinie w Niemczech Motto spotkania: karnawał kultur Działania: - „Wzdłuż muru berlińskiego” - wycieczka rowerowa; - Zwiedzanie wystawy w Regenbogenschule; - Próby naszych działań podczas karnawału kultur; - Zwiedzanie Berlina; - KARNAWAŁ KULTUR.
Mobilności - ewaluacja Uczniowie realizujący mobilności przebywali w domach swoich kolegów z innych krajów, co automatycznie przyczyniło się do poznawania życia codziennego innych narodów i kultur; Większą część czasu podczas wyjazdów uczniowie spędzali w grupach, realizując działania przygotowane przez organizatorów; Mieli możliwość rozwijania swoich kompetencji językowych (j.niemiecki – Francja, Włochy, Niemcy, oraz j. angielski – Finnlandia);
Mobilności - ewaluacja Uczniowie nasi nawiązali wiele kontaktów i przyjaźni, które są pielęgnowane do tej pory; Podczas spotkań można było zobaczyć, jak wielkie jest zaangażowanie rodziców w realizację projektu.
przygotowała Adrianna Dublańska koordynator szkolny projektu Białe Błota, 29 sierpnia 2013