1.Co to jest Rzeźba 2. Przykłady Rzeźby 3.Rodzaj Rzeźby 4.Najsławniejsi Rzeźbiarze 5.Najsławniejsze przykłady Rzeźb.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ŚREDNIOWIECZE A DZISIEJSZE CZASY. PODZIAŁ NA GRUPY SPOŁECZNE KIEDYŚ DZISIAJ -chłopi -bezdomni -mieszczanie/rzemieślnicy -normalni ludzie -szlachta/duchowni.
Advertisements

Światowy Dzień Zdrowia 2016 Pokonaj cukrzycę. Światowy Dzień Zdrowia 7 kwietnia 2016.
Plan Czym się zajmiemy: 1.Bilans przepływów międzygałęziowych 2.Model Leontiefa.
INFORMA CJA o wynikach kontroli artykułów dla dzieci III kwartał 2014 r.
Odwieczne miejsce pożywienia, miejsca na pikniki – cudowne, miejsca na spędzanie wolnego czasu, miejsca od smogu czyste, to są właśnie lasy rybnickie.
Słowo ewangelizacja pochodzi od słów ewangelia, ewangelizować. Wyraz ewangelia pochodzi z greckiego eu- angelion, który znaczy „dobra /radosna/ nowina.
Rodzaje upraw pomidorów: Hodowanie pomidorów w szklarniach Hodowanie pomidorów w gruncie Hodowanie pomidorów w doniczkach Hodowanie pomidorów,,do góry.
GRUPY I ZESPOŁY © dr E.Kuczmera-Ludwiczyńska, mgr D.Ludwiczyński.
Spektakl dla dzieci „Serce dziecka”. Cele działań Budowanie i umacnianie wizerunku FSD jako godnej zaufania jednostki pożytku publicznego Integracja lokalnej.
KULTURA STAROŻYTNEGO RZYMU
Pismo egipskie PREZENTACJA.
Zasady tworzenia prezentacji multimedialnych I. Główne zasady: prezentacja multimedialna powinna być ilustracją (uzupełnieniem) treści prezentowanych.
Jak zachęcić uczniów do ćwiczenia na w-fie? Oliwia Kułaga Kl. IIe.
Przemiany energii w ruchu harmonicznym. Rezonans mechaniczny Wyk. Agata Niezgoda Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Przepisy dotyczące rowerzystów Agata Lewandowska.
Połączenie towarzystw budownictwa społecznego Opracowano w BNW UMP 2008.
Tabliczka gliniana z Niniwy Tabliczek glinianych używali m.in. Sumerowie ok lat przed nasza erą. Głównym materiałem, na którym dokonywano zapisów.
 Czasem pracy jest czas, w którym pracownik pozostaje w dyspozycji pracodawcy w zakładzie pracy lub w innym miejscu wyznaczonym do wykonywania pracy.
 Japonia leży na około 4000 wysp w Azji Wschodniej, jest to łańcuch wysp pomiędzy północnym Pacyfikiem i Morzem Japońskim.  W archipelagu wysp japońskich.
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
5 dni przed wakacjami Tydzień nauki opartej na doświadczeniu w szkole w Vasaramäki.
Antyk i Starożytność.
Źródło tekstów:
Wypadkowa sił.. Bardzo często się zdarza, że na ciało działa kilka sił. Okazuje się, że można działanie tych sił zastąpić jedną, o odpowiedniej wartości.
Wprowadzenie Celem naszej prezentacji jest przypomnienie podstawowych informacji na temat bezpiecznego powrotu do domu i nie tylko. A więc zaczynamy…;)
Prawdy oczywiste Kiedy zarejestrować działalność? - Księgowość bez tajemnic! INFOLINIA: |
Dzie ł a mitologiczne. Tematyka mitologiczna ukszta ł towa ł a si ę ju ż w okresie antycznym. W ś redniowieczu bóstwa i bohaterów antycznych traktowano.
… przemy ś lenia pedagogiczne. „Najważniejszym okresem w życiu nie są lata studiowania na wyższej uczelni, ale te najwcześniejsze, czyli okres od narodzenia.
Znaki ostrzegawcze uprzedzają o miejscach na drodze, w których występuje lub może występować niebezpieczeństwo albo przeszkody. Znaki te zobowiązują uczestników.
Słowianie. W trakcie prezentacji słuchacie muzyki słowiańskiej w wykonaniu zespołu.
