Jak Polacy się kłócą? ogólnokrajowe badania na temat konfliktów w rodzinie i sposobów ich rozwiązywania grudzień 2008.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Proces doboru próby. Badana populacja – (zbiorowość generalna, populacja generalna) ogół rzeczywistych jednostek, o których chcemy uzyskać informacje.
Advertisements

W tej prezentacji dowiecie się dlaczego i w jaki sposób papierosy, alkohol oraz narkotyki szkodzą zdrowiu i jak to zwalczać. Postaram się odpowiedzieć.
Obowiązki wobec ZUS  Po podpisaniu umowy o dobrowolne ubezpieczenie z NFZ, ubezpieczony powinien złożyć we właściwym dla swojego miejsca zamieszkania.
Światowy Dzień Zdrowia 2016 Pokonaj cukrzycę. Światowy Dzień Zdrowia 7 kwietnia 2016.
Modele biznesowe. Podręcznik Model biznesowy to w pewnym sensie szkic strategii, która ma zostać wdrożona w ramach struktur, procesów i systemów organizacji.
Stereotypy, uprzedzenia i przesądy w sądach w sprawach związanych z przemocą wobec kobiet Temida pod lupą : stereotypy, Warszawa 28 kwietnia 2016.
PROSTE ZASADY NA ODPADY Magdalena Mirosław kl IIIB.
BEZPOŚREDNIEGO PRZYGOTOWANIA DO SAKRAMENTU MAŁŻEŃSTWA Minimum programowe.
GRUPY I ZESPOŁY © dr E.Kuczmera-Ludwiczyńska, mgr D.Ludwiczyński.
Praca naukowa finansowana ze środków na naukę w latach jako projekt badawczy zamawiany Problemy opieki nad osobami niesamodzielnymi w świetle.
Pionierka ogół umiejętności związanych z budowaniem przez harcerzy.
Agresja i przemoc w środowisku szkolnym -metody postępowania w sytuacjach trudnych.
Jak zapobiegać przemocy domowej wobec dzieci i młodzieży. Iwona Czerwoniuk psychoterapeuta BSFT (Terapia Krótkoterminowa Skoncentrowana na Rozwiązaniu)
Sprawozdawczość. Podstawowe terminy Okres sprawozdawczy  3 kolejne miesiące, licząc od daty zawarcia umowy o dofinansowanie projektu Rodzaje raportów.
10 grudnia minęło 60 lat od uchwalenia Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka. Dziecko to mały człowiek. Jednak nie wszyscy dorośli o tym pamiętali. W.
Badanie Poczucia Bezpieczeństwa, Oceny Pracy Policji oraz Ciemnej Liczby Przestępstw Warszawa, luty 2007.
2015/2016.  określenie poziomu i rodzaju aktywności dzieci  pozyskanie informacji potrzebnych do pracy nad zwiększeniem aktywności dzieci podczas zajęć.
31 maja 2016r. 1 Regionalne badanie nastrojów społecznych wokół UEFA EURO 2012™ Prezentacja wyników badania z mieszkańcami Gdańska, Poznania,
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
“Wszystko, co uczyniliście jednemu z tych braci moich najmniejszych, Mnieście uczynili.” (Mt 25,40) Słowo Życia Kwiecień 2016.
Scenariusz lekcji chemii: „Od czego zależy szybkość rozpuszczania substancji w wodzie?” opracowanie: Zbigniew Rzemieniuk.
Projekt Regulaminu Działania Komitetu Monitorującego Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
Usługi socjalne dla osób starszych w Helsinkach Päivi Riikonen Satu Vihersaari-Virtanen
Co to jest PaT? PaT to skrót od nazwy programu „Profilaktyka a Ty”. W programie znajdzie miejsce każdy, komu bliska jest myśl humanistyczna. Wartością.
Bezpieczeństwo i zdrowie w pracy dotyczy każdego. Jest dobre dla ciebie. Dobre dla firmy. Partnerstwo dla prewencji Co badanie ESENER może nam powiedzieć.
Miasta i gminy przyjazne starzeniu Paweł Kubicki, Instytut Gospodarstwa Społecznego SGH 1.
ZABRZAŃSKI RYNEK PRACY – FORMY AKTYWIZACJI OSÓB BEZROBOTNYCH I POSZUKUJĄCYCH PRACY Zabrze, Powiatowy Urząd Pracy w Zabrzu.
Czyli Jędrki, Emki i Zuźki. Każdy człowiek ma w sobie wielkie możliwości, musi je tylko odkryć !
„Jak uczyć dzieci na temat przemocy i wykorzystywania”
