Zadanie dyrektora szkoły w ramach programu Szkoła z klasą 2.0 Opracowanie: Jerzy Marek
dyrektor/wicedyrektor szkoły – Joanna Jasiak/Jerzy Marek koordynator programu – Bożena Lasko nauczyciel - Magdalena Bujak nauczyciel - Wojciech Majcher
Na ile zasoby TIK są obecne w szkole i pomagają uczniom uczyć się?
Wyposażenie sali lekcyjnej w sprzęt pozwalający stosować TIK Działania podejmowane przez nauczyciela Czynności i postawy uczniów Dane zbierane w opracowanym arkuszu obserwacji
r.- 9 obserwowanych lekcji początek lekcji – 3 część środkowa – 3 część końcowa – 3 r. - 5 obserwowanych lekcji początek lekcji – 2 część środkowa – 1 część końcowa – 2
J. polski- 3 Matematyka- 2 J. angielski- 4 J. niemiecki- 1 J. francuski- 1 Historia- 1 Przyroda- 1 Łacina w naukach humanistycznych- 1
Komputer – 14 (wszystkie sale) Rzutnik multimedialny – 7 Telewizor- 5 Odtwarzacz CD- 3 Magnetowid - 1
Czy nauczyciel podał cel lekcji? – tak 4/5 Czy nawiązał do wcześniej zdobytej przez uczniów wiedzy? – tak 3/5 Czy przedstawił kryteria sukcesu? - tak 3/5 Czy zastosowanie TIK było celowe/pomogło w realizacji celu lekcji? - tak Czy i jak sprawdził, w jakim stopniu osiągnął założone cele? - tak 3/5 Sprawdził znajomość nowo poznanych słów Sprawdził, co zapamiętali z lekcji zadając pytania X2
Jak zaciekawił uczniów? Zadając krótkie pytania, Wyświetlając film z nawiązaniem do egzaminu maturalnego, Podkreśleniem wagi omawianych zagadnień, Rozdając polecenia na kartkach, Prezentacja pytań do lekcji (NaCoBeZU) X4, Nawiązanie do wcześniejszej wiedzy, Podając ciekawe linki do stron dla uczniów, Przedstawił ciekawostki związane z omawianym zagadnieniem
W jaki sposób zastosował TIK? Prezentacja X5 Film (fragmenty) X3 Nagrania muzyczne Zasoby Internetu w czasie pracy w grupach Zasoby Internetu X3 Serwis Internetowy dedykowany do przedmiotu Materiały do nauczania przedmiotu
Czy uczniowie są zainteresowani lekcją? Jakie są na to dowody? Zgłaszają się do odpowiedzi (często, bez zachęcania), W skupieniu oglądają filmy, prezentacje, nagrania, Z zaangażowaniem wykonują zadania, polecenia Śledzą odpowiedzi kolegów i ew. je poprawiają Czy uczniowie współpracują ze sobą i nauczycielem? Co o tym świadczy? Czy chętnie wykonują polecenia nauczyciela? Jakie są na to dowody? Uważnie słuchają nauczyciela, Chętnie odpowiadają na pytania, Sprawnie wykonują ćwiczenia indywidualne lub w grupach, Wszystkie zorganizowane przez nauczyciela pary/grupy pracują wykonują notatki, Po wywołaniu bez ociągania się podchodzą do tablicy, komputera
Po czym to poznać, że TIK pomaga w uczeniu się? Stosowanie TIK wydawało się dla uczniów naturalne, Zauważalne większe skupienie uczniów w momencie stosowania TIK, Prowadzą samodzielnie fragmenty lekcji z użyciem TIK, Co świadczy o tym, że uczniowie są systematyczni? Potrafią odwołać się do poznanej wcześniej wiedzy,
W badaniu ankietowym uczestniczyło 182 uczniów klas 1 i 2 Uczniowie potwierdzili wykorzystywanie TIK przez uczących w naszej szkole – codziennie 35%, 3 razy w tygodniu 28% (2x i więcej w tygodniu 84%) Jednak 65% badanych uważa, że można częściej korzystać z TIK w szkole Większość (77%) oceniło, że stosowanie TIK pomaga się uczyć i powoduje, iż lekcje są ciekawsze (89%) oraz wzbudza zainteresowanie prezentowanym zagadnieniem (74%) Ankietowani ocenili, że stosowanie TIK pomaga się im uczyć zarówno w szkole (77%) oraz poza nią (75%) 85% uczniów przyznaje iż stosuje TIK w celach edukacyjnych poza szkołą – głównie do uczenia się j. obcych, matematyki, j. polskiego, historii
Obserwacje lekcji w formie spaceru edukacyjnego są sprawnym sposobem na dzielenie się wiedzą – dobrymi praktykami Pozwoliły ocenić na ile TIK jest obecny w naszej szkole a tym samym są podstawą do planowania dalszego rozwoju szkolnych zasobów edukacyjnych oraz infrastruktury Stanowią podstawę do dalszej dyskusji o oglądanych w trakcie spaceru rozwiązaniach (informacja zwrotna) z korzyścią (wsparciem) dla obserwowanego Są dobrą formą pozyskiwania od strony praktycznej technik stosowanych w trakcie nauczania
Szerzej wykorzystywać możliwości TIK w procesie edukacji w naszej szkole Zapewniać ciągłą modernizację bazy narzędzi TIK Prowadzić koleżeński spacer edukacyjny TIK jako element własnego rozwoju i zmian sposobu nauczania