Rodzice, dzieci, nauczyciele – adekwatne formy profilaktyki od substancji psychoaktywnych 15 kwietnia 2016 r.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
WROCŁAWSKA SIEĆ SZKÓŁ PROMUJĄCYCH ZDROWIE
Advertisements

Elżbieta Powichrowska MOTiR Etap
BEZPIECZNA i PRZYJAZNA SZKOŁA
Aktywność fizyczna jako przeciwdziałanie problemom wychowawczym
Efektywność kształcenia Jak ją poprawiać?. Kształcenie – to całość doświadczeń składających się na proces zdobywania przez jednostkę umiejętności, wiedzy.
Lucyna Maculewicz - Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Nr 3
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Realizacja przez szkoły województwa śląskiego Krajowego Programu Zapobiegania Narkomanii w roku 2009 (materiał opracowany w oparciu o informacje przekazane.
Dr Grażyna Poraj Instytut Psychologii Uniwersytet Łódzki
Centrum Profilaktyki i Edukacji Społecznej PARASOL
Podstawy Pomocy Psychologicznej
Narodowy Plan Działań Na Rzecz Dzieci
Konsultant RODN „WOM” w Częstochowie Elżbieta Doroszuk
Wagarowanie młodzieży
Podstawy prowadzenia działań profilaktycznych- najważniejsze obszary i strategie Opr. w MOTiR ETAP w Białymstoku w ramach projektu „Szkoła dobrego wyboru”
„ MÓJ WYBÓR – MOJE ŻYCIE ”
Pojęcie integracji Bariery architektoniczne Nauczyciele w integracji
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna Nr 1 w Kaliszu
II LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCE IM.ZIEMI KOCIEWSKIEJ
Poradnia Profilaktyczno Terapeutyczna
Uzależnienia a rozwój dziecka
Opracował J. Stryjkowski
Stowarzyszenie Pomocy Dzieciom „Bratek” w Barlinku ( Barlinek, ul
Szkoła Podstawowa nr 2 im. J. Korczaka w Kluczborku
Rola biblioteki szkolnej w organizacji czasu wolnego uczniów jako formy przeciwdziałania zagrożeniom Łańcut,
Celem utworzenia Klubu Integracji Społecznej jest konieczność zapobiegania i minimalizowania zagrożeń związanych ze skutkami wykluczenia społecznego oraz.
MŁODZIEŻ WBREW STEREOTYPOM. Ważne pytania 1.Jakie kompetencje osobiste i społeczne gimnazjalistów zwiększają odporność na działanie zagrożeń w postaci.
Atrakcyjna szkoła drogą do sukcesu. Plan wystąpienia Cele programu zajęć doradczych i psychologiczno-pedagogicznych Sposoby realizacji celów Zadania programów.
PROFILAKTYKA.
PEDAGOG SZKOLNY.
Program na rzecz poprawy warunków życia społecznego i zawodowego osób niepełnosprawnych w województwie podlaskim na lata Prezentacja założeń,
REALIZOWANEGO OD 2013 DO 2015 ROKU Szkoła Promująca Zdrowie dąży do osiągnięcia celów i realizuje zadania określone w podstawach programowych kształcenia.
w praktyce pedagogicznej
BEZPIECZNA SZKOŁA Profilaktyka jako element przeciwdziałania negatywnym zjawiskom wśród dzieci i młodzieży.
Konkursy organizowane przez Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych im
Szkoła Promująca Zdrowie
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
Działalność Poradni Psychologiczno-pedagogicznej nr 1 w Gdańsku
SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI 2014 – 2017 SZKOŁA PODSTAWOWA NR 6 im
Profilaktyka uzależnień w okresie przedszkolnym i wczesnoszkolnym
dziecko nabywa różnorodne umiejętności, sprawności i doświadczenia zgodnie z ich indywidualnymi potrzebami i możliwościami dziecko potrafi wykorzystać.
mgr Małgorzata Piasecka
Katarzyna Heród Miejska Biblioteka Publiczna GALERIA KSIĄŻKI w Oświęcimiu.
Samouczenie się (self-directed learning) w edukacji demokratycznej
Zmiany w prawie oświatowym
SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE Program Szkoła Promująca Zdrowie realizowany jest w Polsce od 1991r.
Programy i projekty w Szkole Promującej Zdrowie. Standardy Szkoły Promującej Zdrowie  Szkoła promująca zdrowie dąży do osiągania celów i realizuje zadania.
ZADANIA SZKOŁY W WALCE Z DOPALACZAMI Agnieszka Siczek – doradca metodyczny Radomski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli ul. J. Słowackiego 17 ul. J. Słowackiego.
Czy uczniowie czują się w szkole bezpieczni?
O Ś RODEK INTERWENCJI Kryzysowej Ul. Mickiewicza 31 Sucha beskidzka.
Wykaz Krajowych i Narodowych Programów Profilaktyki – zawierających zadania resortu edukacji.
Mgr Teresa Żarnowska-Kukuryk Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 4 im. J. Ciesielskiego Zespół Poradni nr 2 w Lublinie.
Pracownia Terapii i Psychoedukacji
Na podstawie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
Program profilaktyki Szkoły Podstawowej Nr 94 w Warszawie
Program profilaktyki Szkoły Podstawowej Nr 94 w Warszawie
Profilaktyka 2017 Łódź, 3 marca 2017 r. Wydział Edukacji DSS UMŁ.
Wizja i misja szkoły Zespół Szkół Specjalnych nr 110 przy Szpitalu Klinicznym im. K. Jonschera Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu.
Szkoła Promująca Zdrowie
CELE WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO
„ Rodzina , Twój przyjazny świat ”
Opracowała: Katarzyna Płatek
Jak organizować społeczne środowisko uczenia się dzieci w klasie I?
Pomoc psychologiczno- pedagogiczna
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
I FUNDACJA KONSTRUKTYWNEGO ROZWOJU
BEZPIECZNA SZKOŁA+ 20 marca 2018 r..
Rządowy Program „Bezpieczna i Przyjazna Szkoła” na lata
Kontrola i ewaluacja zajęć wychowania fizycznego
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Zapis prezentacji:

Rodzice, dzieci, nauczyciele – adekwatne formy profilaktyki od substancji psychoaktywnych 15 kwietnia 2016 r.

Poziomy profilaktyki Profilaktyka uniwersalna - kierowana jest do wszystkich uczniów w określonym wieku bez względu na stopień ryzyka wystąpienia zachowań problemowych. Na tym etapie wykorzystywana jest ogólna wiedza dotycząca zachowań ryzykownych, czy też czynników ryzyka i chroniących. Profilaktyka selektywna - kierowana jest do grup podwyższonego ryzyka. Dla dzieci i młodzieży z tej grupy organizowane są grupowe lub indywidualne działania profilaktyczne (np. treningi umiejętności społecznych, socjoterapia). Profilaktyka wskazująca - kierowana jest do osób z wysokiej grupy ryzyka. Działania na tym etapie wymagają specjalistycznego przygotowania, polegają na interwencji, terapii bądź leczeniu dzieci i młodzieży z objawami zaburzenia. (Ostaszewski, Borucka, 2005)

Strategie profilaktyki Strategia edukacyjna – pomaga w rozwijaniu ważnych umiejętności psychologicznych i społecznych (np. umiejętności nawiązywania kontaktów z innymi ludźmi, rozwiązywania konfliktów, radzenia sobie ze stresem, asertywności itp.). Strategia informacyjna – dostarczanie rzetelnych informacji nt. skutków zachowań ryzykownych i umożliwianie dokonania racjonalnych wyborów, zagrożeń związanych z używaniem środków psychoaktywnych, miejsc, w których można uzyskać pomoc. Strategia działań alternatywnych – angażowanie dzieci w atrakcyjne, bezpieczne aktywności akceptowane społecznie (np. sportowe, artystyczne). Zaspokaja istotne potrzeby psychologiczne (przynależność, potrzeba sukcesu).

Strategie profilaktyki Strategia rozwijania umiejętności wychowawczych – polega na uczeniu i wzmacnianiu umiejętności wychowawczych w grupie rodziców i opiekunów, a w konsekwencji wzmacnianiu więzi rodzinnych. Strategia rozwoju zasobów środowiskowych - polega na wprowadzeniu zmian w środowisku: zasad, norm, przepisów prawnych sprzeciwiających się używaniu narkotyków, budowaniu sieci współpracy pomiędzy instytucjami działającymi na polu profilaktyki narkomanii w danej społeczności, ustaleniu wspólnych standardów mających na celu stworzenie środowiska sprzyjającego prawidłowemu, wolnemu od narkotyków rozwojowi dzieci i młodzieży.

Profilaktyka uzależnień - Dzieci profilaktyka uniwersalna: promocja zdrowia opóźnienie inicjacji zachowań ryzykownych, szczególnie używania substancji psychoaktywnych, zapobieganie lub zmniejszenie zasięgu zachowań ryzykownych, wzmacnianie poczucia własnej wartości, poszerzanie wiedzy, kształtowanie i uporządkowanie systemu norm i wartośc i.

Profilaktyka uzależnień – ważne zasady Działania w oparciu o znajomość czynników ryzyka i czynników chroniących, Wczesne rozpoczynanie działań: przedszkole, szkoła podstawowa, Kontynuowanie programów w ryzykownych okresach rozwojowych, Działania nakierowane na rozwój indywidualny i rozwój danej grupy, Współpraca środowisk i specjalistów.

Profilaktyka uzależnień – Dzieci Czynniki chroniące:  Ciekawość świata – hobby, zainteresowania, umiejętność zadawania pytań.  Poczucie bycia ważnym i szanowanym,  Zainteresowanie ze strony rodziców i nauczycieli,  Współpraca rodziny i szkoły,  Uważność ze strony dorosłych opiekunów,  Podtrzymywanie więzi rodzinnych i koleżeńskich.