KOMUNIKOWANIE W PROCESIE WSPIERANIA ROZWOJU SZKOŁY Jarosław Kordziński NA.
Wypadkowa sił.. Bardzo często się zdarza, że na ciało działa kilka sił. Okazuje się, że można działanie tych sił zastąpić jedną, o odpowiedniej wartości.
Wprowadzenie Celem naszej prezentacji jest przypomnienie podstawowych informacji na temat bezpiecznego powrotu do domu i nie tylko. A więc zaczynamy…;)
EWALUACJA JAKO ISTOTNY ELEMENT PROJEKTÓW SYSTEMOWYCH Sonia Rzeczkowska.
Wyniki badania - Infolinia jako kanał komunikacji z klientem Aby zobaczyć prezentację badania należy wybrać przycisk F5. Poruszanie się pomiędzy.
Najnowsze technologie – Profesjonalni wykonawcy. Geneza Stowarzyszenie powstało 9 kwietnia 2011 roku w miejscowości Rochna, położonej w centralnej Polsce,
MOTYWACJA. Słowo motywacja składa się z dwóch części: Motyw i Akcja. Aby podjąć działanie (akcję), trzeba mieć do tego odpowiednie motywy. Łaciński źródłosłów.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
Zarządzanie zmianą Sesja 4 Skuteczne współdziałanie w ramach organizacji.
Michał Nowiński 1D.  Czym jest komunikacja? Czym jest komunikacja?  Wybrane rodzaje komunikacji Wybrane rodzaje komunikacji  Komunikacja człowieka.
Sytuacja psychologiczna kobiet z rodzinną historią raka piersi Maria Rogiewicz Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej.
„Książki nie mają właściwości róż, dlatego nie szukajmy wciąż najświeższych”
Klub Młodych Profesjonalistów Warsztaty Opracował: Marcin Adamczyk.
RAPORT Z BADAŃ opartych na analizie wyników testów kompetencyjnych przeprowadzonych wśród uczestników szkoleń w związku z realizacją.
 Jak zapanować nad ludzkimi uczuciami?.  To powodowana strachem reakcja emocjonalna, która pojawia się, gdy zablokowane jest jakieś dążenie i następuje.
Przygotowała Dominika Karpińska - psycholog. Nie każdy ból dorastania jest depresją, ale też nie każdy można zbyć wzruszeniem ramion i stwierdzeniem;
„Gdański model aktywizacji społeczności lokalnych” Gdańsk, 27 kwietnia 2009.
SPRAWOZDANIE Z DZIAŁALNOŚCI KOMISARIATU POLICJI W CHEŁMŻY ZA 2012r.
„Jak zwiększyć bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego?” Co nam dała realizacja projektu?
PODSUMOWANIE PRAC KOMISJI DIALOGU OBYWATELSKIEGO PRZY WYDZIALE ZDROWIA I SPRAW SPOŁECZNYCH ROK 2015 Justyna K. Ochędzan Przewodnicząca KDO przy WZiSS Prezes.
Andrzej Feterowski Dyrektor Wydziału Informatyki Urząd Miasta Szczecin BEZPIECZNI RAZEM, czyli zachodniopomorski portal o bezpieczeństwie.
„ROLA MEDIÓW W ŻYCIU SPOŁECZNYM”
Kim jesteśmy i co robimy … Polska Izba Żywności Ekologicznej to grupa przedsiębiorców będąca przedstawicielem branży żywności ekologicznej. Naszą misją.
Konflikty i sposoby ich rozwiązywania w grupie
WPŁYW RÓWNOŚCI PŁCI NA JAKOŚĆ ŻYCIA - METODOLOGIA, MODEL ANALITYCZNY I GŁÓWNE WYNIKI Ewa Krzaklewska Piotr Brzyski Uniwersytet Jagielloński.
Usługa ePodatki (MF) Michał Dobrzyński, Departament Informatyki MRPiPS tel
Zaufanie społeczne Polaków Twierdzenie: Większość ludzi ma dobre intencje.
Negocjacje 5 Dr Grzegorz Myśliwiec SGH By Grzegorz Myśliwiec Katedra Rozwoju Kapitału Ludzkiego,
DZIEŃ BEZPIECZNEGO INTERNETU. S PIS TREŚCI 1. INTERNET INTERNET 2. DZIEŃ BEZPIECZNEGO INTERNETUDZIEŃ BEZPIECZNEGO INTERNETU 3.RAZEM TWORZYMY LEPSZY INTERNETRAZEM.
Moc Dialogu i Transformacji Konfliktu, w oparciu o doświadczenie Dayton Mediation Center Michelle Zaremba & Aaron Primm.
O ochronie danych osobowych
GDZIE JESTEŚMY? DOKĄD ZMIERZAMY?
Imię i Nazwisko Afiliacja
Bądź częścią rozwiązania
Statut Szkoły art. 98 ustęp 1.
RAPORT KRAJOWY POLSKA Przedstawicielstwa Komisji Europejskiej w Polsce
Centrum Arbitrażu i Mediacji
Zapis prezentacji:

Jak Polacy się kłócą? ogólnokrajowe badania na temat konfliktów w rodzinie i sposobów ich rozwiązywania grudzień 2008

Plan spotkania 1.Centrum Mediacji Partners Polska: czym się zajmujemy 2.Projekt „Dobra rozmowa – dobra rodzina”: badania i inne działania 3.Prezentacja wyników i diagnozy z badań „Jak Polacy się kłócą?” 4.Pytania i odpowiedzi 5.Prezentacja broszur „Kłótnia i co dalej” i „49 pytań o mediację”

Centrum Mediacji Partners Polska Centrum Mediacji Partners Polska jest jednym z pierwszych w kraju ośrodków mediacyjnych, działającym od 1998 roku. Pomagamy rozwiązywać konflikty rodzinne, sąsiedzkie, społeczne i w miejscu pracy. Rocznie wpływa do nas ponad 100 spraw – głównie o „ kontakty ” i o rozwód. 5 naszych mediatorów otrzymuje sprawy skierowane przez sądy – są tzw. stałymi mediatorami. 9 na 10 naszych klientów z tych, którzy NIE doszli do porozumienia, mimo to poleciłoby nas innym.

Cel badań Cel badania „Jak Polacy się kłócą?” – jakie są potrzeby polskich par w zakresie rozwiązywania konfliktów domowych. Chcąc jako Centrum Mediacji jak najefektywniej odpowiadać na te potrzeby, postanowiliśmy poznać sposób, w jaki Polacy dochodzą do rozwiązania konfliktów i możliwość wsparcia ich w tym przez specjalistów. Badanie jest częścią projektu „Dobra rozmowa – dobra rodzina”. Projekt „Dobra rozmowa – dobra rodzina” Cel: wspieranie więzi rodzinnych w sytuacji konfliktu Zakres projektu: Ogólnokrajowe badania ilościowe Badania jakościowe na klientach CMPP Promocja mediacji (spotkania dyskusyjne z profesjonalistami + materiały promocyjne) Broszura „49 pytań o mediację” Broszura „Kłótnia i co dalej?”

Badanie „Jak Polacy się kłócą?” Wykonawca: Centrum Badania Opinii Społecznej CBOS Data realizacji: 13 – 20 listopada 2008 r. Metoda badawcza: bezpośredni wywiad ankieterski Próba: ogólnopolska reprezentatywna, ludzie dorośli Liczebność: 934 wywiady Elementy składowe badania: – jak Polacy zachowują się w sytuacjach konfliktu rodzinnego – jak rozumieją rolę osób trzecich w rozwiązywaniu konfliktów rodzinnych – jakie jest nastawienie Polaków do korzystaniu z usług specjalistów w sytuacji konfliktu rodzinnego, a zwłaszcza mediatorów

