Kształtowanie kompetencji czytelniczych – lektury w szkole podstawowej i gimnazjum Kształtowanie kompetencji czytelniczych – lektury w szkole podstawowej.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Kształtowanie kompetencji czytelniczych-
Advertisements

ZMIANY W SZKOLNICTWIE PODNADGIMNAZJALNYM. GIMNAZJUM – 3 lata nauki Liceum Ogólnokształcące dla Dorosłych 3 lata LO 3 lata Technikum 4 lata Egzaminy potwierdzające.
WSPIERANIE ROZWOJU DZIECKA NA PIERWSZYM I KOLEJNYCH ETAPACH EDUKACYJNYCH W ZWIĄZKU Z OBNIŻENIEM WIEKU REALIZACJI OBOWIĄZKU SZKOLNEGO.
Głównym założeniem pracy w Miejskim Przedszkolu Nr 9 w Częstochowie są priorytety zawarte w Koncepcji Pracy Przedszkola wg których prowadzone są liczne.
Czy wiesz, że?... INTERNET …TO JEST SPIS TREŚCI NIEBEZPIECZEŃSTWO SPOŁECZNOŚĆ INTERNETOWA DZIECKO W INTERNECIE ZAUFANE STRONY INTERNETOWE WIRUSY.
Rekrutacja Rok szkolny 2016/2017. Postanowienie Śląskiego Kuratora Oświaty Nr OP-DO z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie terminów przeprowadzania.
Postanowienie Śląskiego Kuratora Oświaty w Katowicach z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie terminów składania dokumentów i terminów rekrutacji uczniów.
Ul. Harcerska Komorno Tel
Zarządzanie jakością kształcenia. Poznajmy się Imię i nazwisko Skąd przyjechałaś/-eś? Podaj 3 informacje na swój temat: 2 prawdziwe i 1 fałszywą- informacje.
Biuro Edukacji Urzędu m.st. Warszawy Warszawa, 24 luty 2016 r. Elektroniczny system rekrutacji do gimnazjów na rok szkolny 2016/2017.
I.Efekty II.Procesy III.Funkcjonowanie szkoły IV.Zarządzanie szkołą.
Mam prawo do ochrony swoich danych osobowych Twoje dane – Twoja sprawa. Skuteczna ochrona danych osobowych. Inicjatywa edukacyjna skierowana do nauczycieli.
Harmonogram rekrutacji do szkół ponadgimnazjalnych oraz kryteria przeliczania punktów.
Bariery w rozwoju edukacyjnym ucznia Wicemarszałek Województwa Małopolskiego Leszek Zegzda Kraków, 13 czerwca 2008 r.
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
Ul. Lermontowa Łódź
UCZEŃ AKTYWNYM CZYTELNIKIEM Łomża Książka jest dla mnie: jak dobry przyjaciel, ucieczką od zmartwień i stresu, od rzeczywistości, tym, co odkrywa.
TECHNIKI SZYBKIEGO CZYTANIA ZAPAMIĘTYWANIA, SKUTECZNEGO UCZENIA SIĘ.
OGŁOSZENIE W KĄCIKU RODZICA OGŁOSZENIE NA STRONIE INTERNETOWEJ PRZEDSZKOLA INFORMACJE USTNE O PROJEKCIE PRZEKAZANE RODZICOM I DZIECIOM.
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
Egzamin Gimnazjalny Podstawa prawna Rozdział 3b Ustawy z dnia r. o systemie oświaty z późniejszymi zmianamiUstawy Rozporządzenie MEN z.
Szkoła z klasą 2.0 „Czytamy i odkrywamy” Łobżenica,
Konferencja nt. „Nowy wizerunek szkół zawodowych w Lublinie i Chełmie – większe szanse na rynku pracy” w ramach projektu współfinansowanego ze środków.
CZY WARTO CZYTAĆ ? KSIĄŻKI NIE SĄ KARĄ ! Dorośli czasem próbują zmuszać Cię do czytania. „Jak przeczytasz, to będziesz mógł pograć na komputerze” A Ty.
ZSB im. Powstańców Śląskich realizuje program
„Książki nie mają właściwości róż, dlatego nie szukajmy wciąż najświeższych”
BIBLIOTEKA SZKOLNA I JEJ WARSZTAT INFORMACYJNY INFORMACYJNY.
Założenia psychologii kognitywnej (poznawczej) jako innowacyjna forma pracy z uczniem realizowana w Zespole Szkół w Gębicach.
5 kwietnia 2016 r. (wtorek) część 1. – język polski i matematyka – godz. 9:00 (80 minut – arkusz standardowy lub 120 minut – czas wydłużony) część 2. –
