Społeczna odpowiedzialność uczelni Krzysztof Leja Wydział Zarządzania i Ekonomii Politechniki Gdańskiej

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
dr Anna Murkowska dr Przemysław Wolski
Advertisements

Wewnętrzny system zapewniania jakości KSZTAŁCENIA
INSTYTUT EKONOMICZNY największa jednostka organizacyjna na Wydziale Społeczno-Ekonomicznym INSTYTUT EKONOMICZNY największa.
Historia Koła Rok założenia: 1994 r. Opiekun: dr Iwona Pawlas.
30 listopada listopada DZIAŁANIA NA RZECZ PRZEDSIĘBIORCZOŚCI AKADEMICKIEJ.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka Budowa powiązań z otoczeniem gospodarczym Panel.
dr Janina Pietrzak Dyrektor
Oddziaływanie współczesnych przemian kulturowo-cywilizacyjnych na rozwój zasobów ludzkich w kontekście tworzenia społeczeństwa informacyjnego i gospodarki.
Sieci Lifelong Learning Pomysł na …? Anna Atłas Gdańsk,
Technologie informacyjno-komunikacyjne w kształceniu ustawicznym
Dr hab. Piotr Górski, prof. AGH
1. REFORMA SYSTEMU FINANSOWANIA SZKOLNICTWA WYŻSZEGO I NAUKI Stworzenie sprawnego systemu finansowania działalności naukowo- badawczej i dydaktycznej uczelni.
Perspektywa uczenia się przez całe życie 3 marca 2011.
Krzysztof B. Matusiak PRZEDSIĘBIORCZA UCZELNIA, PRZEDSIĘBIORCZY PROFESOR, PRZEDSIĘBIORCZY STUDENT - wyzwania współczesności - Opole, 28 stycznia 2010.
Otwarcie Centrum Naukowego ds. KRK 22 marca 2011 r. aula H 116 AHE w Łodzi przy ul. Rewolucji 1905 r. nr 52. PROGRAM WTOREK, 22 MARCA :00-11:10.
Ewa Miłuch - Szewczyk konsultant Dzielenie się swoją wiedzą Wiedza jest podstawą zarządzania instytucjami, placówkami obecnego XXI wieku Pracownik i pracodawca.
Uniwersytet Warmińsko-Mazurski oraz Bank Gospodarstwa Krajowego dla przedsiębiorstw regionu Konferencja Finansowanie inwestycji innowacyjnych przedsiębiorstw.
Ekonomika procesów logistycznych
Dr Mariusz Maciejczak Pełnomocnik Rektora ds. Jakości Kształcenia
Rola uczelnianych centrów transferu technologii w komercjalizacji wyników badań naukowych Jelenia Góra, listopada 2013 r. Prof. zw. dr hab. inż.
Uczenie się przez całe życie w Małopolsce 18 marca 2011.
Podstawowe terminy. Ustawa z dnia 27 lipca 2005 r. wraz z późniejszymi zmianami Rozporządzenie ministra nauki i szkolnictwa wyższego z dnia 5 października.
Proces Boloński Życie i twórczość.
AKADEMIA WIEKU ŚREDNIEGO – akademicki model kształcenia ustawicznego osób 50+ Projekt współfinansowany ze środków UE w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
1.Prezentacja zadań UZZJK zgodnie z zaleceniami PKA. 2.Przedstawienie bieżącej sytuacji dotyczącej przeprowadzonych hospitacji i ankietyzacji na poszczególnych.
Wewnętrzny system zapewniania jakości PJWSTK - główne założenia i kierunki działań w ramach projektu „Kaizen - japońska jakość w PJWSTK” Projekt współfinansowany.
Badanie opinii absolwentów programów MBA do Rankingu zgłosiło się 28 programów studiów MBA, każdy z programów miał możliwość wskazać max 15 absolwentów,
Różnorodność, polityka równych szans, zarządzanie różnorodnością
Konferencja dla dyrektorów szkół i przedszkoli Europejski wymiar edukacji- rola dyrektora szkoły w realizacji międzynarodowych projektów współpracy szkół
Plan rozwoju Biblioteki Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi Centrum Badań i Rozwoju Kształcenia WSHE.
Krajowe Ramy Kwalifikacji w Szkolnictwie Wyższym
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Kreatywny Humanista Priorytet IV. Szkolnictwo wyższe i nauka
ŹRÓDŁO: ALINA BOROWSKA „KSZTAŁCENIE DLA PRZYSZŁOŚCI” WYDAWNICTWO AKADEMICKIE „ŻAK” WARSZAWA 2004 ZNACZENIE ZAWODU WE WSPÓŁCZESNYM ŚWIECIE.
Studia doktoranckie w Procesie Bolońskim Katarzyna Martowska Zespół Ekspertów Bolońskich UKSW, Warszawa,
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
