Prof. nadzw. dr hab. Elżbieta Trzęsowska-Greszta Katedra Psychologii Małżeństwa i Rodziny Instytut Psychologii, WFCh UKSW Warszawa Opieka naprzemienna.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
DYSKRYMINACJA W MIEJSCU PRACY W POLSCE
Advertisements

Instytut Pedagogiki Institute of Pedagogy Wydział Pedagogiczny AJD Faculty of Pedagogy JDU Zakład Pracy Socjalnej Department of Social Work.
Anna Paszkowska-Rogacz
Szczęście a zdrowie człowieka
JAK RADZIĆ SOBIE ZE STRESEM
W Y C H O W A N I E D O Z D R O W I A P S YC H I C Z N E G O
Rozwój zawodowy pielęgniarek
Projekt Życie Lubuszan. Współczesność i perspektywy współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego PEJZAŻ RODZINNY.
Lepsza, bo samotna i samodzielna – Matka po rozwodzie
Co wpływa na jakość życia w późnym okresie dorosłości ?
Społeczno-polityczny wymiar transformacji postsocjalistycznej
Niepełnosprawni w dobie informacji elektronicznej Nauka, terapia, poradnictwo zawodowe ! Jak z nich umiejętnie korzystać? Prof. Bassam Aouil (Ph.D) Instytut.
Śmiech to zdrowie… ale i nauka.
Współpraca z rodzicami-szansa czy konieczność
Konferencja Wdrażanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Dojrzałość szkolna dziecka
Kurs CMKP Podstawy zdrowia publicznego
Polska Rodzina – wyzwania, działania, perspektywy Warszawa,
Z PUNKTU WIDZENIA POGOTOWIA OPIEKUŃCZEGO
Reakcje rodziny na kryzys spowodowany chorobą psychiczną
Psychologia społeczna kurs 024 – rok akad. 2002/2003
Konflikt i negocjacje.
PROGRAM WYCHOWAWCZY.
NOWE KOMPETENCJE – NOWE ŻYCIE. PROGRAM AKTYWIZACJI ZAWODOWEJ I SPOŁECZNEJ OSÓB DŁUGOTRWALE POZOSTAJĄCYCH BEZ PRACY W GMINIE KLUCZBORK KLUB,,LUBIĘ BYĆ MAMĄ
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 5
Rodzina.
Przemoc w szkole jako współczesny problem systemu edukacujnego
Zadawanie pytań.
KIEDY DZIECKO TRZEBA UMIEŚCIĆ w pieczy zastępczej?
w praktyce pedagogicznej
Postawa wychowawcza rodzica wobec przypadków przemocy i agresji
prezentacja dotychczasowych systemów edukacyjnych oraz praktyk dydaktyczno-wychowawczych i opiekuńczych w Wielkiej Brytanii i w Polsce, ocena bazowa sytuacji.
Informacja na temat wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.
TOWARZYSTWO PRZYJACIÓŁ DZIECI THE SOCIETY OF THE FRIENDS OF CHILDREN 95 LAT Towarzystwo Przyjaciół Dzieci w Morągu w trosce o zdrowie dzieci, młodzieży.
ASERTYWNOŚĆ.
DIAGNOZA I TERAPIA PSYCHOPEDAGOGICZNA
Sporządzanie bibliografii
Polskie Stowarzyszenie Choroby Huntingtona Polish Huntington Disease Association Danuta Lis Warszawa ul. Rękodzielnicza.
Małe dziecko w systemie edukacji
KIEROWANIE WŁASNYM ROZWOJEM – WARUNEK SUKCESU ŻYCIOWEGO
Rights of the child. Kliknij, aby edytować format tekstu konspektu Drugi poziom konspektu  Trzeci poziom konspektu Czwarty poziom konspektu  Piąty poziom.
Małe grupy w szkole na przykładzie modelu pracy w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym nr 2 w Skarżysku-Kamiennej Opracowanie: mgr Bartosz Rybienik.
mgr inż. Michał Czubenko Katedra Systemów Decyzyjnych WETI PG
Szkolenie w dziedzinie uzależnienia od narkotyków
Wpływ traumy wczesnodziecięcej na rozwój dziecka z FASD Grzegorz Iniewicz Instytut Psychologii, Uniwersytet Jagielloński Oddział Kliniczny Klinik Psychiatrii.
Dr Marta Pawelec. Praca dydaktyczna Pomoc psychologiczna – sytuacje symulacyjne; kontakt pomocowy, rozmowa, terapia, mediacje.
Wypalenie zawodowe: dotyka tych najbardziej zaangażowanych ?
Kształcenie integracyjne jest alternatywną formą nauczania i wychowania w warunkach szkoły ogólnodostępnej. Włączenie uczniów niepełnosprawnych do zespołu.
Wykład Prof. UWM dr hab. Ewa Kantowicz Katedra Pedagogiki Społecznej Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie.
Program szkoleniowy dla kandydatów do sprawowania pieczy zastępczej.
Dobrostan psychofizyczny pracowników sądów powszechnych A.D. 2015: Analiza ilościowo – jakościowa w perspektywie zadań wymiaru sprawiedliwości dr Katarzyna.
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii EKONOMICZNA ANALIZA PRAWA Zdaniem L. Balcerowicza EAP polega na: „wykorzystaniu podstawowych twierdzeń i analitycznych.
DOBRA ORGANIZACJA CZASU NAUKI SYSTEMATYCZNOŚĆ POZYTYWNA OCENA REZULTATÓW WŁASNEJ PRACY.
Uczeń- jego prawa i obowiązki
Małopolski Konwent Regionalny Kongresu Osób z Niepełnosprawnościami Kraków, 3 czerwca 2016.
Równość płci w rodzinach Krystyna Slany Anna Ratecka.
13. FAMILY LIFE Życie rodzinne. Family members Członkowie rodziny This is me My father George My mother Jane My grandmother HelenMy grandfather John My.
Swobodna wypowiedź o mediach. We współczesnym świecie media, czyli środki masowego przekazu takie jak rado, telewizja, Internet mają bardzo duży wpływ.
RAZEM PRZECIWKO PRZEMOCY
13. Family life Życie rodzinne.
...dlatego mężczyzna opuszcza ojca swego i matkę swoją...
ETHICS OF SECURITY RESEARCH SEMINARS Małgorzata Zachara
Satysfakcja i wartościowanie zadań rozwojowych przez młodych dorosłych
Prawne instrumenty ochrony dzieci przed przemocą w Polsce legal instruments to protect children from violence in Poland Aneta Mikołajczyk specjalistka.
DEPRESJA jest chorobą i ma charakter długotrwały Charakterystyczny dla depresji jest podwyższony poziom lęku.
Made by Filip Tomaszewski
How to promote non violent parenting through positive parenting programmes - thougths from Poland Ewa Jarosz, Renata Szredzińska Tallin, 18 April 2018.
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Patologie w kierowaniu
Zapis prezentacji:

prof. nadzw. dr hab. Elżbieta Trzęsowska-Greszta Katedra Psychologii Małżeństwa i Rodziny Instytut Psychologii, WFCh UKSW Warszawa Opieka naprzemienna - korzyści dla dziecka

Zasada przyznawania opieki nad dzieckiem  Zasada dobra dziecka (welfare, best interest of the child)  Wiedza naukowa ma odpowiedzieć na pytanie jaki typ opieki jest w najlepszym interesie dziecka.

Dobro dziecka wg wiedzy naukowej I połowa XX wieku 1. Zasada „wrażliwych lat” dzieci do lat 7  prawo do opieki przyznawano matce 2. Zasada podstawowego opiekuna – matka lub ojciec  w praktyce - opieka przyznawana matce, ojcom prawo do odwiedzin dziecka II połowa XX wieku i wiek XXI Równoważna opieka obojga rodziców - niezbędna dla prawidłowego rozwoju dziecka  opieka naprzemienna - równoważna, dzielona (shared), wspólna (joint)

Wiedza naukowa a współczesne formy opieki nd dzieckiem  Opieka równoważna – OPIEKA NAPRZEMIENNA - wspólna (joint custody), dzielona (shared parenting) – preferowana, korzystna, dominująca  Opieka nierównoważna – JEDEN PODSTAWOWY OPIEKUN (jak w I poł. XX wieku) – niekorzystna, w sytuacji wyjątkowej (wg zasady mniejszego zła)

 stały kontakt dziecka z obojgiem rodziców pomimo orzeczenia rozwodu  lepsze funkcjonowanie rodziców  lepsze funkcjonowanie dzieci Zalety opieki naprzemiennej