Historia propagandy (okres klasyczny). Grecja  Sparta przez wiele stuleci dbała o utrzymanie na wysokim poziomie dyscypliny społecznej.  Chłopców w.
Hartowanie ciała Wykonała Maria Szelągowska. Co to jest hartowanie? Hartowanie Hartowanie – proces adaptowania ciała do niekorzystnych warunków zewnętrznych.
Algorytmy Informatyka Zakres rozszerzony
Historia Znaleziska archeologiczne wskazują, że jedwab wytwarzano już w starożytnych Chinach od roku około 2700 lat p.n.e.Chinach Chińskie.
Opodatkowanie spółek Podziały Spółek. Podziały spółek Rodzaje podziałów wg KSH Przewidziane są cztery sposoby podziału: 1) podział przez przejęcie, który.
KOSZTY W UJĘCIU ZARZĄDCZYM. POJĘCIE KOSZTU Koszt stanowi wyrażone w pieniądzu celowe zużycie majątku trwałego i obrotowego, usług obcych, nakładów pracy.
KOMBINATORYKA.
„Jak zwiększyć bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego?” Co nam dała realizacja projektu?
Microsoft PowerPoint. Metodyka „dobrej” prezentacji.
 Co to jest Trening Jacobsona?  Komiks  Ćwiczenia wykonywane podczas treningu  Bibliografia.
SZTUKA MŁODEJ POLSKI. Dominowało pojęcie „ars pro arte” (sztuka dla sztuki), zakładające pozbawienie sztuki jakichkolwiek zadań, funkcji (np. dydaktycznej,
Menu Jednomiany Wyrażenia algebraiczne -definicja Mnożenie i dzielenie sum algebraicznych przez jednomian Mnożenie sum algebraicznych Wzory skróconego.
Czy umiesz się uczyć? Relacja z konferencji Profesora Tony’ego Buzana.
Czym jest gramofon DJ-ski?. Gramofon DJ-ski posiada suwak Pitch służący do płynnego przyspieszania bądź zwalniania obrotów talerza, na którym umieszcza.
BLISKO NAS, czyli co znajdziesz w lasach otaczających nasze osiedle „Kokociniec”
Zapraszam na wycieczkę po Toruniu. Toruń jest jednym z najstarszych miast polskich.
A nawet jeśli by umarł, żyć będzie wiecznie (J 11, 25)
Zabytki Wiednia Ogrody i pałac Schönbrunn Przed wejściem do pałacu.
Liceum Ogólnokształcące w ZSP w Drawsku Pomorskim Opiekun: Sylwia Tomaszewska MAŁA MANUFAKTURA spółka jawna.
Damelo przedstawia Kolekcję stylowych rowerów miejskich Ul. Tylna 4C/51, Łódź Damelo - rowery dla kobiet.
Cechy podobieństwa trójkątów Radosław Hołówko Konsultant: Agnieszka Pożyczka.
Ewidencja finansowo- księgowa Biblioteka Pedagogiczna.
„JAK JEDNA OSOBA, MOŻE WPŁYNĄĆ NA LOSY CAŁEGO SPOŁECZEŃSTWA?” Mieszko I.
Szkoła z Klasą Wychowawczyni pani Klaudia Gołoś-Robak.
Każdy człowiek ma prawo do... - problem łamania praw człowieka w Azji.
PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIEJ W RAMACH EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU SPOŁECZNEGO „Mali konstruktorzy i poligloci”
Poglądy Materia jest niezniszczalna i wieczna, wszystko składa się z atomów wszystko składa się z atomów i próżni, atomy mają pewną swobodę i próżni,
Tydzień zdrowia i bezpieczeństwa pracy Ćwiczenia dla osób narażonych na obciążenie statyczne mięśni – praca siedząca Październik 2007.
Zabytki starożytnej Grecji. Akropol W starożytnej Grecji osiedle, miasto lub jego część znajdująca się na wysokim wzgórzu, cytadela z pałacami i świątyniami.
O PARADOKSIE BRAESSA Zbigniew Świtalski Paweł Skałecki Wydział Matematyki, Informatyki i Ekonometrii Uniwersytet Zielonogórski Zakopane 2016.
Osiągnięcia starożytnych Greków Rzymian
KULTURA ODRODZENIA W EUROPIE
Kąty Kąty w kole Odbicia Osie symetrii
          Rysunek OLA MaRECKA 2A.
Zapis prezentacji:

1.Co to jest Rzeźba 2. Przykłady Rzeźby 3.Rodzaj Rzeźby 4.Najsławniejsi Rzeźbiarze 5.Najsławniejsze przykłady Rzeźb

Co to jest Rzeźba Rzeźba - jedna z dyscyplin zaliczanych do sztuk plastycznych. Od malarstwa i grafiki odróżnia ją trójwymiarowość. sztuk plastycznych malarstwagrafikitrójwymiarowośćsztuk plastycznych malarstwagrafikitrójwymiarowość Rzeźby są wykonane do oglądania głównie dookólnego, a rzadziej np. do spoglądania na nie z góry czy z dołu. Oprócz tych cech rzeźba może posiadać fakturę (w zależności od użytego materiału) lub kolor (tzw. rzeźba polichromowana). Może być również klasyfikowana ze względu na swoją skalę (np. miniaturowa lub monumentalna).polichromowana W dawnych wiekach ukształtowały się niezwykle skomplikowane techniki tworzenia rzeźby.

Rzeźba Archaiczna Rzeźba Klasyczna

Rzeźba schyłku klasycyzmu i hellenistyczna.

Rzeźba archaiczna. Pierwsze posągi powstały w okresie archaicznym, wczasach ożywionego handlu Egiptem. Początkowo Grecy kopiowali jedynie rzeźby przywiezione Egiptu. Stąd też wyraźne podobieństwa do sztuki egipskiej: wyprostowane ciała, ręce ułożone wzdłuż tułowia, dłonie przyciśnięte do ud, pięści zaciśnięte. Rzeźby archaiczne stanowią pierwsze studium anatomii - jeszcze niezbyt proporcjonalne bez specjalnej dbałości szczegóły anatomiczne. Mięśnie ciała oddawano dokładnie ale umiarem. Przedstawiane postacie były statyczne. Oczywiście piękne było tylko ciało męskie - stąd nagie męskie akty (kuros - młodzieniec), kobiety (kore - dziewczyna) zawsze przedstawiane były jako ubrane. Postacie były zawsze uchwycone "od przodu", z jedną nogą wysuniętą - stąd też określenie stylu jako frontalny. Głównymi materiałami były kamień brąz. Powstanie (pod koniec VIIw. p.n.e.) monumentalnej architektury archaicznej spowodowało stopniowy rozwój udoskonalanie sztuki rzeźbiarskiej. W ciągu 100 lat od utworzenia pierwszych kopii dzieł egipskich, Grecy wprowadzili do rzeźby elementy ruchu większą dbałość oddanie detali. Postacie miały włosy pełne loków charakterystyczny uśmiech. Pod koniec okresu archaicznego powstawało coraz więcej rzeźb monumentalnych, wolno stojących dekoracyjnych. Szkoły rzeźbiarskie powiązane były ściśle z porządkami architektonicznymi. Pierwsze posągi powstały w okresie archaicznym, wczasach ożywionego handlu Egiptem. Początkowo Grecy kopiowali jedynie rzeźby przywiezione Egiptu. Stąd też wyraźne podobieństwa do sztuki egipskiej: wyprostowane ciała, ręce ułożone wzdłuż tułowia, dłonie przyciśnięte do ud, pięści zaciśnięte. Rzeźby archaiczne stanowią pierwsze studium anatomii - jeszcze niezbyt proporcjonalne bez specjalnej dbałości szczegóły anatomiczne. Mięśnie ciała oddawano dokładnie ale umiarem. Przedstawiane postacie były statyczne. Oczywiście piękne było tylko ciało męskie - stąd nagie męskie akty (kuros - młodzieniec), kobiety (kore - dziewczyna) zawsze przedstawiane były jako ubrane. Postacie były zawsze uchwycone "od przodu", z jedną nogą wysuniętą - stąd też określenie stylu jako frontalny. Głównymi materiałami były kamień brąz. Powstanie (pod koniec VIIw. p.n.e.) monumentalnej architektury archaicznej spowodowało stopniowy rozwój udoskonalanie sztuki rzeźbiarskiej. W ciągu 100 lat od utworzenia pierwszych kopii dzieł egipskich, Grecy wprowadzili do rzeźby elementy ruchu większą dbałość oddanie detali. Postacie miały włosy pełne loków charakterystyczny uśmiech. Pod koniec okresu archaicznego powstawało coraz więcej rzeźb monumentalnych, wolno stojących dekoracyjnych. Szkoły rzeźbiarskie powiązane były ściśle z porządkami architektonicznymi.