ZACHOWANIA POLAKÓW W SYTUACJI KONFLIKTU RODZINNEGO

Odczytam Panu(i) kilka stwierdzeń na temat sposobów postępowania w sytuacji konfliktu ze współmałżonkiem/partnerem. O każdym z nich proszę powiedzieć, czy zgadza się Pan(i) z nim czy też nie. N=934 60,5% 52,6% 17,8% 13,6% 12,8% 12,3% 9,9% 9,7% 30,2% 36% 30,4% 29,9% 27,5% 19,7% 24,1% 17,4% 4,9% 6,3% 29,3% 32,9% 40% 35,3% 45,3% 35,6% 0,9% 0,4% 17,0% 16,3% 11,3% 26,0% 13,4% 31,8% 3,5% 4,7% 5,5% 7,3% 8,5% 6,6% 7,3% 5,5% Każdy konflikt można rozwiązać poprzez spokojną rozmowę Należy wypracować takie rozwiązanie konfliktu, w którym żadna ze stron nie będzie się czuła przegrana Jedna strona powinna „położyć uszy po sobie” i ustąpić dla świętego spokoju Porządna kłótnia „oczyszcza atmosferę” - wykrzyczenie pretensji pozwoli pozbyć się złych emocji, nawet jeśli nie rozwiąże konfliktu Należy za wszelką cenę dążyć do ustalenia kto ma rację, aby było wiadomo, kto powinien ustąpić Najlepiej jest udawać, że nic się nie stało, omijając starannie w rozmowach temat konfliktu Należy stanowczo bronić swoich racji i nie dać się zmusić do ustąpienia „Ciche dni” są najlepszą metodą zażegnania konfliktu Zdecydowanie się zgadzam Raczej się zgadzam Raczej się nie zgadzam Zdecydowanie się nie zgadzam Trudno powiedzieć Między jakimi metodami wybieramy?

Jedna strona powinna „położyć uszy po sobie” i ustąpić dla świętego spokoju Mężczyźni wolą spokój, kobiety dochodzą swoich racji

Małżonkowie także wolą spokój Jedna strona powinna „położyć uszy po sobie” i ustąpić dla świętego spokoju

Chcemy, żeby w sporach nie było przegranych Należy wypracować takie rozwiązanie konfliktu, w którym żadna ze stron nie będzie się czuła przegrana

Małżonkowie wolą przemilczeć, w konkubinatach częściej dochodzi się swoich racji Najlepiej jest udawać, że nic się nie stało, starannie omijając w rozmowach temat konfliktu

Kobiety nie chcą ustępować Należy stanowczo bronić swoich racji i nie dać się zmusić do ustąpienia

Polacy cenią spokojną rozmowę N=590 CzęstoCzasamiRzadkoZdarzyło się to jeden razNigdy Trudno powiedzieć Domagam się rozwiązania konfliktu na moich warunkach Jak zachowuje się Pan(i) w sytuacji konfliktu ze współmałżonkiem/partnerem?

Kobiety częściej krzyczą w kłótni Zachowanie w sytuacji konfliktu ze współmałżonkiem/partnerem: podnoszę głos, krzyczę

Kobiety wolą postawić na swoim Zachowanie w sytuacji konfliktu ze współmałżonkiem/partnerem: domagam się rozwiązania konfliktu na moich warunkach

Małżonkowie częściej stosują strategie unikania w konflikcie Zachowanie w sytuacji konfliktu ze współmałżonkiem/partnerem: omijam temat, udaję, że nic się nie stało

Małżonkowie rzadziej chcą postawić na swoim Zachowanie w sytuacji konfliktu ze współmałżonkiem/partnerem: domagam się rozwiązania konfliktu na moich warunkach

Małżonkowie pozostają sami ze swoimi problemami Zachowanie w sytuacji konfliktu ze współmałżonkiem/partnerem: rozmawiam o problemie z kimś bliskim (przyjaciel, rodzina)

Lepiej wykształceni nie piją w stresie mniej Zachowanie w sytuacji konfliktu ze współmałżonkiem/partnerem: sięgam po kieliszek alkoholu, żeby rozładować stres

Mało wykształceni wcale nie biją częściej Zachowanie w sytuacji konfliktu: zdarza mi się uderzyć, popchnąć współmałżonka/partnera

Polacy wierzą w rozmowę Zdecydowanie tak Raczej tak Raczej nie Zdecydowanie nie Trudno powiedzieć 42,7% 49,0% 4,4%1,4% 2,4% Jak Pan(i) ocenia, czy takie rozmowy skutecznie rozwiązują konflikty w Pana(i) związku?

