* Od kiedy rozwija się mowa dziecka? Aparat mowy rozwija się już w okresie prenatalnym, na który składają się: -Aparat oddechowy ( płuca oskrzela, tchawica)

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Piotr Sikorski Klinika Gastroenterologii i Chorób Wewnętrznych Szpital Uniwersytecki nr 2 im dr J. Biziela CM UMK w Bydgoszczy.
Advertisements

W tej prezentacji dowiecie się dlaczego i w jaki sposób papierosy, alkohol oraz narkotyki szkodzą zdrowiu i jak to zwalczać. Postaram się odpowiedzieć.
Witam na szkoleniu Colway. SZKOLENIE Z PREZENTOWANIA PIERWSZEGO PLANU FINANSOWEGO COLWAY.
Światowy Dzień Zdrowia 2016 Pokonaj cukrzycę. Światowy Dzień Zdrowia 7 kwietnia 2016.
„Jak pomóc uczniom się uczyć i czerpać z tego radość?” opracowała: Krystyna Turska.
 Około 2 m-ca życia (kiedy dziecko leży) zaczyna głużyć (gruchać) tzn. wydaje gardłowe dźwięki typu k, g, ch. Jest to czynność odruchowa nie związana.
Czy moje Dziecko mówi poprawnie? – charakterystyka mowy Dziecka przedszkolnego Logopeda mgr Iwona Strzelczyk.
Czynniki sprzyjające zdrowiu Tryb życia a zdrowie
PYT. 1 CZY PRZED LEKCJAMI ZJADASZ W DOMU I Ś NIADANIE Jedynie 44% badanych uczniów zawsze zjada w domu śniadanie, a przecież wiadomo, że jest to najważniejszy.
Mowa determinuje całokształt rozwoju dziecka i jego powodzenie szkolne. Jest ona decydująca w nawiązywaniu kontaktów społecznych, gdyż umożliwia precyzyjną.
Tworzenie odwołania zewnętrznego (łącza) do zakresu komórek w innym skoroszycie Możliwości efektywnego stosowania odwołań zewnętrznych Odwołania zewnętrzne.
Choroby związane ze złym odżywianiem.. Jakie są choroby związane ze złym odżywianiem się ?
Rodzaje upraw pomidorów: Hodowanie pomidorów w szklarniach Hodowanie pomidorów w gruncie Hodowanie pomidorów w doniczkach Hodowanie pomidorów,,do góry.
GRUPY I ZESPOŁY © dr E.Kuczmera-Ludwiczyńska, mgr D.Ludwiczyński.
ŚRODOWISKO PONAD WSZYSTKO Mała bateria-duży problem.. Co roku w Polsce sprzedaje się około 300 mln baterii. Wyrzucanie ich do kosza negatywnie wpływa.
Pionierka ogół umiejętności związanych z budowaniem przez harcerzy.
Jak zapobiegać przemocy domowej wobec dzieci i młodzieży. Iwona Czerwoniuk psychoterapeuta BSFT (Terapia Krótkoterminowa Skoncentrowana na Rozwiązaniu)
Teoria gry organizacyjnej Każdy człowiek wciąż jest uczestnikiem wielu różnych gier. Teoria gier zajmuje się wyborami podejmowanymi przez ludzi w warunkach.
Cukrzyca diabetes melitus (łac.). Powszechnie znane typy cukrzycy Typ I Cukrzyca typu 1 występuje wtedy, gdy własny układ odpornościowy organizmu niszczy.
Wyszukiwanie informacji w Internecie. Czym jest wyszukiwarka? INTERNET ZASOBY ZAINDEKSOWANE PRZEZ WYSZUKIWARKI Wyszukiwarka to mechanizm, który za pomocą.
„zdrowe życie w szkole i w domu” Wielu z was spotyka się ze zjawiskiem palenia papierosów. Zanim ktoś będzie was namawiał do palenia musicie wiedzieć,
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Etapy rozwoju mowy dziecka w wieku przedszkolnym.
Jak zachęcić uczniów do ćwiczenia na w-fie? Oliwia Kułaga Kl. IIe.
 Czasem pracy jest czas, w którym pracownik pozostaje w dyspozycji pracodawcy w zakładzie pracy lub w innym miejscu wyznaczonym do wykonywania pracy.
Przygotowała Szkoła Podstawowa nr 5 im. Zjednoczonej Europy, kl. 6b Nikotyna - legalny narkotyk.
SP SZKODNA ZAPRASZAMY NA POKAZ SLAJDÓW. To my ! Drużyna „ Zdrowe Warzywa” - członkowie Klasowego Klubu Śniadanie Daje Moc. Nasza drużyna liczy 9 osób,
Trening cardio Gdy chcemy zrzucić kilka kilogramów i pozbyć się cellulitu, warto zdecydować się na trening cardio, który nie tylko pomoże spalić tłuszcz,
Co potrafię w przyjaźni z komputerem?.  Z jakich elementów się składa? Z jakich elementów się składa?  Do czego służy? Do czego służy?  Jakie programy.