„Gdański model aktywizacji społeczności lokalnych” Gdańsk, 27 kwietnia 2009.
Gimnazjum nr 2 z Oddziałami Integracyjnymi w Woli Gimnazjum i co dalej?
ZMIANY ZWIĄZANE Z FORMUŁOWANIEM OCEN DLA UCZNIÓW Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W STOPNIU UMIARKOWANYM I ZNACZNYM NA WSZYSTKICH ETAPACH EDUKACYJNYCH.
CZYTANIE to proces poznawczy, jedna z umiejętności nabywanych przez człowieka w procesie edukacji, która umożliwia odbiór informacji przekazywanych za.
2016. Najczęściej popełniane błędy podczas e-Naboru Wybranie jedynie jednego oddziału w danej szkole – w przypadku gdy zabraknie punktów aby system przydzielił.
Z - Zainteresowanie drugim człowiekiem S - Szacunek dla drugiego człowieka U - Uwaga poświęcona drugiemu człowiekowi.
„Cztery pory roku” PRZYKŁADY WEBQUESTÓW
„SAMORZĄD UCZNIOWSKI -
BADANIA STATYSTYCZNE. WARUNKI BADANIA STATYSTYCZNEGO musi dotyczyć zbiorowościstatystycznej musi określać prawidłowościcharakteryzujące całą zbiorowość.
NIE BÓJMY SIĘ INTEGRACJI! W dzisiejszych czasach widać jak pod mikroskopem ile jest jeszcze uprzedzeń i nietolerancji w stosunku do osób niepełnosprawnych.
Instalacja nienadzorowana windows xp Jakub klafta.
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Reforma systemu oświaty.
Definiowanie i planowanie zadań typu P 1.  Planowanie zadań typu P  Zadania typu P to zadania unikalne służące zwykle dokonaniu jednorazowej, konkretnej.
WYDZIAŁ OSWIATY URZEDU MIASTA POZNANIA REKRUTACJA ZASADY REKRUTACJI DO SZKÓŁ PONADGIMAZJALNYCH WSPOMAGANEJ SYSTEMEM KOMPUTEROWYM.
Wkład III sektora w polską edukację po 1989 roku Raport obywatelski Podsumujmy razem debaty o oświacie Warszawa, 20 czerwca 2016 r.
5 KROKÓW DO SZKOŁY PONADGIMNAZJALNEJ Jak dostać się do szkoły ponadgimnazjalnej? Instrukcja dla uczniów, którzy uczą się w gimnazjach które przekazują.
Jak tworzymy katalog alfabetyczny? Oprac.Regina Lewańska.
Język polski jest kluczowym przedmiotem nauczania – poznawanie wybitnych utworów literackich sprzyja rozwojowi osobowemu ucznia, wprowadza go w świat kultury.
Opracowała: wicedyrektor Monika wołyńska, listopad 2016
ANKIETA aktywność czytelnicza uczniów LO Czersk
„Charlie i fabryka czekolady”
„Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa”
wspomaganej systemem komputerowym NABÓR 2017
Koncepcja i strategia Szkoły Promującej Zdrowie
Egzamin gimnazjalny w klasach III gimnazjum 19 kwietnia 2017
Czytanie – przyjemność czy obowiązek?
Szkoła Promująca Zdrowie
CELE PROGRAMU Celem programu jest wzmocnienie zainteresowań i aktywności czytelniczej uczniów oraz zwiększenie potencjału i roli bibliotek, a także uatrakcyjnienie.
Świetlice szkolne w rzeczywistości prawnej
Rekrutacja do szkół ponadgimnazjalnych
Egzamin ósmoklasisty 2019.
ZAWODOWCY Konkurs pt.”Zawodowcy” realizowany w ramach programu z zakresu doradztwa zawodowego w SP nr 370 w Warszawie.
Uczeń na progu II etapu edukacyjnego. Cz.2
wspomaganej systemem komputerowym NABÓR 2018
Zmiany w ustawie o systemie oświaty
SPECJALNE POTRZEBY EDUKACYJNE
To naprawdę bardzo proste!
Szkolny Festiwal Czytelniczy
„Opracowanie przedmiotowego programu nauczania, ze szczególnym uwzględnieniem kształtowania kompetencji kluczowych u uczniów” Opracowanie Alina Szeloch.
Wpływ czytania na rozwój dzieci i młodzieży
To naprawdę bardzo proste!
Zapis prezentacji:

Kształtowanie kompetencji czytelniczych – lektury w szkole podstawowej i gimnazjum Kształtowanie kompetencji czytelniczych – lektury w szkole podstawowej i gimnazjum.

Kanon czy kanony? Spis lektur bywa postrzegany przez opinię publiczną jako kanon, co nadaje mu charakter ideologiczny i polityczny oraz wzbudza niepotrzebne emocje. Wielu przypuszcza, że wyznacza on hierarchię wartości nie tylko literackich, lecz także moralnych, światopoglądowych i społecznych. Jest to prawdą tylko w pewnym stopniu. W dzisiejszym świecie szkoła nie jest dla ucznia jedynym źródłem w poznawaniu kultury. Spis lektur to bardziej propozycja hierarchizacji niż gotowa hierarchia i dlatego też w swojej istocie nie jest kanonem. Należy więc w jak największym stopniu dopuścić możliwość wyboru poszczególnych pozycji przez nauczyciela – lub w starszych klasach – przez nauczyciela wespół z uczniami. Współczesna szkoła powinna uczyć inteligentnej lektury, otwartej na różne interpretacje, a zarazem świadomej granic dowolności interpretacyjnej.

W opracowanej podstawie zakładana jest podmiotowość nauczyciela – to on ma prawo ostatecznego wyboru lektury. W dalszych etapach edukacyjnych ten wybór jest ograniczany, gdyż nadrzędną rolę ma aspekt poznawczy utworu. Są więc wskazane konkretne utwory, które można zaliczyć do kanonu. Stąd w podstawie przy określonych pozycjach stanowiących niekwestionowane arcydzieła polskiej klasyki literackiej znajduje się klauzula: „nauczyciel nie może pominąć”. Pozostałe tytuły stanowią propozycję dla nauczyciela, który spośród nich będzie musiał wybrać określoną liczbę lektur, tworząc swój własny kanon.

Kryteria doboru utworów literackich: pragmatyczne – teksty powinny być naprawdę rzetelnie omawiane (w szkole podstawowej – przynajmniej cztery pozycje książkowe na rok, w gimnazjum – pięć) estetyczne – II etap to lektury atrakcyjne (mają one wykształcić nawyk czytania), III etap to arcydzieła literatury polskiej i światowej (mogą być trudne dla ucznia, lecz zachęcony do czytania na wcześniejszym etapie może się na nie otworzyć), i pozycje bliskie upodobaniom ucznia poznawcze – teksty służące przekazaniu wiedzy o kulturze (np.o konwencjach literackich, wiedzy z dziejów literatury i kultury).

Dobór lektur w podstawie został dokonany wedle następujących zasad: Dla klas IV-VI szkoły podstawowej przedstawiono listę tekstów, spośród których nauczyciel ma wybrać pozycje do przeczytania (może on też wskazać tytuły spoza listy). Są to klasyczne pozycje literatury młodzieżowej, uzupełnione przez kilka tytułów nowszych – są to utwory, które w ostatnim czasie sprawdziły się już jako lektura szkolna. W gimnazjum wskazane są kategorie z literatury młodzieżowej i popularnej do wyboru (np. powieść przygodowa, obyczajowa, utwór fantasy, detektywistyczna) oraz arcydzieła z klasyki (np. Romeo i Julia Szekspira, komedia Moliera, Zemsta Fredry, powieść historyczna Sienkiewicza) – albo ze wskazanym tytułem, albo do wyboru spośród utworów jednego autora.

Tekstocentryzm nowej podstawy programowej: Rezygnacja z podejścia „akademickiego” (nacisk na historię literatury) na rzecz czytelniczego (kształcenie kompetencji odbiorczych, w tym: analityczno-interpretatorskich). Nie historia literatury, lecz historia arcydzieł. Przywrócić szkole czytelnika! (S.J. Żurek) Trudno młodemu człowiekowi przebrnąć przez teksty, z którymi nic go nie łączy, ani emocje, ani problematyka. (A. Nobis) Pozostają nadal aktualne utyskiwania na brak najnowszych pozycji z literatury młodzieżowej w szkolnych bibliotekach. Może więc obok "Orlików" trzeba trochę pieniędzy uszczknąć na zakup tych książek, po które gimnazjaliści chętnie sięgają. W przeciwnym wypadku nauczycielom pozostanie omawiać nadal zakurzoną klasykę. (W. Poturała)

Rola techniki czytania: Jedną z przyczyn zapaści czytania są słabo wykształcone techniczne umiejętności czytania. Szkoła podstawowa to czas nauki czytania głośnego i cichego, moment wręcz newralgiczny dla wykształcenia tej sprawności. Zaległości w tej dziedzinie odzywają się przez całe życie i potęgują odwrót od czytelnictwa. Dlatego szkoła podstawowa powinna być czasem uporczywego powtarzalnego ćwiczenia techniki czytania – z zastosowaniem najróżniejszych metod, technik, także zabawowych, konkursowych. Warto zaczynać od czytania dzieciom na głos podczas lekcji przez nauczycieli, rodziców, starszych uczniów, zaproszonych gości (np. znanych w środowisku ludzi), by wyrabiać szacunek dla czytania i budzić zainteresowanie książką.

Dobór metod do wymagania – jakimi drogami można dojść do celu? Uczeń sprawnie czyta teksty głośno i cicho: konkurs czytelniczy; czytanie w kolejności; czytanie z podziałem na role – nagranie i analiza; techniki czytania globalnego i szybkiego czytania; formułowanie pytań do tekstu (za St. Bortnowskim).

Jak uczyć czytania – zasady ogólne: Uruchom wiedzę uprzednią ucznia, aby go zmotywować i przygotować intelektualnie do przyjęcia nowej wiedzy. Uporządkuj sam akt lektury, aby ułatwić zrozumienie tekstu i selekcję danych. Zadbaj, by czytanie nie sprowadzało się do biernego odbioru słowa pisanego, aby zaktywizować intelekt ucznia i ułatwić utrwalanie wiedzy.