Co to jest ekologia??? jest to dziedzina biologii badająca wzajemne zależności pomiędzy organizmami i zespołami organizmów a ich środowiskiem nazwę,,ekologia’’

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zanieczyszczenia powietrza.
Advertisements

EKOSYSTEM.
Środowiskiem jest ogół elementów przyrodniczych : powierzchnia ziemi, kopaliny, wody, powietrze, świat roślinny i zwierzęcy, krajobraz a także klimat.
Witam, nazywam się Liwia Gaca.
Zanieczyszczenie Gleb.
Kwaśne deszcze Agata Musiał Klasa II B.
Przygotował Wiktor Staszewski
TEMAT: PODSTAWOWE ŹRÓDŁA I SKUTKI ZANIECZYSZCZEŃ ATMOSFERY
Efekt cieplarniany.
KOŁO EKOLOGICZNE KLAS III SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 2 W BRODNICY
Skażenie wód metalami ciężkimi (ołowiem, rtęcią, kadmem) stosowanymi w przemyśle i substancjami wypłukiwanymi z hałd odpadowych.
Co o wodzie warto wiedzieć ?
Zanieczyszczenia środowiska
Człowiek zmienia środowisko swojego życia.
Zanieczyszczenia środowiska naturalnego
Temat: Zanieczyszczenia atmosfery i hydrosfery
Ustawa o ochronie przyrody z 16 kwietnia 2004
POWIETRZA ATMOSFERYCZNEGO
POLITECHNIKA CZĘSTOCHOWSKA
Zanieczyszczenia powietrza – przyczyny powstawania
Czy oddychamy tym samym powietrzem co Maria Skłodowska-Curie..?
NAJWAŻNIEJSZE DEFINICJE SELEKTYWNE ZBIERANIE
Odnawialne i nieodnawialne zasoby przyrody
OCHRONA ŚRODOWISKA Magdalena Swinarska
Zanieczyszczenie powietrza, gleby i wody
Zanieczyszczenia powietrza i sposoby ich zwalczania
Zagrożenia cywilizacyjne: dziura ozonowa, efekt cieplarniany, zanieczyszczenie powietrza, wody i gleby, kwaśne deszcze. Grzegorz Wach kl. IV TAK.
Formy ochrony krajobrazu i przyrody
Zagrożenia Planety Ziemi
Karolina Kopczyńska i Ola Lichocka
Źródła i rodzaje zanieczyszczeń powietrza
W jaki sposób i dlaczego należy chroni powietrze?
Ziemia – planeta ludzi.
ZANIECZYSZCZENIA WÓD Przygotowała Janina Pionk- Fularczyk
Pracę wykonała: Karolina Greniuk.
ZANIECZYSZCZENIE ŚRODOWISKA
ZANIECZYSZCZENIE GLEBY
Nie bądź Łoś posprzątaj coś !
Biogazownie rolnicze – ważny element zrównoważonej produkcji rolniczej
Zarządzanie środowiskiem
Wpływ zanieczyszczeń wody na środowisko
Ekosystemy Przygotowanie do Ogolnopolskiego Konkursu Archimedes Plus Biologia dla klasy 1.
Pojęcia biologiczne: GENETYKA - nauka o dziedziczności i zmienności.
Przygotowała: Małgorzata Plucińska
Jak chronić Ziemię? Projekt edukacyjny w klasie II szkoły podstawowej.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
WODA Maja Janiszewska kl. VI c, SP-45.
ZANIECZYSZCZENIA ŚRODOWISKA
Badanie wód jezior lobeliowych
WPŁYW CZŁOWIEKA NA KLIMAT
Zanieczyszczenie powietrza
Projekt otrzymał wsparcie finansowe Unii Europejskiej. Wyłączną odpowiedzialność za treść publikacji ponosi wydawca. Narodowa Agencja Programu Erazmus.
Zanieczyszczenia wody
ZIEMIA NASZĄ MATKĄ -CHROŃMY JĄ
Ekologia Prezentacja.
Biotechnologia w ochronie środowiska
Kwaśne opady Wybuchowi Naukowcy.
Co to jest ekologia? Ekologia- nauka o budowie i funkcjonowaniu środowiska naturalnego, zajmująca się badaniem zależności pomiędzy organizmami żywymi,
SEGREGACJA ODPADÓW. Recykling Według ustawy o odpadach z dnia 27 kwietnia 2001 roku (Dz. U. z 2001 r. Nr 62, poz. 628) pod pojęciem recyklingu "rozumie.
Ekologia wokół nas..
- życiodajna Substancja
Efekt cieplarniany.
Ekologia Nauka biologiczna badająca wzajemne stosunki między organizmami a otaczającym je środowiskiem.
EKOLOGIA.
Fizyka a ekologia.
Najpopularniejsze zanieczyszczenia powietrza
Sposoby walki z zanieczyszczeniami środowiska naturalnego
EKOLOGIA. CZYM JEST EKOLOGIA? – to jest nauka o strukturze i funkcjonowaniu przyrody, zajmująca się badaniem oddziaływań pomiędzy organizmami a ich środowiskiem.
Smog, efekt cieplarniany i dziura ozonowa
Zanieczyszczenie Gleb. Jacek Kunka. jest to powierzchniowa warstwa skorupy ziemskiej powstała ze skały macierzystej, będącą siedliskiem życia producentów.
Zapis prezentacji:

Co to jest ekologia??? jest to dziedzina biologii badająca wzajemne zależności pomiędzy organizmami i zespołami organizmów a ich środowiskiem nazwę,,ekologia’’ wprowadził niemiecki biolog Ernest Haeckel w 1869 roku słowo ekologia pochodzi z języka greckiego – oikos oznacza dom, otoczenie, natomiast logos – słowo, opowieść, nauka

ochrona róznorodności gatunkowej organizmów, tworzenie parków narodowych, rezerwatów przyrody, pomników przyrody i innych obszarów chronionych, edukacja OCHRONA PRZYRODY działania zapobiegające zniszczeniu środowiska oraz zabiegi mające zachować lub przywrócić równowagę biologiczną, edukacja OCHRONA ŚRODOWISKA organizmy środowisko organizmy środowisko

Ekosystem Jest to układ ekologiczny złożony z biocenozy i jej nieożywionego, fizycznego środowiska – biotopu, które wzajemnie na siebie oddziałują biocenoza – zespół populacji roślinnych oraz zwierzęcych powiązanych wzajemnymi zależnościami i żyjących w określonym środowisku biotop - nieożywione środowisko życia organizmów

Zamknięty obieg materii konsumenci producenci obumarłe szczątki roślinne i zwierzęce proste związki nieorganiczne destruenci Materia krąży w ekosystemie, a energia przez ekosystem przepływa

Krążenie pierwiastków i związków w przyrodzie spalanie oddychanie fotosynteza zwierzęta rośliny węgiel kamienny rozkład i brunatny minerazlizacja CO 2

N 2 bakterie brodawkowe zwierzęta rośliny roślin motylkowatych bakterie nitryfikacyjne bakterie bakterie denitryfikacyjne azotany(V)

H 2 O parowanie opady rośliny gleba morza i oceany rzeki i jeziora

Zanieczyszczenia zatruwające atmosferę: naturalne (pyły i gazy wulkaniczne, sól morska, działalność wiatru – piasek z wydm) powstające w wyniku działalności człowieka (spalanie paliw, - węgla, ropy naftowej, gazu ziemnego; opady pyłu pochodzenia hutniczego; pył zawieszony w powietrzu – emisja z kominów hutniczych; chemizacja rolnictwa i leśnictwa; zanieczyszczenia radioaktywne