Sprawdzian szóstoklasisty w pigułce. Witaj szóstoklasisto! 5 kwietnia 2016 roku napiszecie sprawdzian szóstoklasisty złożony z dwóch części : 1.Część.
Czyli Jędrki, Emki i Zuźki. Każdy człowiek ma w sobie wielkie możliwości, musi je tylko odkryć !
Woda to jeden z najważniejszych składników pokarmowych potrzebnych do życia. Woda w organizmach roślinnych i zwierzęcych stanowi średnio 80% ciężaru.
MOTYWACJA. Słowo motywacja składa się z dwóch części: Motyw i Akcja. Aby podjąć działanie (akcję), trzeba mieć do tego odpowiednie motywy. Łaciński źródłosłów.
Wiem czego chcę!!!.  Każdy z Nas staje przed różnymi wyborami. Jednym z najważniejszych jest wybór ścieżki kształcenia.  Twoja Kariera jest w twoich.
Jak sobie z nim radzić ?.
Śniadanie daje moc 7 IV 2016r.
Zapraszamy na naszą stronę. Zależy nam na kontakcie z Wami. Czytajcie, komentujcie i dyskutujcie na forum. Nic o Was bez Was Zapraszamy na naszą stronę.
Hartowanie ciała Wykonała Maria Szelągowska. Co to jest hartowanie? Hartowanie Hartowanie – proces adaptowania ciała do niekorzystnych warunków zewnętrznych.
DO CZEGO SŁUŻĄ NARZĄDY ZMYSŁÓW?
CZY WARTO CZYTAĆ ? KSIĄŻKI NIE SĄ KARĄ ! Dorośli czasem próbują zmuszać Cię do czytania. „Jak przeczytasz, to będziesz mógł pograć na komputerze” A Ty.
1 Organizacje a kontrakt psychologiczny We współczesnym świecie człowiek otoczony jest szeregiem kontraktowych zobowiązań. To pewien rodzaj powiązań, zależności,
RAPORT Z BADAŃ opartych na analizie wyników testów kompetencyjnych przeprowadzonych wśród uczestników szkoleń w związku z realizacją.
Założenia psychologii kognitywnej (poznawczej) jako innowacyjna forma pracy z uczniem realizowana w Zespole Szkół w Gębicach.
Przygotowała Dominika Karpińska - psycholog. Nie każdy ból dorastania jest depresją, ale też nie każdy można zbyć wzruszeniem ramion i stwierdzeniem;
Po pierwsze: Bądź odważny! Weź los w swoje ręce, w końcu do odważnych świat należy. Niech Twoja odwaga nie oznacza jednak podejmowania ryzyka bez analizy.
Pierwsza pomoc przedmedyczna. Aspekty prawne Zgodnie z 162 art. Kodeksu karnego: Zgodnie z 162 art. Kodeksu karnego: „Kto człowiekowi znajdującemu się.
„Jak zwiększyć bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego?” Co nam dała realizacja projektu?
Czy umiesz się uczyć? Relacja z konferencji Profesora Tony’ego Buzana.
Opracowały : Aneta Biłanik i Klaudia Będkowska z III c.
Jestem tym,co jem Edukacyjny Projekt Uczniowski Gimnazjum im. prof. Stefana Myczkowskiego Rok szkolny 2015/2016.
„Należy do dobrego wychowania dzieci, ażeby dobrze wykształcić narzędzia mowy, ażeby dzieci nauczyć każde słowo doskonale, wyraźnie i czysto wymawiać.
Opracował: Kacper Kancik kl. V e 1. SMACZNIE I ZDROWO 2.
Przecinki. Przecinek Przecinki w zdaniu mogą pełnić różne funkcje:  Rozdzielają zdania składowe;  Rozdzielają grupy takich samych wyrazów;  Działają.
Woda O tym, dlaczego powinniśmy ją oszczędzać Jan Stasiewicz, kl. II C.
NAJCZĘSTSZYCH CHORÓB UKŁADU KRĄŻENA 5. Nadciśnienie tętnicze.
BEZPIECZNY INTERNAUTA. Co powinniśmy wiedzieć o Internecie? INTERNET to ogólnoświatowa sieć łącząca komputery, między którymi można przekazywać dane w.
Mówię NIE używkom – wybieram ZDROWIE Alkohol: Nie ma żadnej korzyści z picia alkoholu w kontekście zdrowia człowieka i społeczeństwa. Każda jego ilość.
Zdrowe odżywianie. Zdrowe odżywianie - sposób odżywiania, polegający na przyjmowaniu substancji korzystnych dla zdrowia w celu zapewnienia lub poprawy.
Internet to nie tylko gry .
JAK PORADZIĆ SOBIE ZE STRESEM?
Schematy blokowe.
opracowała Edyta Gagracz
Zasady dzielenia wyrazów przy przenoszeniu
Zaburzenia mowy a trudności szkolne
Fonetyka mgr Tamara Bużantowicz.
Przykładowe ćwiczenia: Przykładowe ćwiczenia: Przykładowe ćwiczenia:
CZŁOWIEK I JEGO BUDOWA.
Zapis prezentacji:

* Od kiedy rozwija się mowa dziecka? Aparat mowy rozwija się już w okresie prenatalnym, na który składają się: -Aparat oddechowy ( płuca oskrzela, tchawica) - Aparat fonacyjny ( krtań, struny głosowe) - Aparat artykulacyjny ( jama gardłowa, ustna, nosowa) - Kształtuje się mózg, OUN KRZYK JEST PIERWSZYM KOMUNIKATEM DZIECKA!

Mamo wpływasz na mój rozwój! W okresie prenatalnym każda kobieta ma wpływ na prawidłowy rozwój swojego dziecka. -każdy kieliszek alkoholu zabija szare komórki, które są bardzo potrzebne do rozwijania OUN. - Według badań u kobiet pijących w czasie ciąży, zwiększone jest ryzyko urodzenia się dziecka z FAS ( syndrom poakloholowy)

- Różyczka przebyta przez matkę w okresie ciąży zwiększa ryzyko uszkodzenia ucha środkowego u dziecka ( ślimaka), który powoduje niedosłuch. Dalszym następstwem niedosłuchu może być m.in. mowa bezdźwięczna. - Infekcja intymna u matki np. opryszczka, wpływa na rozwój Ośrodkowego Układu Nerwowego u dziecka. Możliwe powikłania to Opóźniony Rozwój Mowy, niedosłuch. - Przyjmowanie antybiotyków przez matkę, może mieć skutki uboczne. Leki z grupy antybiotyków mogą upośledzić rozwijanie OUN u dziecka

Mamo zatem, dbaj o siebie przed ciążą jak i w trakcie jej trwania! -zdrowo się odżywiaj- pij więcej soków, najlepiej pochodzenia naturalnego. Jedz dużo owoców i warzyw. - W trakcie infekcji staraj się leczyć naturalnymi sposobami ( domowe syropy, inhalacje, ziołowe herbaty) - Dużo spaceruj, odpoczywaj i relaksuj się jeśli tylko możesz. Nadmiar stresu wpływa negatywnie na rozwój OUN twojego dziecka.