Rzeźba klasyczna. Na przełomie VI i Vw. p.n.e., a zwłaszcza po wojnach perskich, zaczęto coraz powszechniej stosować marmur, a w monumentalnych posągach chryzelefantynę. Chryzelefantyna była techniką tworzenia rzeźb z kości słoniowej i złota. W pierwszej kolejności ustawiono szkielet z drewna i gipsu. Następnie pokrywano go płytkami z kości słoniowej (twarz i inne nagie części ciała) oraz złota (włosy, szaty, sandały i ozdoby), wysadzanego ozdobnymi kamieniami i szlachetnym drewnem (cedr, heban). Na początku Vw. p.n.e. wynaleziono metodę wykonywania z brązu pustych odlewów - na wosk tracony, co pozwoliło na wierniejsze oddawanie szczegółów. Rzeźby klasyczne były już idealnie proporcjonalne, zachwycały szczegółami i bijącym z nich dynamizmem. Często były wyidealizowane. W odróżnieniu od archaicznego ujęcia frontalnego, stosowano "zamrożenie ruchu" np. postacie z pochylonym torsem, wyciągniętym do przodu ramieniem itp. Na twarzach nie ma już charakterystycznego, archaicznego uśmiechu. Dzięki dokładnym studiom anatomicznym artyści mogli przedstawić rysujące się pod skórą mięśnie. Jak dalece udawało się rzeźbiarzom oddać ruch i ekspresję, widać w posągu Dyskobola Myrona. Z kolei kultowe postacie bóstw były pełne powagi i dostojeństwa. Najsłynniejszym rzeźbiarzem klasycznym był Fidiasz. Jego dwa chryzelefantynowe posągi bóstwa: Ateny w Partenonie i Zeusa w Olimpii stanowiły arcydzieła tamtej epoki. Posąg Zeusa zaliczany był do siedmiu cudów świata. Rzeźba klasyczna to nie tylko posągi, ale także ozdobne płaskorzeźby, stosowane do dekoracji świątyń. Największym osiągnięciem w płaskorzeźbie jest słynny fryz partenoński, przedstawiający procesję panatejską. Przedstawia on m.in. monumentalne postacie 12 bogów oraz jazdę ateńską biorącą udział w procesji. Wszystkie postacie są pełne lekkości, naturalnego wdzięku, spokoju i majestatu. Te wspaniałe rzeźby z Partenonu, znajdują się obecnie w British Museum w Londynie, wywiezione tam w latach przez lorda Elgina (marmury Elgina), za zgodą okupacyjnych władz tureckich. Elgin sprzedał je narodowi angielskiemu w 1816 roku za funtów. Od wielu lat wokół marmurów toczy się spór. Anglicy uważają, że British Museum jest bezpieczniejszym miejscem dla tych arcydzieł. Z kolei Grecy podważają legalność zakupu marmurów i usiłują sprowadzić je do Aten. Faktem jednak jest, że gdyby nie wywóz tych rzeźb z Grecji, najprawdopodobniej uległy by zniszczeniu w burzliwym okresie dziejów tego kraju.

Rzeźba schyłku klasycyzmu hellenistyczna. Po wojnach peloponeskich (IVw. p.n.e.) zmieniły się wymagania smak estetyczny Greków. Gigantyczne, pełne przepychu świątynie budowle świeckie wymagały innego typu rzeźby niż w Vw. p.n.e. Wobec spadku znaczenia Aten głównymi centrami twórczości rzeźbiarskiej stały się: Aleksandria, Pergamon, Rodos Antiochia. Każdy z tych ośrodków wyróżniał się własnym stylem. Zaprzestano tworzenia monumentalnych rzeźb sakralnych - bogowi stali się bardziej podobni do ludzi - smukli, pełni wdzięku swobody. Po raz pierwszy sztuce greckiej przedstawiono bogine w pełnej nagości (Afrodyta z Knidos Praksytelesa). Po wojnach peloponeskich (IVw. p.n.e.) zmieniły się wymagania smak estetyczny Greków. Gigantyczne, pełne przepychu świątynie budowle świeckie wymagały innego typu rzeźby niż w Vw. p.n.e. Wobec spadku znaczenia Aten głównymi centrami twórczości rzeźbiarskiej stały się: Aleksandria, Pergamon, Rodos Antiochia. Każdy z tych ośrodków wyróżniał się własnym stylem. Zaprzestano tworzenia monumentalnych rzeźb sakralnych - bogowi stali się bardziej podobni do ludzi - smukli, pełni wdzięku swobody. Po raz pierwszy sztuce greckiej przedstawiono bogine w pełnej nagości (Afrodyta z Knidos Praksytelesa). Rzeźba Grecji hellenistycznej ukierunkowała się na przedstawianie postaci scen z życia codziennego. Charakterystyczne było zacieranie się ostrych konturów postaci oraz zamiłowanie do erotyki. Do najsłynniejszych przykładów rzeźby hellenistycznej należy: Nike Samotraki, Wenus Milo, Grupa Laokoona czy Gal bijący żonę. Wyraźnie widać było skłonność do gigantyczności (nie tylko w rzeźbie). Sam pomysł przemodelowania góry Athos na posąg Aleksandra Macedońskiego, tak by w prawej ręce tego kolosa umieścić dziesięciotysięczne miasto, świadczy o tym, że czasy klasycznej prostoty już minęły. Choć nie zrealizowano tego projektu, urzeczywistniono inne, jak choćby Kolosa Rodyjskiego. Ten wysoki na 100 metrów, pozłacany posąg boga słońca Heliosa, który stał okrakiem nad wejściem do portu na wyspie Rodos, zaliczany był do siedmiu cudów świata.