Priorytety w kadencji Materiały na spotkanie 24 marca 2015 roku dr hab. prof. UW Robert Małecki.
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Kadry dla innowacyjnej gospodarki – rola priorytetu IV PO Kapitał Ludzki Agnieszka Gryzik dyrektor Departamentu.
Fundusze UE na badania i rozwój w latach Bartosz Kozicki Departament Rozwoju Regionalnego i Przestrzennego UMWP Konferencja końcowa projektu.
Prezentacja nowego produktu Europejski repertuar dobrych praktyk na zajęciach akademickich w językach obcych Danuta Romaniuk Centrum Kształcenia Nauczycieli.
Nowoczesny Uniwersytet XXI wieku na Mazowszu ks. prof. dr hab. Stanisław Dziekoński Rektor Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
Misja Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu Prowadzimy działalność naukowo-badawczą oraz kształcimy bazując.
Krajowe Ramy Kwalifikacji a przygotowanie nauczycieli Anna Beata Kwiatkowska WMiI UMK, PTI Konferencja Przygotowanie nauczycieli i nauczycieli akademickich.
Ogólne informacje o Funduszach Europejskich na lata Marzec, 2013 r.
Katedra Bibliotekoznawstwa i Informacji Naukowej Uniwersytetu Łódzkiego Łódź 2015 Informacja – droga do przyszłości.
Zmienia życie. Otwiera umysły. Struktura i możliwości programu ERASMUS+ Kształcenie i szkolenia zawodowe ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 3 „Mechanik”
Prof. dr hab. Jan Szambelańczyk KONSOLIDACJA SEKTORA SZKOLNICTWA WYŻSZEGO W POLSCE Cz. 2 Jabłonna
OCENA INSTYTUCJONALNA W ŚWIETLE AKTUALNYCH KRYTERIÓW OCENY JAKOŚCI Stanisław Kondracki Ekspert Polskiej Komisji akredytacyjnej Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny.
Międzysemestralne Otwarte Spotkanie TIK-owe r. PUBLICZNA SZKOŁA PODSTAWOWA IM. BŁOGOSŁAWIONEGO KS. JERZEGO POPIEŁUSZKI W NIECZAJNIE GÓRNEJ.
Projekt „Opracowanie założeń merytorycznych i instytucjonalnych wdrażania KRK oraz Krajowego Rejestru Kwalifikacji dla uczenia się przez całe życie” Polska.
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej” studia I stopnia kierunek: „Zarządzanie”
Propozycje wyzwań, celów i programów opracowanych w ramach sekcji Gospodarka i Nauka.
Doskonalenie relacji uniwersytet otoczenie na przykładzie wybranych uczelni technicznych Krzysztof Leja Wydział Zarządzania i Ekonomii Politechniki Gdańskiej.
Społeczna odpowiedzialność organizacji Zmiany zachodzące w otoczeniu współczesnych organizacji powodują, że ulegają zmianie społeczne oczekiwania wobec.
Model absolwenta dr Jolanta Barbara Jabłonkowska 1.
Wydział Zarządzania UŁtel. (42) ul. Matejki 22/26, Łódź SPECJALNOŚĆ - ZARZĄDZANIE PUBLICZNE studia II stopnia.
Propozycje wyzwań, celów strategicznych i programów opracowanych w ramach obszaru USŁUGI SPOŁECZNE.
Misja Wykształcony Gdańszczanin w pełni wykorzystujący swój potencjał rozwojowy w dynamicznie zmieniającym się świecie Pełen rozwój potencjału intelektualnego.
Parametryzacja a społeczna odpowiedzialność uczelni
Kod Uniwersytetu Wiedzy
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej”
SZKOLNICTWO PONADGIMNAZJALNE WARSZTATY DLA RODZICÓW
SPECJALNOŚĆ - ZARZĄDZANIE PUBLICZNE studia II stopnia
Społeczna odpowiedzialność uczelni
Krzysztof Leja Wydział Zarządzania i Ekonomii Politechniki Gdańskiej
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
Elastyczność studiów dwustopniowych na przykładzie Wydziału Zarządzania i Ekonomii Politechniki Gdańskiej Krzysztof Leja Wydział Zarządzania i Ekonomii.
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Jakość kształcenia w szkolnictwie wyższym
Zapis prezentacji:

Społeczna odpowiedzialność uczelni Krzysztof Leja Wydział Zarządzania i Ekonomii Politechniki Gdańskiej Konferencja Naukowa „Społeczne wyzwania edukacji statystycznej” - Gdynia, marca 2016 r.