Porosty - bioindykatory

efekt cieplarniany – spowodowany głównie wzrostem stężenia CO 2 w atmosferze; warstwa tego gazu działa jak dach w szklarni – przepuszcza światło słoneczne, które ogrzewa Ziemię i wody, ale niezużyta część tego promieniowania nie może z powrotem trafić poza atmosferę schemat powstawania efektu cieplarnianego

Dziura ozonowa – rozrzedzenie ozonowe - zjawisko spadku stężenia ozonu (O 3 ) w stratosferze atmosfery ziemskiej. Występuje głównie na obszarach podbiegunowych; spowodowane w głównej mierze przez freony, które od cząsteczki ozonu odrywają jeden atom tlenu – następuje rozrzedzenie ozonowe O O O O=O freon

Zmniejszenie zanieczyszczeń powietrza poprzez: modernizację zakładów przemysłowych stosowanie energooszczędnych technologii ograniczenie strat energii w przemyśle i sektorze mieszkaniowym ogrzewanie gazowe, elektryczne w zamian za paleniska domowe i kotłownie węgla odnawialne źródła energii ograniczenie emisji dwutlenku siarki

zmniejszenie emisji spalin samochodowych zmniejszenie toksyczności spalin samochodowych – katalizatory eliminacji ciężkiego transportu w miastach – obwodnice częstsze korzystanie ze środków publicznego transportu, rowerów

Zagrożenia gleby: monokultury – zubożenie gleby wycinanie lasów i pożary roślinności – wzmożona erozja gleby, pustynnienie obszarów osuszanie podmokłych terenów regulacja rzek – obniżenie poziomu wód gruntowych zbyt intensywne nawożenie

ścieki i inne odpady stosowanie chemicznych środków owadobójczych, chwastobójczych i grzybobójczych zajmowanie obszarów rolniczych pod budownictwo przemysłowe i mieszkalne intensywny wypas bydła - erozja

Zmiany w drzewie iglastym wywołane zanieczyszczeniami: tlenki węgla obumarła górna część dwutlenek siarki przerzedzona korona tlenki azotu przedwczesny opad węglowodory liści (igieł) Ozon uszkodzenie korzeni Metale zanikanie mikoryzy

Ochrona gleby poprzez: prawidłowe zabiegi rolnicze stosowanie płodozmianów wapnowanie gleb zakwaszonych przeciwdziałanie erozji rekultywację terenów zdewastowanych racjonalne użytkowanie gleb i ich ochrona przed zanieczyszczeniami zagospodarowanie odpadów komunalnych

Zanieczyszczenia hydrosfery spowodowane są: przedostawaniem się do wód substancji odpadowych skażeniem wód metalami ciężkimi (ołów, rtęć) gromadzeniem się resztek organicznych chemizacją rolnictwa i leśnictwa zasoleniem wód śródlądowych brakiem oczyszczalni ścieków, spływaniem ścieków bezpośrednio do rowów, potoków, rzek lub do gleby

niewłaściwie prowadzonymi melioracjami gruntów ornych nieracjonalnym korzystaniem z zasobów wodnych wyciekami ropy naftowej z platform wiertniczych i uszkodzonych tankowców zatapianiem odpadów w oceanach zanieczyszczeniami termicznymi z elektrowni przedostawaniem się do wód gruntowych szkodliwych substancji z wysypisk śmieci

Klasy czystości wód: I klasa – wody najczystsze nadające się do: –b–bytowania w warunkach naturalnych ryb łososiowatych –z–zaopatrzenia ludności w wodę do picia –s–stosowania w zakładach przemysłowych wymagających wody najwyższej jakości (spożywczych, farmaceutycznych)

II klasa – wody nadające się do: –b–bytowania w warunkach naturalnych ryb innych niż łososiowate –h–hodowli zwierząt gospodarskich –c–celów rekreacyjnych, uprawiania sportów wodnych, urządzania kąpielisk III klasa – wody nadające się do: –z–zaopatrzenia zakładów przemysłowych nie wymagających wody najwyższej jakości –n–nawadniania terenów rolniczych i upraw ogrodowych