Zalety opieki naprzemiennej – wyniki badań Wskaźniki rozwoju i funkcjonowania dzieci w zależności od typu opieki: (1)mieszkające z dwójką biologicznych rodziców; (2)mieszkające raz z jednym raz z drugim rodzicem - opieka naprzemienna. (3)mieszkające z jednym rodzicem;

Zalety opieki naprzemiennej – wyniki badań Do badania wykorzystano KIDSCREEN, narzędzie opracowane przez dużą grupę specjalistów tj. lekarzy, psychologów, socjologów i pedagogów, w którym zamieszczono 10 podskal (Bergström i inni 2013) :

Zalety opieki naprzemiennej – wyniki badań WYNIKI: Opieka obojga rodziców - lepsze wskaźniki we wszystkich badanych skalach (m.in. Bergström i inni 2013) Skala I. „Zdrowie” Skala II. „Psychologiczny dobrostan” Skala III. „Nastrój i emocje” Skala IV. „Spostrzeganie siebie” Skala V. „Autonomia” Skala VI. „Relacja z rodzicem” Skala VII. „Zasoby materialne” Skala VIII. „Relacje z rówieśnikami” Skala IX. „Satysfakcja ze szkoły” Skala X. „Akceptacja społeczna” (min. czy nie jest ofiarą prześladowań w szkole).

Zalety opieki naprzemiennej – wyniki badań Opieka obojga rodziców - lepsze wskaźniki w: 1.poziomie samooceny 2.samoakceptacji 3.poczucia własnej wartości. (m.in. Bastaits i inni 2012)

Opieka naprzemienna - problemy Wady wspólnej opieki nad dzieckiem - życie w dwóch domach może powodować trudności wychowawcze i rozwojowe u dziecka, gdy rodzice:  prowadzą odmienny tryb życia, wyznają inne zasady życiowe, stosują odmienne metody wychowawcze.  dziecko może stać się zakładnikiem w zmaganiach rodziców o dominację w ich wzajemnej relacji.

Część badań wskazuje na:  dzieci - doświadczają konfliktu lojalności wobec obojga rodziców -- obciążenie psychiczne.  dzieci - niekiedy problem z tzw. poczuciem przynależności, ustaleniem swojego miejsca (posiadanie równolegle dwóch domów). Opieka naprzemienna - problemy

Bibliografia (wybór) Bastaits K., Ponnet K. i Mortelmans D. (2012). Parenting of divorced fathers and the association with children's self- esteem. Journal of Youth and Adolescence, 41, Bauserman R. (2002). Child adjustment in joint-custody versus sole-custody arrangements: a meta-analytic review. Journal of Family Psychology, 16, Bender W. N. (1994). Joint custody: The option of choice. Journal of Divorce and Remarriage, 21, Bergström M., Modin B., Fransson E., Rajmil L., Berlin M., Gustafsson, Hjern A. (2013). Living in two homes – a Swedish national survey of wellbeing in years olds with joint physical custody. Public Health, 13, Cavanagh S. i Huston A. (2008). The timing of family instability and children's social development. Journal of Marriage and Family, 70, Davies P. T. i Cummings M. (1994). Marital conflict and child adjustment: An emotional security hypothesis. Psychological Bulletin, 116, Fabricius W. V. i Luecken L. J. (2007). Postdivorce living arrangements, parent conflict, and long-term physical health correlates for children of divorce. Journal of Family Psychology, 21, Fehlberg B., Smyth B., Maclean M. i Roberts C. (2011). Legislating for shared time parenting after separation: A research review. International Journal of Law, Policy and the Family, 25, King V. (2006). The antecedents and consequences of adolescents' relationships with stepfathers and nonresident fathers. Journal of Marriage and the Family, 68, King V. i Heard H. E. (1999). Nonresident father visitation, parental conflict, and mothers satisfaction: What's best for child well-being? Journal of Marriage and the Family, 61, Melli M. S. (1999). Guideline review: Child support and time sharing by parents. Family Law Quarterly, 33, McInnes E., Orkin G., Flood M. i Swinbourne K. (2003). What's wrong with a presumption of joint custody? Family Matters, 65, Smyth B. (2004). Parent-child contact schedules after divorce. Family Matters, 69, Vanassche S., Sodermans A. K., Matthijs K. i Swicegood G. (2013). Commuting between two parental households: The association between joint physical custody and adolescent wellbeing following divorce. Journal of Family Studies, 19, Videon T. M. (2002). The effects of parent-adolescent relationships and parental separation on adolescent wellbeing. Journal of Marriage and the Family, 64,