Jak kształtuje się mowa dziecka od 1 dnia jego życia? W jaki sposób możemy ją stymulować?

Fazy kształtowania się mowy (za L. Kaczmarkiem) OKRES MELODII Trwa od 1 dnia do 1 roku życia dziecka. - Etap głużenia ok. 2-3 m.ż – odpowiada mu moment podnoszenia główki dziecka, pojawiają się dźwięki tylnojęzykowe (ggggg).Nieświadome wypowiadanie dźwięków WAŻNE Dzieci niesłyszące też głużą. - Etap gaworzenia ok. 6-7 m. ż. pojawia się wtedy kiedy maluch zaczyna samodzielnie siedzieć. Dziecko zaczyna świadomie odtwarzać dźwięki słyszane z otoczenia. W tym okresie rozpoczynamy stymulowanie rozwoju mowy u swojego dziecka.

Zachęcamy maluszka do gawożenia np. bababa, mamama, kilkakrotnie powtarzając, czekać na odpowiedź. Uczymy bić „brawo” robić „papa”. Dziecko zaczyna rozumieć, że polega to na wzajemnym wypowiadaniu dźwięków. Etap ten pojawia się z reguły wtedy, kiedy dziecko zaczyna samodzielnie siedzieć. Pod koniec okresu melodii dziecko zaczyna stawiać pierwsze kroki, wtedy może wystąpić przez 2-3 tygodnie zatrzymanie rozwoju mowy jest to naturalne, gdyż dziecko zaczyna się koncentrować na rozwijaniu chodzenia. W tym okresie pojawia się partykuła „nie”. Obserwujemy także czy nasz maluszek lokalizuje źródło dźwięku (odwraca głowę za dźwiękiem, głosem), czy patrzy na osobę mówiącą.

OKRES WYRAZU Pod koniec okresu melodii ok. 1 roku życia pojawiają się pierwsze wyrazy z reguły rzeczowniki, zaczyna rozumieć mowę. Następuje rozwój języka czynnego, dziecko posługuje się echolaliami tzn. powtarza za dorosłym ( w późniejszym okresie może to świadczyć o autyźmie). Pojawiają się czasowniki, przymiotniki, może też pojawić się przysłówek. Dziecko wypowiada wszystkie samogłoski : a, o, u, e, y, i oraz spółgłoski m, n, t, d, k, ś, ź, ć, dź. Okres wyrazu trwa od ok. 1 roku życia do ok. 2r. ż. Pod koniec tego okresu pojawia się okres zdania.

OKRES ZDANIA Początkowo zdania są dwuwyrazowe, z czasem stają się bardziej rozwinięte. Pojawiają się także zdania złożone. Ok. 75%wypowiedzi dzieci 2,5 letnich to zdania, często agramatyczne. Powinno wypowiadać wszystkie samogłoski, spółgłoski zmiękczone a także w, f. W tym okresie substytucja dość długo traktować można jako normę, natomiast deformacja głoski nie jest uważana za normę w żadnym okresie życia. 2,5-letnie dziecko wymawia samogłoski (wyjątki nosowe ą, ę) i większość spółgłosek (wargowe: p, b, m – zmiękczone: pi, bi, mi; wargowo-zębowe: w, wi, f, fi; środkowo-językowe: ś, ć, ź, ń, ki, gi; tylno- językowe: k, g, h; przednio-językowo-zębowe: t, d, n; przednio-językowo-dziąsłowe: l).