Metody oczyszczania ścieków: mechaniczne – polega na oddzieleniu części stałych zanieczyszczeń na kratach, sitach lub przez sedymentację w osadach, gdzie opadają one na dno (I stopień oczyszczania) biologiczne – odbywa się przy udziale bakterii; ścieki muszą być silnie napowietrzone; podczas tego oczyszczania ścieków zachodzi rozkład związków organicznych, będących zanieczyszczeniami (II stopień oczyszczania)

chemiczne – stosowane w celu wyeliminowania występujących w wodzie zanieczyszczeń związkami mineralnymi, np.: związkami fosforu (III stopień oczyszczania); metody chemiczne oparte są na procesach utleniania, redukcji, wytrącania i zobojętniania

Zanieczyszczenia hydrosfery można zmniejszyć poprzez: oczyszczanie ścieków ograniczanie ilości zanieczyszczeń wprowadzanych do wód stosowanie wodooszczędnych technologii produkcji lub technologii o zamkniętych obiegach wody racjonalne gospodarowanie wodą

Odpady - recykling makulatura - gazety, magazyny, katalogi prospekty, papier do pisania, zeszyty, książki, kartony, mapy, torebki i worki papierowe, pudełka papierowe, tektura falista szkło – czyste słoiki bez zakrętek, czyste butelki szklane białe i kolorowe (po sokach, alkoholach) bez korków i zakrętek

tworzywa sztuczne – jednorazowe butelki po napojach PET, opakowania po środkach chemii gospodarczej, kubki po produktach mlecznych, pojemniki po artykułach sypkich, duże folie opakowaniowe, worki foliowe, artykuły gospodarstwa domowego metal - puszki i pojemniki po produktach spożywczych, drobny metal pochodzący z gospodarstw domowych

Zasoby nieodnawialne: węgiel kamienny węgiel brunatny ropa naftowa gaz ziemny pierwiastki promieniotwórcze wapienie piaskowce granity

Alternatywne źródła energii: energia wody (biała energia) energia wiatru energia Słońca (energia solarna) energia fal morskich i oceanicznych (energia pływów) ciepło wnętrza Ziemi (energia geotermalna)

Ochrona przyrody Oznacza ona zachowanie, właściwe wykorzystanie oraz odnawianie zasobów i składników przyrody, w szczególności dziko występujących roślin i zwierząt oraz kompleksów przyrodniczych i ekosystemów

Ochrona przyrody ma na celu: utrzymanie procesów ekologicznych i stabilności ekosystemów zachowanie różnorodności gatunkowej zachowanie dziedzictwa geologicznego zapewnienie ciągłości istnienia gatunków i ekosystemów kształtowanie właściwych postaw człowieka wobec przyrody przywracanie do stanu właściwego zasobów i składników przyrody

Formy ochrony przyrody: park narodowy rezerwat przyrody park krajobrazowy obszar chronionego krajobrazu ochrona gatunkowa roślin i zwierząt pomnik przyrody stanowisko dokumentacyjne użytek ekologiczny zespół przyrodniczo krajobrazowy

Park narodowy: Obszar wyróżniający się szczególnymi wartościami przyrodniczymi, naukowymi, społecznymi, kulturowymi i edukacyjnymi, o powierzchni nie mniejszej niż 1000 ha, na którym ochronie podlega cała przyroda oraz walory krajobrazowe. W ramach polskich parków narodowych wyróżnia się 3 strefy: strefę ochrony ścisłej, strefę ochrony częściowej i strefę ochrony krajobrazu. Zgodnie z ustawą o ochronie przyrody z 2004 r. wokół parku obowiązkowo wyznacza się otulinę parku narodowego.

Dziękujemy za uwagę