Rozmowom przeszkadza rywalizacja Rozmowy sprowadzają się głównie do wypowiedzenia wzajemnych żalów i pretensji 55,4% 43,3% 33,6% 17,2% 14,8% 14,5% 11,2% 4,5% Żadna ze stron nie przyjmuje argumentów drugiej strony, usiłując „wygrać” Rozmowy mają burzliwy przebieg - są to właściwie kłótnie Jedna ze stron (lub obie) nie przestrzega później ustaleń Niechętne nastawienie współmałżonka/partnera do rozmowy Partnerzy nie są całkiem szczerzy, o pewnych rzeczach nie mówią Nie udaje się wypracować kompromisu zadowalającego dla obu stron Trudno powiedzieć Dlaczego uważa Pan(i), że takie rozmowy ze współmałżonkiem/partnerem nie rozwiązują skutecznie konfliktów?

POMOC OSOBY TRZECIEJ W ROZWIĄZYWANIU KONFLIKTÓW RODZINNYCH

Małżonkowie nie szukają pomocy na zewnątrz swojego związku Czy zdarzyło się, że w sytuacji konfliktu ze współmałżonkiem/partnerem zwrócił(a) się Pan(i) lub Pana(i) współmałżonek/partner do kogoś trzeciego o pomoc w rozwiązaniu tego konfliktu?

Polacy potrzebują bezstronnej, zdystansowanej pomocy 45,5% 36,6% 26,0% 16,5% 8,2% 4,1% 1,6% 0,9% 2,3% Przekonanie, że ktoś trzeci odniesie się do sytuacji bezstronnie, bez emocji Ta osoba sama zaproponowała swoją pomoc Nakłonienie przez kogoś ze znajomych lub rodziny Chęć wykorzystania wpływu tej osoby na jedną ze stron konfliktu Przekonanie, że współmałżonkowie/partnerzy nie są w stanie sami dojść do porozumienia Rodzaj konfliktu wymagał pomocy specjalisty Decyzja została narzucona (np. przez sąd, opiekę społeczną itp.) Inna przyczyna Trudno powiedzieć Co skłoniło Państwa do poproszenia kogoś o pomoc w rozwiązaniu konfliktu?

Połowa Polaków jest skłonna szukać pomocy na zewnątrz bardzo dobry pomysł dość dobry pomysł raczej zły pomysł zdecydowanie zły pomysł trudno powiedzieć 8,7% 42,4% 23,1% 10,6% 15,2% N=934 Jak Pan(i) ocenia, czy zwracanie się o pomoc do wykwalifikowanego mediatora w celu rozwiązania konfliktu ze współmałżonkiem/partnerem to:

Przed szukaniem pomocy powstrzymują Polaków normy i brak wiedzy 57,7% 38,5% 35,1% 31,9% 24,6% 20,8% 16,7% 0,6% 5,6% Wstydzą się mówić obcej osobie o swoich problemach Nie wiedzą o takiej możliwości Nie ma takiego zwyczaju, nikt tak nie robi Nie wiedzą, gdzie szukać takiej osoby, jak to załatwić Nie wierzą w skuteczność takiej mediacji Nie jest to właściwe - własne problemy trzeba załatwiać samemu Obawiają się reakcji współmałżonka / partnera Inna przyczyna Trudno powiedzieć Jak Pan(i) sądzi, dlaczego ludzie nie zwracają się o pomoc do wykwalifikowanego mediatora w sytuacji konfliktu ze współmałżonkiem / partnerem?

Polacy nie wiedzą co to jest mediacja Tak Nie 7,6% 92,4% Czy zna Pan(i) kogoś, kto z własnej woli korzystał z pomocy wykwalifikowanego mediatora w celu rozwiązania konfliktu ze współmałżonkiem / partnerem?

Pytania i odpowiedzi

Broszura „Kłótnia i co dalej?” Cel: wspomóc małżonków/partnerów w samodzielnym rozwiązywaniu konfliktów

Broszura „Kłótnia i co dalej?” - zawartość

Broszura „49 pytań o mediację” Cel: przybliżyć mediację rodzinną po to, by ułatwić powszechne korzystanie z niej

DZIĘKUJEMY Zgoda Projekt za pomoc w graficznym opracowaniu materiałów Centrum Mediacji Partners Polska Ul. Górnickiego 3 lok. 10A Warszawa (22) ,