Plan prezentacji 1.O roli współczesnego uniwersytetu 2.Uwarunkowania społecznej odpowiedzialności uczelni proste pytania, skutki reform. 3.Uczelnia społecznie odpowiedzialna organizacją służącą otoczeniu, oczekiwania, regulatory, zdolności adaptacyjne. 4.Podsumowanie

O roli współczesnego uniwersytetu

Alisdar MacIntyre (filozof, etyk), że „uniwersytet znajduje się obecnie w sytuacji wyboru między projektem komercyjnej „korporacji doskonalenia zawodowego” (z wydziałem filozoficznym jako modną ciekawostką kulturoznawczą), a deficytową kontynuacją zasady integralności i uniwersalności wiedzy”. Stefan Kwiatkowski, twórca pierwszej w świecie katedry przedsiębiorczości intelektualnej, stawia pytanie „Szkoły wyższe - przykład organizacji nieinteligentnych?”, zauważając, że współczesne instytucje akademickie są traktowane jak czarne skrzynki, w których ważne są jedynie wejścia i wyjścia, co dalece upraszcza postrzeganie roli uczelni, sprowadzając jej ocenę do mnożących się wskaźników.

O roli współczesnego uniwersytetu Mats Alvesson, współtwórca krytycznego nurtu zarządzania (Critical Management Studies) dostrzega inflację wykształcenia na poziomie wyższym, którego celem w coraz większym stopniu jest „uzyskanie listów uwierzytelniających” niezbędnych do wykonywania atrakcyjnego zawodu, zamiast rozwijania umiejętności do: krytycznej refleksji, komunikowania się w mowie i piśmie, a także doskonalenia zdolności kognitywnych Dr Michał Zawadzki twierdzi, że „uniwersytet przedsiębiorczy uniemożliwia realizację procesów kształcenia, prowadząc do ich skorumpowania, i tym samym nie realizuje funkcji kulturowej konstytutywnej dla uniwersytetu, jakim jest demokratyzacja życia społecznego”

O roli współczesnego uniwersytetu Większość innowacji w instytucjach użyteczności publicznej zostaje im narzucona z zewnątrz bądź też przez katastrofę (P. Drucker) – przykład pruskiego dyplomaty Humboldta Czy jak twierdzi prof. M. Marody wiek, w którym dominował uniwersytet humboldtowski dobiegł końca? Czy reformy przeprowadzone w latach są katastrofą wyzwalającą nowe otwarcie uczelni? – „piękną katastrofą”

O roli współczesnego uniwersytetu Czy nie doszło do polipragmazji? Leczenie jest gorsze od choroby – wynik badań dr Marty Shaw – University of Minnesota i UJ Przepaść pomiędzy entuzjastami i przeciwnikami reform (parametryzacja, krk, standaryzacja, etc) pogłębia się…- co dalej?

O roli współczesnego uniwersytetu 1.Dlaczego system boloński i krk budzą takie emocje? 2.Izomorfizm: wymuszony, normatywny, mimetyczny 3.Biurokracja akademicka – algorytmy, procedury, księgi jakości, etc. Plagi akademickie na własne (?) życzenie

Uwarunkowania społecznej odpowiedzialności uczelni

J. Wilkin – dlaczego ekonomia (uczelnia) straciła duszę? S. Magala – czy uczeni odejdą ze skomercjalizowanego uniwersytetu? Czy obok kształcenia masowego, możliwe jest kształcenie elitarne? Proste (?) pytania (1)

Proste (?) pytania (2) Czy fetyszyzowanie nauk technicznych i badań stosowanych jest uzasadnione? Czy nauki inne niż humanistyczne nie są humanistyczne ? Gdzie jest człowiek w zdehumanizowanym uniwersytecie?

