A.M. Zarzycka
strategie cen wysokich strategie cen neutralnych (przeciętnych, średnich) strategie cen niskich A.M. Zarzycka
strategia kooperacyjna strategia adaptacyjna strategia oportunistyczna strategia atakująca A.M. Zarzycka
strategia zbierania śmietanki (skimming) strategia cen prestiżowych A.M. Zarzycka
strategia dumpingu strategia dominacji strategia parasola strategia przechwycenia strategia porzucenia strategia penetracji rynku A.M. Zarzycka
Cena pobierana przez działających na własny rachunek pośredników handlowych za świadczone przez nich usługi dystrybucyjne na rzecz sprzedającego produkty marża hurtowa, marża detaliczna Marża = cena sprzedaży – cena zakupu A.M. Zarzycka
Rodzaj produktu Zakres funkcji pełnionych przez pośrednika Pozycja przetargowa pośrednika Zwyczaje panujące w danej branży lub na danym rynku Kosztochłonność sprzedaży danego produktu Ryzyko towarzyszące sprzedaży A.M. Zarzycka
Wysokie marże (ekskluzywne sklepy specjalistyczne, produkty modne) Przeciętne marże (supermarkety, sklepy osiedlowe) Niskie marże (hipermarkety, sklepy dyskontowe, branża spożywcza, produkty o dłuższym cyklu życia) A.M. Zarzycka
Zmniejszenie ustalonej ceny o pewną kwotę lub procent tym pośrednikom handlowym lub nabywcom finalnym, którzy spełniają określone warunki zakupu produktów A.M. Zarzycka
Rabat ilościowy Rabat handlowy (funkcjonalny, ryczałtowy) Rabat czasowy (sezonowy) Rabat wierności Rabat gotówkowy (skonto) A.M. Zarzycka
globalna, ujednolicona polityka cenowa odrębne, policentryczne ustalanie cen dla poszczególnych rynków A.M. Zarzycka
cele strategiczne kontrola cen horyzont zaangażowania umiędzynarodowienie A.M. Zarzycka
presja konkurencyjna popyt restrykcje prawno-administracyjne ogólna sytuacja ekonomiczna dostępność walut wymienialnych A.M. Zarzycka
popytowej – ceny prestiżowe kosztowej – ceny konkurencyjne: niższe na rynkach zagranicznych wyższe na rynkach zagranicznych A.M. Zarzycka
Standaryzacja cen Adaptacja cen produkty zaawansowane technologicznie p. konsumpcyjne użytkowane poza domem p. konsumpcyjne domowego użytku A.M. Zarzycka
dystrybucja nieplanowana, towar oznakowany marką producenta, znaczące różnice w cenach A.M. Zarzycka