Z YGMUNT K ORZENIEWSKI, DODN SŁUCHANIE NAJWAŻNIEJSZA Z KOMPETENCJI!
Niektóre badania pokazały, że umiejętność słuchania ma większy wpływ na końcowe wyniki niż umiejętność mówienia i czytania… Z YGMUNT K ORZENIEWSKI, DODN
Spróbujcie poprosić znienacka rozmówcę, aby sformułował to, co mu przed chwilą powiedzieliście, a dopiero będziecie zawiedzeni albo zdziwieni! Z YGMUNT K ORZENIEWSKI, DODN
Według Conqueta, słuchać to nie tylko „słyszeć bez zakłóceń i zniekształceń wydawane przez kogoś dźwięki”, ale również „czynić świadomy wysiłek”, aby zrozumieć przekaz nadawcy i zapamiętać przekazaną informację. Z YGMUNT K ORZENIEWSKI, DODN
Ź RÓDŁA ZAKŁÓCEŃ Z YGMUNT K ORZENIEWSKI, DODN
Po stronie nadawcy jest wiele ukrytych źródeł umyślnych lub przypadkowych zakłóceń: można pominąć lub zapomnieć o jakiejś informacji, zniekształcić informację z powodów osobistych. Z YGMUNT K ORZENIEWSKI, DODN
W zależności od tego: czy wyraża się jasno, czy w sposób zawiły, czy okazuje swój zapał, czy zdradza pewną obojętność wobec tematu, czy mówi głosem donośnym, czy cichym, tonem śpiewającym, czy monotonnym? – przekaz nabiera bardzo różnych znaczeń. Z YGMUNT K ORZENIEWSKI, DODN
Po stronie odbiorcy źródła zakłóceń są równie obfite. Odbiorca ograniczony jest: przez swą fizyczną zdolność słyszenia, przez zdolność do skupienia uwagi i koncentracji, wartości, uprzedzenia czy schematy myślowe flirtują otrzymywany przekaz. Z YGMUNT K ORZENIEWSKI, DODN
Na słuchanie mają również wpływ reakcje emocjonalne odbiorcy i poziom jego empatii. Z YGMUNT K ORZENIEWSKI, DODN
Skuteczność przekazu zależy również od wybranego środka tegoż przekazu. Każde medium ma swoje charakterystyczne cechy. Mówi się na przykład, że jeden obraz wart jest tysiąca słów. Z YGMUNT K ORZENIEWSKI, DODN
Ć WICZENIE Wyliczcie: 1. trzy możliwe źródła zakłóceń we wzajemnej komunikacji, które mogą wystąpić po stronie nadawcy, 2. trzy możliwe źródła zakłóceń po stronie odbiorcy. Z YGMUNT K ORZENIEWSKI, DODN
METODOLOGIA SŁUCHANIA Z YGMUNT K ORZENIEWSKI, DODN
Czy można nauczyć się lepiej słuchać? Wyniki badań w różnych dziedzinach pozwalają odpowiedzieć twierdząco. Z YGMUNT K ORZENIEWSKI, DODN
M ENTALNE PRZYGOTOWANIE DO SŁUCHANIA Istnieją strategie, które mogą przygotować do lepszego słuchania, np. przejrzeć notatki z ostatniego wykładu, zajęć. W przeczytanej wcześniej książce, zrozumieć strukturę poruszanego tematu i odkryć kluczowe myśli. Z YGMUNT K ORZENIEWSKI, DODN
Ć WICZENIE ( W DOMU ) Przed każdym wykładem należy przejrzeć notatki z wykładu poprzedniego i spróbować przewidzieć, jakie myśli będą teraz rozwijane. Jeśli wykładowca zaleca podstawowy podręcznik ze swojej dyscypliny, przed każdym wykładem warto przeczytać rozdział odpowiadający tematowi, który ma być poruszany. Z YGMUNT K ORZENIEWSKI, DODN
F IZYCZNE PRZYGOTOWANIE DO SŁUCHANIA Jakość słuchania zależy od kondycji fizycznej odbiorcy i od określonych cech otoczenia. Uważnie słuchać to słuchać z otwartymi oczami, całym ciałem. Wstępny warunek słuchania to być do dyspozycji, być czujnym i odprężonym. Z YGMUNT K ORZENIEWSKI, DODN