Proste (?) pytania (3) Czy celem nauki jest zdobywanie grantów, publikowanie punktów, uzyskiwanie cytowań? Czy znajomość wskaźników bibliometrycznych wystarczy do klasyfikowania uczonych, jak uważają administratorzy nauki? Czy pozycja Polski w rankingach naukowych odpowiada naszej pozycji ekonomicznej? Czego uczyć? i jak uczyć? vs Kogo uczyć? Po co uczyć?

Skutki reform (1) 1960 r. – 13 mln, 2015 r. – ok. 180 mln studentów Efekt: społeczeństwo wiedzy czy społeczeństwo ignorantów Ilość x jakość = 1, czyli gra o sumie zerowej Fundamentalizm edukacyjny polityków, wizerunek czy rzeczywistość Rynek pracy nie jest przygotowany na dobrze wykształconych absolwentów (prof. J. Czapiński)

Skutki reform (2) Krajowe ramy kwalifikacji – miara edukacyjnej wartości dodanej czy zbiór pobożnych życzeń Co w zamian: metaumiejętności tj. umiejętność zdobywania nowych umiejętności Przywrócenie relacji mistrz – uczeń czy makdonaldyzacja uniwersytetów

Uczelnia organizacją służącą otoczeniu (inspiracja: H.I. Ansoff, B. Wawrzyniak)

O C Z E K I W A N I A StudenciStudenci R E G U L A T O R Y BiznesBiznes RynekRynek ZDOLNOŚCI ADAPTACYJNE PrawoPrawo UCZELNIA Kultura organizacyjna Presja społeczna Ruchy obywatelskieRząd i samorządSektor społeczny

w obszarze ekonomicznym (efektywność wykorzystania zasobów) w obszarze społecznym (rozszerzenie udziału interesariuszy) w obszarze etycznym (debata nad erozją etosu akademickiego) Oczekiwania

Regulatory Źródło: Opracowanie własne na podstawie: J. Fried, Government – University – Interfaces, Annual Conference on Higher Education Management and Development in Central, Southern and Eastern Europe, November 2006, ( ). Uniwersytet Uniwersytet liberalny Humboldta przedsiębiorczy Clarka SR- state regulations; AG – academic self-governance; SG – stakeholders guidance; MG – managerial governance; C- competition

Regulatory Uniwersytet Uniwersytet przedsiębiorczy społecznie odpowiedzialny Źródło: K. Leja, Looking for a model of the contemporary university, in: J. Brada, G. Stanley, W. Bienkowski, The University in the age of globalization, Palgrave Macmillan, 2012, SR- state regulations; AG – academic self-governance; SG – stakeholders guidance; MG – managerial governance; C- competition

Zdolności adaptacyjne Rada Powiernicza Uczelni – czy to możliwe? Próba odbudowy relacji mistrz-uczeń; I o masowy; II o, III o elitarny Ewolucja metod dydaktycznych od podających do aktywnych, odwrócone kształcenie (flipped learning – Uniwersytet SWPS) Odchodzenie od sztywnych struktur organizacyjnych, zespoły osią organizacyjną uczelni Od izomorfizmu do dywersyfikacji

Zdolności adaptacyjne Uniwersytet Organizacje niezależnie od położenia geograficznego (tworzą sieci współpracy) Rząd (przeznacza środki publiczne i oczekuje efektywności) Biznes (wspiera i oczekuje wsparcia) Pracownicy uczelni (tworzą wiedzę, są klientami wewnętrznymi) Instytucje nauki i szkolnictwa wyższego (ułatwiają tworzenie sieci) Parlament (tworzy prawo przy udziale uczelni) Studenci (współtworzą ofertę: student center zamiast teacher centre) Społeczeństwo (współfinansuje i oczekuje efektów)

Podsumowanie Cechy uczelni społecznie odpowiedzialnej Kształcenie wszystkich zainteresowanych i wspieranie wszystkich szczebli kształcenia (zaangażowanie w edukację szkolną) Wyjaśnienie znaczenia odkryć naukowych (popularyzacja nauki) Dbałość o dziedzictwo kulturowe Dążenie do budowania więzi z biznesem Podnoszenie kultury debaty publicznej i komunikacji międzyludzkiej Kształtowanie postaw krytycznych i obywatelskich Promowanie postaw nonkonformistycznych Dbałość o etykę Trzy władze wg H. Samsonowicza – sacerdotium, imperium, studium…

Dziękuję za uwagę