OKRES SWOISTEJ MOWY DZIECIĘCEJ Trwa od 3- 6 r. życia Charakterystyczne dla mowy trzylatka jest r wymawiane jako l, j, rzadziej ł, upraszczanie grup spółgłoskowych (drzewko-dzewko, trzymam-cymam), brak wyraźnych końcówek wyrazów, a także nieznaczne zmiękczanie spółgłosek, które na tym etapie powinno stopniowo zanikać. Trzylatek wypowiada się już zdaniami jednak często nie są one poprawne pod względem gramatycznym. Częste są metatezy (przestawki) zarówno głosek, jak i sylab (np.. lokomotywa- kolomotywa) a także kontaminacje (łączenie dwóch wyrazów w jeden).W wieku 3 lat prawidłwo wypowiada ś, ź, ć, dź. Dziecko 4letnie posługuję się już głoskami s, z, c, dz, natomiast 5-latek artykułuje sz, ż, cz, dż a także r. 6-latek posiada pełni ukształtowany system fonetyczno – fonologiczny (dziecko doskonali wymowę głosek). W razie jakichkolwiek wątpliwości należy zgłosisić się do specjalisty.

1. Wykonuj z dzieckiem ćwiczenia oddechowe utrwalające prawidłowy sposób oddychania. Pamiętaj jedno lub dwa ćwiczenia dziennie w przewietrzonym pokoju. - Dmuchanie na kulkę z waty (przesuwanie jej po stoliku) - Dmuchanie przez słomkę na małą plastikową piłeczkę itp. 2. Wykonuj z dzieckiem ćwiczenia usprawniające pracę narządów artykulacyjnych oparte o zabawy fonacyjne i artykulacyjne - Wąż syczy – sssssss, pszczoła bzyczy – bzz bzz - Samolot leci – uuuuu (dzióbek z warg) i ląduje iiiiiiiiii (szeroki uśmiech) - Parskanie jak konik, następnie kląskanie językiem - Cmokanie - Pociąg jedzie – fu fu fu (górne zęby dotykają dolnej wargi) itp.

3. Naśladujcie odgłosy otoczenia: - Autko brym, brym, zegar tik- tak, coś spadło -bam, ktoś się przewrócił bach itp. - odgłosy wydawane przez zwierzęta (np. be be, mu mu, pi pi), warkot silnika samochodu, alarm przejeżdżającej straży pożarnej 4. Kiedy dziecko „ po swojemu” nazywa jakiś przedmiot lub komunikuje się niewerbalnie (pokazuje go) – nazwij głośno przedmiot, czy czynność, o którą mu chodzi. 5. KĄPIEL SŁOWNA – mów do dziecka przy wykonywaniu każdej wspólnej czynności: ubierania, jedzenia, oglądania obrazków, rysowania, zabawy- nazywaj przedmioty, czynności i emocje. Staraj się mówić powoli, prostymi słowami, nie używaj spieszczeń!

6. Zadawaj dziecku krótkie, proste pytania prowokujące do mówienia. Jeśli nie potrafi na nie odpowiedzieć – Ty to zrób. 7. Wykonujcie wspólnie różne czynności. Opowiadaj o tym, co robicie. 8. Czytaj dziecku książki. Rozwijają i wzbogacają zasób słów także wyobraźnię. 9. Dbaj o poprawne wypowiedzi, pamiętaj twoje dziecko cię naśladuje! 10. Nie wyręczaj dziecka w mówieniu. Nie przerywaj mu kiedy chce coś powiedzieć 11. Ważne, aby dziecko miało kontakt z innymi dziećmi i dorosłymi – to wzmocni w nim potrzebę komunikowania się. 12. Nie wymagaj od dziecka, aby mówiło głoski, na które fizjologicznie nie jest gotowe.