Koncentrację ułatwiają również warunki, w których się słucha. Należy usiąść jak najbliżej nadawcy, wrócić się do niego przodem i patrzeć na niego. Takie właśnie miejsce i taka pozycja uczyni trudniejszym przymykanie oczu i czytanie gazety. Z YGMUNT K ORZENIEWSKI, DODN
Ć WICZENIE ( EKSPERYMENT ) Zróbcie następujące doświadczenia: przed pójściem na zajęcia najedzcie się do syta lub darujcie sobie jeden posiłek. Wybierzcie się na wykłady po nieprzespanej nocy lub przeznaczcie 10 minut na relaks przed wejściem na zajęcia. Z YGMUNT K ORZENIEWSKI, DODN
O DGRYWANIE ROLI DOBREGO SŁUCHACZA Słuchanie to „gra” dwóch partnerów. Sprzężenie zwrotne to podstawowy element procesu komunikowania się, bo pozwala ono partnerom wzajemnie się dostosować. Z YGMUNT K ORZENIEWSKI, DODN
P YTANIA Czyż sam fakt bycia w kontakcie z zainteresowanym i pobudzającym rozmówcą nie dodawał wam werwy i entuzjazmu? Jak odgrywać rolę dobrego słuchacza? Z YGMUNT K ORZENIEWSKI, DODN
Patrzcie nie tylko po to, żeby go lepiej słyszeć, ale także po to, aby okazać uwagę i zainteresowanie. Nie wahajcie się postawić pytania, poprosić o zilustrowanie problemu lub powtórzenie wyjaśnieni. Z YGMUNT K ORZENIEWSKI, DODN Bądźcie komunikatywni
Sprzężenie zwrotne może mieć charakter werbalny lub niewerbalny. Język niewerbalny często jest trudny do zinterpretowania. Dobrze byłoby zatem, gdyby w stosownej chwili towarzyszył mu przekaz werbalny. Z YGMUNT K ORZENIEWSKI, DODN
Ć WICZENIE W jaki sposób odgrywać rolę dobrego słuchacza? Z YGMUNT K ORZENIEWSKI, DODN
E LIMINOWANIE OSOBISTEGO SYSTEMU ZNACZENIOWEGO Istotna przeszkodą we wzajemnym komunikowaniu się jest trwanie przy własnym systemie znaczeniowym. Często interpretujemy przekaz innej osoby według swojego osobistego systemu odniesień. Z YGMUNT K ORZENIEWSKI, DODN
Ważne jest, aby słuchając kogoś, starać się być jak najbardziej obiektywnym i wzmacniać swoje skupienie uwagi w momencie, gdy uświadamiamy sobie istnienie bardzo różnych osobistych systemów znaczeniowych. Z YGMUNT K ORZENIEWSKI, DODN
Ć WICZENIE Przeprowadzajcie eksperyment. Gdy ktoś powie wam coś, odtwórzcie jego przekaz, stosując formułę: „Jeśli dobrze rozumiem …”. Nie obawiajcie się śmieszności… Z YGMUNT K ORZENIEWSKI, DODN
S ŁUCHANIE A AKTYWNOŚĆ UMYSŁOWA Słuchanie aktywne mentalnie zawiera w sobie takie elementy jak: słuchanie według planu lub wzoru, czujność wobec sygnałów wysyłanych przez nadawcę. odkrywanie celów i intencji mówcy. Z YGMUNT K ORZENIEWSKI, DODN
Zamiast próbować opuścić salę przed samym końcem wykładu, należałoby uczynić odwrotnie, a więc w dwójnasób skupić uwagę na finałowej syntezie, aby… Z YGMUNT K ORZENIEWSKI, DODN
Ć WICZENIE Aby nauczyć się odtwarzać logiczne etapy czyjegoś wywodu, wysłuchajcie edukacyjnej audycji radiowej lub telewizyjnej i spróbujcie odróżnić cztery części prelekcji lub wystąpienia: wprowadzenie, teza, trzon wywodu, podsumowanie. Z YGMUNT K ORZENIEWSKI, DODN
Inny sposób aktywności mentalnej to skupienie uwagi na paralingwistycznych i niewerbalnych sygnałach nadawcy. Nadawca komunikuje coś poprzez słowa, ale może to robić również poprzez gesty, intonację, postawę i mimikę. Z YGMUNT K ORZENIEWSKI, DODN