Profilaktyka uzależnień – Dzieci Czynniki ryzyka:  Brak „ciekawości świata”,  Niestabilna samoocena,  Negatywny stosunek do otoczenia,  Silny wpływ grupy rówieśniczej,  Przeciążenie wymaganiami, stresem, obowiązkami,  Brak adekwatnych zajęć,  Zaburzone relacje w grupie,  Aprobata zachowań destrukcyjnych.

Profilaktyka uzależnień – Dzieci Metody pracy z dziećmi: Rysunek, Bajki i metafory, Zeszyty ćwiczeń i zadania domowe, Filmy i zdjęcia, Proste i klarowne zasady, Zabawy ruchowe.

Profilaktyka uzależnień – Dzieci Przykładowe programy profilaktyczne dla dzieci: Program „Cukierki” – skierowany do dzieci w wieku lat. Program „Cukierki” podejmuje tematykę profilaktyki uzależnień w sposób przyjazny dziecku, uzależnień tych nie nazywając wprost, a jednocześnie wyposażając dzieci w mechanizmy odmowy oraz zapobiegające odrzuceniu w grupie rówieśniczej. Celem programu jest nie tylko rozwijanie umiejętności samodzielnego dokonywania wyboru zachowań sprzyjających zdrowiu i bezpieczeństwu własnemu oraz innych ludzi. Podczas spotkań dzieci uzyskują także podstawowe informacje dotyczące mechanizmów prowadzących do uzależnień i związanych z nimi zagrożeń.

Profilaktyka uzależnień – Dzieci Przykładowe programy profilaktyczne dla dzieci: Program „Magiczne kryształy” – skierowany do dzieci w wieku 6 – 12 lat. Program uwrażliwia dzieci oraz osoby zajmujące się wychowaniem na zagrożenia jakie mogą nieść ze sobą media (telewizja, Internet, gry komputerowe) związane zwłaszcza z wzorcami przemocy oraz nabywaniem nawyku korzystania z biernych, pozbawionych interakcji międzyludzkich, form rozrywki. Celem programu jest przeciwdziałanie naśladowaniu zachowań agresywnych, proponowanych przez TV, Internet i gry komputerowe; diagnoza form spędzania czasu wolnego przez uczniów w kontekście ich pragnień i potrzeb; wzrost motywacji i kreatywności w zakresie sposobów spędzania czasu wolnego; · poznawanie i ćwiczenie form wyrażania własnych myśli, odczuć, itp.; integracja klasy i nauka współpracy;

Profilaktyka uzależnień – Dzieci Przykładowe programy profilaktyczne dla dzieci: Program „Ciekawi świata” Odbiorcami są uczniowie szkół podstawowych do 13 roku życia; Celem jest propagowanie zdrowego stylu życia oraz aktywnych form spędzania wolnego czasu, jako podstawowych czynników chroniących. „Emocjo – chcę Cię poznać” Odbiorcami są uczniowie szkół podstawowych do 13 roku życia; Celem jest wzmacnianie inteligencji emocjonalnej, jako niezwykle istotnego czynnika chroniącego. Oba programy realizowane są przez pracowników MCPU.

Profilaktyka uzależnień – Rodzice profilaktyka uniwersalna, strategia informacyjna; strategia rozwijania umiejętności wychowawczych.

Profilaktyka uzależnień – Nauczyciele profilaktyka uniwersalna, strategia informacyjna, strategia rozwoju zasobów środowiskowych (rodzice, uczniowie, środowisko lokalne).

Profilaktyka uzależnień – Rodzice, Nauczyciele Budzenie zaciekawienia otaczającym światem poprzez prowokowanie pytań dostarczanie radości odkrywania. Wspieranie samodzielnych działań dziecka. Umożliwianie dziecku dokonywania wyborów i przeżywania pozytywnych efektów własnych działań. Pomoc w budowaniu pozytywnego obrazu własnego "Ja" i zaspokajaniu poczucia bezpieczeństwa.

Profilaktyka uzależnień – Rodzice, Nauczyciele Identyfikowanie i nazywanie różnych stanów emocjonalnych. Uczenie sposobów radzenia sobie z własnymi emocjami, właściwego reagowania na przejawy emocji innych oraz kontrolowania zachowań. Tworzenie okazji do wspólnego podejmowania i realizowania różnych zadań, rozwiązywania problemów.

Profilaktyka uzależnień – Rodzice, Nauczyciele Dostarczanie przykładów i doświadczanie rozwiązywania sytuacji konfliktowych na zasadzie kompromisu i akceptacji potrzeb innych osób. Stwarzanie okazji do dokonywania przez dziecko wyborów i zdawania sobie sprawy z ich konsekwencji. Umożliwianie doświadczeń w mówieniu, słuchaniu i byciu słuchanym. Tworzenie okazji do wymiany informacji, uczenie dyskutowania i dochodzenia do kompromisu.

Profilaktyka zintegrowana

dr Małgorzata Stachel Miejskie Centrum Profilaktyki Uzależnień